Restauratieproject(je) Mulltiplex Biglift

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-ILS, 7 jul 2012.

  1. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Het leek mij toch leuk om dit project op het forum te zetten. Gaande weg had ik wat foto's gemaakt en het lijkt mij zonde om daar verder niks mee te doen.
    De foto's die ik nu heb gemaakt wil ik in dit draadje zetten en daarnaast wil ik ook al mijn ervaringen met de Biglift hier ook gaan plaatsen.

    In april van dit jaar had ik deze Biglift gekregen van Jan Scholten, het leek mij namelijk erg leuk om zijn BL, die alweer een tijdje lag te verstoffen, vliegklaar te maken.
    Ik kon dus de BL bij hem ophalen, het was wel een ritje maar uiteindelijk voor een goed doel.
    In eerste instantie zou ik hem maar een klein beetje gaan opknappen maar na een eerste goede inspectie bleek dat de romp aardig verrot was, de bodem was helemaal zacht omdat de brandstof in het hout was getrokken. Waarschijnlijk had hij ooit een lek gehad. Na het inlijmen van een compleet nieuwe bodem zag dat er zo strak uit dat ik besloten had om de rest van de BL ook aan te pakken. Jammer genoeg was ik in het begin niet zo enthousiast met foto's maken dus één en ander staan er niet op.
    Efin, de BL werd geschuurd, geplamuurd tot hij mooi glad was. Daarna heb ik hem in dezelfde kleur weer geschilderd, de verf bracht ik op met een roller, dit gaf het strakste reslutaat. Na een paar lagen heb ik hem daarna in de 2K lak gezet van HobbyIn, dit werkt perfekt op normale verf. Het merk zal ik later plaatsen, dat schiet me even niet te binnen nu.
    Ondertussen had ik via een clublid een motor geregeld, dit was een 26cc Super Tigre 2000. De motor paste prima op de BL maar later bleek deze motor toch een verkeerde keuze te zijn, hij zou namelijk erg veel methanol lusten en dit zou heel wat gaan kosten. Hierdoor besloot ik te gaan zoeken naar een 26cc MVVS benzinemotor. De keuze stond eigenlijk al vast omdat ik al aardig aan het inlezen was op het bouwdraadje van Hendrik en hij heeft ook deze motor gebruikt. In korte tijd had ik een mooie motor gevonden dus deze kon snel op de BL gezet worden.
    Daarna was het een kwestie van nieuwe stuurstangen en servo's plaatsen, tank en leidingen plaatsen, electronica erin en inregelen maar... dit was makkelijker gezegd dan gedaan want hier gingen aardig wat uurtjes inzitten, ik wilde het namelijk goed hebben. Naderhand kon ik alle electronica er weer uithalen omdat het onstekingsgedeelte ook langs het ontvangstgedeelte liep, ik wilde er zeker van zijn dat dit geen storingen kon veroorzaken dus alles wat met de onsteking te maken heeft zit nu in de neus.
    Daarna kon ik de motor laten draaien, eerst op de grond (al had de motor al twee liter benzine gedronken) en daarna in de lucht.
    Omdat ik nog geen ervaring had met vliegtuigen van dit formaat besloot ik om een clubgenoot hem te laten voorvliegen. Zijn conclusie was dat hij vloog maar daar was ook alles wel mee gezegd, het CG-punt moest meer naar voren toe en de motor moest meer domping hebben omdat hij hem contant bij gas geven de lucht in trok.
    Dit had ik aangepast en later in die week was het tijd voor de tweede vlucht. Ook had ik deze keer het rudder meegemixed, uiteindelijk vloog de BL perfect.
    Tijd om binnenkort de cowl te plaatsen want de motor loopt betrouwbaar en de rest van de stickers kunnen geplakt worden.
    Kortom, binnenkort meer ervaringen van de Biglift, ik ben er nu al helemaal verslaafd aan geraakt :p


    Net opgehaald
    [​IMG]

    [​IMG]

    In eerste instantie de Super Tigre 2000
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje schade
    [​IMG]

    Leeggemaakt en geschuurd
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Strak in de verf
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een keer schuren
    [​IMG]

    En schilderen
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De MVVS 26cc :banana:
    [​IMG]

    Kijken of het past :wink:
    [​IMG]

    Even buiten kijken of de verf dekt
    [​IMG]

    Benzinetank passen
    [​IMG]

    In de 2-componentenlak om de verf benzinebestendig te maken

    [​IMG]

    Raamomlijsting schilderen
    [​IMG]

    Nieuwe ruitjes maken
    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor geplaatst
    [​IMG]

    Andere 500cc tank bij het CG-punt geplaatst
    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uitlaat eronder
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kampioen gekke bekken trekken :wink:
    [​IMG]

    Na de eerste maiden
    [​IMG]

    Nog wat folie plakken
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooi mooi!

