Resto speedbootje / ombouw nitro > electro

Hallo luitjes,

Ik heb een speedbootje gekregen, die ik wil gaan restaureren en ombouwen.
Alleen het volgende. Er stond een nitro-motortje in, maar daar wil ik niet mee gaan werken.
Dus wil ik hem "ombouwen" naar electrisch. Alleen heb ik geen flauw idee, wat voor een motortje ik hier in moet bouwen, om er ook nog een beetje snelheid in te krijgen...

In eerste instantie zit ik te denken aan een Graupner Speed 900 BB Torqeu, maar misschien dat er betere/andere ideëen zijn??

Ik zal mijn bootje eens voorstellen:

Het bootje is dus 1m. lang en 33 cm breed op het breedste stuk.
Voorzien van V-romp.

p1160161iv1.jpg

p1130331sa5.jpg

p1130330sr8.jpg

p1130329ge0.jpg

p1130328tr7.jpg

p1130304in3.jpg

p1130327cb3.jpg

p1130326tb9.jpg

p1130325nz0.jpg

p1130305bv9.jpg

p1130301hl6.jpg

p1130302mm3.jpg

p1130303zo8.jpg
[/QUOTE]

Ik ben erg nieuwsgierig naar de ideëen die de meer ervaren bouwers hebben. :)

Groeten,

Ed

Veel sucses met je toekomstig project ed.

Even een kleine update, de boot was vroeger uitgerust met een webra 40 (6,5 ccm) zonder vertragingen, daar zal die schroef wel op gezocht zijn.
Later heb ik er een ander nitromotortje in gebouwd die 1,3 pk leverde op 15.000 toeren.(was sterker dan de Webra)
Deze trok de schroef niet dus er zitten nu ook afgetopte schroefjes bij om het bladoppervlakte te verkleinen.

De as is 4mm, dus het vinden van een nieuwe schroef is niet echt het probleem.

Dus wie heeft er een idee waar we het nitromotortje voor kunnen vervangen?

Overigens de nitro was voorzien van waterkoeling en de waterkoeling kan dus ook weer gebruikt worden.

Dit was ik even vergeten erbij te zetten...;)

Resto speedbootje

Hallo, ik heb dezelfde romp veranderd naar een brandweerbootje en heb gebruik gemaakt van een ruitenwissermoter rechtstreeks op de as met een koperen 3-bladsschroef van 65mm, gaat niet als een speer vooruit, maar vaart toch mooi. Is te zien op index1
Doordat dit toch een zware romp is maak ik gebruik van 2 loodbatterijen van 2.3Ah op 12V wat goed is voor 2 à 3 uur vaarplezier. Tevens kan ik gemakkelijk een roeibootje voorttrekken met een volwassen persoon erin.:banana:
Mvg Speedy Bob :sniper:

Hallo speedy Bob,

Das nog eens een idee, een ruitenwisser-motor van een Kadett! Ziet er leuk uit. ;)
Toch was ik van plan, om een "echte" modelbouw-motor te gebruiken, zoals een Graupner of een Robbe. Maar dus wel 1 die zich qua kracht enigzins kan meten met een nitro-motortje.

Groeten, Ed

Als je snelheid wil kan je die 900 bb torque beter vergeten, dit is zoals de naam al zegt een motor geschikt voor modellen die trekkracht behoeven, slepers e.d. Het is een motor die niet veel toeren kan maken. Als je toeren wil lijkt mij de enige graupner motor die gescikt is voor zo 'n grote(zware) romp een speed 820 race op 20 cellen . De boot zal dan echter nog zwaarder worden door het gewicht van de accu 's. Ik vraag me dan ook af of deze motor wel volstaat. Beter wacht je even tot na het weekeind, de mannen die je echt goede tips kunnen geven zitten nu volgens mij allemaal in nuenen.

Toch was ik van plan, om een "echte" modelbouw-motor te gebruiken, zoals een Graupner of een Robbe. Maar dus wel 1 die zich qua kracht enigzins kan meten met een nitro-motortje.
Groeten, Ed

Hallo Ed,

De 'kracht' van een nitro motor zit 'm vooral in het hogere toerenbereik, 'onderin', dus op lage toeren maakt een nitro motor in een direct aangedreven situatie niks klaar ten opzichte van een electromotor.

De 'echte' modelbouwmotoren van Graupner en robbe zijn gewone electromotoren met een sticker erop van de betreffende firma, zodat ze gelijk drie keer zo duur verkocht kunnen worden, om maar eens bijzonder ongenuanceerd uit de hoek te komen...
Dan praat ik over de gesloten can motoren (400, 500, 600, 800, 900 series) en niet over de Ultra motoren, die door Plettenberg gemaakt worden.

Een ruitenwissermotor heb ik nog niet gebruikt, maar een fan motor (die de koelventilator voor de radiator van je auto aandrijft) wél.
Zo'n 'niet echte' modelmotor heeft een koppel, waar de gesloten can motoren een puntje aan kunnen zuigen, echter, het toerental is niet bijzonder hoog, wat de toepassing beperkt tot verdringerrompen, ze zijn wél te modificeren, maar da's een verhaal apart.

