Restauratie van een Schluter Bell222 trainer uit 1980

Marco,

Heb je de rvs stuurstangen zelf gemaakt? Zoja, wat voor snijplaatje gebruik je dan? want rvs is nogal hard toch?
Voor de starter zou ik kijken of je een zeskant in de startconus kan monteren. Mijn oude Hirobo Eagle 1 heeft net zo'n startconus en er zit gewoon een zeskant in.

Steven.

Ik heb het staartvinnetje klein gehouden omdat de staartrotor aan de "verkeerde kant" zit, en tegen de vin in blaast. Ik ben nog niet helemaal tevreden over hoe soepel dit (nog niet) loopt.

DSC01185_zpsfd7139fd.jpg

Had niet gehoeven hoor.... ik heb met meerdere heli's met "trekkende" hekrotor gevlogen, en er nooit een wezenlijk verschil in gemerkt. Daarnaast: het werkte toen, dus het zal nu (met betere gyro's en servo's) net zo goed danwel zelfs beter werken dan vroeger.

Wat starten betreft: Schluter had vroeger een verlengde start-adapter, met een dikke O-ring of zoiets als frictierubber. Met een stuk aluminium 30 rond en een draaibank maak je dat in een uurtje na....

Groet, Bert

Stuk PVC pijp in de startconus, met in PVC pijp stuk siliconeslang voor frictie. Rubber is daarbij geen lang leven beschoren. Pijp kan losgeslingerd worden bij verwijderen van startmotor van conus.
Veel beter: verlengstuk uit alu draaien ter vervanging van de oorspronkelijke alu starter. (Met links draaiende schroefdraad!)

Hoi mannen,
Het startprobleem is inmiddels opgelost door een standaard 6-kant startpen te kopen en een inbusbout in de startconus te maken a la Eagle idd. De inbusbout wordt verzonken gemonteerd zodat het niet direct opvalt. Ik vond een "vintage" oplossing met zelfgedraaide verlenger te veel gedoe en ook vroeger zag je de naastliggende ballinks wegslijten door de aanraking met de startmotor-as. Het is wel een gewone rechtsdraaiende inbusbout dus goed fixeren met groene Loctite en mogelijk nog een extra inbusschroefje om te borgen anders ligt hij er zo weer af.

De stuurstangen zijn gemaakt van een lengtestuk 2,5mm RVS draad en een Vario 2,5mm snijplaat (voorzien van aangegoten draadgeleider en handwieltje). Beide komen van RCH maar zijn vermoed ik ook bij andere zaken te verkrijgen. Met een beetje motorolie als smering gaat dit als de brandweer, gaat de snijplaat lang mee en ik had in minder dan een uur alle stangen gemaakt. Wel eerst goed opmeten natuurlijk.:D
Dit is even een investering (25 euro alleen al voor het snijplaatje) maar met de hoge prijs van de reeds kant-en-klaar gesneden stangen uit het rek in het achterhoofd is het snijplaatje met deze heli alleen al terugverdiend. En de hier benodigde lange stangen hebben ze al geeneens in het rek hangen.

Het staartvinnetje was bij de 222 al veel kleiner dan bij de Heliboy Bert, en lijkt dus ook weer erg op het origineel.

Bijna klaar. Nou het weer nog.:nosmile:

Laatst bewerkt:
Klaar!

DSC01187_zps13583cb0.jpg

DSC01190_zpse85b723a.jpg

Vandaag de laatste hand gelegd aan de heli, o.a. onbekende Engelse draad in de Webra-bocht optappen naar M4 voor de spanklem, startkonus monteren zoals het hoort (bovenste lager zat verkeerd om), een betere tuimelschijf-meenemer monteren (originele plastic ding verdraait te gemakkelijk), revo-mix en idle-up in de zender instellen en vooral veel kleine dingetjes net zo lang overnieuw doen tot het naar mijn zin is.

DSC01194_zps4b2b9a8b.jpg

Bladen volledig nagekeken, opgepoetst en gebalanceerd, waren al bijna perfect. De blad"strippen" zaten wel los!

DSC01192_zps0ed3f13f.jpg

Ik heb nu -2 tot +6 graden pitch en dat is zeker niet genoeg om ondersteboven mee te gaan vliegen. Maar dat gaan we toch voorlopig nog even niet doen. Voor loopen en rollen is het voldoende. Volgens Cees Verplanke ging ondersteboven vliegen toen "alleen per ongeluk" (dat herinner ik me anders :lol: ) en kan er alleen met een paar mods de -6 tot +6 gehaald worden. Doen we later nog wel.

DSC01193_zps447e82b3.jpg

Ook heb ik voorzien in een "volgas teststand" voor de motor waarbij het gas volledig open gezet kan worden maar de pitch steeds op -2 blijft staan. Geeft me net een beetje extra vertrouwen om rond te gaan vliegen met de juiste carb-afstelling.

O ja ook nog uitlaatklemmen gemaakt voor de opgepoetste originele Schluter (Webra) demper.

DSC01195_zpsc7913c16.jpg

DSC01196_zps24aa294e.jpg

En zo nemen we voorlopig afscheid, als het mooier weer wordt ga ik beginnen met de motor eens te starten en te kijken hoe dat loopt. Dit was voor mij een tussendoor project, en wanneer er weer wat meer budgetruimte is zal ik een nieuwe cockpitkap en fan-afdekking bestellen. De staartvin verraad al welke kleur de kap gaat worden... ;)

DSC01189_zps02c247de.jpg

DSC01188_zpsd08ec661.jpg

Groeten, Marco.

Ga je de bladwortel alsnog stijver/steviger/sterker maken Marco, en/of de metalen bladhouder-strips verdubbelen?

Laatst bewerkt:
Bladen

Hoi Ron,
Tezamen met de nieuwe kap zal ik ook een paar setjes rotorbladen gaan bestellen, en die worden met epoxy/glasmat verstevigd. De huidige bladen zijn voorlopig goed genoeg en de epoxy gaat vermoedelijk toch niet goed hechten op de geverfde uiteinden. De bladstrips zijn veel dikker dan die van de Heli-Baby/ Mini-Boy dus ik vermoed dat verdubbelen niet nodig is. Mochten ze problemen geven dan heb ik de mogelijkheid om nieuwe te laten lasersnijden van beter materiaal.

Ik heb intussen er toch niet af kunnen blijven en een pitchrange van -2 tot +7,5 graden kunnen realiseren. Weeral iets beter.

Ja Johnny, dat gaat snel he. Ik heb m vandaag even laten draaien, loopt erg goed en pakt heel snel op. Was nog even een strijd want op het veld wilde hij niet en wist zelfs de nieuwe startpen en later ook de starter uit te schakelen. :shock:

Thuis na reparatie van de starter en een verse Rossi 5 plug wilde hij wel draaien. Zodoende nog niet gevlogen helaas. Is ook wel even wennen natuurlijk na 30jaar stilstand! :mrgreen:

Nog een paar foto's van de 222, sorry ik krijg er geen genoeg van! :D

Wat een verschil, maar ook gelijkenissen met een Trex600.

DSC01199_zps79b8de17.jpg

DSC01201_zps7b571a00.jpg

Je bent ingenieur of niet, dus genoegen nemen met een zeer mager pitchbereik, dat nooit. Navraag bij de oude garde leert dat er aan de pitch-brug eea veranderd was om meer bereik te krijgen. Nou had ik nog een pitchbrug van een Robbe Zenith liggen, en die biedt naast het originele uiterlijk en perfecte pasvorm na montage een pitchbereik van -10 tot +10. Ik weet niet of ik dit ook nodig ga hebben, maar terugstellen kan altijd nog. Ook nog een foto van de aanpassing voor de 6kant starterkonus.

DSC01203_zps5b0b478b.jpg

DSC01198_zpsd9339e71.jpg

Gisteren dan eindelijk de langverwachte maiden. Het probleem met deze heli is de enorme compressie van de oude Webra. De compressie is zo hoog (in vergelijking met nu) omdat ze vroeger zonder nitro vlogen. Uiteraard is dit een goed teken, want de motor is dus zeker niet gaar. Maar er is geen normale manier te vinden om dit ding te starten. Uiteindelijk doet een dure Align starter de "trick" en kregen we (Albertino en ik) hem op het RCHeliparts veld aan de praat. We moesten nog wel een warmere plug zetten want hij viel steeds uit als de plugklem eraf gehaald werd. Daarna was het vrij snel in orde, bladspoor afregelen en de gyro gevoeligheid wat hoger en daar ging de Schluter. Ik heb wel wat teveel trilling in de staartboom, ik ben vergeten de tailblades te balanceren dus dat zal de oorzaak zijn. Ook ga ik tailstruts plaatsen omdat de originele staartbuis erg zacht en flexibel blijkt.
Ook gaat de motor er even uit om de compressie wat te verlagen d.m.v. een vulring.

Ik ben weer blij! :lol:

foto4_zpsf60fcf2d.jpg

foto2-1_zps809efbc4.jpg

Groeten, Marco.

kijk daar word de mens vrolijk van
veel plezier verder met deze schoonheid
mocht je nog zo n motor willen ik heb er nog een liggen die is minstens net zo goed

Uiteindelijk toch niet de compressie verlaagd maar gewoon een Align starter gekocht en die trekt het ding er wel doorheen. De truuk blijkt te zitten in het op de linkerzijde leggen van de heli alvorens te starten. Zodoende loopt de olie uit de kop en slaat hij niet steeds af. Een gevolg van de uitlaat die hoger zit dan de uitlaatpoort, waardoor hij zijn olie niet "kwijt kan" bij lagere toerentallen.
De staartrotorbladen bleken perfect gebalanceerd, dus tailstruts gemonteerd. Hiermee zijn de trilllingen weg en vliegt hij prima. Er is sprake van wat weinig eigen-stabiliteit en daarom heb ik na deze vlucht flybar gewichtjes erop gezet zodat hij wat stabieler wordt.

Enjoy!

Laatst bewerkt door een moderator:
Da's herkenbaar Marco,

mijn Eagle 1 moet ik ook op de kant leggen om te starten! Ik heb altijd 1 kans om hem normaal te starten, en dan moet ik ook gelijk zorgen voor wat toeren....

Ga je volgende maand nog naar Eibergen?

Groet
Steven

Yep, ik ga zaterdags bij de Oldiemeet in Eibergen aanwezig zijn. Ik hoop dan een beetje vaardiger rond te kunnen knallen met de 222. Gaat vooral om het vetrouwen dat de motor blijft draaien. Jij er ook bij?

Uiteindelijk toch niet de compressie verlaagd maar gewoon een Align starter gekocht en die trekt het ding er wel doorheen. De truuk blijkt te zitten in het op de linkerzijde leggen van de heli alvorens te starten. Zodoende loopt de olie uit de kop en slaat hij niet steeds af. Een gevolg van de uitlaat die hoger zit dan de uitlaatpoort, waardoor hij zijn olie niet "kwijt kan" bij lagere toerentallen.
De staartrotorbladen bleken perfect gebalanceerd, dus tailstruts gemonteerd. Hiermee zijn de trilllingen weg en vliegt hij prima. Er is sprake van wat weinig eigen-stabiliteit en daarom heb ik na deze vlucht flybar gewichtjes erop gezet zodat hij wat stabieler wordt.

Enjoy!

Die vliegt héél netjes Marco. Motor loopt ook schitterend. Proficiat!

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bert, bedankt!

Ik heb intussen wat lood in de neus gedaan, als hij een beetje neuslastig is vliegt hij een stuk makkelijker. Ten opzichte van mijn Heli-Baby is dit wel een echte olieboot, letterlijk overal zit olie na het vliegen en bij de baby alleen maar aan de skid die in de uitlaatstroom zit:confused:. Ik denk dat ik het voorste lager van de motor eens moet vervangen door een nieuw 1-zijdig afgesloten lager komende winter.

Back