Zo, een beetje laat met het nieuws, maar afgelopen zondag heb ik hem ge (re) maidend!
Zie hier een kort filmpje van een van de starts van afgelopen zondag. Jammer genoeg is er niet meer gefilmd, want zoals je ziet was hij hem tijdens het stijgen al kwijt.
Het waaide eigenlijk te hard, zo'n windkracht 4, om een toestel te maidenen, maar he, koppig, je wilt vliegen.
Toestel werd goedgekeurd, de geluidsmeting kwam op 80dB precies uit. Na wat tips van clubgenoten met betrekking tot het motortje en de afstelling was het toch echt tijd.
De eerste vlucht was zeer uitdagend en vermoeiend. Het toestel klom een 45 graden omhoog en rolde aardig naar rechts met de sticks neutraal. Slim als ik ben had ik geen 'trim assistent' naast me staan en kwam ik een paar handen tekort. Na heel wat trimmen en alle 10 de vingers gebruiken begon hij recht te koersen en begon hij echt te vliegen, met een schadeloze maar ruwe landing aan het eind. Ik ben te conservatief geweest met roeruitslagen, waardoor ik niet genoeg af kon vangen. Ach, volgende vlucht beter!
De volgende paar vluchten vloog hij ronduit geweldig! Ik bleef me verbazen over de capaciteit van deze kist om heel langzaam te stijgen en landen, en met het gas er op gaat hij als een speer! In de bochten en tijdens acrobatiek wil hij wel wat sneller gevlogen worden om scherp te blijven. Loopings kunnen zeer groot en rond, rolls zijn verbazingwekkend axiaal. Het landen gaat als vanzelf, een tikkie gas er op houden, op tijd afvangen en rustig de laatste centimeters laten zakken.
De ground handling is het enige minpuntje, hij heeft de neiging om gras te happen. Vol up trekken tijdens taxien is nog geen garantie dat de staart beneden blijft, en ons veld is toch erg strak.
Ik kan niet wachten om weer te gaan vliegen! Heerlijk zo'n sportkist.