Restauratieverslag Piper Super Cup PA-18 HEGI.

Daar ben ik weer!

Zo, na een flinke tijd radiostilte ben ik maar weer eens gestart met de Hegi.

Een paar posts geleden had ik het al over die lelijke groene ruitjes.

Na wat heen en weer PB'en met Johan (Plotterwelt) bleek hij een heel mooi stukje kunstof te hebben liggen.

Iets wat je mooi kunt buigen d.m.v. verwarmen met een fohn (Johan, hoe heet dat spul ook al weer??)

Na een bezoek aan Johan ben ik dus KOSTELOOS aan een stukje van dit spul gekomen.

Ik wil Johan ook enorm bedanken hiervoor!

Eerst heb ik het oude kapje genomen en overgenomen op t stuk kunstof.
Omdat het oude kapje natuurlijk al in vorm is moest dit met een beetje kunst en vliegwerk maar het was goed te doen.

Het uitsnijden van de vorm heb ik zo gedaan:

Zoveel mogelijk de rechte lengtes 3 x ingesneden met een scherp mes en dan omdraaien.
Een balkje aan een zijde van de inkerving en ombuigen.

Het materiaal breekt dan heel strak en recht af!

Het bochtenwerk heb ik gedaan met een fijne figuurzaag.
Hierna even alle kanten met een fijn schuurpapiertje strak gemaakt.
zo haal je de braampjes weg en verklein je de kans op inscheuren.

Het oude kapje:

ruitje3.jpg

En overgenomen op de kunstof plaat:

ruitje4.jpg

ruitje2.jpg

En nu maar buigen met de fohn erop!
De eerste poging oefende ik teveel druk uit en ja hoor... krak...

nog maar een keer uitsnijden dan....

En weer buigen met de fohn...

Er gebeurde niets... Bleek ik de verkeerde plaat uit mn kast te hebben getrokken.. plexiglas buigt niet he!

Nogmaals en nu is het gelukt!!!

ruitje1.jpg

Johan nogmaals bedankt!!

staat wel heel veel spaning op het vooruitje, ik heb ook echt met veel moeite deze ruit op zn plaats gekregen bij mijn burda, en zo te zien is het jou ook gelukt ziet er goed uit ph- mel ga zo door.

mvgr johan snijders

weer een stapje verder

Het werk zat de hobbyweer een tijdje in de weg!
Vandaar dat het posten hier weer even heeft geduurd!

Eind April zijn we met de hele club weer naar de intermodellbau dordmund geweest waar weer even flink geshopt is!

Ik had het plan om aldaar een motor aan te gaan schaffen en wel een OS 4tact. zo rond de 11 cc...

Ongeveer de hele beurs afgestruind maar geen OS 4tact rond de 10 a 11 cc te bekennen!
Ongeloofelijk!

Ik vind electro leuk, maar dat het zo de overhand begint te nemen.... schandalig!

UIteindelijk dus maar de motor uit het hoofd gezet en besloten om dan maar te gaan voor de servo's. Die moeten er tenslotte ook nog in!

Nadat ik 7 (!!!!!!!) servo's, een ontvanger accu, een piloot, een parachutist, wat krimpkous en servokabels had aangeschaft was het max budget bereikt en het shop gedeelte van de dag voorbij!
Nu maar lekker een beetje rondkijken... MAAAR!

Op de 1 of andere manier kon mn vader het niet verkroppen dat we die motor niet gevonden kregen... Al rondstruinend bij Conrad kwam pa in eens de hoek om met een 11 cc 4 tact! welliswaar een ASP, maar toch! Ik ken de motor en het ding heeft goede reviews, en ook de prijs was mooi, 120 euro! en de laatste, sterker nog, de enige die ze bij zich hadden! Inpakken maar!!

Onlangs de motor even pas gemaakt, hier en daar wat slijpwerk verricht en klaar!

Afgelopen week maar eens begonnen met het vervangen van de stuurstangen.

Hoe de servo's ooit hebben gezeten is mij een raadsel, maar de stuurstangen kwamen boven in de romp op vleugelhoogte uit het staartstuk!

Nu komen ze netjes op de juiste hoogte uit boven de servo tray, waar ik ook inmiddels al uitsparingen in heb gemaakt.

Hieronder 2 foto's van de motor (sorry voor de kwaliteit)

photo.jpg

photo2.jpg

Ik zal snel de foto's van de servotray en de stuurstangen erbij plaatsen!

komt helemaal goed ph mel ik ben nog aan het wachten op de regelaar en akkus en op mooi weer dan kan ik die van mij maiden

mvgr johan snijders

zo ph mel hoe staat het met je pipertje zit er al n kleurtje op en krijg je hem evt klaar voor op onze pipermeeting?????zou leuk zijn 2 van die oude hegi pipers

mvgr johan snijders

Mooi Pipertje hoor :yes:

Zou alleen de spinner, of eraf halen, of een ander kleurtje geven.

Tja, volgens mij heeft een super cup wel een normale "cone" spinner.
Plan was om een witte te nemen, de gele die er nu op zit heb ik meegenomen als proef.
Het draadeind vd krukas is nl nogal lang van deze motor. dus zon dop gaat niet en ik wil ook geen lel grote spinner, deze dus maar even pas gemaakt.

er komt nog een witte op.... goed??? ;-)

Back