Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Soms zit het tegen, vanmiddag de remkleppen op de servo aangesloten.
    Dankzij de strip flutteron set van dubro is er zoveel speling op de remkleppen dat flutter gegarandeerd is .
    Een kant en klaar product totaal ongeschikt om iets mee aan te sturen.
    Morgen eerst maar eens kijken hoe een spelingvrije lagering kan worden verkregen in plaats van een nylon buisje met rondom 1 mm speling.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is vervelend... Had ik je tevoren wel kunnen voorspellen.
    Heb een bosje van dat spul... ook van Kavan.
    Ooit een keer opgekocht van een oud bouwer. Meer historisch, dan bruikbaar.

    Als je het al in de hand hebt, weet je dat het al fout kan gaan.
    Alleen al de torsie op de stangen en de toekomstige speling op de boorgaten in het balsa.
    Bij een licht toestel niet zo fnuikend.
    Kijk waar de flex door ontstaat. De torsie van de stang, of het boorgat in het balsa van de
    remklep. Dat gat kan je versterken met CA of epoxy... of met een verlijmde kunststof huls.
    Wil dat niet... omkatten naar ander systeem. De ontwerpen zijn bedacht naar maatstaf van
    groter formaat servo's en reductie van aantal ooit 'dure' servo's.
    Thans zijn servo's compact en behoorlijk sterk. En zo veel beter en bondiger in te bouwen.

    Beste aansturing is een directe via servo? De servo haaks op de scharnierrichting.
    De aansluiting kan met kwiklinks of met slanke z-bends of een combi van beiden. (of ball-links etc)
    Dit als suggestie... Ach je moest eens weten... soms kon het geheel over...
    de tweede ronde bouwt veel sneller de onvrede weg...
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De speling is in de buis , het buisje is te ruim.
    Is ook niet opgesloten met een lagering.
    Doordat de dikte niet metrisch is is het moeilijk een precies passend buisje te vinden.
    Ik ga een teflon blokje maken waardoor de hevel precies past ,met 2 eindstops.
    Alle aansturingen zijn zonder speling met aan het eind een BLs Futaba servo.
    Iets overdoen komt ook bij mij regelmatig voor,dit is onderdeel van de hobby.
    Natuurlijk heb ik een sturing met 2 servo s overwogen,dan wil je deze servo s ook via een eigen kanaal in de ontvanger aansluiten en electronisch synchroniseren.
    Alle roeren zelfs de hoogteroeren hebben een iegen servo.
    Doordat ik niet allemaal Futaba servo s gebruik is S bus lastig maar wel mogelijk via een aparte decoder kabel maar hier heb ik niet voor gekozen.
    Het eindblokje is een beetje groot in de kleine achterkant.
    Ik heb een 8 kanaal ontvanger en deze is nu vol.
    Kan ook met een Y kabel werken maar nu loop ik voor de muziek uit.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Na wat filosoferen hebben we de volgende oplossing bedacht.
    Over de metalen deel met de schroefdraad een precies passend mesing ringgetje gemaakt daartussen komt een 3 mm dik epoxy plaatje wat weer wordt opgesloten met eenzelfde messing ringetje.
    Hierdoor ontstaat er een spelingvrij draaipunt.
    Over de het metalen deel komt een koolstof buisje , ikheb nog zo een buisje waar mee ik stuurstangen met titanium pushrods maakte.
    Omdat dit ook 3/16 is past dit precies.
    Het koolstof buisje wordt ook weer opgesloten met een messing ringgetje.
    Er onstaat nu een spelingvrij gelagerde aansturing.
    Nu de rotklus de oude constructie verwijderen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Nu weer off topic,
    Voor wat funvliegen heb ik een schuimvliegtuigje met een AXI 2217-20 motortje.
    Dit motortje komt net wat te kort bij wat meer wind en wat heftigere stijgvlucht.
    Een paar weken geleden een wat sterker motortje gekocht. Een hacker A20/12XL EVO,50 % meer vermogen.
    Ik heb nog een A20 omkeersetje liggen.Past niet, wat nu weer.
    Voor alle Hacker A 20 motoren zijn omkeersetjes leverbaar behalve voor deze.
    Ook de bevestigingspunten aan de voorzijde ontbreken.
    Wel zijn er meerder asjes bij de motor geleverd, Voor de kleine Plettenberg motoren moet het asje er uit en een ander asje er in en montage kruisje er op en de motor is omgekeerd.
    Dit bracht ons op een idee.
    De asjes zijn allemaal gelijk en zijn reserve asjes.
    Omdat de as er gemakkelijk uit gaat een nieuwe as gemaakt van verenstaal en deze voorzien van een groef voor een ringetje voor de trekontlasting
    Het geheel weeg 7 gram meer dan de AXI combinatie.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog wat afdraaiwerk aan de spinner en een motorkruisje maken van epoxy in plaats van metaal levert nog 2 tot 3 gram op .
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het is toch lockdown, opdracht weer uitgesteld .
    Dan maar produktief in de modelbouw.
    Eerst de aansturing uit de Magic vleugel gehaald, dan het aanstuur heveltge gemaakt.
    Lagerplaatje getekend.Servo afekplaatjes gelamineerd, 1 zijde 25 gram glas doek de onderkant koolstof doek.
    Een vroeger model De Galaxy een F3A model van Hatta van de zolder gehaald en wat aanpassingen gedaan.
    Hierin was een Plettenberg Advance 30 -10 de motor. Nu in gebruik in de Galactika.
    Een mal getekend om ook hiervoor een koolstof CNC gefreesd motorspant te maken voor de Kontroinik motor.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hou er rekening mee, dat als de remklep aansturing over een horizontale en een verticale vlak laat verlopen,
    je wringing door de swing krijgt. De vork wordt een helmstok.
    Een klep staat dan verder open dan de ander. Hoe groter de afstand tot de servo...
    des te minder effect zou je zeggen. Dichter op wordt het sterker.
    Bij mijn onafhankelijke hoogteroer aansturing van twee van mijn RC1 modellen, Kaos en Sultan 5
    Heb ik de servo op de zijkant gelegd.
    Ik bemerkte toch een knorrig makende onbalans in de maximum uitslagen gedurende de bouw.
    Ondanks dat er zekere lengte stuurverbinding tussen zat... Het zijn nogal schuurdeuren
    Zou dat bij-effect geven, wilde ik dat tevoren ondervangen hebben. Het moest dus anders.
    De Kaos is gemaidend en stuurt strak en neutraal, koersvast.

