@ capriolo
retracts met servo aansturing heeft als nadeel dat je uiteraard een servo en stuurstang nodig hebt om de wielen in te trekken. Als je daarbij het ontwerp van je P38 indachtig bent zul je tevens meer dan 1 servo nodig hebben. Tevens worden deze retracts bij grotere modellen weinig gebruikt en fabrikanten hebben het dan ook veelal over .25 .40 en .60 size retracts (refererend naar de motorinhoud).
Ik denk tenandere als ik zo'n P38 zie dat je al vlug aan 3 servos zult liggen gelet op de positie van de motorgondels (waar de retracts inzitten) ten opzichte van de vleugel en het neuswiel vooraan (waardoor het linken van de retracts via stuurstangen uitgesloten is of ten minste zeer moeilijk wordt). Hou er tevens rekening mee dat een conventionele servo niet genoeg is om de retracts te borgen. (een zogenaamde 180 ° servo is van doen- tenzij je een techneut bent die de potmeter van een gewone servo kan vervangen of veranderen om 180 ° te kunnen draaien)
Die speciale servos zijn ook duurder dan doorsnee.
Tevens is dit systeem, naar mijn mening, moeilijker af te regelen en gebeurde het bij mij nogal eens dat de servo stroom bleef trekken. Het is wel het meest eenvoudige systeem.
Ten tweede heb je de zogenaamde pneumatische systemen die volgens mij in jou toepassing beter tot hun recht zouden komen. Gewoon een persleiding door en weer naar de respectievelijke intrekbare wielen die door snelkoppelingen aan elkaar worden verbonden en klaar is kees. Hou er wel rekening mee dat het persluchtsysteem ook kan falen. Lekken in de leidingen met luchtverlies tot gevolg, waardoor de wielen bij het naar buiten komen niet meer borgen, zijn daar een sprekend voorbeeld van. Het ventiel wordt door een gewone servo aangestuurd.
Daarom werd er een derde systeem ontwikkeld onder de noemer spring-air. Dit systeem is foull proof door het feit dat als er een lek optreed in een leiding een veer ervoor zorgt dat de wielen "automatisch uitklappen" en geborgt kunnen worden waardoor je mooie model niet met zijn snavel in de grond gaat bij een landing door dichtklappende wielen. Weeral wordt het ventiel door een gewone servo aangestuurd.
Tevens is er een vierde systeem (Ghiesendämmer) dit met electromotor met worm en wormwiel en eindeloopschakelaars. Daarbij moet je een extra accu voorzien met electroswitch om deze retracts aan te sturen. Voordeel van dit systeem is dat buiten de motor de retracts simpel zijn uitgevoerd omdat er geen borgingssysteem moet voorzien worden (de mechanische eigenschap van een worm/wormwiel werkt als borging waarbij het wormwiel niet vrij kan bewegen ten opzichte van de worm). Het enige dat je nodig hebt is een electrisch kabeltje +/- naar de respectievelijke wielen. Wielen worden met dit systeem tevens lekker traag en schaal ingetrokken.
Normaal voorzien fabrikanten altijd technische data over hoe veel Kg een bepaalde retract zonder probleem kan dragen. Bij de servo aangestuurde rectracts refereerd men meestal naar de motorinhoud (40 size retracts etc.)
Als je ff googled onder de noemer (rohm air) spring air, zul je vast iets tegenkomen. Voor jou P38 zou ik voor het derde gaan. Dan kun je tevens met een reduceerventiel de wielen lekker schaal doen inklappen. :wink: Als je voor het vierde systeem kiest ben je zeker schaal want als ik mij niet vergis werden de wielen van een P38 door electromotor aangedreven worm en wormwiel ingetrokken (waarbij je in films soms eens bij het falen van het electrisch circuit de piloot als een gek aan de worm zag draaien om de wielen manueel uit te doen klappen). :lol:
Normaal gezien zullen de pneumatische systemen zwaarder uitvallen dan servo gestuurde retracts wegens het noodzakelijke matriaal (persluchttank, ventiel, eventueel reduceerventiel, leidingen, vulnippel, koppelingen, servo en de mechanische opzet van de retracts zelf).
Onderstaande Engelse firma heeft een volledig gamma "scale" retracts die betaalbaar zijn.
http://www.unitracts.co.uk/