Om te kunnen adviseren welke aandrijving er in je boot zou passen is het gemakkelijk om te weten, hoeveel gewicht je erin kunt leggen, voordat de waterlijn onbehoorlijk overschreden wordt.
Een 800 motor op 20-24 sub-C cellen zou best kunnen werken, mits het vaarklare gewicht niet te hoog wordt, als alternatief zou je Lipo's kunnen nemen om de boot lichter te houden.

Hoe snel wil je kunnen varen?

Als boven genoemde combo te zwaar blijkt, is een borstelloze motor met Lipo's een optie, echter wel eentje die in de papieren loopt.

Het is trouwens een mooi model, lijkt wel op een Sea Nymph of een Crash Tender.

Groeten, Jan.

Mogguh Jan,

Allereerst even over het eigen gewicht en draagvermogen van het scheepje. Ik moet hem nog wegen, en testen met ballast. Een beetje dom eigenlijk, dat ik dat nog niet gedaan heb, want dat is natuurlijk waardevolle informatie in dit geval.

Sja, hoe snel wil ik kunnen varen. Ik ben geen speedboot-fanaat, maar dit scheepje leent zich er wel voor om een "leuke" snelheid te halen. Ik denk dat planné niet haalbaar is met electrisch i.c.m. het formaat en gewicht van het scheepje, maar dit zou natuurlijk wel leuk zijn. :p Het moet in ieder geval wel realistisch blijven. ;)

Ik heb er ook al aan gedacht, om het speedboot idee te laten gaan, en er gewoon een krachtige "weekend-kruiser" van te maken, met een zware motor en een "normale" 4 blads-schroef.
Maar ik wacht eerst de reacties hier even af, en zal ten spoedigste het bootje wegen en ballasten. :)

Groeten, Ed

met elektro zal het rompje wel zwaar gaan worden ..
wat was je idee over elektro varen ..
wil je lang varen met een matige snelheid .
of wil je een minuut of 10 varen met een snelle snelheid.

als ik die info van je heb zal ik je wat setup's laten weten..

greetz jaimy

Hallo Jaimy,

Een hoge snelheid halen is natuurlijk leuk, en ook wel een pré voor een speedboot.
Maar ik wil er toch ook wel gewoon een poosje mee kunnen "toeren".

Aan de andere kant, als je een bootje met veel power hebt, maar je gebruikt het niet, dan moet je toch wel gewoon een poosje kunnen toeren?

Groeten, Ed

Met alle respect, laat het idee van snel varen maar snel varen !
Dit is absoluut geen bootje om enigzins hard mee te gaan varen.
Vanwege de kosten zou ik er niet eens over willen nadenken,
en daar komt nog bij dat deze romp er niet voor is ontworpen.

Kijk, dat is dus al waar ik bang voor was. Alhoewel ik van de romp niet kan zeggen, dat het niet voor snelheid gemaakt is. Maar buiten dat had ik al zo'n vermoeden, vandaar ook mijn vragen.

Ik zal er eens over denken om er een 900BB Torqeu in te hangen, met een mooie bronzen 4 blads schoef, en er dan maar een weekend-cruiser van maken, kan ook nog, natuurlijk. :)

He Ed, je kan er ook 2x 6v. inleggen om te toeren.
Als je haast hebt (Jij, Haast???) sluit je de boel om op 12v.

opzich kan het wel een snel varend schip worden ...
alleen zal het wel ophouden bij een 20 a 25 kilometer per uur.
stop er een speed 800 in op 20 cellen en het zal goed vooruit komen ..
en wil je wat langer varen dan sluit je het soepie aan op een 12V lood accu.
ook denk ik dat ie nog wel lekker vooruit komt met 2 kleine 12V lood accu's in serie(24V dus )

met een 900 tork zal het zeker een langzaam schip blijfen.
ik heb hier eventueel nog wel een leuk motortje die zat power heeft om dit schip op een leuke snelheid te brengen.. PB me daar maar over of voeg me maar toe op msn.

greetz jaimy

20 à 25 km/u lijkt me toch wel een snel schip, hoor. Zeker voor zo'n bootje.
Het is ook niet mijn bedoeling om er F1-bootjes met getunede nitro-motortjes mee voorbij te blazen, het moet wel een beetje bij het bootje passen, natuurlijk. ;)
Een speed 800 zou de klus dus moeten kunnen klaren? Op 20 cellen?

Nu ben ik nog niet zo heel erg thuis in de RC-wereld, dus de uitdrukking "20 cellen" zegt me niet zo veel...Waar hebben we het dan precies over?

Groeten, Ed

Oh, haha, als jij 20 km/h hard genoeg vindt, is het allemaal geen probleem.
20 cellen betekent een accupakket gemaakt van 20 batterijen/accu's.

Back