Reutelaar

• Topicstarter Topicstarter joost j. bakker
  • Startdatum Startdatum
J

joost j. bakker

Guest
xxxxx

Laatst bewerkt door een moderator:
xxxxxx

xxxxxxx

xxxxxx

Dat ziet er leuk uit en dat van een maatschets :thumbsup:.

Uit nieuwsgierigheid: Ik zie op de tekening dat de motor met de cilinder naar beneden is getekend en jij hebt hem recht op. Is dat met een bepaalde reden of komt het zo gewoon uit?

xxxxx

Dat ziet er geweldig uit! Heel leuk om een Nederlands ontwerp te bouwen, dat is inderdaad een grote zeldzaamheid. Geef je het kielvlak ook rood-wit-blauw zoals op de tekening staat aangegeven?
Ik ben benieuwd hou het gewicht van jouw model uitvalt, 500 gram staat op de tekening. Maar ik heb geen idee hoe het gewicht van de materialen van vroeger is in vergelijking met tegenwoordig. In 1948 was er denk ik wel balsa voorhanden, maar van welke kwaliteit zou ik niet weten. Leuk project!

Dat ziet er geweldig uit! Heel leuk om een Nederlands ontwerp te bouwen, dat is inderdaad een grote zeldzaamheid. Geef je het kielvlak ook rood-wit-blauw zoals op de tekening staat aangegeven?
Ik ben benieuwd hou het gewicht van jouw model uitvalt, 500 gram staat op de tekening. Maar ik heb geen idee hoe het gewicht van de materialen van vroeger is in vergelijking met tegenwoordig. In 1948 was er denk ik wel balsa voorhanden, maar van welke kwaliteit zou ik niet weten. Leuk project!

Ik kan me niet voorstellen dat de balsa bomen erg zijn veranderd in 60 jaar.

Tja, zou Ton Aarts je hier nog meer over kunnen vertellen?
Het laatste wat ik van hem heb vernomen is dat hij van Haarlem naar het zuiden des lands is verhuisd.

@Joost:

Wat voor prop ga je gebruiken? Een 8x4?

Laatst bewerkt:
Gaaf, meer sportmodellen!

Overigens heb ik het afgelopen jaar veel gevlogen op een ruim grasveld in Drenthe. Er staan wel bomen omheen en het is te klein om er met prestatiemodellen (A2, Wakefield) te vliegen, maar met diesel sportmodellen gaat het prima als er geen wind is, dat wil zeggen, vlak na zonsopgang of vlak voor zonsondergang. Wat zou je er van zeggen Joost, als we daar eens een dag in de zomer zouden prikken om daar met een aantal mensen met sportmodellen te gaan vliegen? Kandidaten heb ik enkele jaren terug al geinventariseerd (toen was een geschikte plek het grote probleem), maar ik denk dan in ieder geval aan Henk de Jong, Henk van Hoorn, Jan Bakker, Jan-Willen van der Roest en natuurlijk aan jou en aan mezelf (PP van der Meer). Misschien is het leuk om in de buurt te kamperen. Wat zou je het beste vinden, 's ochtends heel vroeg of 's avonds vrij laat?

Het gaat om een veld dat voor zover ik kan nagaan door rijkswaterstaat gebruikt wordt om gras te kweken voor runderen of schapen. Het wordt in ieder geval een paar keer per jaar gemaaid. Het is vrij toegankelijk en wordt niet als natuurterrein aangemerkt.

Fox, klinkt ook geschikt om rubber aangedreven vrije vlucht sport en schaalmodellen te laten vliegen. Oftewel: hou me op de hoogte.....
Hoe groot is dat veld?

Ik kan me niet voorstellen dat de balsa bomen erg zijn veranderd in 60 jaar.

Klopt, tegenwoordig is de dichtheid van het balsa in de hobbywinkels ook tussen de 0,08 en 0,4 g/dm3. Dus afhankelijk van welke plankjes er in de winkel liggen kan het gewicht van het model nogal afwijken....

Back