    Nieuwe ingewanden met respect voor het origineel van tig jaar terug.

    Stevo
     
  3. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Maiden:



    En de tweede vlucht, daarna durfde ik hem zelf over te nemen:



    Meer gaat dus zeker volgen :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Mooi Man! Ziet er strak uit1. gefeliciteerd! We kunnen we een keer een BL meeting houden :)
     
  5. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Ja leuk, lijkt mij erg gaaf om dat eens te gaan doen :yes:

    Vanavond nog even wat aan de vleugels gedaan... wat een pokkewerk was dat om dat strak te krijgen :yes: Uiteindelijk toch gelukt :banana: Moet alleen nog een zilveren biesje langs, helaas had ik die niet meer :cry:


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wat weegt hij nu vliegklaar , dus MET benzine ?
     
  7. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Vliegklaar zit hij op 7,3 kg. Da's wel aan het gewicht maar met een MVVS 26cc vliegt hij daar prima mee, het voelt niet als een zware lompe bak aan.
     
  8. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Van de week dan eindelijk de cowl en spinner geplaatst. Wegens een beetje ruimtegebrek in de cowl zit de spinner niet helemaal perfect in het midden. Kniesoort die daar op let.
    De motor is nu wel betrouwbaar genoeg zodat hij niet meer hoeft afgesteld te worden, de benodigde liters voor het inlopen heeft hij nu wel gehad.
    Binnenkort de stickers erop en dan is dit project klaar :yes: Op naar het volgende project :wink: en genieten van deze fantastisch vliegende kist :thumbsup:

    Nogmaals Jan Scholten bedankt voor de kist... al is er niet veel meer over van het origineel :D

    [​IMG]
     
  9. chocojoop

    chocojoop

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    3.330
    Locatie:
    krommenie
    Hee phil krijgt dit nog een vervolg nu je hem langer in gebruik heb,
     
  10. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Uiteraard, stickers moeten er nog op :yes: en er komen grotere wielen onder :banana:

    Daarna jou Biglift maar vliegklaar maken Joop.

    Ik ben helemaal BigLift-gek geworden... superkist :yes: Hij vliegt echt helemaal geweldig en de Mvvs 26cc gaat steeds mooier lopen, en die liep al mooi.
     
  11. ronaldR

    ronaldR

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.995
    Locatie:
    Uitgeest
    Check, de wielen zitten in de tas voor Dinsdagavond... :cool:
     
  12. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Wanneer komt er een huckepack op? Kan je mijn zwever omhoog brengen.
    m.v.g. Erik
     
  13. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    @ Ronald: :thumbsup:

    @ Erik: ik heb geen huckepack :cry: Met een touwtje kan hij ook omhoog hoor :D
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2012
  14. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Weer een aanvulling op het Biglift-project. Vandaag ben ik begonnen met de bouw van een huckepack. Na wat tekeningen bestudeerd te hebben op het internet en wat ervaringen aangehoord/gedeeld te hebben van clubgenoten hebben wij een mooi ontwerp gemaakt op basis van bestaande projecten.

    [​IMG]
    Het ontwerp op hout zetten, netjes rekening houden met de hoek van de zwever t.o.v. de vleugels v/d Biglift

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De basis is er, van de week weer verder bouwen :D
     
  15. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Twee weken geleden heb ik de BL voorzien van de laatste stickers,
    zo stond hij er afgelopen zondag bij, ben erg blij met het eindresultaat.

    [​IMG]
     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    ja, hij is erg mooi geworden phil, super strak
     
  17. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Kleine update:

    Gisteren dan eindelijk mijn eerste sleep gemaakt, het ging fantastisch. Nu ben ik helemaal besmet met het sleepvirus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Waarom gebruik je op een graspiste een startkarretje ?
    Wij gebruiken het alleen als we een zwever zonder wieltje vanaf de asfaltpiste omhoog brengen.

    Landen met zwevers zonder wieltje doen we op naastliggende graspiste, de zwevers met wiel landen we gewoon op de asfaltpiste ...
     
  19. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Moeten we het ook maar eens proberen zonder karretje.
    Wist niet dat het ook zonder kon.
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zoals ik al schreef, om een zwever zonder wiel niet te beschadigen op onze piste gebruiken we de kar. Zonder gaat prima op gras, maar is zeker niet makkelijker.
    De vleugel kan bij lang gras wel eens blijven haken in het gras, met alle gevolgen van dien .
    Dus met een kar is veiliger...
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2014

Deel Deze Pagina