Retro Classic

Grappig dat die Graupner modellen altijd de aandacht trekken en in het middelpunt willen staan.

436141001_463815853268326_500633899704405881_n.jpg

448969773_282280444970940_5465457694849031584_n.jpg

Een lelijke eend en een VW kever of een slopel kadet zijn even klassiek als een patatje mayo.
Alleen een haring gaat nog makkelijker de keel in.

De rest bestaat eenvoudigweg niet.
‘Gemakshalve’ in temen van grosso modo gelijk getrokken met VIM schuurmiddel…
wat ook niet meer bestaat… en een oudere wijze grijze generatie nog weet…

Je kunt altijd een Graupner ban instellen.

Graupner werd zo bewonderd door de redelijk uitgekiende ‘Schnellbouwkasten’.
Maar het had wel zo z’n prijs, en hoe slim ook, kon altijd nog grondig verpest worden door oninzichtelijk gekluns [emoji12]

Maar ik mot wel bekennen dat die dozen altijd zinnenprikkelend waren. Lust voor het oog, ook geopend.
Geurbeleving dmv ‘balsageurspay’ :mrgreen:, net als 'nieuwe auto' geurspay… het bestaat echt…

Aldus vandaar, of hier…
Ik kan de knorrigheid goed volgen…

PS: Het merk was voor mij ook een zekere rode modelbouwdraad bij tijd en wijlen.
Toch is er iets zeer bewonderenswaardig aan het merk.
Ik heb hier een mooi verzorgde catalogus uit 1953… 8 jaar na 1945!
Dat is behoorlijk intrigerend.
Alles was in dat gebied waar de fijnmechanische industrie was gevestigd, aan flarden gebombardeerd. Kirchheim-Teck, Reutlingen etc.
En de nieuwe markt moest nog worden aangeboord. Vrijetijd moest nog ontstaan…
hoewel er voor de oorlog… maar had een zeer gestuurde politieke lading.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Graupner stond voor mij/ons (begin jaren '70) op eenzame hoogte.

De uitstraling en kwaliteit van
- de ontwerpen
- het hout
- pasvorm van de onderdelen
- de bouwtekening
- der Bauanleitung
- de doos zelf
- de brochure
- de afwerking van de modellen zoals getoond in de brochure
- wat vergeet ik?

Het stond (zoals gezegd) op eenzame hoogte (en dan vergelijk ik met name met Robbe, WIK, Engel, Hegi, Svenson, Simprop, Aeronaut (wie vergeet ik?)).

Maar het is niet zo dat ik er (toen of nu) mee dweep.

jan.

Laatst bewerkt:
De baukasten van Graupner kon je als beginner zonder al te veel giswerk in elkaar plakken en het vloog. Dat was bij andere fabrikanten wel 'ns anders (eerder: een aanleiding tot bouwen en daarna crashen).

Dat vind ik van de motoren en bouwdozen wel, maar de zenders waren op onze club voor de alternatievelingen.
Robbe en multiplex waren DE zenders.
Trouwens Robbe had ook mooie bouwdozen
De sprint die heb gehad zag je erg weinig maar vond ik toch in 1982 een mooie kist.

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=14061
Maar de charter zag je toch weer veer vaker dat de taxi.
De puma was trouwens ook een populair model.

Maar van de modellen die je weer ziet terug komen is Graupner toch nummer 1.
Er is eigenlijk niet eens een nummer 2 want Lindinger heeft zeker kansen om Robbe retro uit te brengen maar doen er niets mee.
Zo raken de oude Robbe modellen in de vergeet hoek en Graupner is en blijft groots

Mijn buurjongen rond 1965 was Peter Visser . Ik ben hem weer tegengekomen op een sleepmeeting in Kampen, hij had toen een Topsy. Maar het bout was daarin niet al te best , een voorlijst zo zacht als schuim, de andere bijna eiken..
Maar inderdaad, meestal waren de bouwdozen goed.

Maar van de modellen die je weer ziet terug komen is Graupner toch nummer 1.
Er is eigenlijk niet eens een nummer 2 want Lindinger heeft zeker kansen om Robbe retro uit te brengen maar doen er niets mee.
Zo raken de oude Robbe modellen in de vergeet hoek en Graupner is en blijft groots
Daar heb je helemaal gelijk in.
En het is juist zo leuk dus eigenlijk raar dat alleen graupner overblijft

Op rcgroups hebben ze een lijst 2m classic-zwevers gemaakt: Amigo op eerste plaats. Enige nadeel: ‘complexity’. (Maar dat valt eigenlijk wel mee.)

Ah, Svenson! :)

Die was ik duidelijk vergeten (zal 'm toevoegen).

Weet ik verder niet zoveel van, maar op de folder zagen de modellen er ook altijd schitterend uit!

jan.

Laatst bewerkt:
Hegi! Zekerweten snoepjes.
Bauer Modellbau, dat is later Top-Rippin geworden. Naar ik begreep van Kranz geweest. Werner Kranz ontwikkelde zeer, grote vliegende schaalmodellen modellen.
Rödel Modellbau. Gewalt, Eismann,
Multiplex… even op willekeurige volgorde genoemd.
Steinhardt heeft nog lang fraaie RC1 modellen vervaardigd.
Pensioen en geen opvolging. Wega-Sunshine, maar staat aan de vooravond van sluiten.

