Restauratie oude “Smit Enterprise”

De kop heeft weer de Smit kleuren want na een lange tijd met reparaties en aanpassingen staan de blauw- gele banden er weer op. Alle randjes moeten natuurlijk nog met zwart afgewerkt worden, maar het schip krijgt weer wat glorie…
Dan het randje van het vlak onder het groene hoofddek zwart maken en daarna komen de steunen erop tegen de verschansing.
In die volgorde, want er moet ook een klein zwart randje onder tegen de verschansing en daar kom ik niet meer goed bij als de steunen er al staan.

IMG_7172.jpeg


En toch ook besloten om het dek donkerder groen te maken….dus alles moet er weer af, weer lichtjes opschuren en opnieuw spuiten…. en verweren…. (alleen…..dit betekent wel dat op de andere dekken, en op het dak van de stuurhut ook de nieuw groene kleur moet gaan komen. En alles bij elkaar wordt dat nog een behoorlijk klusje)

gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Kon het niet laten… omdat de romp voorop weer helemaal strak in de lak staat.
Een beetje voorzichtig verweren… moet er wel weer inkomen.
Voorzichtig beginnen bij de ankers want als dat niet goed gaat kun je het zo weer herstellen….

De romp is gespoten met zijdeglans verf uit de bouwmarkt, en de roest is Vallejo verf en opgebracht met de airbrush.

IMG_7173.jpeg


IMG_7175.jpeg


IMG_7176.jpeg


IMG_7174.jpeg


Over de hele romp komt later nog een vlekkerige waas van witte/crème kleurige verf. En het onderwater deel gaat natuurlijk ook nog wel aangepakt worden….
Niet iedereen vindt dit mooi. Ik vind het wel levendiger worden, maar, veel belangrijker, het is zo leuk om te doen….
Gr. Jan
 
Voordeel van de restauratie is dat er veel verschillende zaken aangepakt moeten worden en dat je gewoon kan kiezen waar je zin in hebt….
Zo’ n voorbeeld. De luchtinlaten hebben roosters. Soort Louvredeurtjes lijkt het. Maar op mijn model wist ik dat 40 jaar geleden niet te realiseren.
Toen heb ik me er eigenlijk eenvoudig van afgemaakt door alleen dunne zwarte lijntjes te zetten. Die sneed af ik van het smalle tape dat vroeger in tekenkamers werd gebruikt…..(De ouderen onder ons kennen dat misschien nog wel…)
Nu heb ik daar nog eens goed over nagedacht en een oplossing bedacht.
Hier de oplossing uitgewerkt op de achterste inlaat. (staat er koud op en is ook nog niet geschilderd).
De voorste nog met de tape- lijntjes.
IMG_7180.jpeg


De roostertjes zijn helemaal samengesteld uit PS hoekprofiel van 2 mm.
Eerst 7 stukje op dun karton geplakt, vervolgens op (lengte) maat gemaakt en dan nog een opstaand randje eromheen.
Nu nog uitzoeken hoe de voorste inlaat vast zit……want hij zal er toch af moeten….

Gr. Jan
 
Vandaag even tussendoor een paar klusjes kunnen doen.
Zo heb ik de kleine openingen in de verschansing iets groter gemaakt. Ze waren te klein voor een beetje passende ketting waarmee een extra stootkussen op de boeg kan worden opgehangen.
Ik weet nu nog niet of ik dat extra stootkussen ook ga doen, maar het kan nu in ieder geval….
IMG_7187.jpeg


Ook heb ik bij de tweede luchtinlaat de roosters erop gezet en ze beiden ook maar even netjes wit gespoten.
Dat ziet er al een stuk beter uit dan die simpele zwarte streepjes….
IMG_7182.jpeg


En omdat de airbrush toch warm gedraaid was ook de achtermast zwart gemaakt.
Deze was oker geel zoals de voorste mast, maar in deze uitvoering moet die zwart zijn.
Voor mij opvallend zo’n kleine aanpassing direct het aanzicht van het schip veranderd.

IMG_7184.jpeg
Gr. Jan

In de komende weken heb ik nogal wat andere verplichtingen en zal het tempo op dit project er even uit gaan,
..een jaartje meer of minder maakt voor dit project niet uit…..
(En stiekem hoop ik dat het weer binnenkort wat aangenamer wordt…….).
Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Zou je in het vervolg je bericht met foto's met
M kunnen beginnen voor als het een foto van het model betreft.

