Bouwverslag restauratieverslag se5a

Hallo, eerst even het verhaal,

onze voorzitter had deze se5a (sportscale) en deze heeft 2min de lucht gezien, was een pilot error, er zat toen een quadra 35cc op)

het toestel is zeker al ouder dan 20jaar en heeft een wingspan van 95inch.
het merk ken ik niet, zelf ken ik ook niets van een se5a en heb ik nog niet veel details opgezocht(wel enkele mooie bouwdraadjes hier al doorgenomen)

er staat op de doos sport scale, en volgens mij is dit ook zo,... nu ga ik toch proberen zonder drastische veranderingen er een se5a uitzicht aan te geven.

de vleugels moeten gestript worden en een beetje hersteld(mss ook servoopstelling veranderen.
de romp daar is heel wat werk aan denk ik( niet structureel) maar vooral uiterlijk.

gewichten momenteel:

vleugels samen 2000gram
romp 2000gram
staartdeel 300gram
landinggestel + kleindelen 1400gram.

hij heeft nog een nieuwe ongebruikte quadra 40cc liggen(zonder rollementen nog), maar niemand hier heeft ervaring met deze motors, en wellicht is een zenoah 38/45 mss wel een betere keuze??

de plannen zijn in stukken ook wel aanwezig!
Ik hoop van jullie wat input te verkrijgen en hulp enzo, want dit zal ik wel nodig hebben vermoed ik.

uiterlijk een goed ogens toestel bouwen, maar vooral na 20 jaar mag het toestel toch wel eens uren gaan maken in de lucht! Het zal een langdurig project zijn, want de komende 2 maanden zal er wellicht niet veel gebeuren, maar het zou wel al leuk zijn moest ik info en mss onderdelen ofzo kunnen vinden die de bouw dan wel kunnen versnellen.
Er zijn 2 rollen doek bij in donkergroen( dus het schema zal daaraan gelinkt moeten worden, suggesties ook welkom)

P1040860.JPG


P1040868.JPG


P1040858.JPG


P1040862.JPG


P1040863.JPG


P1040864.JPG


P1040865.JPG


P1040866.JPG


dit heb ik gevonden van de kit
http://www.dbsportandscale.com/Giant.htm
 
Hallo Chris, wat een bijzonder leuk vintage project!
Quadra lijkt veel voor deze kist maar is volgens mij een goede keuze, moet meestal toch lood in de neus bij. Deze zal niet veel schelen met de ZG38.

er staat op de doos sport scale, en volgens mij is dit ook zo,... nu ga ik toch proberen zonder drastische veranderingen er een se5a uitzicht aan te geven

Sport schaal; dit is zeker zo, de vleugels en staart lijken op die van de Sopwith Pup en de romp is vrije vormgeving. Je zou de neus wat meer gelijkenis kunnen geven met de SE5a.
Van de andere kant: een originele David Boddington "SE5" zonder al te veel veranderingen is ook wel heel cool tegenwoordig natuurlijk :D

Leuk project, ga dit zeker volgen!

Groeten, Ralf
 
ja idd, maar de DB se5 is enkel te vinden op 80inch, enkel hetgene in de beginpost is er te vinden van de 95inch, ik zal eens verder moeten googelen voor meer info en details...
er mag toch wel een machine gun op!:p

eerst maar eens het bouwhok vandaag wat opruimen en 2 parkflyer d7's bouwen voor op een tentoonstelling(aircombat te doen)

bedankt al voor de input mannen:p
 
DB Sport&Scale bestaat nog steeds hoor. Jouw kist is nog te koop als Plan Pack:
GIANT*

Max.

Edit: ik zie dat je dat zelf ook al gevonden had, sorry.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

nog even met de eigenaar gebabbeld,
de vorm blijft redelijk behouden, toch komt er hier en daar een schaalstukje op.
als motor zal er normaal toch een zenoah 38 of 45 op komen( scheelt niet veel in prijs enzo dus ik vermoed de 45)

de onderkant wordt een beige monokote/doek ( waar haal ik die het best?)

ik hou jullie op de hoogte!
groeten Chris
 
Hallo,
even een update
de zg45 is toegekomen met de piper uitlaat. en een 90graden bocht en carb intake tube.
nu zie ik dat ik nog een speciale motormount moest hebben om die motor en de uitlaat te bevestigen...

met de 90graden bocht enzo zit alles zeer krap in de neus, en zullen er zowiso gaten in de zijkanten van de romp gemaakt worden, niet zo erg natuurlijk, maar het motorschot wordt wel zeer erg verzwakt met de uitsparingen voor uitlaat en carburator.
zit er veel nadeel in om de carb gewoon als standaard te monteren, maar dan met de kelk erop zodat de kelk dan op de zijkant van de romp naar buiten komt (dus de kelk door de romp) of is dit zeer nadelig?

de romp achterzijde stabilo en rudder zijn al gerepareerd, ook de servoplaatsing in de vleugels is verbeterd
 
Ik zou gewoon de Quadra erop zetten!
Dit zijn goede motortjes en betrouwbaar vindt ik!
Ik heb er zelf ook één maar dan 32cc en loopt altijdt zonder problemen!
Dit motortje is al meer dan 30 jaar oud en ik heb er nog nooit wat aan vervangen!
En wat betreft de kisten van DB die vliegen altijdt en zeer betrouwbaar!
Ik heb zelf de Mithy Barnstormer gehad en de Blackburn Monoplane(die ik nog steeds heb)
Op de Blackburn heb ik ook de Quadra 32cc gehad en daar vliegt ie perfect mee!
Later heb ik daar een 35cc stermotor op gezet maar als het moet dan gaat de Quadra er zo weer op!


Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
hij wil er de zenoah op zetten... hij heeft ook nog een quadra gehad(nog een andere dan deze) en had er toen niets dan problemen mee, waarschijnlijk daarom zijn keuz.

de blackburn vliegt ook bij ons op de club, vliegt idd zeer goed!
 
iemand een idee waar ik stalen staafjes kan vinden van 3.5mm diameter??? 4 is te groot...
ik heb er een 10tal nodig met een lengte van +-18cm
 
dit zijn de "vleugelbuizen"
de vleugels hangen hier letterlijk mee aan de romp, de spankabels zorgen voor de volledige afstelling van de vleugels(zelf vind ik het een heel raar systeem) maar blijkbaar werd dit vroeger zo gedaan...

Alvast bedankt!
 
Eindelijk.... hersteld gecoverd en afgewerkt. alle servo's zitten erin, nu mag hij terug naar de eigenlijke eigenaar.
motor, tank inbouw is voor hem, en hier en daar nog wat verbeteren, aanpassen. maar hij staat toch op zijn pootjes nu, en toch redelijk gelukt voor een sport schaal. nu kan ik verder met mn eigen fokker en andere projectjes, deze nam toch heel wat plaats in

vele foto's fel overbelicht, zaterdag eens op het veld zetten, zal al wat anders zijn

15203218_1855465028023260_6643244269265960854_n.jpg




15179120_1855465041356592_7198293986957051246_n.jpg


15181125_1855465051356591_11581251849642148_n.jpg


15193615_1855465091356587_6237835443082781990_n.jpg


15078642_1855465108023252_3546450771823936225_n.jpg

15178220_1855465141356582_8083700928982374292_n.jpg
 
Back
Top