Restauratie verslag Graupner ASW-22

En daar is de volgende.

Als 2e wordt er mee genomen de ASW- 22 van Graupner.

Programma wordt.

1 Reparatie van de romp
2 Inbouwen van electro motor.
3 vleugels opnieuw in de folie.

Foto's volgen morgen.

:worship:

Abootje.... ik had de mijne af willen hebben voor de meeting dit weekend maar dat lukte niet, heb alle energie gestopt in de Robbe Phoenix.

Hierbij de eerste foto's van de romp

full

full

full

full

En wings

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, die heeft een tikkie gehad.... is dat kunststof onderdeel voor de aansturing van je hoogteroer (scharnier/roerhoorn) nog in orde? Daar zat bij mij een haarscheurtje in.

Ehh Jako geen idee,,je kunt het niet zien zonder de achterkant te slopen.

Moet ik me ff in verdiepen.

Weet jij trouwens of je een abs kunt bekleden met een matje en G-4 lak??

Gr T

Ton,

Het onderdeeltje dat ik bedoel is een los onderdeeltje dat je op de T-staart klikt ahw. Op jouw tekening kun je dat goed zien, plaatje 4 van het inbouwplan.

Tav bekleden weet ik niet, wat ik wel weet is dat je voor ene goede duurzame verbinding het beste een goede ABS lijm gebruikt zoals Stabilit Express. Epoxy hecht wel maar kan op den duur weer loslaten is mijn ervaring met de Atlantis die ik de vorige VGG aan Sven heb gegeven.

Jako,

Over dat onderdeeltje ga ik me ff in verdiepen, ik dacht ff dat je de overbrenghevel in de romp bedoelde.

De romp van de Cirrus is gerepareerd met stabilitt en super strak.

Maar wat ik bedoel is een abs romp bekleden met een 25 gr mat met G-4 lak in plaats van grondlak.

Ik weet niet of dat goed hecht namelijk.

Als er iemand het weet hoor ik het graag.

:sleepy:

Laatst bewerkt:
Ah, zo.... dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er zo al een behoorlijke klomp lood in moet (of in jouw geval ene dikke buitenloper :) ). Jij wilt dat doen om schades in de toekomst te voorkomen?

Ha ha,

Schade's kun je daarmee niet voorkomen.
Ik denk persoonlijk als dit werkt dat je wel een iets sterkere romp krijgt,,,maar het zal echt geen Ferran worden.
Ik heb dit nog nooit gehoord of gezien, maar denk dat ik het ga proberen,,eerst met een proefstukje en daarna als het werkt de rest.
Dan zal je volgend jaar het resultaat zien.
O ja Jako, ik heb die staart eens bekeken maar daar is hij al eens gerepareerd,,morgen ff een foto plaatsen.

:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hoi Ton,
Ik denk persoonlijk dat het best gaat. Als je aan de binnenkant van zo'n romp houten schotjes met epoxy verlijmt gaat dat op zich ook best. Maar als je flink kracht zet kan het losschieten.
Als je een matje aan de buitenkant met epoxy aanbrengt kan dat geen kant op dus zal het ook niet los gaan.

In mijn Cirrus zitten het motorschot en de servoplankjes met 5-minuten epoxy gelijmd en dat zit allemaal nog steeds muurvast. Ondanks dat het niet hoort te kunnen :-)

Wat ik zo jammer vind aan dit soort modellen is dat de schaalechtheid zeer beperkt is. Kijk maar eens naar het origineel:

71334aab6379ba118.gif

71334aab63799b4d6.jpg

De slankheid van de vleugels van jouw model komt niet eens in de buurt van het origineel. De ASW22 vind ik persoonlijk overigens een erg mooi vliegtuig door de grote slankheid en de heerlijk agressieve puntige neus. Wel is het kielvlak wat groot (grote koorde). Is dat bij het model hetzelfde?
Deze kist is zonder meer een mooi model, maar met een ASW22 vind ik het weinig te maken hebben.

