Retracts...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brutus, 23 mei 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik gewoon een stuk rondstaal wil gebruiken, moet ik er toch die krul in buigen? Anders heb je helemaal geen enkele vering....

    Dat bedoelde ik. Die losse assen die zitten er bij mij op, en kan ik gewoon hergebruiken, maar het verenstaal begint bij een van de pootjes "moe" te worden, heb ik de indruk.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens heb ik met wat geluk volgende week passende mechaniekjes in huis.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Ik heb nooit een krul in de pootjes gebruikt. Als je netjes land is vering van een krul niet nodig. De starre pootjes veren iets naar achteren als je op gras land, dat is voldoende.

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK? Als jij het zegt, maar het komt mij over als dat er dan toch wel behoorlijk wat klappen op het retractmechaniek komen.
    Dit is mijn eerste kist met retracts, en landen is vanuit bepaalde hoeken van het veld bepaald geen sinecure. Als ik over de bomen binnen moet komen is de snelheid er soms verrekte moeilijk uit te halen
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Massa van het model, veld... en denk dat Arnoud ze gewoon heel goed binnen vliegt.
    Krullige landingen komen bij mij ook nog wel eens voor... haha....

    Op de Sultan staat nu dubbele krul. Even zien hoe dat gaat.
    Kist moet eerst goed brandstofvast op de lak zijn. Motip er op en aflak in 2k helder. Zover was ik nog niet. Voor de rest startklaar.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er over gedacht of ik ook een dubbele krul zou willen hebben, maar dan komt het wiel ook 4 mm minder diep in de wielkast te liggen.... Bang dat dat gaat rammelen en klapperen in de luchtstroom. Dus eerst nog maar niet.

    Ons veld (Roden) bied bij sommige windrichtingen minder mogelijkheden de snelheid er goed uit te krijgen, dan bij andere windrichtingen, en waar Henk me al voor waarschuwde blijkt gewoon waar, die Saphir is met stationair lopende motor net een motorzwever, hij "zweeft" gerust de hele lengte van de baan (bij ons toch minstens 200 meter) op 50 cm over zonder merkbaar hoogte of snelheid te verliezen. En dan kun je wel je motor uit zetten, maar dan gebeurt er nog steeds niet zo heel veel, en dan heb je maar één kans, of je het nu goed ingeschat hebt of niet. Linksom of rechtsom, dit de eerste kist ooit voor mij, die zo onvergevingsgezind is voor een minder perfecte landing, en ik moet nog steeds behoorlijk wennen aan de eigenaardigheden. Ik heb er ook nog maar nét een uur totale vliegtijd mee....

    Nu viel het (lang leve de telemetrie) laatst op dat hoewel op de grond het stationair toerental onder de 3000 zat, het in de lucht niet onder de 5000 a 5500 wilde zakken, en daar ben ik nu eerst mee bezig (de Brutificatie wat perfectioneren) dus dat gedrag kan nog significant verbeteren, maar dan moet het wel fatsoenlijk testweer zijn, en daar ziet het vandaag in elk geval niet naar uit....
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Als je wat harder moet binnenkomen voor de landing ,zoals je aangeeft, kun je inderdaad beter een krul in de pootjes hebben om de "klap" iets op te vangen. Dergelijke pootjes zijn echter kant en klaar te koop, weet zo gauw even niet meer waar dat was. Ik zal even zoeken, als ik het vind laat ik het weten.

    Bij mijn modelllen is het geen issue, er staan geen bomen bij / langs het veld. Je kunt laag binnenkomen voor de landing over een grote afstand (250 m), het model achterover laten hangen zodat eerst de hoofdwielen de grond raken (tegen de stallsnelheid) en daarna pas het neuswiel (heb jij niet bedenk ik me nu) gaat heel gemakkelijk.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar was ik dus ook heilig van overtuigd, maar ik kon ze zo 1, 2, 3 niet vinden, vandaar het verzoek aan Bas om er een paar voor me te buigen.
    Ik heb geen goede buig-mal, anders had ik zelf wel wat gebogen, en momenteel ook geen echt goede mogelijkheid om een buigmal te maken.
    Vanaf de west kan ik goed laag binnenkomen, maar vanaf alle andere richtingen moet ik over een plm 15 meter hoge bomenrand komen, en bij de daaropvolgende daling bouw ik weer snelheid op... IK ben nog niet vertrouwd genoeg met deze kist om het met slip op te lossen, al zal dat in de toekomst ongetwijfeld beter gaan lukken.
    Die Saphir staat nagenoeg vlak op het veld, en als ik achterover hangend binnen kom, raakt het staartwiel het eerst de grond, remt sterk en dan klapt de kist met enig geweld op zijn hoofdpootjes. En dáár zit hem de crux: alles gaat goed (zelfs met eng hoge snelheid) als ik die hoofdpoten maar de grond laat kussen, maar de geringste "verticale snelheid" bij het neerzetten, en ik heb een kromme poot.
    Een van de kantelblokken van het mechaniekje is al ingescheurd, en die scheur word steeds groter bij iedere ruige landing...

