Restauratieverslag Piper Super Cup PA-18 HEGI.

Bijna een jaar geleden heb ik een Piper Super Cup PA-18 van HEGI models overgenomen van een clubgenoot.

Nu is het zon beetje tijd om aan de restauratie te beginnen want intermodellbau in dormund naderd en daar moet een motor gaan worden aangeschafd!

Omdat het mij nogal een zware kist lijkt zal ik eerst de kist helemaal gaan afmaken voor ik ga bekijken wat ik voor motor ga monteren.
Wat wel vast staat is dat het een 4-tact moet gaan worden, het aantal cc is dus afhankelijk van het eindgewicht.

Verder zitten er wel flaps in de vleugels, maar deze zijn vastgeplakt en moet ik dus los gaan zagen.
Ook de rolroeren worden aangestuurd door een centrale servo in de romp met een stangensysteem.
Dit gaat er ook uit en monteer ik in elke vleugel een servo.

Ik heb al wat rondgekeken en heb al 2 draadjes gevonden over een hegi cub, o.a van hannesie, jakkie - takkie en peter jan:

hegi-piper-cub (jakkie-takkie)

afwerkverslag-piper-pa-18-van-hegi-bijna-klaar-d-d (peter-Jan)

De piper van hannesie (zie het draadje van jakkie takkie) is al lichter gebouwd, geen ingedekte staart en roervlakken.
Ook de kist van peter-jan is lichter,mijn staart is namelijk helemaal ingedekt, t kistje is nl gespoten!

kijk maar eens naar mijn foto's!

piper1.jpg

piper2.jpg

De neus is ook apart, geheel van hout met een kunstof afdekkapje:

uitzendingenopaenoma027.jpg

Allereerst dus maar eens begonnen met de romp schuren, dus:
Cola chips en shag klaar? schuren maar!

uitzendingenopaenoma026.jpg

Daarna gaan we de schade aan hoogte en richting eens repareren:

uitzendingenopaenoma025.jpg

uitzendingenopaenoma024.jpg

Verder is de groene oratex al aangeschaft, ik denk dat ik de romp compleet spuit, als ik hierover oratex ga aanbrengen word het alleen maar zwaarder en de echte piper had ook een metalen romp met linnen bespannen hoogte en richting en vleugels.

Bij dit kistje gaat het precies zo worden en de doelstelling is om een piper in deze kleuren als eindresultaat te krijgen:

piperorigineel.jpg

Ik ben geen supersnelle bouwer, maar als er vorderingen zijn ga ik ze hier posten!
Zijn er mensen met tips, ik hoor ze graag!

Laatst bewerkt door een moderator:
kan ik die piper niet van je overnemen gr johan
:offtopic:Ik hem nog wel een opknappertje voor je johan .
Stuur mij maar PB of kom langs .:ontopic:

En nu weer verder met de piper .
Heb je al een setup in gedachte ?

Ik ga ook nog een 1/4 scale piper bouwen van SIG (voor ZG-20)
Doos is er al . :D

Mvg Johan

sorry ph-mell maar ik ben al zolang aan het zoeken nr de echte burda n doos of n opknapper maar dat zit niet mee dus ik dacht meschien verkoopt hij hem wel maar je hebt gelijk dat je dat niet doet want hij word steeds zeldzamer en dan heb ik toch nog n vraag die wielkapjes zou jij daar n malletje van kunnen maken daar zou je mij al heel blij mee kunnen maken .of weet jij nog iemand die die burda kapjes nog heeft ik hoor het wel en mr vd weide ik weet wat je denk ik hebt staan maar ik ga aleen voor de burda maar toch bedankt voor de info gr johan s

nou ik heb eindelijk nr lang zoeken mn burda piper maar ik moet aleen nog wielkapjes hebben en ik vervang al het glaswerk daar zit nu groen glas in en ik wil het vervangen naar blauw wand daar zijn door de jaren heen scheuren in gekomen heb jij daar ook last van ph-mel de mijne zit nog wel redelijk in de verf en in de mooie burda kleuren blau wit verder is hij in n nette staat op wat gebruiksporen na ik zal kijken of ik n keer wat fotos kan gaan plaatsen

en bij deze ph-mel ben je natuurlijk van harte uitgenodicht op onze jaarlijkse piper meeting bij the wings in nistelrode in augustus ik hoop dat je hem dan klaar hebt kunnen we meschien met twee burdas vliegen ik hoor het wel van je ok gr johan.

johan en johan

Lekker maatje 1/4 scale! Groot zat zeg maar!!
Nee ik heb nog niet echt een idee voor de set-up.
Zoals ik eerder al schreef, eerst maar eens een heel eind klaarmaken. Vleugels ombouwen, voorzien van montageplaatjes voor servo's in de vleugel.
Ik denk qua rolroer servo's gewone s3001's of s3003's.
Voor de Flaps zullen er digitale servo's in moeten komen, misschien heb jij een tip voor een goed merk met een leuke prijs?
Motor moet een 4tact worden, hoeveel cc? ik denk rond de 11,5 cc
Eerst de kist maar eens afmaken en wegen!

@ andere johan :-)

Ik zit ook met het probleem van de ruitjes. ze zijn groen gespoten, maar t is niet zo netjes gedaan.voor de zijruiten is dat geen probleem, ik heb een stuk mooi dun plexiglasplaat staan.
Alleen de voor-ruit, die is gevormd en dan zal daar idd een mal voor gemaakt moeten worden.

