Revell 1:24 Ferrari 360 Spider

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Peter de Jong, 31 jan 2013.

  1. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Hallo,.

    Ik was al een tijdje actief hier, maar meer lezend en oriënterend. Zelf wil ik dit jaar nog een 1:10 Tamiya bouwen (RC) maar dacht van de week, laat ik eerst weer ervaring op doen met de modelbouw. Hier heb ik vroeger ontzettend veel plezier aan beleefd en merk dat ik in deze periode van het jaar echt zin heb om iets met mijn handen te doen ipv tv kijken en computeren etc.

    Zo gezegd zo gedaan, gister flink inkopen gedaan en 8 verschillende Revell 1:24 Ferrari's rijker. Plus alles aan benodigdheden aangeschaft wat ik denk nodig te hebben zoals verf, airbrush etc.

    Inmiddels ben ik ook meteen mijn eerste project gestart: Ferrari 360 Spider. Liep meteen tegen wat dingen aan van: "Hoe zat het ook alweer?" Misschien zijn er mensen die me hierbij kunnen helpen. Tijdens de bouw dacht ik misschien is het handig een het proces te hanteren.

    Ik dacht dat dit misschien een handige manier zou zijn om te werk te gaan:

    A: Ontvetten (Doop al mijn kunststoffen in Sint Marc badje)
    B: Drogen;
    C: Ontbramen;
    D: Primer spuiten;
    E: Kleur spuiten/verven
    F: Onderdelen in elkaar zetten

    Is dit wel handig? Ik dacht eraan om dus alles in het raamwerk te laten zitten en te primeren en later verven maar dit levert met plakken problemen op met hechting gezien de lijm een reactie aangaat met de verf?

    Het lijkt mij leuk dat er mensen op dit topic gaan reageren met hun ervaring en kennis zodat dit een soort van kennis topic wordt.

    Dit is m'n eerste pakketje, het zal wel niet het mooiste van het mooiste zijn. Bij het laatste pakket hoop ik voldoende skills en kennis te hebben zodat ik weer op een leuk niveau een pakket kan bouwen.

    Inmiddels ook foto's gemaakt van de eerste stappen, zal deze zsm uploaden.
     
  2. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    'T gaat langzaam en gestaag, inmiddels begint het ergens op te lijken. Na veel lezen hier en op diverse andere fora heb ik het proces zoals ik hierboven had bedacht uitgevoerd, dit blijkt prima te werken!

    Gister na werktijd eerst nog wat boodschappen gedaan:

    - Waterproof schuurpapier: 800/1000/1500/2000 (er zijn nog fijnere, 1500 en 2000 voldoen de job voor nu prima!);
    - Diverse flesjes Revell verdunner en cleaner;
    - Nog wat Aqua color potjes (Je schijnt er nooit genoeg te hebben);
    - Tube Plastico;
    - Nog wat Glazen potjes;
    - Tamiya primer (eigenlijk overbodig ivm spuitplamuur, wilde er toch ervaring mee opdoen);
    - Tongspatels (Hier wil ik de waterproof schuurpapier op gaan plakken)
    - Diverse spuitjes en naalden (voor het mengen van verf, maar ook om de verf op te nemen en in beker van de airbrush te spuiten);
    - Doos met latex handschoenen (voorkomt vieze vingers ;));

    Gisteravond heb ik alles eerst goed in de Sint Marc gezet (ontvetten),. Daarna heb ik de onderdelen goed laten drogen en heb ik alles in de spuitplamuur (Alabastine) gezet,. Ik vraag me af of dit spul ook gewoon in een pot\blik te koop is,. vanuit de spuitbus zelf vind ik lastig spuiten (je spuit snel te veel en 't is snel erg grof). Ik liep er ook tegen aan dat ik het niet zonder er een kliederboel van te maken over kon brengen vanuit de spuitbuis naar een leeg potje. Hier moet ik nog iets voor verzinnen,. uiteraard zijn tips ook omtrent dit van harte welkom. Resultaat was een dikke troep in de keuken (vond m'n vriendin ook erg leuk) maar dit mocht de pret niet drukken,.

    Nadat alles in de spuitplamuur was gezet alles 1,5 uur laten drogen. Daarna heb ik diverse onderdelen onderhanden genomen met waterproof schuurpapier (korrel 1500).

    De gepolijste onderdelen:
    - Body;
    - Body parts voor en achter;
    - Alle onderdelen van het motorblok.

    Hier was ik wel even zoet mee maar ben erg tevreden met het eindresultaat. Na het polijsten heb ik het motorblok op het chassis geplakt. Alles voorzien van de kleurtjes en hier en daar net even wat meer details aangebracht. Het geeft net even wat meer leven aan het blok en moet zeggen, ook hier ben ik tevreden met het resultaat. Omdat ik toch lekker bezig was heb ik na een tijdje ook de decals aangebracht op het motorblok, dit heb ik gedaan omdat ik dacht daarmee meteen een probleem op te lossen nl. het los laten van decals naar verloop van tijd. Dit was toch wel een monnikenwerkje, echt klein en het krult allemaal na het los weken. De pincetten kwamen goed van pas na de nodige inspanning en het op en afhalen zaten ze naar tevredenheid. Het begint er allemaal gestaag wat op te lijken.

    Uiteraard weer de nodige foto's gemaakt. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om ze online te zetten. Hier zijn volgens mij regels aan verbonden (grote) en moet ik iets hebben waar ik ze kwijt kan (photobucket oid). Ik zal kijken of ik hier zsm tijd voor heb, wat is nu een bouwverslag zonder foto's?

