Restauratie vliegend kruis

Hoi allemaal,

het was weer een tijdje stil omtrent het kruis.
Vandaag toch nog wat werk gedaan, vooral wat betreft "verbetering".

Vorige week ben ik op een balancer het toestel gaan balanceren. We kwamen, in de stand waarin de lipo lag, op een totaal van 375 gram lood die we zouden nodig hebben achteraan om aan het zwaartepunt van 15mm achter de neuslijst te komen.

Na wat zoeken hebben we het piepschuim waar de lipo steekt verder uitgepeuterd zodat we de lipo nu volledig tegen de voorkant van de vleugel kunnen schuiven.

Kruis53.jpg

Hierdoor moet er nu nog "slechts" 132 gram in de staart. Hiervoor moet ik nog de beste manier zoeken (plaklood ?)

Aangezien het neuswiel toch al serieus versleten was, heb ik daar ook twee kleine verbeteringen gedaan.

Allereerst heb ik het asje eruit gehaald, het plastiek uitgeboord en er een dikkere as tussen gestoken zodat er veel minder speling is. Het wiel is nu erg stabiel bij het op de grond staan. Jaja, ik was verbaasd van mezelf !! :-) :-)

Kruis52.jpg

Aangezien het neuswiel ook omlaag/omhoog kon schuiven, heb ik zelf een dikke "rondel" gemaakt en die er tussen gestoken. Hier wordt het geheel ook sterker door.

Kruis56.jpg

Een ander probleem was dat ik eigenlijk de reden van de vorige crash opnieuw gereproduceerd had. Ik had de schakelaar in de bodemplaat steken. Bij het vorige model, na vele jaren vliegen, waren de schroefjes "uitgelodderd" in het hout, waardoor bij het vliegen de bodemplaat weg is gevlogen. Onderweg heeft hij de stekker en de schakelaar uit de ontvanger getrokken waardoor ik dus geen batterij meer had. Crash vandien. Ook hier had ik dat zo gedaan. Nu heb ik de schakelaar EN de laadstekker in de romp gestoken en gaten voorzien in de bodemplaat.

Kruis54.jpg

Kruis55.jpg

Als laatste heb ik de spaghetti van kabels onder handen genomen. Ik had al een reactie gekregen dat dat zo slordig hing en gegarandeerd voor storingen zou kunnen zorgen. Dus heb ik alle kabels ofwel verlengd of korter gemaakt, zonder doorlus kabels. Ziet er alleszins veel beter uit.

Kruis57.jpg

In principe, op het lood na, zou het toestel vliegklaar moeten zijn. Deze week ga ik hopelijk nog tijd vinden om alles proper te maken en het lood te bevestigen. En dan hopelijk één van de volgende weekenden invliegen.

Groetjes,

Davy

Goed nieuws Dave,

Nu kunnen we misschien een keer op een meeting samen vliegen. Eens kijken welke het leukste vliegt...

Hey Sanka,

da's idd de bedoeling. Ik heb gisteren alleszins nog het uitgewogen gewicht aan lood toegevoegd. Ik had jammer genoeg niet zo veel plaklood, dus heb gewoon lood vastgelijmd. Deze moet er eventueel nog af kunnen als het toch te veel zou zijn...

Kruis58.jpg

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ZEER SAD nieuws.
Vandaag het kruis proberen in te vliegen en het is helemaal mis gegaan.

Het toestel heeft maar 10 meter "gevlogen" en is toen volle speed de afspanning in gegaan met een (volgens mij) total loss als gevolg.

Toen het toestel de lucht in ging, brak hij volledig uit naar rechts. Tegensturen (volledig) naar links, had geen effect. De crash gebeurde nog wel in de afspandraad, maar de breuken van het piepschuim zijn toch zo erg dat ik niet denk dat dit nog kan gemaakt worden.

Het was echt balen, zo lang er mee bezig geweest en nu dit...
Jammer maar helaas, het heeft niet mogen zijn.

Kruis59.jpg

Kruis60.jpg

Kruis61.jpg

Groetjes,

Davy

shiiiiiiiiiiii davy toch echt jammer zeg:sad: maar als ik zo kijk is hij volgensmij toch nog wel te repareren hoor:yes: wel kost het wat tijd maar das allemaal hobby toch:lol: komt weer helemaal goed davy niet opgeven hoor!!:wink:

Hoi,

als je ziet hoeveel tijd ik nodig had om een simpel model als dit klaar te krijgen, snap je dat mijn bouwkunsten zeker niet sterk genoeg zijn om dit terug in orde te krijgen.

