Restauratie: Serpent Cobra 811 Be

Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van maar word het aluminium er om heen dan niet verzwakt door de warmte?
Ik heb namelijk nog een chassis plaat liggen met een te groot gat erin, maar als ik deze ( laat ) lassen ben ik bang dat hij om de las heen zwakker word?
@SoDa-Deals : Ik stuur u even een PM.
Neen, toch niet in die mate dat je er last van hebt. Maar pas op, een groot gat dichtlassen is makkelijker gezegd dan gedaan wss. En het lukt ook niet met alle legeringen blijkbaar. Niet iets om rap rap te laten doen. In uiterste nood zou ik zeggen + je moet weten waarnaartoe

Ik bak wel eens wat ijzer, en dan gaat gaten dichtlassen al lastig inderdaad.
Ik zie wel hoe het gaat, desnoods laat ik, of maar ik er een insert in, maar dat zien we tzt wel.

Ondertussen werden mijn 200 euro's aan wisselstukken geleverd :

IMG8058_Large.jpg

En meteen al op een probleem gebotst :

IMG8048_Large.jpg

De oorspronkelijke achterassen zijn een stuk korter dan wat ik besteld heb.
Het zal hem zitten tussen Versie 1 en Versie 2 van de Serpent 811 Be.
Dju hé. En die gasten vragen allemaal rond de twintig euro port en dan nog eens rond de twintig euro voor de juiste assen.

De behuizing voor de servo te herstellen is ook aangekomen :

IMG8054_Large.jpg

Nu hij toch open was heb ik maar de tandwielen ook proper gemaakt met WD40 en perslucht.

IMG8055_Large.jpg

Daarna toch een beetje vet in gedaan en de nieuwe case met de vijsjes gemonteerd :

IMG8056_Large.jpg

IMG8057_Large.jpg

Zo goed als nieuw !

De vier schokdempers terug in elkaar gestoken met de nieuwe "TiN Coated Shock Shafts", nieuwe Nylon Parts & "Shock Boots" :

IMG8059_Large.jpg

IMG8060_Large.jpg

Nu nog ergens aan die assen geraken ...

En ik twijfel of ik die Servo er wel ga opplaatsen.
Zou die voldoende krachtig en snel zijn voor deze machine ?

Gisteren nog een dagje verder kunnen sleutelen aan mijn Serpent.

De rubber boot op de achterste aandrijfstang geplaatst :

IMG8061_Large.jpg

De voorste assembly begint weer vorm te krijgen :

IMG8062_Large.jpg

IMG8063_Large.jpg

IMG8064_Large.jpg

De oorspronkelijke hinge pins zijn de voor de vuilbak.
Ze zijn krom en roest.
Er zijn nieuwe voorzien met die speciale TiN Coating van Serpent :

IMG8065_Large.jpg

De draagarmen terug bevestigd samen met de anti-rollover bar :

IMG8066_Large.jpg

IMG8067_Large.jpg

De lagers waren inderdaad niet gelijk.
'k Heb ze meteen dan maar alle twee vervangen door nieuwe :

IMG8068_Large.jpg

De geleverde cardanassen voor achteraan passen wel vooraan qua maat. De oorspronkelijke was ook lichtjes geplooid.
Nieuw dan maar :

IMG8069_Large.jpg

Voila, de voorkant zit in elkaar :

IMG8070_Large.jpg

IMG8071_Large.jpg

De voorbumper was geen originele en heb ik ook maar vervangen was hij had al wat klop gekregen :

IMG8072_Large.jpg

IMG8073_Large.jpg

Alles terug netjes op het chassis geplaatst :

IMG8074_Large.jpg

In de batterij trays heb ik foam pads voorzien :

IMG8075_Large.jpg

Het afgewerkt resultaat :

IMG8076_Large.jpg

't Is nog wat vroeg maar 'k wou de nieuwe wing toch eens presenteren !
Vooral met die sjieke allu mouning washers !

IMG8077_Large.jpg

IMG8078_Large.jpg

't Kapje heeft ook wat slaag gekregen maar 'k heb het toch ook maar een beetje opgekuist :

IMG8079_Large.jpg

IMG8080_Large.jpg

Nu nog de achterste cardanassen zien te krijgen ...
En misschien nog een andere servo ...

Begint er heel goed uit te zien. Was het nog de moeite waard: de ruil en dan investeringen? Een nieuwe had je er nog niet voor gehad natuurlijk. Maar 200 gewoon aan wisselstukken... dat heb ik nog uitgegeven aan een 1/8 buggy chassis, nieuwe motor/esc batterij en lader samen. Ik veronderstel dat je al batterijen/lader hebt?

Begint er heel goed uit te zien. Was het nog de moeite waard: de ruil en dan investeringen? Een nieuwe had je er nog niet voor gehad natuurlijk. Maar 200 gewoon aan wisselstukken... dat heb ik nog uitgegeven aan een 1/8 buggy chassis, nieuwe motor/esc batterij en lader samen. Ik veronderstel dat je al batterijen/lader hebt?

Er zaten twee Lipo's bij van bij HobbyKing maar de ene is er geen etiket meer rond en de andere is gezwollen.
Een lader heb ik van mijn HPI Truggy Flux.
De Motor/Esc Combo die er op zat is er eentje van Team Orion, een 2100kv motor met een Vortex R8 ESC zoals deze combo : https://www.toprc.nl/team-orion-neon-8-brushless-combo-waterproof-2100.html
Aan de Combo is er ook wel wat werk want de behuizing is deels gesmolten en de hulzen voor de motordraden zijn los.
Die behuizing kan ik bestellen en de motordraden zou ik rechstreeks op de print van de ESC solderen.
'k Zou dan wel een onderbreking voorzien met van die Supra X connectoren (foto's volgen).