    Gisteravond tijdens de uitvoeren van bovenstaande ontstonden er toch nog wel wat wensen met name voor het airbrushen,. Ik overweeg om zelf een spuitcabine te maken en om zelf een verfmenger te maken. Heb inmiddels als wat gevonden inzake deze onderwerpen. Voor nu nog geen must maar gaat er in de toekomst zeker komen.

    Vanavond ga ik waarschijnlijk weer verder. Op de planning:

    - Wielophanging voor;
    - Interieur.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
  3. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
  4. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
  5. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Gisteravond niets gedaan aan het model,. morgen maar even verder kijken.
     
  6. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Misschien leuk om de laatste wijzigingen even te laten zien,.

    Foto XII: Motorblok:
    Motorblok Ver.V
     
  7. Omeronnie

    Omeronnie

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er strak uit.
     
  8. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Thnx! Ik Ben vandaag weer druk bezig geweest,. nog een paar dingetjes zal morgen wel weer wat updates posten van de voortgang :)
     
  9. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Zo we zijn weer wat uurtjes verder en wegens wat issues met het brushen heb ik de body geheel geschuurd met waterproof schuurpapier. Inmiddels de problemen weten op de lossen. Dus morgen een nieuwe poging om de body af te brushen.

    Hier weer een paar foto's:

    Foto XIII: interieur:
    Interieur ver.I

    Foto XIV: interieur:
    Interieur ver.II

    Foto XIV: interieur:
    Interieur ver.III


    Foto XIV: interieur:
    Interieur ver.IV

    Foto XIV: interieur:
    Interieur ver.V

    Foto XIV: interieur:
    Interieur ver.VI

    Foto XV: interieur:
    Interieur ver.VII
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2013
  10. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Na uploaden van de foto's kon ik het niet laten,.. de decals zijn nog niet droog maar hier de eerste foto's,. hoor graag jullie comments over de tot nu toe behaalde resultaten sta open voor tips & tricks.

    Foto XVI: Decals:
    Decals ver.I

    Foto XVII: Decals:
    Decals ver.II
     
  11. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Zo maar even verder met wat decals plakken :)
     
  12. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Vandaag begonnen met het spuiten van de body,. helaas heb ik toch wat probleempje waar ik tegen aanloop,. ik spuit met de basic set van revell en gebruikt aqua colors verdunt 3:1 maar tijdens het spuiten krijg ik kringetjes/kratertjes in de verf,. ik heb meerdere laagjes geprobeerd na elke laag weer schuren met waterproof 1500/2000. wat zou het kunnen zijn vettigheid of doe ik iets verkeerd? Iemand tips?

    [​IMG]

    Foto is niet heel erg duidelijk het rood en de glim glim maken het de camera moeilijk maar denk dat de gene die ik bedoel het duidelijkst te zien is bij de rand op de motorkap daar waar het voorraam moet komen,.. weet iemand wat dit is of hoe dit kan worden voorkomen?
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2013
  13. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Peter,

    Ik heb de foto even bekeken van de Ferrari en als ik het zo kan zien lijkt het inderdaad wel op vettigheid.
    Je geeft aan te spuiten met de basisset van Revell.
    De aqua colors moet je volgens mij verdunnen met water, toch?
    Hoe ontvet jij de boel.?
    Ikzelf heb ook een airbrush maar het deze al bijna 2 jaar niet meer gebruikt.
    Ik hanteer altijd deze volgorde:
    1: kale body ontvetten met remmenreiniger (ik werk in een garage)
    2: ontvette body met lucht afspuiten
    3: droge, ontvette body bespuiten met Tamiya lichtgrijze primer.(lichtgrijs afhnkelijk van kleur auto)
    4: body laten drogen
    5: body NIET schuren, en bespuiten met de kleur in 3 a 4 lagen.
    6: wanneer de juiste kleur erop zit , na div lagen body eventueel beplakken met decals
    7: als decals droog zijn blanke lak in 3 a 4 lagen aanbrengen
    8: als body goed drooge en uitgehard ik eventueel op glans poetsen met autopoets,

    Zoals je ziet lijkt het een heel gedoe maar het valt best wel mee.
    Het voorwerk duurt het langste
    Hoe mooier de auto uiteindelijk moet worden hoe langer het voorwerk duurt.

    Als het mijn Ferrari was (ik ben een hele grote Ferrari fan )zou ik beginnen met de gehele auto een tijdje in een bakje met pure extreme blue (action ) te leggen.
    Hierdoor zal alle lak van de auto af te halen zijn zonder dat de structuur word aangetast.
    DUS HELEMAAL OPNIEUW BEGINNEN.

    probeer daarna mijn stappenplan eens , zal volgens mij een stuk beter gaan.

    succes
    Ik zal je blijven volgen met je proces

    gr modellmaker:grin:
     
  14. Peter de Jong

    Peter de Jong

    Lid geworden:
    28 jan 2013
    Berichten:
    39
    Super bedankt! Ik ga dit zeker doen en proberen,.
     
  15. Porta

    Porta

    Lid geworden:
    15 feb 2013
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Velp (GLD)
    Ziet er goed uit, Peter. Heb je nog update,s? Snap je trouwens soms toch niet: maatje van me eet onder het bouwen zak chips leeg (vette handen) en als het model klaar is gewoon spuiten. En blijft nog zitten ook! Ben zelf ook altijd bezig met ontvetten e.d. Gr Porta.
     

Deel Deze Pagina