En met

E voor als het een foto van het echte schip betreft?

Dat maakt het voor ons, eenvoudige doch waarderende toeschouwers, een stuk eenvoudiger.:)

Dat zou eigenlijk best een goed idee kunnen zijn, en dan misschien zelfs voor alle draadjes op dit forum.
Ter verdediging…
In mijn draadje heb ik toch onbewust al onderscheid. Want uitgezonderd de foto van de Smit Colombo in de introductie, zijn de foto’s van het echte schip allemaal zwart-wit foto’s.
Gr. Jan
 
Helaas geldt dat voor alles wat Jan doet bij de meesten van ons vergeleken.
En hij kan dan ook nog eens foto's maken of zelfs een filmpje, dat je bij jezelf echt gaat twijfelen is dit het model of de echte? (Of eigenlijk zelfs niet, je denkt continu naar het echte model te kijken)

Jan,
Laat je niet vd wijs brengen door onze jaloezie en ga vooral door.
Volgende beurs verwacht ik gewoon de Enterprise naast de Hermerica.
 
Jaloezie is ook weer zo'n naar woord.
Daar klinkt afgunst uit. Dan gun je het iemand niet echt.
Grote bewondering klinkt leuker.

Al moet ik wel toegeven dat ik het maar wat graag ook zo mooi zou willen kunnen.
 
Jaloezie is ook weer zo'n naar woord.
Daar klinkt afgunst uit. Dan gun je het iemand niet echt.

Ik geef er de voorkeur aan om "twee soorten jaloezie" te hanteren en hetzij onomwonden, hetzij uit de context te laten blijken welke van de twee van toepassing is (in 99% van de gevallen is dat de positieve overigens. Ik ben zelden op een negatieve manier jaloers... Eigenlijk alleen als de buurman voor de derde keer achter elkaar de mega jackpot wint EN er met die vrijgezelle overbuurvrouw vandoor gaat... :D :D :D
 
Helaas geldt dat voor alles wat Jan doet bij de meesten van ons vergeleken.
En hij kan dan ook nog eens foto's maken of zelfs een filmpje, dat je bij jezelf echt gaat twijfelen is dit het model of de echte? (Of eigenlijk zelfs niet, je denkt continu naar het echte model te kijken)

Jan,
Laat je niet vd wijs brengen door onze jaloezie en ga vooral door.
Volgende beurs verwacht ik gewoon de Enterprise naast de Hermerica.

Hans, van mij hoeft niemand jaloers te worden. Ook #bootjesbouwer 2 en #brutus niet, Ik zie ook op dit forum vaak prachtige modellen waar ik niet eens aan zou durven te beginnen.

Zoals ik laat zien gebruik ik geen bijzondere technieken of materialen en iedereen met een beetje tijd en aandacht verlegd zijn grenzen. En vooral niet bang zijn om iets weg te gooien en opnieuw te beginnen…
Mijn foto’s zijn ook gewoon gemaakt met m’n iPhone….Ik maak veel foto’s voor eigen evaluatie. Als ik denk dat anderen er iets aan zouden kunnen hebben dan post ik die. Foto’s liegen niet en geven genadeloos aan wat er fout is.

Maar eerlijk is eerlijk…. Het feit dat ik nu toch nogal wat aanpassingen aan het schip doe komt vooral ook door de werkervaring die is opgedaan in de afgelopen tientallen jaren van modelbouw. Ja, en dat is echt iets dat iedereen zelf moet opbouwen.
En….samen met de Hemerica zie ik niet zo snel gebeuren. Ik heb nl. geen vrachtwagen….
 
Laatst bewerkt:
Toch even een paar uurtjes gevonden vandaag. En gebruikt om een luidspreker op te hangen. Zo’n detail staat niet op de tekeningen, maar is wel te zien op de oude foto’s. Dus bij mij ook een plekje gekregen.
Tegen de achterkant van de schoorsteen onder het “ balkonnetje” onder de lamp (M).
Verder zijn hier voor de optische beoordeling even toegevoegd, 1, een 2,5 mm (zwarte) draad, getrokken naar de onderste spoel van de hoofdlier, met daaraan een sluiting, en 2. een stukje ketting in de smit bracker..
IMG_7191.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top