Revell Hull Vistrawler 1/142 RC conversion

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 19 dec 2022.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Allen

    Onlangs is van dit model ook een bouwverslagje gemaakt, ik had dit model ook al erg lang op mijn wensenlijstje staan. Juist omdat dit modelletje zich prima leent voor ombouw.

    laatst werd ik door de sint (of mijn zoon(-;) verrast met dit bouwdoosje en aangezien dit een prima formaat is om met deze temperaturen binnen te bouwen ben ik er toch stiekem aan begonnen.

    @Hans, nee ik ga straks niet ook de Mebo2 maken(-;

    Even wat inleiding/historie De Hull trawler was een type trawler wat gebouwd werd voor de Engelse Hull's trawling industry. Deze vissersvloot opereerde vanuit het Engelse havenstadje Hull wat destijds daar de grootste vissers haven was. Dit type vistrawler werd gebouwd na de oorlog en was in gebruik in diverse uitvoeringen tot rond de jaren 80. De teloorgang van deze vloot wijten veel Engelsen aan het uiteindelijke lidmaatschap van de EU die de visvangst voor hen in hun ogen onmogelijk maakte.

    Het type schip was erg modern en luxe voor die tijd, hoewel het visserleven erg hard werken betekende was het een baan die ook aardig goed betaald werd.

    De Russen gebruikten dit type in de koude oorlog ook wel als spionageschip, met de nodige apparatuur aan boord voeren ze al dan niet opgemerkt in de buurt van Navo marineschepen.

    Hier een stukje geschiedenis en een tour over het museumschip.



    Zoals gezegd ga ik hem varend maken, wel zal ik hem zo proberen te maken dat hij ook als statisch model kan dienen. Ik ga hem dan ook niet helemaal RUD maken maar voorzien van wat extra details. Zo ga ik de railingen en ws masten solderen want wat in de doos zit ziet er mi wat lomp uit. Verder zal ik proberen de aanpassingen zo veel mogelijk hier te delen.

    20221208_224616.jpg

    Hier de doos, velen zullen hem wel herkennen. inmiddels heb ik al het nodige gedaan, zo heb ik de RC besturing ingebouwd, dat is niet heel spannend. De aandrijfmotor is een oude servomotor waar ik de potmeter heb vastgezet in de nulstand. De askoker is messingbuis met voor en achter een ingesoldeerd busje en een buisje waar ik wat vaseline kan inspuiten voor smering en afdichting.

    Het roer is een combinatie van het originele roer met een RVS asje. Gekoppeld aan een kleine servo. Op dit moment gebruik ik 4 AA batterijen als accu meer ivm gewicht en formaat ga ik naar een setje van 4AAA battereijen, heb daarvoor een houdertje in bestelling staan.


    20221209_091705.jpg 20221208_224616.jpg 20221209_091705.jpg 20221208_224949.jpg 20221208_225038.jpg 20221213_195738.jpg 20221213_212153.jpg 20221215_205211.jpg 20221216_142952.jpg 20221216_232848.jpg

    Inmiddels alles getest en het vaart.

    Voor het servoprintje en de roerservo heb ik een houdertje geprint en vastgelijmd op de bodem.

    De ontvanger is een 4 kanaals D8 (frsky) ontvangertje, lekker licht en compact en had ik nog liggen. Voldoende mogelijkheden voor dit kleine bootje.

    Tot zover, volgende keer wat meer over het bouwen van het bootje zelf.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hoor Hermor! Toch een kleine opmerking. Om lekkage langs de schroefas te voorkomen zou ik die axiaal goed opsluiten. Weet niet of je een stelring hebt, maar met een dun ringetje en een stukje slang gaat het ook. Dan blijft je smeermiddel beter in de askoker en slingert ook niet de romp in. Meestal maak ik van een plastic dopje een krans om het eind van de askoker. Die vangt het weggeslingerde vuil op. Stukje papieren zakdoek eronder een gaan! Succes met de rest van je verslag. Gr. Klaas.
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Klaas, bedankt voor de tip,

    De passing van as en asbus is strakker dan de foto's wellicht laten zien, ik ben er niet zo heel erg bang voor dat er vet naar buiten komt. Als ik er wekelijks mee zou gaan varen had ik wel wat met je tip gedaan maar laat het nu maar even zo. Ik vind het leuk om de techniek er in te bouwen en het bootje echt werkend te maken maar als hij een paar keer per jaar in het water zal liggen is het al veel.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ben inmiddels ook met de opbouw begonnen en heb besloten de raampjes van de brug uit te vijlen, een prutswerkje en kwam er achter dat mn moooie seutelvijlensetje wel werkt maar dat vierkant bij die vijltjes een ruim begrip is.. dat varieert van rond naar trapeziumvormig, typisch een gevalletje "kost niks maar dan heb je ook niks"

    Iemand nog tips voor een betaalbaar setje wat wel strak is?

