Restauratieverslag 'Oud ding' -> HB-1

Bij ons is de regel 80dB(A) op 7 meter voor zowel vier als tweetakt. Ik zit in de geluidstechniek, en weet gelukkig het een en ander van decibelletjes.

Waar ik me dan wel eens aan stoor is dat electro als stil word gezien, maar daar zijn hier op het forum al genoeg discussies over vol geschreven.

Een viertakt lijkt me vanwege het 'realistischere' geluid nog steeds heel gaaf, maar de hobby is al duur genoeg.

Motorkap is een plaatje triplex en de rest zijn stukjes balsa totdat de vorm naar mijn zin was en dat met 3 schroefjes tegen het motorschot wordt geschroefd eentje langs de carb en twee door het gat onder de spinner. Het zwaartepunt ligt op 90 mm vanaf de vleugel voorkant.

Grotefoto-FYLCICOT.jpg

Dank u voor de informatie, erg nuttig!

Motorkap ziet er zeer strak uit, een stuk netter dan die klomp bij mij voorop!

Fijn ook dat hij afneembaar is, dat is bij mij namelijk ook niet het geval.

Laat het aub weer niet verzanden in een electro luid, tweetakt jank, viertakt stil discussie aub. Daarvoor is de warmte van deze revival te groot :-)
(en ja ik vlieg electro)

Daarom zeg ik ook, er is genoeg over gediscussieerd ;).

Ik vlieg overigens ook electrisch met een U Can Fly en een Yak 54 van thunder tiger. Dit is mijn eerste brandstofkist, puur omdat het zo'n nostalgisch model is vind ik dat er een rokend potje onder moet hangen :)

Zo, een beetje laat met het nieuws, maar afgelopen zondag heb ik hem ge (re) maidend!

Zie hier een kort filmpje van een van de starts van afgelopen zondag. Jammer genoeg is er niet meer gefilmd, want zoals je ziet was hij hem tijdens het stijgen al kwijt.

Het waaide eigenlijk te hard, zo'n windkracht 4, om een toestel te maidenen, maar he, koppig, je wilt vliegen.
Toestel werd goedgekeurd, de geluidsmeting kwam op 80dB precies uit. Na wat tips van clubgenoten met betrekking tot het motortje en de afstelling was het toch echt tijd.

De eerste vlucht was zeer uitdagend en vermoeiend. Het toestel klom een 45 graden omhoog en rolde aardig naar rechts met de sticks neutraal. Slim als ik ben had ik geen 'trim assistent' naast me staan en kwam ik een paar handen tekort. Na heel wat trimmen en alle 10 de vingers gebruiken begon hij recht te koersen en begon hij echt te vliegen, met een schadeloze maar ruwe landing aan het eind. Ik ben te conservatief geweest met roeruitslagen, waardoor ik niet genoeg af kon vangen. Ach, volgende vlucht beter!

De volgende paar vluchten vloog hij ronduit geweldig! Ik bleef me verbazen over de capaciteit van deze kist om heel langzaam te stijgen en landen, en met het gas er op gaat hij als een speer! In de bochten en tijdens acrobatiek wil hij wel wat sneller gevlogen worden om scherp te blijven. Loopings kunnen zeer groot en rond, rolls zijn verbazingwekkend axiaal. Het landen gaat als vanzelf, een tikkie gas er op houden, op tijd afvangen en rustig de laatste centimeters laten zakken.

De ground handling is het enige minpuntje, hij heeft de neiging om gras te happen. Vol up trekken tijdens taxien is nog geen garantie dat de staart beneden blijft, en ons veld is toch erg strak.

Ik kan niet wachten om weer te gaan vliegen! Heerlijk zo'n sportkist.

Gefeliciteerd met het slagen van je maiden. Inderdaad zijn dit soort kisten een heerlijkheid om te vliegen. Ze zien er vaak uit als 'flying nostalgia' maar met de huidige techniek een hele fijne kist waar je met een beetje moeite lang plezier van zult hebben. Door de grootte zijn ze vaak wat degelijker, vaak vliegen ze met een windje ook nog prima. Kort gezegd de ouwetjes doen het nog goed. Veel plezier ermee en hou hem hoog. :-)

mvrgrt, Aad

De ground handling is het enige minpuntje, hij heeft de neiging om gras te happen

Daarom heb ik het landingsgestel voor de vleugel gemonteerd is ook handiger om het geheel te vervoeren
omdat de romp mooi op de redelijk grote wielen blijft staan en de vleugel ook makkelijker is te vervoeren.

Blaauwen, het is ook vliegende nostalgie. Dat is juist waarom deze kist me trok! Door de afmetingen en het gewicht is hij inderdaad nog zeer goed te vliegen met wat wind, al lijkt hij me niet heel zwaar met een gewicht van ongeveer 3,5kg.

Cajo, dat ga ik zeker meenemen als hij helemaal uit elkaar gaat, aangezien ik toch de romp zal willen verstevigen. Voorlopig doe ik er niks aan, dan maar iets meer lopen op het veld ;)

Back