Kletskoek, een beetje vliegen kon je al binnen een uur na de eerste vliegles (ik had ook niet anders verwacht). Nu maar meteen door voor het echte werk....
Voorkant ziet er deugdelijk uit, hoe ga je de flens aan de achterkant vastzetten na een wijziging van de domping of side thrust?
De achterste mount wordt met lippen aan de romp vastgezet. Door sleuven in de bevestiging te maken kan de domping worden aangepast. Voor side trust kunnen er tussen de 2 bevestigings punten een ringetje worden aangebracht.
Nu weer terug on topic,het bouwen van de Magic komt in de afwerkfase.Mijn vrouw is een paar kasten aan het opruimen en kwam een paar oude fotoboeken tegen. In mijn foto verzameling vond ik een foto van 1980 van een van de eerste Magics. Deze Magic heeft remkleppen , verstoorders en speedbrakes. Dit kleuren patroon spreekt mij wel aan.
In dezelfde map zat ook een foto van het maken van de Acron, een zijstapje met een niet F3A kunstvluchtmodel. Nu ik naarstig op zoek van naar een wat dikker blok Roofmate om de motorkap en de cocpit te maken ben kwam ik deze oplossing tegen. Ik heb een aantal keren oase gebruikt om motorkappen te maken. Ga dit weer eens proberen.
Hier een foto van de 1981 uitvoering in de kleuren van de vlag van Zuid Afrika. Harsewinkel 1981. Bij deze uitvoering zijn de verstoorders en de speed brake verdwenen. Ik ben al lang aan het zoeken naar een foto van de ondezijde van de Magic. tot nu toe zonder resultaat.
In 1984 zo vlak na de verhuizing mijn verzameling. Een Magic 40 en een Minare ( Curare 40 ). Een Fire Fly van Phil Kraft , de opvolger van de Kwik Fly. Een Mattlass 40 en 2 maal Curare 60 1 x houtbouw en 1x Polyster romp. Voor Fun een stratos.
Voor de cockpit kun je een balsa malletje maken, een plastic fles (supermarkt zelfvulfles voor sinasappelsap) er overheen schuiven en dan met een verfbrander op voldoende afstand laten krimpen. Dat gaat erg goed. Andere plastic flessen moet je even proberen, er zijn er die helemaal niet krimpen en andere die het juist goed doen.
De bedoeling is een dichte Cockpit, Kan ik de regelaar direct kwijt onder de cocpitkap en gebruik maken van de luchtopening zoals bij het oorspronkelijke model werd gebruikt voor de luchtinlaat om de resonantiepijp te koelen.
De motorbevestiging in de Angelit plus is gereed. Sidetrust is mooi ingebouwd en de motor hangt geheel vrij . Ook een foto van de binnenbevstiging. Eerst met 24 uur epoxy lijm het spant vastgelijmd, alle kleine kiertjes op de aansluiting dichtgemaakt als 3e arbeidsgang de holle ruimte gevulcaniseerdmet epoxy en micro balloons. Na het uitharden alle randjes voorzien van een klein opstaand randje ook gedaan met epoxy en micro balloons. Daarna de verbindingsbruggen er uit gezaagd en het spant gemonteerd. Om de koelopening voor de regelaar zo gunstig mogelijk te maken is de motor 5 graden verdraaid.
Bij het doorspitten van mijn archiefje kwam ik een groot aantal tekeningen tegen. Curares ,Minare, Mattlass en de Atlas uit 1975. Soms is voorpret leuk, voor volgende winter een leuk project als de Magic af is en bevalt.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/wolfgang-matt-atlas.275436/ dan kun je dit jaar nog meevliegen.
Ziet er uit als een Atlas ,is Mattlas genoemd. Een Mattlas is de .40 uitvoering van de Atlas. Als nu niets te vliegen hebt, prima. Ziet er niet echt aantrekkelijk uit als ik zo naar de foto s kijk.
2 stuks .40 modellen de Mattlas en de Minare. Beide een OS 45 motor. De Dalotel moet nog even wachten, deze is van 1988.
Cooling vraag electric Curare 40 (Minare) Ik ben een nieuwe Curare 40 (Minare) aan het bouwen. Het is een epoxy romp en zelfgemaakte piepschuim / balsa vleugels en stabilo. Er komt een Turnigy SK3 4025 500 Kv aandrijving in met een 12 X 12 APC E prop. Esc is een Yep 80A, Lipo 6S 3000 mAh. (Berekend middels E-calc) De motor ga ik koelen middels een cooling spinner (lucht gaat door de spinner naar de motor) en een opening aan de onderzijde van de motorkap waar de (warme) lucht weg kan. Echter, de ESC en Lipo zitten achter het motorspant, hoe kan ik deze het beste koelen ? Luchthappers aan de voorzijde van de romp en een opening achter de vleugel waar de lucht weg kan ? Hoe groot moeten deze openingen zijn ? Als ik kijk naar het manual van de electric ARF Curare van Modster dan heeft deze voor de ESC en Lipo helemaal geen koeling, is het niet nodig ? Ik kan heel veel vinden over elektrische aandrijvingen, maar niets over hoe je deze het beste kunt koelen. Alvast bedankt voor het meedenken. Grt, Arnoud.
Neem voor het benodigde koelvermogen 25% van het opgenomen elektrisch vermogen. Met lucht kun je dan het aantal kilo's lucht * het temperatuurverschil * de soortelijke warmte van lucht afvoeren. Dus met de helft van de hoeveelheid lucht kun je net zoveel koelen als het temperatuurverschil twee keer zo hoog is. Een modelvliegtuig zit al snel op 25 m/s (90 km/h) en dat helpt enorm voor de koeling De regelaar zou niet meer dan 70 graden mogen worden, bij 25 graden buitenlucht heb je dan 45 graden temperatuurverschil Soortelijke warmte lucht in J/(kg·K) is 1005 Van belang is dat de lucht langs het object kan stromen, stilstaande lucht is funest omdat dat juist isoleert. Zelfs een klein beetje lucht is beter dan niks.