Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De kop heeft weer de Smit kleuren want na een lange tijd met reparaties en aanpassingen staan de blauw- gele banden er weer op. Alle randjes moeten natuurlijk nog met zwart afgewerkt worden, maar het schip krijgt weer wat glorie…
    Dan het randje van het vlak onder het groene hoofddek zwart maken en daarna komen de steunen erop tegen de verschansing.
    In die volgorde, want er moet ook een klein zwart randje onder tegen de verschansing en daar kom ik niet meer goed bij als de steunen er al staan.

    IMG_7172.jpeg

    En toch ook besloten om het dek donkerder groen te maken….dus alles moet er weer af, weer lichtjes opschuren en opnieuw spuiten…. en verweren…. (alleen…..dit betekent wel dat op de andere dekken, en op het dak van de stuurhut ook de nieuw groene kleur moet gaan komen. En alles bij elkaar wordt dat nog een behoorlijk klusje)

    gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2024
    EUSIV, MicropropSport, ozy en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kon het niet laten… omdat de romp voorop weer helemaal strak in de lak staat.
    Een beetje voorzichtig verweren… moet er wel weer inkomen.
    Voorzichtig beginnen bij de ankers want als dat niet goed gaat kun je het zo weer herstellen….

    De romp is gespoten met zijdeglans verf uit de bouwmarkt, en de roest is Vallejo verf en opgebracht met de airbrush.

    IMG_7173.jpeg

    IMG_7175.jpeg

    IMG_7176.jpeg

    IMG_7174.jpeg

    Over de hele romp komt later nog een vlekkerige waas van witte/crème kleurige verf. En het onderwater deel gaat natuurlijk ook nog wel aangepakt worden….
    Niet iedereen vindt dit mooi. Ik vind het wel levendiger worden, maar, veel belangrijker, het is zo leuk om te doen….
    Gr. Jan
     
    EUSIV, ozy, Gerrit-Jan en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hoor Jan! Zo'n werkpaard hoort er niet glimmend bij te staan. Maar ieder zijn meug natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Voordeel van de restauratie is dat er veel verschillende zaken aangepakt moeten worden en dat je gewoon kan kiezen waar je zin in hebt….
    Zo’ n voorbeeld. De luchtinlaten hebben roosters. Soort Louvredeurtjes lijkt het. Maar op mijn model wist ik dat 40 jaar geleden niet te realiseren.
    Toen heb ik me er eigenlijk eenvoudig van afgemaakt door alleen dunne zwarte lijntjes te zetten. Die sneed af ik van het smalle tape dat vroeger in tekenkamers werd gebruikt…..(De ouderen onder ons kennen dat misschien nog wel…)
    Nu heb ik daar nog eens goed over nagedacht en een oplossing bedacht.
    Hier de oplossing uitgewerkt op de achterste inlaat. (staat er koud op en is ook nog niet geschilderd).
    De voorste nog met de tape- lijntjes. IMG_7180.jpeg

    De roostertjes zijn helemaal samengesteld uit PS hoekprofiel van 2 mm.
    Eerst 7 stukje op dun karton geplakt, vervolgens op (lengte) maat gemaakt en dan nog een opstaand randje eromheen.
    Nu nog uitzoeken hoe de voorste inlaat vast zit……want hij zal er toch af moeten….

    Gr. Jan
     
    ozy, Marc w, Herby63 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Maassluis
    Het lijkt erop dat het linker rooster verkeerd om zit.
    Ze horen na beneden te staan...ivm regen inval

    Mvg ronald
     
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ronald, ze zijn niet open. En allemaal hetzelfde.
    Omdat het allemaal hoekprofieltjes zijn , zijn zijn dicht, zowel” naar boven als naar beneden.
    Het zal de lichtval zijn die je die indruk geeft.

    IMG_7179.jpeg
    gr. Jan
     
    ozy, Jan Walpot, Jinny en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag even tussendoor een paar klusjes kunnen doen.
    Zo heb ik de kleine openingen in de verschansing iets groter gemaakt. Ze waren te klein voor een beetje passende ketting waarmee een extra stootkussen op de boeg kan worden opgehangen.
    Ik weet nu nog niet of ik dat extra stootkussen ook ga doen, maar het kan nu in ieder geval….
    IMG_7187.jpeg

    Ook heb ik bij de tweede luchtinlaat de roosters erop gezet en ze beiden ook maar even netjes wit gespoten.
    Dat ziet er al een stuk beter uit dan die simpele zwarte streepjes….
    IMG_7182.jpeg

    En omdat de airbrush toch warm gedraaid was ook de achtermast zwart gemaakt.
    Deze was oker geel zoals de voorste mast, maar in deze uitvoering moet die zwart zijn.
    Voor mij opvallend zo’n kleine aanpassing direct het aanzicht van het schip veranderd.

