Restauratie vliegend kruis

2 mm soldeerhuls gesoldeert op 1,5 mm staaldraad .
full

3 mm soldeerhuls gesoldeert op 3 mm staaldraad
full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Plotje,

da's duidelijk. Ik zal morgen eens kijken of dat bij mij lukt, want die 2 steken naar boven en die kunnen dan wel eens te lang worden. Dan zal het zagen worden... :-)

Bedankt voor de tip...

Groetjes,

Davy

Je moet de oude er natuurlijk eerst afsolderen. ;)

Lengte van de 2 mm en 3 mm huls is hetzelfde.

Als het dikte verschil te groot is tussen het stangetje en de 3mm soldeerhuls schuif je eerst over het stangetje een stukje messing buis.

Wel het stangetje goed schoonmaken met schuur linnen voor je gaat solderen .

En neem een stevige bout (100 watt).

Mvg Johan

Hey Plotje,

er zitten nu geen hulzen op. Het is rechtstreeks de draadstang van het rolroer dat geplooid is waarop draad is gemaakt.

Groetjes,

Davy

Hey Plotje,

ik beken, bloos bloos bloos... Dat ik niet verder had gekeken dan het stukje "schroefdraad". Om het in het mooi Frans te zeggen "Je m'excuse"... :-)

Morgen avond hopelijk weer aan de slag.

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ik denk dat me dit toestel niet echt is gegund... Het steekt me allemaal een beetje tegen ondertussen.

Vanavond heb ik eerst de linkerhuls afgesoldeerd.
Ik heb toen voor de gein eens geprobeerd of mijn nylon arm toevallig niet op de andere huls paste. En ja, je raadt het al, dat is dus wel het geval... Als ik dezelfde nylon arm probeer op de linkerhuls, dan valt die er gewoon over.

Kruis10.jpg

Heel mijn kastje gecheckt en ja hoor, ik had nog een aantal hulzen. Twee soorten zelfs. Eentje (op foto nr 3) past mooi over de draadstang, MAAR daar valt ook de nylon arm gewoon over de schroefdraad. De andere huls (op foto nr 2) past NIET over de draadstang (grrrr) maar daarop past wel de schroefdraad van de nylon arm perfect...

Kruis11.jpg

Dit is toch echt om te janken... Ik weet ECHT ECHT ECHT niet meer wat ik nog kan doen om dit in orde te krijgen.

Iemand enige morele steun voor me ??

Groetjes,

Davy

Heb je niet een stuk messingbuis die strak over de stang past?

Hier zou je dan weer een stuk draadende of boutje (zonder kop) in kunnen solderen .

Mvg Johan

Nee, heb ik allemaal niet. Zal in het weekend alles maar eens mee nemen naar het clubhuis voor raad. Daar hebben ze vanalles liggen... :-)

Die hulsjes kan je echt niet gebruiken hoor Davy. Als je er nog een over hebt moet je eens het draadeind afbreken. Dan merk je hoe weinig kracht daar voor nodig is. Het draad is nl gesneden en niet gerold.

Wat je het beste kan doen is messing buisjes solderen/epoxyen en daar afgezaagde M3 boutjes in zetten (want die zijn gerold). Zorg ervoor dat de aansluiting zo hoog mogelijk zit, dan ben je sterk en minder speling ;)

Succes,
Erik

Ja , omdat een standaard servo die nooit gebroken krijgt . ;)

Wij gebruikten die vroeger regelmatig om aansluitingen voor rolroeren te maken .
Ik heb het nog niet beleeft dat er een afgebroken was. :D

Mvg Johan

Hoi allemaal,

vandaag het toestel mee genomen naar de club en daar hebben we uiteindelijk een dikkere huls gevonden. Ook de draad was wat dikker maar we hebben de nylon arm voorzichtig wat uitgeboord.

Volgende week dus verder afwerken.

Groetjes,

Davy

Goed nieuws, op een wielklemmetje van 4mm na is het toestel vliegklaar.
Nu enkel nog wachten op de nieuwe lipo's en dan nog wachten tot alle sneeuw weg is om te gaan proberen.

Ben benieuwd...

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

wielklemmetje : check !
Propeller : check !
Lipo : check !
Zwaartepunt : PROBLEM...

Kruis50.jpg

Kruis51.jpg

Zoals het toestel er nu vliegklaar bijstaat, ligt het zwaartepunt veel te ver naar voren, zelfs met de lipo zo ver mogelijk naar achter.

Ik heb eens geprobeerd en vrees dat er 400 gram lood nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen... Damn damn damn damn.

Groetjes,

Davy

Johan,

ik heb eerlijk gezegd het plan (dat nog ergens op zolder ronddwaalt) nog niet bekeken, maar heb gewoon 1/3de van de vleugel genomen.

Groetjes,

Davy

Niet goed dus (wat ik al gedacht hat Davy) :D

Het CG ligt 15mm achter de neuslijst (van de voorkant gemeten) van de vleugel .

Mvg Johan

Back