Heb ik een goede zaak gedaan ?
Dat weet ik nog niet.
'k Heb die Traxxas Summit die in nieuwstaat stond geruild tegen deze machine van serpent maar ook tegen een Team Associated Sc8e.
Aan die Team Associated moet ik nog beginnen ... (er ook wel werk aan ze)
Er zat ook een remote van Futaba bij nl. een Futaba 4PKR samen met vier ontvangers ... (toch wel duur gerief)

Ik plan om die Serpent te verkopen alsook die Team Associated Sc8e en de remote.
Die Futaba staat reeds te koop.

Ik vraag mij nu af of de schokdempers op de achterkant niet verkeerd gemonteerd waren ?
Of deze afbeelding zitten ze langs de binnenkant van de wagen :

Serpent-cobra-GP-buggy-Team-edition-rear-mount.jpg

Bij mij zaten ze langs de buitenkant ?!

Ik denk echter dat het niet zal lukken om ze langs de binnenkant te monteren ...
De anti-rollover bar zit ook aan de buitenkant en komt zo naar binnen.
Ik vrees dat ik een andere diff behuizing nodig heb en zelf andere draagarmen.
Ik zal nog de 1.0 versie hebben van deze wagen.
Nu nog ergens aan een manual geraken ...

En die mu-guards die ik gekocht heb zullen ook niet passen.
Dju ...

Ziet er top uit na de renovatie. En of het een goede deal is of niet, het gaat erom of jij er mee tevreden bent. Ik denk dat je er niet zo verkeerd aan hebt gedaan, en tenslotte onze hobby kost sowieso geld.

De Associated's zijn fijne auto's!
Zeker met de zender erbij denk ik dat het een prima deal was, als de schade ( zeker aan de ESC en motor ) erbij gemeld is.
Maar inderdaad, het gaat erom dat u er blij mee bent!

De winkel waar ik de wisselstukken besteld heb heeft toegegeven dat ze zicht vergist hebben qua referentie voor de assen.
Ze hebben mij niet verstuurd wat ik besteld heb.
Maar ik had wel de verkeerde besteld ook.
Vervelende situatie.
Die assen die ik ontvangen heb, passen wel vooraan.
En achteraan moest het de ser600635 zijn.

Nu is de winkel zo vriendelijk geweest om mij de nodige assen, zonder verdere kosten op te sturen !

Bedankt T*P-*PTI*NS voor de SuPeR service !

De schokdempers zitten goed. De eerste versie had ze aan de voorkant zitten. Later hebben ze de achterkant op wat punten veranderd omdat de Serpent nogal moeilijk te rijden was(onvoorspelbaar). Toen zijn ook de dempers naar de achterkant gegaan.

Om mijn gedachten wat te verzetten toch wat verder gewerkt aan mijn Serpent.

Dit zijn de connectors die ik ga gebruiken om de motordraden met de ESC te verbinden :

IMG8081_Large.jpg

De GRATIS assen zijn ondertussen ook aangekomen :

IMG8090_Large.jpg

De achterste draagarmen zijn ook zo goed als klaar :

IMG8091_Large.jpg

De nieuwe cardannassen geplaatst samen met de nieuwe rubber schoenen :

IMG8092_Large.jpg

En alles netjes geassembleerd :

IMG8093_Large.jpg

IMG8094_Large.jpg

De achter assembly terug op het chassis bevestigd :

IMG8095_Large.jpg

IMG8096_Large.jpg

IMG8097_Large.jpg

IMG8098_Large.jpg

De wielen werden grondig gereinigd :

IMG8099_Large.jpg

IMG8100_Large.jpg

IMG8101_Large.jpg

De wielen zien er nog redelijk uit maar 'k vind wel dat ze niet goed passen bij deze prachtige machine ... ?
En ik tijfel ook nog steeds als ik die Savox SC-0252 ga plaatsen ?

Iemand advies over de wielen ? En de Servo ?

Ik heb zelf ook een Cobra. Geweldige auto!
En mijn ervaring met de servo (had dezelfde erin) is dat hij net even te zwak was. Maar dat was mijn ervaring misschien dat hij het bij jouw wel heel blijft.
Zelf heb ik mudguards erop gezet, houdt veel rommel tegen.
Leuk project!

Mooie auto. On het begin had je in de diff mount geboord. Nooit doen! Ik pak altijd de heat gun als een schroef vadtzit in aluminium. Mijn berekening: je diff mount zet natuurlijk uit door de warmte, je schroef blijft wat kouder, dus schroef je de schroef er 3x beter uit!

1x had ik een hub vast zitten aan de as, heatgun gepakt, de hub uit laten zetten door de hitte, en kon hem daardoor zo eraf trekken. Daarvoor lukte het me zelfs niet met een schroevendraaier er tussen te douwen.

Handig systeem wat op meerdere omstandigheden toepasbaar is[emoji108]

'k Ben aan het rondkijken voor 2 of meer lipo's voor mijn Serpent.
'k Heb nog vrij veel credits bij HobbyKing staan ...
Iemand tips ?

Dit zijn de maten van de trays :
L = 138,6mm
W= 46mm
H=28mm

Thx,

SoDa

Laatst bewerkt:
Turnigy laats bemachtigt. Nog niet gebruikt want huidige esc accepteerd geen 5s wat die lipo dus bevat. Kan ik nog geen uitspraak over doen.

Wat ik altijd heb gebruikt zijn nvision, gens ace en bionic.

Back