Over die wielkapjes, een mal trekken is wel lastig vanwege de vorm, ik heb wel een ander idee, als je even je email adres stuurt via pb dan mail ik je wat foto's.

En ja, nistelrode is super, kom er dagelijks langsrijden! Zal daar zeker nog eens komen buurten!

Volgende week gaat het knutselen aan de piper weer van start dus dan kunnen jullie wel weer een post verwachten!

Waarom " moeten " het digitale servo,s zijn ?
Op die kleine flaps werken ook gewone standaard servo,s .

Op mijn 1/4 scale komen Hitec225 servo,s

En voor de voorruit heb ik hier nog wel een stuk (gebruikte) ruit van mijn Decathlon liggen , kan je zo halen als je in de buurt bent . :D
Je hoeft dan geen mal te maken ,dat kan je goed in vorm brengen voor een piper .

Mvg Johan

Hier een medehuizenaar ;-)

Je bent lekker bezig zo :thumbsup:

Maarr geef Johan wel gelijk, waarom digitale servo`s op je flaps???
Ik gebruik helemaal nergens digitale servo`s, analoge wekrn net zo goed :yes:

En ook de standaard servo`s zullen krachtig genoeg zijn.

Hee een Piper meeting in Augustus, ik ga Onno eens even porren om op te schieten met zijn TC Piper Cub dan komen wij misschien ook wel even buurten :D

ja is goed ph- mel ik zal je vanavond nog n bericht sturen en dat met die vooruit ik dacht zo ik gebruik de oude vooruit als mal endan de nieuwe vooruit netjes uitsnijden en evt knippen en dan maak ik n heete bak water zo probeer ik dan de ruit in model te krijgen weet iemand waar ze dat blauwe plexiglas nog verkopen meschien en dan de flaps bij mij zit hij aangestuurd op de traditionele manier zoals op de tekening word aan gegeven en daar zit n mini sevo op en werkt vlekkeloos

@ Johan Plotterwelt:

Thanks, zou graag je voorruit willen hebben! Je hebt PB!!
Geen digi servo's dus? Ik dacht zelfs aan een miniservo? Hoeveel kilo zou zoiets moeten aankunnen dan?

@ Berto: Niet alleen Mede-Huizenaar, Achterbuurman zelfs!! :-)
Ik zou toen nog eens een kristal bij je komen halen, moest ik je over bellen maar daar
is door omstandigheden niets van gekomen... Je hebt me ook al eens gemaild over een
lidmaatschap bij G&E, is dat nog iets geworden eigenlijk???

@ Johan Snijders, je hebt een mailtje!

Hee Mel,

he verdorie dat is ook zo, het kristal ligt nog steeds te wachten in de vensterbank van m`n bouwhok.
Als die net over dat ene rijtje huizen heen kon springen dan zou die zo bij jouw achter in tuin kunnen belanden ;-)

Yep, ben net voor het 2de jaar lid geworden, ben er in 2008 welgeteld 3 of 4 keer geweest :lol:

Maar hoop dat dat komend jaar meer gaat worden nu we er ook mogen jetvliegen, en zowiezo ben ik van pplan om wat vaker even snel op G&E te gaan vliegen maar of dat allemaal uitkomt :roll:

We zullen wel zien.

Hee fijn man! Ik dacht dat kristal is allang weg!!!
Kun je even je 06 pben? dan bel ik even op volgende week en wandel ik even bij je langs!

Ben je toevallig aankomende zondag ff bij G&E? Is een huckepackwedstrijd, dan ben ik er ook! Wie weet kunnen we dan ff kristal uitwisselen mocht je er zijn...

Zo nu weer On-Topic!!!

zo ik heb is lekker het cocpit interieur geschilderd en het ziet er goed uit tevens de elektromotor eraf gehaald en een gaatje in het spant gemaakt voor de regelaar zodat hij n goede koeling krijgt daarna zijn de vleugels aan de beurd daar wil ik zoals bij de echte de tankdeksels op maken van heel dun plastick met de tankdoppen

zo de tankdeksels zitten keurig op zijn plek ik heb ze meteen geschilderd en ik moet zeggen het ziet er erg schaal uit nu nog de wielkappen ik denk dat ik ze zelf maar ns ga maken ik heb de tekening dus ik maak n mooi stuk triplex en daar lijm ik balsa op die schuur ik op de gewenste dikte en vorm n linker en n rechter kant dan zet ik ze in de porien fuller en dan spuit ik ze in de 2k lak en hopelijk heb ik dan mn mallen daaroverheen maak ik met glasmat het gewenste produkt en hopen dat het n beetje glad word heeft iemant n idee met hoeveel grams glasmat ik het mooiste en gladtste resultaat krijg wand die buitenkant word het produkt

en dit is moeder burda

en dit is baby burda

sorry dit is baby burda

en deze was vroeger van mn vader

zo nu nog mooie wielkapjes zien te krijgen of maken en er komt n nieuw draatje aan want ik heb n piper j3 van hangar 9 besteld zeer mooie arf en elektro jully horen het wel waneer het draatje van start gaat

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan , die 6 berichten passen ook wel in een bericht .;)

Maak zelf effe een piper draadje van je pipers , dit is een restauratie verslag van de Hegi piper en het word anders voor de topic starter niet meer leuk .

Mvg Johan

Back