    Gaat hier om remkleppen. Impact in standverschil kan ik niet beoordelen.

    De servo's zijn zo goed mogelijk op resolutie gezet, wat haalbaar was.
    Maximale uitslag roer -in sport stand- is ook uiterste slag servo... volledige bandbreedte op de werking van de servo.

    De twee voorbeelden van oplossingen...
    Eerste de Kaos 60 ('bouwdraadje')
    De tweede de Sultan (geen bouwdraadje),
    zelfde idee, alleen nu eens uit alu L-hoekprofiel UHU-Endfest gebakken.


    IMG_9278.jpg IMG_8018.jpg

    Mooie vorderingen... altijd veel werk... altijd bouwleut...
    Gr Bas
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Je hebt helemaal gelijk,ga morgen de servo in het verlengde van de hevels bouwen met een centrale aansturing en 2 gelijke aansturingen van de flaps.
    Bedankt.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk maar of het werkt... de V-verdeling lijkt me prima bruikbaar...
    Maar je kan ook nog zo een verbinder-blokje maken.
    Deze kwamen uit mijn oude voorraad. Dus ik mocht daarin maakbaar-lui wezen.
    Vast nog te krijgen... en anders uit rondstaf alu of zeskant alu.
    Je hebt een draaimachine... frees... dan is alles maakbaar... tik tegen de mouw... en schudden maar :)
    Gr Bas

    PS: In de Kaos moest ik naar bestaande Ex-ARF maten toewerken. Vandaan op dat voetje.
    Dat model moest ik ernstig herzien... zwaar over de kop gegaan.
    Maar voordeel van het voetje is dat het uitbouwbaar blijft, de zaak los, de servo van de voet
    losgenomen kan worden.
    Zou je een fundament in de servo-kuip verlijmen, kan daar het voetje met gemonteerde servo in.
    Is dat wellicht een idee? Alle gaatjes voorboren, tappen met de servoparker, daarna het tapsel
    versterken met dunne CA, en dan na-tappen met de servoparker.
    De zwakste schakel blijft dan de piloot...
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb het bij mijn Curare zo opgelost;
    20210107_205219.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor alle meedenken, ga er morgen mee aan de slag.
    Goed te zien dat er vele oplossingen mogelijk zijn. van Nico een hele bijzondere oplossing.hoe ben je hiertoe gekomen, ongelijk aansturen van de flaps of toch de rotatie van d eservo?
    Meestal zet ik op elk stuurvlak een servo dan heb je deze problematiek niet.
    Dit retro is wel heel leuk.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    idd ongelijk aansturen van de flaps door de rotatie.
    Ik weet niet of je er veel van zou merken, maar het "klopt" gewoon niet in mijn ogen.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En 2 midi servo's naast elkaar geen optie?
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ja dat kan ook maar dan moet je de servo s elk een eigen kanaal geven zodat je separaat de uitslag kan sturen en synchroniseren.
    Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat dit wel kan via de S bus aansluiting.
    2 servo s apart kunnen sturen via de S Bus, zijn 8 kanalen toch genoeg en blijft er zelfs 1 aansluiting over.
    Dan lopen de flap servo s via het S bus kanaal.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar die mechanische oplossingen zijn ook heel erg leuk... en de andere invalshoeken... van de oplossingen.

    Flap is een trekkracht. Een duw voor hoogte zou niet ondersteund op een punt, kunnen knikken.
    Denk aan rack and pinnion stuurhuizen met 2 kogelkoppen in de link naar de fusee...
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De flaps hebben ook een stuurfunctie, om kort te kunnen draaien worden de flaps gemixt met hoogte.
    Net als bij een LB model gaan de flaps omlaag als het hoogteroer omhoog gaat.
    In mijn zender heb ik tot 8 vliegcondities beschikbaar.
    1 is normaal vlucht 2 is landing conditie, 3 speciale functies .
    Bij de landing conditie kunnen de flaps via een schuif schakelaar uitgezet worden.Ook mixen met gas is mogelijk, zodra het gas wordt gereduceerd tot 20 % komen de flaps uit in de landing conditie.
    De flaps kunnen dan ook met een delay uitgeklapt worden.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De verbinding met de servo seen kogelkop aansturing en naar de hevels een gewone kwiklink .
    het heveltje wordt anders excentrisch aangestuurd en kan draaien.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wil je ook fullspan ailerons gebruiken?

    Zo niet zou je kunnen kijken naar een reversed Y kabel.
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Of twee stangetjes die elk hun eigen kogelkopje hebben, een boven en een onder de servo hevel. Overigens is het toepassen van kogelkopjes in LB niet aan te raden, we trekken veel harder dan een servo.

    IMG_20210108_103334.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Wat bedoel je met fullspan ailerons?
     

Deel Deze Pagina