Restauratie verslag Graupner ASW-22

Testen?

Als ik nou de rechter van de ene vleugel-set en de linker van de andere in mijn ASW stop?
Kan ik dan beoordelen welke 'langzamer'/'thermiekvriendelijker' is?

Met twee verschillende vleugels vliegt niks erg thermiek-vriendelijk ben ik bang.
Gewoon proberen!!

Als ik nou de rechter van de ene vleugel-set en de linker van de andere in mijn ASW stop?
Kan ik dan beoordelen welke 'langzamer'/'thermiekvriendelijker' is?

Euhm, kan je best proberen maar grote kans dat je na het testen weinig meer hoeft te vliegen met de ASW peins ik.

stabiliteitscoëf

Deze twee profielen zijn totaal verschillend en vereisen een andere Stabiliteitscoëf.
Dit betekent andere verhoudingen tussn opp. van staartvlak en opp. vleugel.
Ook de momentarm van de romp moet je in acht houden..
Een profiel wijzigen is niet altijd zo eenvoudig, geloof me vrij.
Ik zou in dit geval eerder opteren voor een gewone clark Y met een ietsje kleinere tipkoorde (12 a 13cm).

Arjan, kun je eens een zij-aanzicht, 'en profile' zogezegd maken.
Ik heb ook een Graupner ASW-22 maar die wil wel erg snel gevlogen worden. Er zijn ook meer thermiekvriendelijke vleugels in de omloop. En daar heb ik wel belangstelling voor ;)

Mijn vleugel ziet er zo uit:
full

En ik zoek iets meer zoiets:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze twee profielen zijn totaal verschillend en vereisen een andere Stabiliteitscoëf.
Dit betekent andere verhoudingen tussn opp. van staartvlak en opp. vleugel.
Ook de momentarm van de romp moet je in acht houden..
Een profiel wijzigen is niet altijd zo eenvoudig, geloof me vrij.
Ik zou in dit geval eerder opteren voor een gewone clark Y met een ietsje kleinere tipkoorde (12 a 13cm).
Aurectar,

In principe heb je gelijk, maar ...
Bij dit soort kisten is het stabilo meestal veeeeel groter dan de noodzakelijke minimum grootte. Vaak zijn ze wel 50% tot 100% groter dan wat minimaal benodigd is (oppervlak in relatie tot lengte staartboom). De staartboom is vaak wel wat korter dan wat we tegenwoordig bij kwaliteitskisten zouden nemen.

Dit soort kisten waren geen doorgerekende geoptimeerde modellen, maar op vuistregels gebaseerd. bedrijven als Graupner en Multiplex besteedden daarna nog wel veel tijd aan optimalisatie van vlieggedrag (pilootvriendenlijk), maar minder aan performanceoptimalisatie.

Kortom, gewoon doen die andere vleugel erop en proberen. Natuurlijk wel eerst een (voorzichtig) handstartje om te proberen of het nieuwe geheel een beetje in de lucht blijft hangen en bestuurbaar is.

In mijn beginjaren heb ik een Sunny gehad (leeft niet meer). Nadat ik daar mee heb leren vliegen heb ik er twee nieuwe vleugels voor gebouwd (met vleugelverdraaiing als eerste poging naar rolbesturing), met onderstaande twee profielen.
Er was geen wijziging in zwaartepunt, instelhoek stabilo of hoogte trim noodzakelijk. E385 vloog heerlijk bij geen/weinig wind, E387 kon met gemak 5 beaufort aan.

e385.gif

en

e387.gif

Gr. Dirk

Heren, bedankt voor alle info. Ik ga gewoon de nieuwe vleugels proberen. Niks rommelen met links-rechts.

Maar eerst nog even naar de WaKu met de 'oude' vleugels (mét rolroeren) :)

Back