RESTAURATIE Smit Lloyd 109

• Topicstarter Topicstarter poeki
  • Startdatum Startdatum
Ja dat wil ik ook wel eens zien. Het zou wel makkelijk zijn

poeki

Wat Adam bedoelt isd het volgende;

Er staat een plus rechtstreeks op de verbruiker dus + 6Volt of + 12Volt, de andere draad van deze verbruiker gaat dan via de switch naar de - pool van zowel de 6 als 12 Volt accu, maw de - polen hangen aan elkaar....iets duidelijker ????

Tom Boere

Voor de Smit Llyod 109 wil ik een kankkast maken voor de soundmodule
zou het met MDF in het bovenhuis(kajuit) mooier klinken als onder het dek??

poeki

opbouw is kleiner qua inhoud, ik denk dat een speaker op dekhoogte het goed doet, je gebruikt dan de hele romp als klankkast, anders gewoon verschillende posities van je speaker proberen !!!!!! 8)

Tom Boere

Dat kan wel zo zijn maar de romp zit nagenoeg helemaal vol en met een een mini speakerbox op maat van de speaker moet het toch ook leuk klinken. ik zal het zeker proberen in de romp misschien klinkt het wel
dit laat ik dan nog wel weten

poeki

@poeki
Je moet eens bij victronic.nl kijken
Hoe ze daar een scheepshoorn hebben gemaakt
mvg Frederik :D

ps victronic.nl in de balk bovenste intypen

thumb_romp.jpg

zoals te zien is blijft er niet veel ruimte over voor de soundmodule

Ik ben even bij victronic wezen kijken tjonge tjonge wat een mooi spul maakt hij, als ik dit eerder wist had ik de sound-module bij hem laten maken. Wat mij wel opviel was dat de speaker in een tunnel het mooiste geluid geeft. Dit kan ik wel in het vooronder boven de accu's kwijt.
moet nog wel experimenteren met de lengte van de tunnel

@poeki
Zo zie je maar he als je ook maar eens naar een ouwe l--------l luisterd komt het allemaal goed he :oops:
mvg
Frederik :D :D :D

Ja dat klopt maar altijd te laat een goede les voor de volgende keer

@ poeki

Ik ben maar pas dit draadje aan het lezen en stel vast dat je een oplossing zoekt voor een ankerwinch e.d

Ik heb hier op het forum eens een voorstel gedaan om dit met een goedkope servo op te lossen. Ik stel het je hierbij nog eens even voor.

Dit is zeer goed haalbaar, erg eenvoudig, erg goedkoop, draait in de 2 richtingen en je kan als je een programeerbare zender hebt nog snelheden programeren ook.

Ga als volgt te werk.

open de servo en haal het tandwiel van de motor en de potmeter.

sluit zender en ontvanger aan.

nu zal het motortje ofwel links ofwel rechts draaien (of stilstaan).
Als het draait, moet je aan het potmetertje draaien tot het stilstaat.
De zender moet op dit kanaal wel in de neutraalstand staan he.

Verzegel de stand van de potmeter met een drupje nagellak.
plaats nu de tandwieltjes terug maar laat het tandwieltje dat de aandrijving van de potmeter doet er uit.
soms is dit enkel een metalen ringetje in een ander tandwieltje.
kijk nu of het tandwiel van het motortje geen eindeloopslagje heeft.
dit is een uitsteekseltje onderaan dat tandwiel.
Dat moet je namelijk wegsnijden of vijlen. dan kan het motortje vrij ronddraaien.

steek alles terug in elkaar en test. de uitslag van de stick bepaald de snelheid van het ronddraaien van de servo.

Als je de bediening op een switch zet kan je bijvoorbeeld het anker snel aflaten en traag ophalen. lijkt ook echt.

Je hebt geen regelaar nodig, geen apparte voeding, en je kan het naaimachinespoeltje rechtreeks op de servo schroeven.

En het kost een 5 euro voor de servo en een uurtje knutselen

Werner

dit had ik toevellig ergens op het forum gelezen. En ik moet zeggen dat het een erg goede oplossing is voor de anker-lier dit zal ik eens uitproberen moet even lijken of ik nog een servo over heb
dit zal ik als het zover is laten zien op de site
poeki

waterpomp
100_0050.jpg

nu ik toch bezig ben neem ik alles even door. Ik zie dat er een waterpomp in zit voor de 2-spuiten op het dak mijn vraag is nu hoeveel dl-water pompt deze pomp er staat 12V 34 op kan ik er meerdere spuiten op aansluiten???

poeki

nog een raadsel op de foto linksonder zie je een servo type Robbe S12 digital en kijk eens rechts boven de ontvanger van de zender Robbe FMSS promars, en volgens mij is dit geen digitale uitvoering.
op een nondigitale ontvager kun je geen digiservo aansluiten wat ik ook bedenk ik kan nergens een toepassing bedenken voor deze servo of ben ik helemaal de weg kwijt

normal_100_0052.JPG

poeki

Volgens mij ben je de weg kwijt... Een digitale servo gebruikt geen analoog (lees: potentiometer, gekoppeld aan de uitgaande as) systeem om zijn positie te bepalen, maar een digitaal systeem.
Nu weet ik niet wat er in de praktijk gebruikt wordt, maar ik kan me een optisch systeem voorstellen (schijf met donkere segmenten, lichtsluisje, en maar pulsjes tellen om de positie te bepalen), of een systeem met stappenmotoren.

De aansturing gebeurt nog steeds met je 1,5 milliseconden pulsje, hoor. En dat komt uit elke ontvanger.

Waarom je dan een digitale servo wilt? Ik weet het niet - in elk geval is de herhaalbaarheid beter, dus in failsafe situaties (vliegtuigen, heli's) komen de servo's nauwkeuriger op een voorgedefinieerde positie te staan. Voor scheepsbouwers weet ik het zo net nog niet

De S-12 is geen digitale servo.
Is al een oude servo vroeger werde de servo's met S8, 10, 12 enz aangeduid.

En digitale ontvangers zijn er niet de nu gebruikte servo's die digitaal zijn worden analoog aangestuurd.

De Promars is een goede Zender en de Ontvanger is ook van zeer goede kwaliteit.
Je kunt de Ontvanger om laten bouwen naar het nieuwe stekkersysteem.

Op ebay.de worden ook nog genoeg onderdelen voor deze zender aangeboden.

En op die pomp kan je wel 2 spuiten op aansluiten.
Gaatjes in de spuiten 1.5 mm.

Bedankt voor de uitleg Jan Vos het klopt wat je zegt.
Ik heb inmiddels de vorige eigenaar van de boot gesproken hij vertelde dat de servo bedoeld was voor de sleeplier
Deze kan ik dan mooi ombouwen zoals Werner Wuyts beschrijft
zo zie je maar weer dat we samen heel wat weten nogmaals dank

poeki

@poeki
Toch maar weer fijn: als dat er ook nog een stelletje ouwe zakken op het forum zitten he Poeki.
:oops: mvg
Frederik :D :D

Back