Raymond,

Ik denk ook niet dat het de bedoeling van Graupner was om hem natuurgetrouw op schaal te produceren.
Meestal is zo'n model een look a like.
Echte schaalmodellen moet je zelf maken.

Kijk maar naar mijn Mustang, dat is er een van Top-Flite en is een semi-schaal.
Alleen ik heb er net iets meer aan gedaan als er op tekening stond.

Zie je morgen.:sleepy:

Die slankheid zal inderdaad wel het probleem zijn. Je houdt dan wel erg weinig vleugeloppervlak over+wellicht wat kritischere vliegeigenschappen. Bij de grotere modellen zoals de ASW van Arjan komt dat al heel wat dichter in de buurt :)

En na een beetje geschuur en geplamuur, is dit het resultaat van de 1e keer.

De rand gerepareerd met stookjes triplex om de sterkte weer terug te krijgen.

Morgen weer verder want het is nog laaaaaaaaaaaaaaang niet naar m'n zin.

Laters:sleepy:

full

full

full

Goed begin Ton! Ik ben ook eindeloos aan het schuren en plamuren geweest.
Welk kleurenschema ga je toepassen of is het daarvoor nog te vroeg....

Die slankheid zal inderdaad wel het probleem zijn. Je houdt dan wel erg weinig vleugeloppervlak over+wellicht wat kritischere vliegeigenschappen. Bij de grotere modellen zoals de ASW van Arjan komt dat al heel wat dichter in de buurt :)

Je kleine vleugeloppervlak is wellicht een van de mindere problemen. Op zich is dat zelfs wel gunstig.

Een grote slankheid bij kleine modellen zorgt voor kleine koordes, dus voor kleine Reynolds-getallen. Het gevolg is dat de performance achteruit holt .... Door het kleine vleugeloppervlak wordt de vleugelbelasting iets hoger, wat resulteert in een iets hogere vliegsnelheid, en dus een iets hoger Reynolds-getal. Maar dat kompenseert volstrekt onvldoende voor de verkleining agv. de kleinere koordes.

Realiseer je dat het achteruit gaan van de efficiëntie agv. de lagere Reynolds-getallen geen lineair proces is, maar eerder kwadratisch of nog sneller achteruit holt, dan weet je waarom kleine kisten (vrijwel) nooit de originele slankheid hebben.

Er zijn wel wat vuistregels voor de slakheid (spanw gedeeld door koorde):
1 m : slankheid 7 tot 10
2 m : slankheid 12 à 14
3 m : slankheid 17 - 18
4 m : slankheid >= 20

Je kunt nu ook inzien waarom die grote schaalzwevers ook ongestraft zo zwaar kunnen zijn, en toch goed presteren: grote Reynoldsgetallen. Maar een klein belletje uitdraaien op 50 m kun je dan wel vergeten ...

Er bestaat een schaal Nimbus4 van 3 m. Wortelkoorde 10 cm, tipkoorde 2,5 cm (of zoiets). Die kist vliegt matig, eigenlijk alleen redelijk op de helling bij hoge snelheden (hogere Reynolds), en dankzij heel speciale profielen voor lage Reynoldsgetallen.

Gr. Dirk.

Jakko,

Ik probeer hem in orginele kleuren te krijgen,,alleen uhhh die duitse vlag ga ik echt niet doen.;);).

En overweeg zelfs remklepjes te monteren, maar daar ben ik nog niet uit.

Goed begin Ton! Ik ben ook eindeloos aan het schuren en plamuren geweest.
Welk kleurenschema ga je toepassen of is het daarvoor nog te vroeg....

Jakko,

Ik probeer hem in orginele kleuren te krijgen,,alleen uhhh die duitse vlag ga ik echt niet doen.;);).

En overweeg zelfs remklepjes te monteren, maar daar ben ik nog niet uit.

als het echt moet zijn, de duitse vlag er op!
moet je niets van aantrekken ;)

Back