Retro boot 'selfmade' (1 meter)

• Topicstarter Topicstarter Nelder
  • Startdatum Startdatum

Neeem ik best 2 schroeven of 2 jets?

• Total voters
    20
N

Nelder

Guest
Ik ga samen met mijn opa beginnen aan een boot van ong 1 meter lang.
Veel ervaring heb ik niet, opa des te meer, het is dan wel nog maar zijn tweede schip, maar hijn heeft er wel al een tiental zelfgemaakte vliegtuigen opzitten.
De bedoeling is om een retro speedboot te maken, qua model naar een Riva Corsaro. We werken 'uit de losse pols' dus de schaal heeft geen belang, en de details ook niet, maar zo een stijl moet hij wel uitstralen.
Opa heeft het voorgesteld omdat hij nog twee Speed 700BB Turbo motoren had liggen.
Van romp gebruikt hij als basis de romp van zijn eerste boot, een zeilboot van +- 1.20 meter.
Dat zijn dus de elementen waar we aan vast zitten. Voor de rest twijfelen we nog of het een schroef aandrijving of een jet aandrijving wordt, zowiezo met twee aandrijvingen.
De jet heeft onze voorkeur vanwege het wat specialere.
De bedoeling van de boot is dat hij een snelheid van ong 40km/h haalt maar waar we wel een tijdje met kunnen varen.

We hebben wel nog vééél vragen:
- Zijn onze motoren wel sterk genoeg om jets aan te drijven?
- Welke baterijen gebruiken we hier best bij om een zo krachtig mogelijk resultaat te hebben?
- Welke jets zijn het beste: Graupner of kehrer?
- Welke diameter van jet kunnen we nemen?
- Heeft een jet nog speciale dingen waar ik op moet letten?
- Kan een jet in een hoek met het wateropp geplaats worden (V vorm van de boeg, 2jets en dus langs elke schuine kant een jet)?

Dat zijn de belangerijkste vragen wel.

Ik brobeer de foto's er op te zetten. Hoe moet dat?

Hoi Nelder.

Interesant project. Geef iedreen even de tijd om dit te lezen. Ik zie dat er tussen je eerst post and je 2de maar 1.40 minuten zit.

Gerrald

Volgens mij gaan die jets in een hoek niet echt weken. Waarschijnlijk krijg je hierdoor slechte water toevoer, vooral in bochten.

Ik ben echter geen expert op het gebied van jets.

Volgens mij gaan die jets in een hoek niet echt weken. Waarschijnlijk krijg je hierdoor slechte water toevoer, vooral in bochten.

Ik ben echter geen expert op het gebied van jets.

Ik dacht dat ze wel zouden werken, maar zoals je zegt, in een bocht lijkt me het moeilijker.
Dan zouden we best vanachter dus een vlak stuk maken voor de jets.

Ik denk dat we voor schroeven zullen gaan. Het rendement is veel groter, en daardoor zullen we ook langer kunnen varen.
Qua techniek zal het ook makkelijker zijn.
Weet er iemand hoe groot de props dan moeten zijn?

Bedankt,
Nelson

ps: foto's komen er morgen op, Beloofd!

het lijkt me een leuk project maar je moet rustig wachten met het posten van een nieuw bericht tenizj het een antwoord, of een update is en desnoods een vraag omdat je verder wilt gaan...
zelf maak ik nu een springer tug en mijn foto's komen er morgen op opdat ik ng geen week een lid ben (helaas) voor de mensen is het dus wachten maar ik ga je volgen ik wil wel eens zien wat het word :D!
suc6

gr. Floris

Ah, dat wist ik niet. Dan zullen jullie moeten wachten tot 30 okt voor foto's

We hebben wel nog vééél vragen:
1) Zijn onze motoren wel sterk genoeg om jets aan te drijven?
2) Welke batterijen gebruiken we hier best bij om een zo krachtig mogelijk resultaat te hebben?
3) Welke jets zijn het beste: Graupner of Kehrer?
4) Welke diameter van jet kunnen we nemen?
5) Heeft een jet nog speciale dingen waar ik op moet letten?
6) Kan een jet in een hoek met het wateropp geplaats worden (V vorm van de boeg, 2jets en dus langs elke schuine kant een jet)?

Dat zijn de belangrijkste vragen wel.

Ik probeer de foto's er op te zetten. Hoe moet dat?

Hallo Nelson,

Hier heb je al wat info gekregen, heeft Kehrer nog gereageerd?
[121745] speed-900-combinaties

By the numbers:

1) Ja, maar het zal niet overhouden, Kehrer geeft niet voor niks de voorkeur aan de krachtigere Neodym motor, zie mijn antwoord in het topic uit de link.
2) Zie mijn antwoord uit de link, Lipo's hebben mijn voorkeur.
3) Kehrer.
4) Als je de Kehrer site hebt bekeken, zou je dat al moeten weten: 28 mm.
Een romp van een meter zal best een grotere jet kunnen hebben, maar daarvoor zijn je motoren te licht/klein.
5) Een jet werkt alleen als de inlaat aangestroomd wordt, alles wat je doet dat dit zal bemoeilijken, zorgt voor een slecht resultaat.
6) Dat is iets voor 5); als de hoek te scherp is en je maakt een bocht, waarbij de romp op één oor gaat liggen, dan zal de jet aan de buitenkant heel snel lucht happen en stilvallen (geen voortstuwing meer leveren, terwijl de motor volop draait).

Bekijk de foto's van de boten met jets maar eens goed, de meesten hebben een vlakke bodem op de plaats waar de jets zitten, dit is geen toeval...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je voor de info, maar we hebben beslist om op twee schroeven te gaan draaien, dit zal dan wel een beter resultaat geven.
het zijn lithium batterijen van 2000.?.
later gaan we misschien nog een boot bouwen die helemaal op jets is ontworpen.
en ondertussen ga ik aan een trailer beginnen voor de boot zodat ik hem kan voorttrekken met een rc-truck die ik nog staan heb.
en nog een vraagje: als we twee motoren hebben, is het dan ook best om twee roeren te hebben?

ps: heeft iemand soms een brochure van Robbe of graupner liggen die hij wil doorsturen?

Nelson

Hallo Nelson,

Dat met die schroeven zag ik wel aankomen... dat zal beter werken dan deze motoren aan een jet.

Twee roeren hoeft niet; als je de schroeven dicht bij elkaar plaatst met het roer er vlak achter, dan heb je roerwerking zat.

Denk er wel om dat een 'Riva achtige' sportboot het beste vaart met een vlakke ashoek, dat betekent dus de motoren zover voorin als het zwaartepunt toelaat en zo lang mogelijke schroefassen, denk aan assen van 50 cm op z'n minst.

Kortere assen zorgen voor een steile hoek, wat het rendement en het vaargedrag niet ten goede komt.

Groeten, Jan.

Zodat hij zoveel mogelijk voorwaartse stuwing krijgt en zo weinig mogelijk opwaartse?

Nelson

Back