OK,
na heel wat kleinere en middelgrote restauraties en het electro uitrusten van oude toestellen kom ik in de voorbereidingsfase van een uitgebreide restauratie met een speciaal tintje...
Het gaat immers om een toestel door mijn vader gebouwd in 1973...
Het betreft de Mark 9 ontworpen door Berni Huber, een Zwitserse modelbouwpionier die menig model heeft ontworpen onder de vlag van de Telaves firma.
O.a. de Mark serie van kunstvluchttoestellen (http://home.shinternet.ch/TELAVES/TELAVES_Model_Engineering/mark_series/index.html)
Ik ben deze persoon eerder toevallig op het spoor gekomen (lang leve het internet...) en hij stuurde me onlangs deze mooie oude foto's :
In 1973 deed mijn vader zijn legerdienst in Duitsland (zoals zovele Belgische miliciens toen) en in Soest kocht hij in een plaatselijke modelbouwwinkel het plan voor deze aparte zeldzame schoonheid.
Hij heeft er één keer mee gevlogen... nou ja gevlogen... komende van een Impuls trainer naar dit monster was een grote stap, een mogelijks haperende aileron, wie weet... maar na 10 seconden lag het toestel weer op de grond. Met weliswaar geringe schade, maar de motoras was wel geplooid. De Mark 9 werd aan de kant gelegd en het leven ging verder.
In het huurhuis waar ik mijn eerste levensjaren sleet deed hij dienst als decoratiestuk (dus dit is waarschijnlijk het eerste modelvliegtuigtoestel die ik te zien kreeg), ik nam hem mee naar school voor een spreekbeurt. Toen ik m'n ingenieursstudies deed hing hij op mijn kot als decoratie...
Ondertussen zijn er 43! jaren verstreken en heb ik hem zondag eindelijk meegenomen van bij mij vader thuis.
Het is best een emotionele gebeurtenis, want het is een stukje van ons leven geworden (af en toe een zakdoek tijdens het verslag lezen/schrijven kan handig zijn).
Maar de afspraak is dat ik hem terug in een vliegende conditie breng.
Zo staat "onze" Mark 9 nu erbij:
Schoon van ver, maar ver van schoon...
De jaren op zolder hebben zijn tol geëist.... Het stabilo is ooit in twee gebroken door een wegvliegende dakpan (tijdens een storm) en "zus en zo" aan elkaar gelijmd.
Alle scharnieren zijn verstorven, rot of gewoon "weg"
De bekleding is in een slechte conditie...
Zeer oude electronica
Lijmnaden die loszitten...
Kortom, dit toestel moet volledig nagekeken en aangepakt worden. Het is meer dan servo's inbouwen en een motor...
Ik heb eerst nog een paar andere zaken die afgewerkt moeten worden, maar ik wil hier niet te lang mee wachten.
T.z.t. wordt dit draadje dus voorzien van informatie, nu parkeer ik het hier voorlopig even.
na heel wat kleinere en middelgrote restauraties en het electro uitrusten van oude toestellen kom ik in de voorbereidingsfase van een uitgebreide restauratie met een speciaal tintje...
Het gaat immers om een toestel door mijn vader gebouwd in 1973...
Het betreft de Mark 9 ontworpen door Berni Huber, een Zwitserse modelbouwpionier die menig model heeft ontworpen onder de vlag van de Telaves firma.
O.a. de Mark serie van kunstvluchttoestellen (http://home.shinternet.ch/TELAVES/TELAVES_Model_Engineering/mark_series/index.html)
Ik ben deze persoon eerder toevallig op het spoor gekomen (lang leve het internet...) en hij stuurde me onlangs deze mooie oude foto's :
In 1973 deed mijn vader zijn legerdienst in Duitsland (zoals zovele Belgische miliciens toen) en in Soest kocht hij in een plaatselijke modelbouwwinkel het plan voor deze aparte zeldzame schoonheid.
Hij heeft er één keer mee gevlogen... nou ja gevlogen... komende van een Impuls trainer naar dit monster was een grote stap, een mogelijks haperende aileron, wie weet... maar na 10 seconden lag het toestel weer op de grond. Met weliswaar geringe schade, maar de motoras was wel geplooid. De Mark 9 werd aan de kant gelegd en het leven ging verder.
In het huurhuis waar ik mijn eerste levensjaren sleet deed hij dienst als decoratiestuk (dus dit is waarschijnlijk het eerste modelvliegtuigtoestel die ik te zien kreeg), ik nam hem mee naar school voor een spreekbeurt. Toen ik m'n ingenieursstudies deed hing hij op mijn kot als decoratie...
Ondertussen zijn er 43! jaren verstreken en heb ik hem zondag eindelijk meegenomen van bij mij vader thuis.
Het is best een emotionele gebeurtenis, want het is een stukje van ons leven geworden (af en toe een zakdoek tijdens het verslag lezen/schrijven kan handig zijn).
Maar de afspraak is dat ik hem terug in een vliegende conditie breng.
Zo staat "onze" Mark 9 nu erbij:
Schoon van ver, maar ver van schoon...
De jaren op zolder hebben zijn tol geëist.... Het stabilo is ooit in twee gebroken door een wegvliegende dakpan (tijdens een storm) en "zus en zo" aan elkaar gelijmd.
Alle scharnieren zijn verstorven, rot of gewoon "weg"
De bekleding is in een slechte conditie...
Zeer oude electronica
Lijmnaden die loszitten...
Kortom, dit toestel moet volledig nagekeken en aangepakt worden. Het is meer dan servo's inbouwen en een motor...
Ik heb eerst nog een paar andere zaken die afgewerkt moeten worden, maar ik wil hier niet te lang mee wachten.
T.z.t. wordt dit draadje dus voorzien van informatie, nu parkeer ik het hier voorlopig even.