    IMG_7184.jpeg Gr. Jan

    In de komende weken heb ik nogal wat andere verplichtingen en zal het tempo op dit project er even uit gaan,
    ..een jaartje meer of minder maakt voor dit project niet uit…..
    (En stiekem hoop ik dat het weer binnenkort wat aangenamer wordt…….).
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2024
    ozy, Herm, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zou je in het vervolg je bericht met foto's met
    M kunnen beginnen voor als het een foto van het model betreft.

    En met

    E voor als het een foto van het echte schip betreft?

    Dat maakt het voor ons, eenvoudige doch waarderende toeschouwers, een stuk eenvoudiger.:)
     
    HansN en Maarten Kylstra vinden dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat zou eigenlijk best een goed idee kunnen zijn, en dan misschien zelfs voor alle draadjes op dit forum.
    Ter verdediging…
    In mijn draadje heb ik toch onbewust al onderscheid. Want uitgezonderd de foto van de Smit Colombo in de introductie, zijn de foto’s van het echte schip allemaal zwart-wit foto’s.
    Gr. Jan
     
    HansN en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  10. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ja....
    Tot het moment dat je stiekem z/w foto's van je model gaat maken.
    [​IMG]
     
    HansN en brutus vinden dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)

    Je bedoelt zoiets…omgezet naar zwart-wit…..(M)
    IMG_7169.jpeg

    Ja, dat zou kunnen, maar dat zal ik dan niet doen zonder het te melden….
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2024
    Jan Walpot, HansN, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Een M erbij.:D
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.283
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar als je dat dus doet (zwart/wit maken) dan is het dus opeens ECHT nodig om de M of E er bij te zetten, want zonder dollen, je zou MIJ in ieder geval volledig kunnen foppen...
     
    Jan Blonk en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Mij ook!
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hier nog een, al heb ik de enterprise zelf, hij haalt het niet bij die van jan !
    Grt peter
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Groningen
    Helaas geldt dat voor alles wat Jan doet bij de meesten van ons vergeleken.
    En hij kan dan ook nog eens foto's maken of zelfs een filmpje, dat je bij jezelf echt gaat twijfelen is dit het model of de echte? (Of eigenlijk zelfs niet, je denkt continu naar het echte model te kijken)

    Jan,
    Laat je niet vd wijs brengen door onze jaloezie en ga vooral door.
    Volgende beurs verwacht ik gewoon de Enterprise naast de Hermerica.
     
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Jaloezie is ook weer zo'n naar woord.
    Daar klinkt afgunst uit. Dan gun je het iemand niet echt.
    Grote bewondering klinkt leuker.

    Al moet ik wel toegeven dat ik het maar wat graag ook zo mooi zou willen kunnen.
     
    HansN en Jan Blonk vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.283
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geef er de voorkeur aan om "twee soorten jaloezie" te hanteren en hetzij onomwonden, hetzij uit de context te laten blijken welke van de twee van toepassing is (in 99% van de gevallen is dat de positieve overigens. Ik ben zelden op een negatieve manier jaloers... Eigenlijk alleen als de buurman voor de derde keer achter elkaar de mega jackpot wint EN er met die vrijgezelle overbuurvrouw vandoor gaat... :D :D :D
     
    HansN en Jan Blonk vinden dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Hans, van mij hoeft niemand jaloers te worden. Ook #bootjesbouwer 2 en #brutus niet, Ik zie ook op dit forum vaak prachtige modellen waar ik niet eens aan zou durven te beginnen.

    Zoals ik laat zien gebruik ik geen bijzondere technieken of materialen en iedereen met een beetje tijd en aandacht verlegd zijn grenzen. En vooral niet bang zijn om iets weg te gooien en opnieuw te beginnen…
    Mijn foto’s zijn ook gewoon gemaakt met m’n iPhone….Ik maak veel foto’s voor eigen evaluatie. Als ik denk dat anderen er iets aan zouden kunnen hebben dan post ik die. Foto’s liegen niet en geven genadeloos aan wat er fout is.

    Maar eerlijk is eerlijk…. Het feit dat ik nu toch nogal wat aanpassingen aan het schip doe komt vooral ook door de werkervaring die is opgedaan in de afgelopen tientallen jaren van modelbouw. Ja, en dat is echt iets dat iedereen zelf moet opbouwen.
    En….samen met de Hemerica zie ik niet zo snel gebeuren. Ik heb nl. geen vrachtwagen….
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    ozy, willum, Stoompomp en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Toch even een paar uurtjes gevonden vandaag. En gebruikt om een luidspreker op te hangen. Zo’n detail staat niet op de tekeningen, maar is wel te zien op de oude foto’s. Dus bij mij ook een plekje gekregen.
    Tegen de achterkant van de schoorsteen onder het “ balkonnetje” onder de lamp (M).
    Verder zijn hier voor de optische beoordeling even toegevoegd, 1, een 2,5 mm (zwarte) draad, getrokken naar de onderste spoel van de hoofdlier, met daaraan een sluiting, en 2. een stukje ketting in de smit bracker..
    IMG_7191.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2024
    ozy, Herm, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina