Restauratie van een Schluter Heli-Baby uit 1976

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door bruteforce, 15 mrt 2012.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dankzij een zekere A.D. uit B-Hoofd kan ik mijn eerste heli terug reconstrueren! Bedankt Albertino dat ik een restant-heli uit je collectie mocht overnemen, ik ben er superblij mee.

    Maar laten we bij het begin beginnen.
    Begin 1985 was ik een jongetje van 15 jaar. Ik had al sinds mijn 10e met allerlei vliegtuigen gevlogen en was daarbij aan het "eind" van de leercurve gekomen omdat ik zelfs met een Curare 60 (een erg giftige laagdekker) op de rug met de staart door het gras etc. het luchtruim onveilig kon maken. Nadat ik een jaartje in de weekends en op zaterdag had gewerkt kocht ik uiteraard zoals iedere gezonde jonge knul eerst een vette stereo (ik was zo'n beetje de eerste in NL met een CD speler...) en liet toen mijn oog op een nieuw doel vallen. Cees Verplanke had ik al een paar jaar met meer- en vaak ook met minder succes met heli's bezig gezien en aangezien ik deze "koningsklasse" ook wilde beheersen en dacht(!) dat ik daar nu de fondsen voor had, moest er een heli komen. Nu kon je toen nog niet even naar de RCH om een RTF 450-je rijden en daarmee aan de gang gaan helaas, daarom een 2e hands Heli-Baby van Schluter gekocht waar toen zo'n beetje iedereen mee leerde vliegen.

    [​IMG]
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Van mijn oude heli zijn geen foto's gemaakt helaas daarom eentje gepikt van het interweb. De Heli-Baby had je in 2 uitvoeringen, met- en zonder collective pitch. Ik had er eentje met fixed pitch en die moest je dus puur op toerental vliegen. Er waren toen alleen peperdure tol-gyro's en die zat er bij mij dus niet in. Alleen een mechanische revo-mix om de staart een beetje in de hand te houden en dat was het. De oranje drijvers had ik er ook onder. Vliegen ging als volgt: Optoeren en daarbij vooral op de staart letten. Dan een dot gas zodat hij los kwam en pitch vooruit. Dan moest je als een gek achter de heli aan hollen intussen al sturend met je 4-kanaals Robbe Luna op 27MHz. Als de heli te hoog ging dan nam je gas terug en stuiterde hij lekker op de drijvers en kon je weer opstijgen. Tenminste dat was de bedoeling. Als je niet allang op je gezicht lag omdat je over een molshoop was gestruikeld, of je geen bereik meer had door een 27MC"bakkie" in de buurt (breakie-breakie!) dan wilde de heli ook nog wel eens omvallen (supertraag stuurgedrag) en dan waren de bladen kapot en de hoofdas krom. Daar had Cees ervaring mee blijkbaar, want wij konden ter plaatse de hoofdas richten met een eind pijp en een micrometer, en met een bos reservebladen de boel weer opbouwen en verdervliegen. Die bladen had Cees bij een bevriende houtzagerij laten frezen met een speciaal freesmalletje van latten van 4 meter. Dus afzagen, afwegen op de weegschaal bij een bevriende apotheek en je had weer een voorraadje.

    [​IMG]
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Uiteindelijk kon ik best leuk vliegen (hoveren) met de Heli-Baby maar rondvliegen was erg moeilijk. De 6,5cc HP motor die ik erin had was een beetje zwak, en de wind nam graag de drijvers mee in de "bries". Omdat ik het trage fixed-pitch gedrag beu was, had ik met behulp van Cees een collective pitch kopje gemaakt en toen ging het eigenlijk mis. Vanwege onkunde en gewoon uit de hand boren i.p.v. op een boorkolom enzo trilde het ding verschrikkelijk en vlogen er met regelmaat onderdelen af. Omdat toen de Heim Star-Ranger heel populair werd, heb ik diep in de buidel getast en een Heim trainer gekocht. Zoals jullie weten heb ik die heli nog steeds.

    De Heli-Baby kwam in de vergeethoek, en na mijn verhuizing van thuis naar Bergen op Zoom ben ik een doos kwijtgeraakt met het mainframe en de staartboom. Die andere doos met resterende onderdelen heb ik nog steeds, en vandaag mocht ik dus de missende (maar vitale) onderdelen bij RCH ophalen. Het volgende verslag zal gaan over de restauratie en wederopbouw. Ik wil de heli klaar hebben voor de Oldie-meet in Eibergen, ik dacht ergens in mei ofzo.

    specs:
    -6.5cc motortje
    -1 meter rotordiameter
    -fixed pitch, half symmetrische rotorbladen
    -Hiller kopmixing
    -4 kanalen, nick-roll-gas-staart
    -Eerste "sandwich" model frame die je nu nog steeds ziet! :shock:

    [​IMG]
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Schitterend verhaal en zo herkenbaar,

    Er is een lange weg afgelegd intussen.

    Stevo
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Leuk leuk!

    En welk gedeelte van de heli moet gerestaureerd worden...? Foto's!!! :)

    Ik ben binnenkort eigenaar van een Schluter/ Hegi Cobra uit 1972, ook fixed pitch en 2m lang. Heerlijk die oldie's!

    Ik ga dit zeker volgen. Succes en vooral veel plezier ;)
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ga je HAAR vliegen met de mechanische REVO-mixer of bouw je een retro TOL-gyro in?

    Mvg. Richard
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben eigenlijk intussen overtuigd E-vlieger, zo heb ik ook mijn Kavan omgebouwd, maar ben sterk geneigd om "haar" terug op te bouwen zoals ze bedoeld is: Met een nitromotortje en echt oude servo's. Ik heb daar nog diverse nieuwe exemplaren van liggen, ook een goede tolgyro en "vintage" zender heb ik. Ja, zelfs een 27MHz Robbe Luna maar die ga ik niet gebruiken. Ik ga voor de iets jongere Robbe Supra helizender met 35MHz PCMS.

    Foto's van het "restant" binnenkort:help:.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ontzettend leuk project.

    Ik heb ooit (ondertussen al weer dik 13 jaar geleden) mijn oude Graupner Bell 47 G nog eens vliegklaar gemaakt (niet gerestaureerd, alleen weer vliegend gemaakt). Dat was in 1982 mijn eerste heli. Ik wéét dat ik er vroeger bij goed weer goed mee kon rondvliegen, maar jeetje, wat raakt een mens verwend van de moderne spullen8-O. Na 3 maanden was ik precies zo ver dat ik er één keer een krakkemikkig rondje mee gevlogen heb, en dat was een dusdanig hartverzakkende ervaring dat ik hem maar aan het plafond heb gehangen....

    Daarom heel veel succes met dit project, ik hoop oprecht dat je dit prachtige stukje nostalgie weer succesvol in de lucht weet te krijgen.

    Ben heel benieuwd naar de filmpjes die er ongetwijfeld gan komen.

    Groet, Bert
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Heerlijk zo'n verhaal, voor ons is het wel literair te noemen. Daarnaast is het een leuk onderwerp en zit er een deadline van de oldie meeting achter...
    Het is dus kostelijk,mooi en spannend! Bij deze ga ik het lekker volgen.

    Ik hoop dat ik er bij kan zijn in eibergen,....

    Steven
     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    We gaan beginnen!

    Dit is 'm dan, en dan denk je vast "ben je daar nou zo blij mee". Nou echt wel omdat er eigenlijk heel weinig meer van te vinden is (behalve bij Albertino op zolder dan). Er zijn er veel van gebouwd maar ook veel verloren gegaan denk ik. Soort van Opel Kadett effect. Daar reden er ook heel veel van rond en die zijn allemaal weg wegens "niet bijzonder genoeg".

    Restant heli
    [​IMG]

    Eenvoudige staartrotor met riemaandrijving(!)
    [​IMG]

    Een heel vreemd onbekend motortje, koelfan ontbreekt
    [​IMG]

    En de doos met onderdelen die al die tijd bewaard is gebleven
    [​IMG]

    Het plan is dus om er een moderner 2-taktmotortje op te zetten (jaja, ik ben van mijn geloof gevallen!) met wat meer pit, dus een .46 ofzo.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de hand liggende tip:

    Moderne helimotoren zijn eigenlijk allemaal ontworpen (qua timing en qua carburatie) om op een constant toerental te draaien.
    Ik denk dat je de beste resultaten gaat halen met een niet superkrachtige maar wel goed regelbare en vooral koppelsterke vliegtuigmotor. (Die HeliBaby heeft aan 1.2 tot 1.5 pk méér dan voldoende, als het maar goed te regelen valt)

    Groet, Bert
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor de leuke reacties zover! Het doet een mens goed dat je niet de enige bent die zo gek bezig is. Er is toch wel een trend te noemen naar oude Vintage heli's. Zo zie ik regelmatig de Graupner Bell 212, en veel minder de Bell 47G (vasthouden dat ding Bert!) voorbijkomen uit nalatenschappen. Ook de Hegi (Schluter) Cobra en Kavan JetRanger zie je af en toe voor astronomische bedragen te koop staan. Het zeer matige vlieggedrag en de, vergeleken met hedendaagse techniek, "flimsy" constructie van oude heli's is de reden geweest dat ik mijn Kavan JetRanger zo grondig aangepakt heb. Die vliegt nu geweldig goed en is daarbij betrouwbaar. De Heli-Baby zie ik toch wel als een wat stevigere doelgerichte constructie, echt geschikt voor trainen. Het stuurgedrag zal aangepast moeten worden, maar daarvoor kom je met lichtere paddels enzo al een heel eind. Het wordt ook geen dagelijkse heli, maar echt voor meetings en stille zondagmiddagen.
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goeie tip, daarom wil ik ook een vliegtuigmotortje gebruiken en geen "hotshot" helimotor die met een resonantiepijp moet combineren. Het moet wel een motortje zijn dat met 5% nitro kan werken, en ik weet nog dat mijn oude HP dat niet aankon en te heet draaide.

     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die is al een jaar of drie de deur uit, naar een restaurteur die er nog wél wat mee ging doen... (Jahre Viking)

    Daar staat ie (of in elk geval delen er van) nu weer mooi te wezen.
    Vliegen gaat dat nooit weer (plastic word bros) wat dat betreft heb je aan zo'n Schlüter toch een wat duurzamere constructie.

    A propos: die motor, staat daar niks op? IIk breek me er al een minuut of wat de kop over, maar ik weet zeker dat het in die periode tamelijk bekende motoren waren, kan alleen niet op de merknaam komen.

    Groet, Bert
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Enya ?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk eens naar de 8.5 cc Rossi.... die draait ZONDER nitro 100% goed en is uiterst makkelijk in het afstellen.... is alleen wel een beetje erg krachtig.
    Verder (maar dat is een gok, heb er geen eigen ervaring mee) meende ik dat de Irvines ook niet al te nitro-gevoelig waren, en je kunt ook nog een oudere Webra op de kop zien te tikken. Moeten nog zat van die .40 of .45 blackheads rondzwerven. Oude HB .40 en .45 waren ook prima geschikt, maar die vind je niet veel meer.

    Zelf vroeger veel met gewone OS vliegtuigmotoren in heli's gewerkt en dat ging destijds ook vrij goed met 5% nitro als je de koeling maar op orde had (goede luchtgeleiding, grote koelkop).

    Maar waarom kijk je niet hoe die motor die er in zit er van binnen aan toe is?

    Groet, Bert
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    motortje

    Er staat Testors en McGoy 35 op. Nooit van gehoord. Zou dus een .35 zijn ipv .40, kan kloppen want hij is ook te klein om goed te passen op de "bok". Daarom, en omdat ik niet goed ben met nitromotoren, wil ik een andere betrouwbare & modernere motor.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep... dat rinkelt een belletje... Testors McCoy.... Amerikaans, hadden vroeger ook van die Cox-achtigen.... Zijn hier in europa nooit echt populair geweest.

    In dat geval kan ik je alleen maar gelijk geven met de keuze voor een moderne motor.

    Groet, Bert

    PS: wie weet is die motor nog wat waard voor een verzamelaar, als hij nog een beetje netjes is....
     
  19. raymond 2

    raymond 2

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Belgie-lanaken
    McCoy maakte in die tijd ook opvoer setjes,heb nog een petje van toen met het McCoy embleem op.Ik was wel met race wagentje(3,5cc) bezig toen,Jezus,waar is de tijd.Maar ik was wel stik jaloers op zij die een helicopter konden kopen(betalen);)
    Succes met dit project man,ga ik zeker in de gaten houden.:thumbsup:

    Gr Raymond
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Als ik het goed zag staan er momenteel op ebay.de weer wat heli-baby onderdelen te koop..
     

Deel Deze Pagina