Restauratie projectje Happy Hunter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door helimaster, 22 jun 2019.

  1. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs een Robbe Happy Hunter op de kop getikt welke samengebouwd is maar al enige jaren (schat ik) in de keuken naast het fornuis gestaan heeft. Ooit heeft het model gevaren en er zitten dan ook zaken in zoals regelaars van ugh jaar oud, motoren brushed met reductiekasten, originele schroefaskokers met originele schroeven van kunststof. Verlichting set, draaiende radar, dubbele ankerlier zonder motor en overbrenging (is uit elkaar gevallen en deels kwijt) en een boegschroef. De loodaccu voor de hoofdfuncties en de auxillary accu gaven beiden geen thuis meer dus die heb ik reeds besteld.

    Het model oogde netjes gebouwd echter heeft het door verzetten en lang staan de nodige breuk en verval. De lak is er met de kwast opgezet en het schip oogt in de lak rommelig echter wel op een manier reëel. Ik ben zelf van de zeevaart en zo zou het er wel uit kunnen zien allemaal. Het model zit onder de stof en de hoofdmast op de stuurhut is tja... gekneusd en gebroken zeg maar. Al met al een mooi project om deze Happy Hunter weer happy en vaarwaardig te krijgen.

    Wat heb ik op het lijstje staan om te doen:
    - Poetsen.... er zit veel vet en stof op het model alsof het in een keuken gestaan heeft ofzo. Eerste resultaten al geboekt met de befaamde toetendoekjes van de kids welke met een pincet over het schip gaan.
    - Restaureren van averij, gebroken delen opnieuw monteren en/of repareren.
    - In kaart brengen van de functionaliteit van de elektronica... altijd weer een verassing wat wel en niet werkt.
    - Inbouwen moderne ontvanger welke op 2,4gHZ werkt en niet meer op 27mc.
    - Balanceren van het schip en testen op waterdichtheid.
    - Links en rechts weer de lak ophalen waar van toepassing echter denk ik sterk om de huidige lak te laten zoals het is...
    - Aanbrengen metalen 4-blads schroeven (oog wil ook wat)
    - Eventueel vervangen boegschroef en/of schroefassen wanneer deze versleten zijn.

    Mochten er mensen nog wat delen hebben liggen van dit model, ik hou me aanbevolen. 98% zit er bij maar links en rechts mist wel wat zoals een bolder op het dek en wat andere zaken.

    Ik zal proberen wat plaatjes bij te voegen om zo een goed beeld te geven van de huidige toestand en zo een mooi verslag te kunnen leggen naar de voltooiing.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  2. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Herkansing met de foto's... 1561159779659.jpeg 1561159809208.jpeg 1561159834117.jpeg 1561159852206.jpeg 1561159879610.jpeg 1561159894242.jpeg 1561159939177.jpeg 1561159968043.jpeg
     
  3. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Vanochtend weer het afstoffen opgepakt. Mast op de stuurhut met manouvreer lichten en radar begonnen met restaureren. Er is veel lijm gemorst bij eerdere pogingen tot restauratie lijkt wel.. eens kijken hoe ik dat weer netjes ga krijgen.

    Alle kabels (touwen) tussen de twee masten en opbouw verwijderd. Deze waren een zooitje en het schip verdiend nieuwe zo had ik bedacht

    Even wat pic's van hoe ik begon vanmorgen:

    20190623_103139.jpeg 20190623_103148.jpeg 20190623_104526.jpeg 20190623_104541.jpeg
     
  4. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Resultaat na een dagje poetsen en nalopen:

    Bak, hut en stuurhutopbouw netjes schoon en waar nodig e.e.a. weer vast gezet. Enige is de reling voor de stuurhut, hoe zet ik die het beste vast?

    Verder de ankerlier er uit gesloopt, deze was niets meer. Boegschroef zit los dus moet opnieuw ingebouwd worden in de romp. Motorsteun en motor van dr boegschroef zitten los en moeten opnieuw opgebouwd worden. Masten zo ver als mogelijk weet in elkaar gezet hoewel nieuwe eigenlijk wel nodig zijn gezien de hoeveelheid fracturen... Draaiende radar weer vast gezet en gangbaar. Ramen in de opbouw weer terug gezet waar ze los lagen. Mis alleen nog een patrijspoort met raam... zie onder de pic's zoals ie eruit ziet na vandaag.

    Alle adviezen en comments welkom natuurlijk

    20190623_174210.jpeg 20190623_174203.jpeg 20190623_183233.jpeg 20190623_183810.jpeg 20190623_183814.jpeg 20190623_183817.jpeg 20190623_183822.jpeg 20190623_183237.jpeg 20190623_183805-2268x3024.jpeg 20190623_174207-2268x3024.jpeg 20190623_174206-2268x3024.jpeg
     
  5. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Vandaag weer verder gegaan aan de boot. Ik had de accu's binnen gekregen en heb dan ook de elektrische kant bekeken vandaag. Ar8000 er in gezet en de verschillende motoren aangestuurd. Tevens de elektrische layout van het schip in kaart getracht te brengen.

    Hier liep er tegenaan dat ik alle bedrading los ben gaan nemen omdat het nogal een wirwar aan draden was in het schip zonder duidelijke routing. Boegschroef deed het netjes. Beide voortstuwers ook echter met een varierend toerental bij dezelfde aansturing... tevens klonken de schroefassen als diesels en hebben enorme speling zowel axiaal als radiaal. Geen goed teken lijkt me. Verlichting kreeg ik niet aan de gang evenals de radarmotor in de opbouw. Eens een middagje gaan meten om te zien wat daar speelt. De roerservo deed het wel en de roeren liepen netjes.

    Al met al weer wat werk vergaard voor de komende tijd..

