Restauratie Wik Salto

Dankzij de vrijgevendheid van Arjan (PH_AJH) ben ik in het gelukkige bezit gekomen van een potentieel prachtige vintage Wik Salto. Mijn eeuwige dank!

Op dit moment is de staat van de Salto wat deplorabel. Ze heeft een nieuwe jas nodig en daar heeft Arjan al hard aan gewerkt.

Salto001.JPG

Voor mij betekent het dat ik de besturing netje ga inbouwen nadat ik nieuwe roervlakken heb gemaakt. Ook de vleugels ga ik nieuw maken. Hoogte gaan we bereiken door een prop op de neus. Ben er nog steeds niet helemaal uit hoe. Of via een verlengde as waarbij die alleen uit de neus steekt. Of door heel klassiek de neus te verwijderen en motor met spinner in te bouwen.. Ik heb nog tijd.

Vanavond begonnen met het ontmantelen van de defecte hoogteroeren want daarbinnen in zitten twee multiplex ribben met houders die op de alu pasvorm in de staart worden geschoven. Na wat hak en breek werk zijn ze er mooi uitgekomen om weer te gebruiken in nieuwe roervlakken.

Salto002.jpg

Volgende stap is het uitsnijden van de ribbetjes, wordt lekker priegelen.

Salto003.JPG

Laatst bewerkt:
Geweldig Jacob, doe je best!

Het valt mij op dat steeds vaker modelbouwers zijn die de moeite nemen om een toestel wat zwaar beschadigt is of in slechte staat, weer oplappen en vliegklaar maken.
Jacob, veel plezier met het knutselen!

Johannes

Ga ik zeker doen Johannes!

Het mooie van dit soort modelbouwen is dat je van iets wat bijna niets meer is (althans voor een ander) weer iets prachtigs kunt maken. (je hebt onze 'Marktplaats kasten' in huis nog niet gezien...)

Moet eerlijk zeggen dat ik hier veel meer voldoening uithaal dan de pakketten die als Lego op te bouwen zijn. En in vanaf 'scratch' bouwen ben jij zelf natuurlijk een groot voorbeeld, dus dat wat jou opvalt is eigenlijk door jezelf veroorzaakt! :D

Groet,

Jacob

Moet eerlijk zeggen dat ik hier veel meer voldoening uithaal dan de pakketten die als Lego op te bouwen zijn.

Inderdaad, het geeft een enorme kick als je een toestel weer vliegklaar hebt.

En in vanaf 'scratch' bouwen ben jij zelf natuurlijk een groot voorbeeld, dus dat wat jou opvalt is eigenlijk door jezelf veroorzaakt! :D

Het is ook mijn bedoeling modelbouwers te prikkelen om grenzen te verleggen.
Modelbouwers die dat soort uitdagingen aangaan zullen ongemerkt een enorme schat aan ervaringen opdoen.
Maar ook steeds meer gevoel voor materialen, constructie en verhoudingen krijgen.

Johannes

Het is ook mijn bedoeling modelbouwers te prikkelen om grenzen te verleggen.
Modelbouwers die dat soort uitdagingen aangaan zullen ongemerkt een enorme schat aan ervaringen opdoen.
Maar ook steeds meer gevoel voor materialen, constructie en verhoudingen krijgen.

Johannes

Dat is je volgens mij aardig gelukt Johannes, bedankt voor al die mooie prikkelingen:p

En Jacob succes met de Wik Salto, dit is in ieder geval een verbreding van de vloot voor je;)

groet

Terence

Ik vind het zo leuk om te zien dat veel van dit soort projecten zonder winstbejag worden doorgeschoven naar de mensen die er weer wat moois van maken. Binnen de VGG zie je het veel maar ook daarbuiten wel. Lijkt me een goede zaak.
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik me er achteraf niet lekker bij voelde dat ik mijn HAI aan Terence verkocht heb, en dat ik blij ben dat ik hem weer terug kan kopen :-)

Veel plezier met je Salto, ik ga het volgen natuurlijk.....

Het valt mij op dat steeds vaker modelbouwers zijn die de moeite nemen om een toestel wat zwaar beschadigt is of in slechte staat, weer oplappen en vliegklaar maken.

Ik denk dat juist daardoor de meeste voldoening is te behalen. Als ik terug kijk naar mijn kleine Grunau Baby zie ik hier een grote vergelijking.

Ik vind het zo leuk om te zien dat veel van dit soort projecten zonder winstbejag worden doorgeschoven naar de mensen die er weer wat moois van maken. Binnen de VGG zie je het veel maar ook daarbuiten wel. Lijkt me een goede zaak.

Precies, net zoals Raymond die de Baby doorschoof aan mij... De belofte die daar aan hangde heb ik waar kunnen maken. Het plezier en voldoening is onbetaalbaar! Mijn vrouw maakte hier laatst een opmerking over. Die wil ik jullie niet onthouden...

Waneer houd het op.... Het vervolg!!! - Pagina 15 - Modelbouwforum.nl

Jacob, maak jij van de Salto maar een plaatje...

Jacob,
ik heb dezelfde Salto op "voorraad" liggen, en ik moet dezelfde weg als jij gaan volgen.
Abo'tje voor dit draadje loopt al.

Weet je waar ik tekeningen kan krijgen, hint, hint, hint :-)

Erg leuk dat je er mee bezig gaat Jacob!
Heb hier ook nog een Salto van 3 meter liggen waar aardig wat aan moet gebeuren. Helaas komt het mij niet meer zoveel van modelbouwen/vliegen de laatste tijd...

Veel succes ;)

Hi Jacob, je kan ook vleugels bestellen bij Rippin. De 230 Salto van Rippin is gelijk aan die van WIK. Ik heb de 275 Salto van Rippin en heb daarvoor ook nieuwe vleugels laten maken. Kwaliteit is echt super en mooi licht. Die van mij zijn onder het abachi volledig onderlegd met carbonweefsel.
Succes!

Vandaag weer even lekker gewerkt aan de Salto.

Als eerste begonnen met de achterzijde van de romp. Bij het nogmaals goed bekijken daarvan bleek de aluminium steun los zit en er wat breuklijntjes te zien zijn. Verder is inde foto te zien wat er verder nog gedaan is:

u9eqe5ud.jpg

Daarna nog lekker knippen en plakken als voorbereiding op het maken van de vleugelribben:

gerysyhe.jpg

Groet,

Jacob Bos

Back