Als ik iemand vind die zo goed is om het te doen, dan graag. Anders jammer genoeg vuilbak... :-(

Groetjes,

Davy

Jammer Dave. Na al die moeite...

Nu dan toch maar de nieuwe gaan bouwen ??? Dan kun je alles meteen inbouwen waar je het wilt... Kost waarschijnlijk minder tijd als deze weer repareren....

Hoi allemaal,

wat Johan net schreef is idd waar. In de background ben ik al een hele tijd bezig met het freeskitje. Maar zoals je mij kent, is mijn bouwen niet allerbest en neemt alles zooooooooo veel tijd. Daarom had ik ook nog geen bouwdraadje gestart, zodat er niet steeds zou gevraagd worden "en, nog niet klaar" ! :-) :-)

Foto's van de status vind je hier.

Het ligt ondertussen allemaal vanwege weinig zin een beetje stil... :-( Met nochthans nog veel projecten voor de boeg.

P.S. Sanka, je kan mij misschien eens vertellen hoe jouw verdeling van servo's is in het kruis en hoe je de delen voor het landingsgestel steviger hebt gemaakt.
Als ik mijn intrekbaar landingsgestel wil hergebruiken (als het niet kapot is) ,hoe kan ik best alles verstevigen ?

Groetjes,

Davy

De neuspoot heb ik aan een plaat triplex geschroeft die achter aan de motorsteun zit.

Met retracts zou ik de shear webs van multiplex maken, en daar de retract tegen aan schroeven. Bij mij zitten de servo's voor de rolroeren in de vleugeltjes, en de hoogteroer servo zit volgens mij achter de liggers, de gas en neuswiel aansturing zitten voor de liggers.

Als je wilt, kunnen we wel een keer afspreken dat ik een keer langs kom om te kijken.
PB maar bij interesse...

ik ben in het bezit van het model toestel RODE KRUIS.
in het modelbouwforum is mijn gebr.naam tikkie up .
ik wil graag weten waar het zwaartepunt ligt......vr.groeten.

Tikkie up,

door jouw bericht zag ik dat ik verder nooit meer gereageerd had op deze thread...
Voor jou heb ik alleszins geantwoord dat het zwaartepunt ongeveer 1/6de van het "vleugeltje" zou moeten liggen.

Ik heb indertijd de mijne doorgegeven aan pa om af te bouwen. Ik zag zelfs dat ik nog geen foto's gemaakt heb van het vliegklare toestel.

Helaas heeft pa nogal zwaar gebouwd. En dat voel ik als ik hem vast heb.

Ik ben het kruis gaan invliegen op het veld maar helaas ging dat met de electro niet zoals het zou moeten. Om één of andere reden had ik niet genoeg power... Kan liggen aan het feit dat de lipo's nogal oud zijn, dus dat moet ik opnieuw proberen met een nieuw pakket.

Maar, eigenlijk vloog het ding HELEMAAL NIET... Hij duikt constant up and down, over en over... Hij is maar net in de lucht te houden, met veel moeite... Het heeft me veel zweet gekost om hem zonder stukken aan de grond te krijgen. En daar heb ik hem gehouden. Hij ligt nu op de kast, eigenlijk geen zin meer om opnieuw te proberen. Maar toch zal ik dat eens moeten doen. Misschien toch even zwaartepunt opnieuw testen en opnieuw proberen. Zal wel eerst een nieuwe prop moeten gaan kopen... Die was wel kapot... :-)

Groetjes,

Davy

Ik heb hem met een 6,5 Webra speed met resopijp gevlogen. Dan krijgt hij ook een beetje snelheid. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hem met een 6,5 Webra speed met resopijp gevlogen. Dan krijgt hij ook een beetje snelheid. :)

Die van jou is ondertussen al een tijdje in de "kruisen hemel"... :-)
Met 6,5cc vloog hij idd erg goed...

Heren,

mag ik vragen wat de spanwijdte is van jullie vliegend kruis?
In post 100 verteld Johan dat het CG op 15mm achter de voorlijst komt.
Geldt dit CG ook als de spanwijdte 120cm is?
(en de lengte dus ook 120cm..)

Dit naar aanleiding van een vraag van Jacob Veenman over zijn vliegend kruis.

full

full

Grtz Frank

Back