Maar velen gaan niet zo ver terug als Graupner… Die het ook mondiaal zeer goed deed!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Graupner is denk als een van de laatste gestopt, toen hoorde je van Robbe en noem ze maar op al lang niets meer.
Graupner had toch ook alles net een tikje mooier , de modellen en catalogus , Robbe waarvan ik toch een fan ben kon daar net niet aan tippen.
Had graag gezien dat Robbe net als Graupner weer wat populairder werd op de meetings, maar Graupner heeft toch echt meer fans.
Denk dat als Lindinger meer met Retro bezig had gegaan, alles toch weer wat meer was teruggekomen.
Volgens Lindinger was ook alle historie kwijt er was helemaal niets meer enkel de naam heeft Lindinger kunnen bemachtigen verder niets.
Heb zelf de Robbe Lord, Lanzet en Geier getekend en nog een paar en met Sebastiaan geprobeerd dat terug te laten komen, maar helaas men wil dat toch niet echt.
Men zou bijvoorbeeld zelf met de Edelweiss bezig zijn, maar heb je daar 5 jaar voor nodig en dan nog niets hebben , nee dat wordt echt niets.
Het enige dat nu overblijft zijn de zelfde saaie nieuwe Robbe E-zwevers die allemaal het zelfde zijn met uitzondering van de kleur.

Maar heren piloten dit kunnen we natuurlijk veranderen en onze meeting laten groeien met al die classics weer terug te laten komen.
Want hoe gaaf zou het zijn als we al die modellen weer bij elkaar op onze meetings gaan terug zien.

En oja Svenson ook wat modellen van getekend en teruggebracht met Sebastiaan.
Super leuk spul moet echt naar die meeting in Belgie want daar staat altijd leuk Svenson spul.

Er zijn tegenwoordig ook fabrikanten die oude modellen behoorlijk onderhanden nemen en daarmee het volgende bewerkstelligen:
  • Retro looks
  • Makkelijk in elkaar te zetten (soort 3D puzzel, paar drupjes lijm en vlakke bouwplaat en resultaat verzekerd)
  • (Sterk?) verbeterde vliegprestaties
voorbeeldje https://cdn.shopify.com/s/files/1/0300/4864/9309/files/GL1200_instructions.pdf?v=1702046522

Wat vinden jullie daarvan? Doet het afbreuk aan het retro-gevoel?

Persoonlijk vind ik dat de constructie soms wat beter en moderner en gemakkelijker kan, maar dat mag het uiterlijk niet beinvloeden.
Een ander profiel en soms rolroeren vind ik verschrikkelijk want dat hoort niet bij het model.
Door een profiel verandering en rolroeren vermink je het model en is het niet meer dat model dat je leuk vond.

De prestaties goed of slecht horen bij dat model en daar kies je dan ook voor.
Maar dat is voor de echte liefhebber van het oude model.

De naam van een retro model wordt dan puur gebruikt voor de verkoop cijfers anders niet.
Het veranderen van een model wordt vaak ook gedaan om geen gezeik over copyright te krijgen.

Neem bijv de Robbe Rasant dat is en blijft een leuk model, maar een kit met al die gaten vind ik niks.
Als ik die bouw wordt deze licht aangepast voor makkelijk uitlijnen en sneller bouwen maar hoeft niet veel lichter te zijn.
Wil een Rasant niet super licht hebben want dan vliegt het niet meer als een Rasant maar meer als een fladderbak.

Als je nog van tekening bouwt is met potlood en winkelhaak aftekenen en uitlijnen ook niets mis toch?

Maar stel dat je een model vergroot bijvoorbeeld een charter heb je daar ook moeite mee? (dan wel met rolroeren maar wel, met voor de rolroeren, iets te veel V stelling, zodat hij zoveel mogelijk op de orginiële lijkt)

Denk niet dat het om mijn mening gaat, het is ieder voor zich ik bepaal niet wat een ander wil of mag.
Een charter vergroten is natuurlijk heel leuk en rolroeren zijn dan prima en daar kan ik zeker van genieten als ik dat zie vliegen.
Jij als bouwer bepaalt wat je wil afwijken want dat hebben we altijd al gedaan ook vroeger met een kit die je zelf had aanpaste naar je eigensmaak.

Ik zou bijv leuk vinden een Tomboy van 2meter te maken, maar daar komen dan echt geen rolroeren in want dat vind ik vreselijk.

Soms zie je de vleugel ook nagenoeg zonder V-stelling door het gebruik van rolroeren, tuurlijk beter vliegen maar sorry dat is echt vreselijk.

Laatst bewerkt:

Even een vraagje deze folder vind ik eigenlijk al te modern.
Ik zie bijvoorbeeld dat Ton weer van oudere model hou als ik.
Haha even niet verkeerd opvatten hoor maar is dat smaak of vinden we de modellen leuk van de tijd dat we net begonnen?
De snoopy met een simpele 10 cc geweldig vond ik die als kind.
Het hele veld had hij nodig, altijd met de vraag haalt hij het?

Ligt dat aan mijn begin periode van vliegen of is dat gewoon zo?

• Like
Reactions: A B
Back