    IMG_20190531_114515.jpg
    Scheur zat er al toen ik de kist kocht. Pootjes waren ook reeds licht krom. Alles rechtgetikt, en de linker poot blijkt wat "verzwakt", die heb ik nu al twee keer weer recht moeten tikken.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Gevonden, hier een website die struts verkoopt :
    http://www.ezfw.de/index.php/zubehoer/federbeine

    E-flite heeft ook struts, o.a. hier te koop :
    https://www.sussex-model-centre.co.uk/accessories/aircraft-accessories/undercarriage/retracts

    Robart ook:
    https://robart.com/collections/wire-strut-kits

    Als je inderdaad nog niet zo vertrouwd bent met een model moet je niet tegen de stallsnelheid landen, de kans dat het "fout" gaat is zeer groot. Doe ik zelf ook niet bij de maidenflight van een model, eerst even aanvoelen wat de kist wel en niet kan.
    Stationair toerental is essentieel bij dit soort modellen, zo laag mogelijk, anders blijft de kist vliegen door de grote spoed. (bij de motor van mijn Aurora ligt het stationair toerental rond de 2000 rpm, kan zelfs nog lager)
    Zelf vleg ik het gehele landingscircuit met gas dicht, de kist daalt hierdoor gelijkmatig en de snelheid gaat er goed uit.

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb meerdere kisten gehad met dit soort re-tracks, mijn laatste was een Mustang van 170 cm. span. Maar na bijna elke landing moest ik de pootjes wat naar voren buigen omdat anders bij de volgende vlucht de wielen niet meer in de kasten zouden vallen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij eerdere tests kreeg ik hem goed en makkelijk aan de grond met ongeveer 3000 toeren, maar dan blijft hij op de grond niet lopen, en heb ik ook soms last van deadsticks in de figuren.
    Dat is iets wat ligt aan dat dit een door mij naar benzine omgebouwde motor is, en ik er nog niet 100% ben qua brandstoflineariteit. Word aan gewerkt, maar heb nog niet kunnen testen met de nieuwe afstellingen. Hij is ook nog niet helemaal 100% ingelopen (bijna, maar voor het mooie moet hij nog een uurtje of twee draaien, liefst in de lucht).
    Jeetje... die dingen kosten ja helemaal niks....
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kenner ezfw heeft ze... en ook Giezendanner...

    Maarrrr... ik heb Brutus inmiddels beloofd... dus ik moet buigen en krullen draaen... elbow grease...

    Maar’t gaat wel koud, zonder rode ontlatings angsten... en koude oliebadjes of kokosmelk...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat maakt mij niet uit... Ik zie dat die "echte" pootjes ook koud gebogen worden, dus dat zal gerust goed komen dan.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan is het toch geen echt verenstaal zou ik denken. Dat breekt gewoon.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was ook mijn idee.... maar blijkbaar kan het, die rommel koud buigen.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Piano-wire noemen ze het...
    Is gewoon afwachten hoe het zich houdt... hoe gevoelig de snaar is...
    Bert kijk es effe of het klopt? Uiteraard maak ik de lengtes iets ruimer...

    Het ontlatingsproces gebeurt in de fabrieken zeer gecontroleerd.
    Maar bij buigen verstoor je de kristalopbouw... buigen is dus overbelasten van de veer.
    Je mag de krul daarom ook niet te krap zetten. Vuistregel is binnendiameter van de lus 2x de draaddikte.
    De binnendiameter wordt nu gedicteerd door het buiggereedschap.
    Bij de magic wire bender is dat een stevige bout.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 mei 2019
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij klopt dat....
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooizo... dan maar eens in de schrotschbak naar wat meegaandheid zoeken!
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brutus, pootjes liggen klaar. Kunnen ook op de post?
    Landingsgestel bevestigingsplaat oogt wat dun of vermoeid. (Die houderplaat is dunnig-ig, de schroefjes ietwat ielig-ig...?)

    Als het goed is zitten de houders aan een framepje gelijmd in het schuim, onder de indekking, voor verdeling van de krachten.
    In de boorgaatjes natuurlijk vet ingetrokken. Rest dus spoelen met iets? Maar wat je schuimkern niet aantast. Wasbenzine?
    Of opharden met CA secondenlijm en weer optappen met dezelfde schroefjes.
    Of opboren en groter parker er in... etc...

    Mochten er slagmoeren onderinn zitten, met metrisch draad... draad controleren op grip en anders boutjes locken met nagellak?
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, van mij mogen ze ook op de post, geen probleem. Zie PB

    Bevestigingsplaat is nog goed, wellicht dat inderdaad de schroefgaatjes wat vet geworden zijn.
    Zit gewoon vast met Servo-parkertjes tot mijn verbazing, en tot nog toe leek dat goed te blijven zitten. Had verwacht dat dat veel te zwak zou zijn maar dat blijkt dus reuze mee te vallen.
     

Deel Deze Pagina