Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Toch maar 2.5 mm ik balsa hout gekozen, vond nog wat oude aantekeningen van vorige projecten, 2 sheets aan elkaar gelijmd met dikke secondenlijm ,een half uur water laten intrekken.
    Dan wordt het hout zeer buigbaar, soms een drupje amoniak er in,dan kan je het hout bijna haaks ombuigen.
    Het hout in de mal gelegd en goed aangedrukt.
    Nu een dagje drogen en het hout staat in de gewenste vorm.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Na een nachtje drogen blijft het hout mooi in de vorm staan.
    Is nog wel nat, ps schuim is een goede isolator.
    omgekeerd in de mal om verder te drogen.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanavond nadat de binnenkant er uit is gesneden de romprug geplaatst.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De eerste schuurgang van de romp, de vorm in gemaakt.
    De aileron en de remklep van de rechter vleugel los gemaakt van de vleugel.
    De flow is in orde nu de schuine kanten er aan gemaakt.
    Romp weegt nu 465 gram en de hoofd vleugel 680 gram.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    Nog een paar onderdelen te gaan begin ik na te denken over de afwerkin.
    Papier ,spanlak, G4 met alcohol verdunde epoxy met 25 gram doek of toch zijde.
    In ieder geval geen folie zoals oracover of solartex,
    Misschien wil iemand iets delen=
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    664
    Locatie:
    st Willebrord
    ik zou nijgen naar epoxy, stinkt nagenoeg niet (wel bescherming gebruiken wat is wel chemische zooi)
    als stank niet aan de orde is zou ik PU (G4) grijpen '
    kijk uit met watergedragen PU (de parketlakken) dit gaat vaak goed maar geeft wel veel spanning in het balsa (water en hout) ik heb een tijd terug wat testen gedaan en daarbij zag ik dat de platen gedaan met PU, epoxy vlak bleven en die met parketlak stond na uitharden helemaal bol
    wil je superlicht dan zal spanlak de beste optie zijn,
    PU (G4) of epoxy kan je lichter bouwen door het balsa lichtelijk in te sprayen met haarlak, dan met een schuimrollertje flinterdun inrollen met epoxy en het glasmat aanbrengen, beste doe je dat met 2 personen om het in 1 keer goed en plooivrij neer te leggen, vervolgens met een schuimrollertje dunnetjes inrollen tot het glasmat transparant is, verdunnen met alcohol kan maar doe dit gematigd teveel is echt niet goed..... de gedachte hier achter is dat de alocohol zal verdampen en je dus een dunnere epoxylaag overhoud, kiep je teveel alcohol er in en breng je het te dun aan dan zit er te weinig epoxy in de glasmat en balsa waardoor de sterkte weg is (glasmat moet mooi transparant blijven, witte waas is te droog)

    andere optie is lopen kutten met bankpasjes en de epoxy heen en weer schrapen.... dat werkt aardig goed als je nog niet zoveel handigheid hebt met aanbrengen

    afwerken met een lichtgewicht spuitplamuur en aflakken maar
    Suc6
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor je bijdrage, ga wat proeven maken, 25 gram glasdoek en spanlak.
    Met epoxy heb ik nog niet gewerkt als afwerklaag.
    Voor de vleugel denk uik aan spanlak en papier.
    Een schuimvleugel heeft al behoorlijke sterkte.
    Wat is een lichtgewicht spuitplamuur ?
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    618
    Spanlak en glas zit niet echt goed vast, spanlak en zijde of glas met epoxy is een betere combinatie. Voor mijn Xtra40e doe ik glas met EzeKote op het voorste deel van de romp en dan de hele romp in papier ook met EzeKote, laat zich goed schuren en stinkt niet, nadeel is wel dat het erg nat is en niet goed gaat bij zacht balsa. Vleugels zijn bespannen dus die doe ik met oracover.

    Spuitplamuur kun je weglaten als je spanlak en papier toepast, na 4 laagjes kun je het papier voor de helft wegschuren, ergens bij 6/7 laagjes is de ondergrond dan spuitklaar. Hedendaagse spanlak trekt erg hard, zacht balsa gaat dan krom onder de spanning, je kunt dit tegengaan door een druppeltje wonderolie per jampotje spanlak bij te mengen.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020 om 15:42
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.408
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ons beproefde F2B recept....:thumbsup:

    En die zijn niet lelijk en toch niet zwaar...
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    Bedoel je met het beproefde F2B concept spanlak en papier op de vleugels en zijde met spanlak op de romp.
    En geen spuitplamuur. Hiermee heb ik jaren geleden modellen bekleed.
    Ik heb wat in de schuur en buiten gestaan met mijn spanlak.
    De laatste keer een paar maanden geleden met zijde gewerkt ,spanlak en zijde op de ailerons van de Yak 3. Ook in de schuur.
    Maakte wel de zijde vochtig evenals het papier.
    De EZEKote spreekt mij wel aan.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020 om 22:05
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    618
    Zijde heb ik in geen jaren toegepast op hout. EzeKote wordt aanbevolen met glasmat maar vult dan niet goed genoeg om te kunnen spuiten. Ben wel te spreken over de combinatie met papier. EzeKote streept makkelijker dan spanlak, daarom gebruik ik meestal een rolletje. Schuren gaat erg goed maar vereist wel de nodige droogtijd, met 600 droog, als je dan ophopingen krijgt in het schuurpapier wil je te snel, meestal gortdroog en goed schuurbaar na een week. Het is een watergedragen smurrie dus moet je zacht hout wel voorbehandelen met verdunde spanlak.

    Als alternatief heb ik ook glitsa vloerenlak getest, die blijft zachter en laat zich lastiger schuren, wellicht heb ik die niet lang genoeg laten drogen.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Dit potje kwam ik nog tegen ,een soort sealer op waterbasis,heeft iemand hier ervaring mee.
    Misschien kan ik dit gebruiken op de romp voor de Ezekote er op wordt aangebracht.
    Dit is ook op waterbasis.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De vleugel helften aan elkaar gezet .
    Eerst alle details afgewerkt,de scharnieren aan de ailerons en de remkleppen gezet, veel tijd besteed aan het symertisch maken van alle onderdelen.
    Met de instelhoek meter de vleugelhelften exact tegen elkaar uitgemeten.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.408
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Je wilt juist geen water in het hout laten trekken, vandaar de sealer op nitrocellulose lak + papier basis.
    Stinkt ontzettend, maar dan heb je ook wel wat.
     

Deel Deze Pagina