    Maar goed, na wat krachttermen is het resultaat prima in mijn ogen, op de foto zie ja alles maar in het echt ziet het er strak genoeg uit. 20221216_224251.jpg 20221218_162130.jpg

    Daarna de schoorsteen van een inhoud voorzien, dat grote gat trok nergens naar, behalve dan dat de schipper een stijve nek kreeg van de tocht. Er komen nog een paar stukjes pijp in om het wat echter te maken. 20221218_162857.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb destijds een setje vijltjes gekocht bij Lidl, maar er niet op gelet of deze echt vierkant zijn. Voor dat kleine werk vijl je snel teveel weg. Inderdaad staat een plafond in de schoorsteen wat netter. Maar als ik naar het plaatje op de doos kijk was het een stoomtrawler en dan hoort het gat groot te zijn. Denk dat de stokers het beneden niet koud hadden. Zal wel een oliestoker zijn geweest. Geef er maar een eigen cachet aan. Gr. Klaas.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Klaas

    Ze hadden een 6 cilinder diesel, per cilinder te regelen.



    Het hoeft voor mij ook niet op de klinknagel correct te zijn als het maar een beetje realistisch oogt. Ik heb ook nog geen uitvoering kunnen vinden die precies overeenkomt met het model van de bouwdoos.. ze waren wellicht allemaal wel iets verschillend.

    Ik heb mijn setje ook van de lidl,daarvan is de vierkante in ieder geval niet (-;
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    20230105_162853.jpg Deze week nog lekker vrij dus naast wat aan mn Skipjack doen ook wat aan de vistrawler kunnen doen.

    Inmiddels is deze varend, ik moet dat allemaal nog netjes afwerken maar heb de stuurhut ook van navigatieverlichting voorzien..Piepkleine ledjes, maar geven mooi licht. Ik twijfel of ik nog wat meer verlichting ga aanbrengen. 20230105_162845.jpg
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hermor, In de voormast nog visserijlichten (rond schijnend groen boven rondscijnend wit) en dan achterop nog een heklicht. Moet wel haalbaar zijn. Gr. Klaas.
    upload_2023-1-6_21-28-23.png
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Aha, dat moet inderdaad lukken, nu zijn de ledjes niet helemaal rondschijnend maar 2 ledjes in de voormast en eentje achterop moet idd lukken.. tnx
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hermor, Is het mogelijk de ledjes in te gieten in epoxylijm bijv. in een klein buisje en dat later dof te schuren? Waarschijnlijk komt er dan wel rondom licht uit. Gr. Klaas.
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dat is geen slecht idee, ik heb wel transparante uv resin wat ik kan proberen!
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Excuses dat ik je aan het werk zet, maar het voegt denk ik echt iets toe. Gr. Klaas.
     
    hermor vindt dit leuk.
  13. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Wordt netjes hoor. En een grappig vaargedrag vindt ik.
    Leuk zo met die lichtjes.
    Ik wilde de raampjes van de brug zwart verven maar wist dat dat ging mislukken dus maar niet aan begonnen. Uitveilen is een goed idee. Ik gebruik de vierkante ook nooit meestal de drie hoekigge. Tzt dan maar ben druk met de Mebo .
    Succes verder. Ge Hans

    Ps al vraag ik mij af of het driehoekige veiltje al niet te dik is voor deze raampjes.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    hermor vindt dit leuk.
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Hans

    Dankje, ja het echte varen moet nog ff wachten, er zijn nu regelmatig andere dingen die mn aandacht vragen. Maar idd leuk bootje.

    Die rammpjes, was eerst van plan ze dicht te laten maar dat vond ik toch niet helemaal bevredigend. Dan maar vijlen
     

Deel Deze Pagina