    20190630_121100.jpeg 20190630_121108.jpeg 20190630_121055-2268x3024.jpeg 20190630_114149.jpeg
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    De BB motor staat behoorlijk scheef voor zijn werk. Niet te zien of er stelringen op de assen zitten. Ook niet of de askokers aan de binnenkant afgesteund zijn.
    Probeer eerst de motoren recht voor hun werk te krijgen en met stelringen de axiale speling te elimineren.
    Dan de askokers vullen met uierzalf. Gaat perfect met een injectiespuit. Bij het insteken van de assen de kokers op het eind dicht houden. Pas als de as niet verder wil de overtollige zalf laten ontsnappen. Dan de motoren monteren, stelringen te plek en de schroeven monteren met een borgmoer voor de schroef. Borgmoer zo ver op de as draaien dat de as moeilijker gaat draaien. Dan de schroef erop en de borgmoer vast draaien tegen de schroef. Niet andersom! Door het verdraaien van de borgmoer komt er weer een beetje axiale ruimte en moet de as licht draaien. Op die manier heb je minimale axiale speling en maximale afdichting. Dat de ene motor iets sneller draait is een bekend fenomeen. In wezen draait één van de motoren achteruit en is daarbij minder sterk. Komt door de positie van de koolborstels t.o.v. de magneten. Om dat te veranderen zou je de schetsplaat, waarop de borstels zitten, iets moeten verdraaien, maar dat kan niet bij elke motor. Resteert wat bijstellen met de trim van betreffende kanaal. Als je de bedrading opnieuw monteert, maak dan gelijk een schema. Of zoek op het Forum een schema en houd dat aan. Altijd makkelijk voor later. Na 10 jaar herinner je je niet meer hoe je het aan elkaar hebt geknoopt. Althans zo vergaat het mij met mijn oudere modellen. Succes verder met de refit. Gr. Klaas.
     
  7. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Bakboord motor staat idd uit het werk echter met de koppeling moet het geen probleem zijn. Sterker, die moeten een hoek hebben.

    Met het niet constant draaien bedoel ik dat de motor best wel op en neer gaat in toeren zonder dat ik de sturing verander. Zeg maar dat ie hunt rondom het setpoint. Zowel SB als BB motor heeft dit. Tegelijk draait BB idd iets langzamer dan SB.

    Bedrading ga ik herzien heb ik bedacht. Het loopt via allerlei switches en knooppunten zonder technische redenen in functiinaliteit. Alles er uit en nieuw aanbrengen dus. Werkt ook gelijk het mooiste. Ik heb tevens een aantal functies die nog geen motor hebben op de kraan dus die kan ik gelijk gaan benutten.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe wirwarriger, hoe beter :D minste kans op overspraak. Maar doet pijn aan de ogen, en geen overzicht.
    Belangrijkste is om de hoogstroom bedrading niet evenwijdig aan en uit de buurt van signaalbedrading te laten verlopen.
    De plus- en min-vermogensdraden strak naast elkaar houden.

    Motor en as verder uitlijnen door stroommeting, hoe lager de stroom, beter de uitlijning.
     
  9. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Uitlijnen gaat me wel lukken, is zelfs mn vak geweest . De bedrading gaat er straks supernetjes inliggen. Ik ben al bezig met het tekenen van schema's. Ik denk dat de motor die zo slingert in toeren op is. Navraag leert dat het de origineel ingebouwde motoren zijn bij de nieuwbouw. Ik zal ns neuzen naar een goede vervanger voor de hoofdmotoren. Iemand nog tips?

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat bedoel je met: in toeren op is? En een motoras hoort zo goed mogelijk in lin te staan met de schroefas. Elke hoek (in een kruiskopeling) is verlies van energie en een bron van lawaai. Een goede vervanger van de gebruikte motoen zou een Bühler zon03 zijn. Hobbieplaza en RC-Point kunnen ze leveren. Maar laat eerst de aanwezige motoren eens los draaien. Geef de lagers een drupje olie en de tandwielen een likje vet. Weggooien kun je ze altid nog. In één van mijn scheepjes ligt een 40+ jaren oude Momoperm. Loopt nog als een zonnetje. Lagers krijgen af en toe een drupje olie. Gr. Klaas.
     
  11. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat de motor op is die zo slingert in zn toeren. Olie en onbelast draaien geeft alsnog het varierende toerental. Bedankt voor de tip ik snor ze ns op en kijk er naar.

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Begrijp dat de motor niet gelijkmatig loopt en het toerental varieert. Is dat puur in geluid, of zie je ook dat het toerental op en neer gaat?. Is het geen verzeept vet in de tandwielkast? Deze motoren kunnen bijna geheel uit elkaar en misschien loont het om ze eens open en helemaal schoon te maken. En daarbij koolborstels en collector niet te vergeten. Via de link een clubblaadje met een min of meer verslag van een demontage/montage van dit soort motoren. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://issuu.com/mbva/docs/de_brulboei_2014-4
     
  13. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    De motor loopt zichtbaar onregelmatig. Ik zal, als de motoren uitgebouwd zijn, de motoren uit elkaar halen en kijken. Dank voor je link en meedenken, erg fijn

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. helimaster

    helimaster

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Den Bosch
    Zo, na een lange pauze vanwege een verhuizing met flinke verbouwing en een nieuwe functie die nogal wat tijd opslokte kan ik weet verder aan de Happy Hunter. Ik heb diverse delen nieuw besteld zoals de masten, ladders, motoren, schroefassen en schroeven, ankerlier en de boegschroef. Plenty werk nog te verzetten maar de delen waren echt op en verleten.

    Morgen ga ik weer voor de eerste keer aan de gang, de oude rommel er uit bouwen voozichtig.

    Keep U posted!
     

Deel Deze Pagina