restauratieverslag emhw ultimate

Klopt, maar achteraf flink spijt van gehad. Heb er erg veel geloot mee gehad (vooral met die motor die erbij zat). Erg jammer want zo'n kist is wel erg mooi om te zien.

Die Rotterdammer had ook een beetje spijt dat hij de kist weg had gedaan :D
De motor was oud en had inderdaad wat liefde nodig .

Mvg

De ultimate was men laatste vliegtuig, ben daarna getroffen door het wentelwiekvirus. De ultimate was een van de fijnste vliegtuigen die ik ooit gehad heb en heb hem indertijd aan een clubkameraad verkocht dewelke hem jammer genoeg in de prak gevlogen heeft :(.

oke, jammer...

enkele dringende vragen vooraleer verder te gaan:

tank heb ik eentje van 400 en 600ml liggen welke kiezen(scheelt 200gram getankt...) ik vlieg een dle50 met 500ml en na 7min vluchttijd is deze nog half vol...
dit is wel een 55 nu... en mss het gewicht wel nodig vooraan?
ik heb de tunnel er voorlopig uit(er waren wat spanten eronder gebroken waar ik niet aan kon) de tunnel wordt ingekort en geplaatst voor een cannister.

down en side trust?? onbekend...
welke servo's voor hoogte en rudder?
powerbox/emcotec nodig? of is een dubbele stroomvoorziening genoeg?( het regelen van de vleugelservo's is natuurlijk makkelijker met een unit erin...
hadden jullie die erin? bestaan er lichte varianten?

als accu's gebruik ik normaal 3x 2cellen 1700mah lipo (2x stroomschakelaar,1ontsteking)

groeten

Ik vlieg mijn Ultimate (GB-models, 1.85 meter span) met een ZG62 met magneet ontsteking dus vrij zwaar. Deze is terug geregeld tot 75% vermogen met een 3 blads prop ivm de geluidsproductie (80 DB) op ons veld. Nog steeds vermogen te over, alhoewel ik geen 3D vlieg......stapje te ver voor mij;)

Als servo heb ik Hitec mg625 rondom in de ailerons (4 stuks) en stabilo (2 stuks) zitten en voor rudder de mg645. Voldoen prima voor dit model en nog enigszins betaalbaar. Maar ja, alles valt of staat wat je kan en wil met dit model.

Verder mooi projectje!:thumbsup:

Marc

500ml is meer als zat, zou ik blijven gebruiken. en idd gewicht voorin kun je goed gebruiken bij een ultimate :)

Servo's ik zou toch wel rondom rond de 12kg servo's pakken en op rudder nog een stuk sterker (min 20kg) anders trekt hij het niet in meskant.

Ik had er zelf geen powerbox in, maar een 9 kanaals powersafe ontvanger van spektrum.
voor powerbox zou ik twijfelen of je genoeg kanalen op je ontvanger gebruikt zodat je iedere servo appart vanuit je ontvanger kan aansturen. als je bv een 6 kanaals ontvanger gebruikt zou ik wel een powerbox pakken ivm het afstellen van je 4 servos op de ailerons.

Ik had er verder 3x 2S 2200mah LiFePo inzitten, als je de nieuwe DLE ontsteking gebruikt heb je totaal geen bec meer nodig.

op de ailerons zitten de servo's er nog in van christiaan en laat ik zitten.

voor rudder heb ik nog een graupner des707BB/MG liggen
voor hoogte heb ik eventueel nog Hitec 645MG's liggen...

500ml tank heb ik niet op overschot, heb wel een 600 en 400liggen...

voor ontsteking heb ik feitelijk een sparkswitch liggen van powerbox... maar bedoel je dat je die niet nodig hebt met de nieuwe ontsteking? die heb ik nog niet gezien:p

Ik vlieg assan, momenteel zijn de grote ontvangers allemaal ingebouwd, dus kan ik nog bestellen wat ik wil van ontvanger

kijk maar eens, deze kan zelfs rechtstreeks op een 2s Lipo:

DLEIgnition%20A-02.jpg

ja maar dan steek je er toch nog een schakelaar tussen om hem af te kunnen zetten? lijkt me anders niet echt veilig?

De ultimate heeft 0 graden down thrust en ik meen 4 graden rechts. Dit zit ook in de motorkap verwerkt (neusring) en die zou je kunnen nameten.

Voor wat betreft de stroomvoorziening heb ik nog een passende emcotec liggen. M.i. zijn de huidige ontvangers redelijk robuust, althans volgens multiplex en de maat van het vliegtuig is ook niet dermate groot dat er 10tallen ampères gaan lopen. Zolang je per ontvangerkanaal 1 servo aansluit, kan er m.i niet veel fout gaan. Wat wel echt belangrijk is, is dat de servos in de vleugels op 4.8 volt moeten. Of anders gezegd, 6v (7 als geladen) is volgens de specificaties niet goed voor ze.

500ml is meer dan genoeg, mits je tussendoor wel tankt...

check, de 4graden had ik al nagemeten, motorbox is uitgetekend, morgen hopelijk eens eentje uitzagen, en kijken of dit wat past qua maten( het is nu wat gokken en monteren) dus het kan zijn dat er nog een 2de gemaakt wordt.
motorkap is ook een eerste glasmatje geplaatst.

emcotec heb ik ook nog liggen, maar ik vroeg me af of het zonder ook zou lukken... ik denk met een 9kanaals ontvanger en dan een powerbox sensor switch(dubbele stroomvoorziening) dat dit wel moet lukken (zwaar 3d vliegen doe ik toch niet...)
tank steun zal ik bij nader inzien toch nog wat wachten tot de motor er eens op staat en het cg wat meer bekend is... dan kan ik tank en accu's een goede plaats geven. mss dat de gasservo ook naar voren komt; we zien wel! komt hopelijk in orde!
ik post op tijd wel wat pics! alvast bedankt voor de tips!
Groeten

Back