Revell RMS Titanic 1/400 [Update 15 Januari]

hallo

wat die trafo betreft
waarom moeilijk doen pa er eentje van een gsm
geeft een volt of 3 is zeer compakt en vooral een dun draadje dat over de kast gaat lopen
de titamic heeft 1000 patrijspoorten ik zie je nog geen 1000 ledjes zetten
daarom mijn idee
boot voor elke patrijspoort een gaatje wat je weer opvult met glasvezel staafje en dan zet je binnen in een stuk of 4 supper heldere leds en al je patrijspoorten zijn verlicht
aan de binnen kant plak je zilverpapier inplaats van zwart
daardoor reflecteerd je licht door heel de romp zodat de andere vensters ook nog eens mee verlicht worden
en zilverpapier laat zeker geen licht door

ik heb hem varend gehad en het viel best mee voor op een basin op een tentoonstelling te varen
twee servo's slopen en de motoren en elketronica gebruiken om te varen
gewoon sturen op de twee motoren je draait niet echt kort maar het valt best mee
in het echt kon hij dat ook niet anders hadt hij die ijsberg kunnen ontwijken

een mini ontvanger van (ik ben nde naam effe kwijt)die zo in een krimpkousje zit heeft 4 kanalen waarvan je kan kiezen of het de eerste 4 zijn of vanaf nummer 5 omhoog naar 8 doormiddel van een jumpertje te steken

dan twee lipo celletjes er in en gaan met die banaan
het midden dek vast klikken met twee magneetjes en je boot is dicht
wel de magneetjes op de bodem van de romp plakken en de contra plaatjes op een verleng stukje dat je aan het dekt hebt gekleeft zodat je zwaarte punt inderdaad heel laag komt te liggen

groetjes raf

Hoi Raf.

Jouw idee mbt tot het lichten van die patrijspoortjes vind ik wel een mooie.
Ik ga als ik de romp af heb daar eens over nadenken wat ik precies ermee ga doen.
En nee ik ga idd niet 1000 ledjes zetten :)..Hem varend gaat hem niet worden heb ik besloten.

Even een andere vraag. Voor de leds wil ik schakeldraad kopen om de leds te verbinden. 1 rol rode en 1 rode zwarte (+ en -).
Das logisch lijkt mij.. Alleen vroeg ik me af welke diameter ik moet hebben. Aangezien er 1.5 mm2 is en 0.14 mm2 is bij conrad dan. Ik denk dat 0.14mm2 gewoon goed moet zijn...?

Laatst bewerkt:
@snoiwmansion: Ik heb me vergist. Homeghost heeft de Queen Elizabeth II gemaakt met verlichting. Iets andere tijd maar voor je verlichting idee prima te vergelijken.

@ Frans heb het idd gezien en ben het nu aan het lezen. Bedankt. Ik zie wellicht een mooi nieuwe model voor als deze af is. :)

Ik heb nog niet heel veel kunnen doen aan het schip. De houder is in ieder geval af en geschilderd. Het roer zit er nu ook aan en een schroef. De andere 2 schroeven zijn ook al geverfd, maar ik wacht met het vastlijmen totdat ik de romp geschilderd heb.

Van plan:

De patrijspoorten die aan de zijkant zitten en die niet zijn opgemaakt groot en deels uitboren (niet iedereen heeft zijn licht aan, sommige die slapen!) en er geel 'doorschijnend' papier achter plakken. Dit wil ik dan gaan verlichten met leds. Ik denk dat dit meer een 'knus'licht geeft wat ik met minder leds kan bereiken hierdoor. Het enige jammer is dat ik dit nú bedenk en niet toen de 2 helften nog niet gelijmd werden. Maar het moet lukken.
De voeding wordt een adapter waarvan ik de aansluiting (jack) vast wil lijmen in de romp. Een geluk is dat de romp van binnen al zwart is die hoef ik niet meer te spuiten. Ik moet alleen ff wachten op geschikt afplaktape. 2x tamiya besteld, maar is nergens meer leverbaar ff alternatief (faskolor of Bouwmarkt) zoeken vlg week.

Zo staat hij er nu bij:
1z2zub7.jpg

4hs0g5.jpg

2zr3ig7.jpg

Vlg week donderdag weer een update (heb nl tentamens vlg week)

Laatst bewerkt:
Zou je deze schroef er ook niet afhouden tot na het schilderen van de romp? maakt het afplakken een stuk makkelijker!.. ga zo door :)

Patrijspoortjes openboren kan makkelijkst met een klein boortje die je in je vingers rond draait, eventueel met een klein houdertje..

hallo

wat de verliching aan gaat mischien nog een tipje

modelspoorwegen winkel eens gaan opzoeken
de verschillende merken hebben een soort licht balken die je in de wagons kan plaatsen
en die dan heel de wagon verlichten
mischien ook een optie alleen ik weet niet of deze reeds met led's werken
ik ben er reeds een paar jaartje tussen uit (vorige eeuw)en heb het dan niet meer zo op de voet gevolgd

groetjes raf

Zou je deze schroef er ook niet afhouden tot na het schilderen van de romp? maakt het afplakken een stuk makkelijker!.. ga zo door :)

Patrijspoortjes openboren kan makkelijkst met een klein boortje die je in je vingers rond draait, eventueel met een klein houdertje..

De schroef zit er alleen op voor de sier ff;). Hij is nog niet vastgelijmd. Dat is idd een stuk makkelijker met schilderen. Ik dacht zelf aan om een klein boortje te nemen voor mijn dremel en deze dan in de laagste stand zachtje door het plastic heen te boren.

hallo

wat de verliching aan gaat mischien nog een tipje

modelspoorwegen winkel eens gaan opzoeken
de verschillende merken hebben een soort licht balken die je in de wagons kan plaatsen
en die dan heel de wagon verlichten
mischien ook een optie alleen ik weet niet of deze reeds met led's werken
ik ben er reeds een paar jaartje tussen uit (vorige eeuw)en heb het dan niet meer zo op de voet gevolgd

groetjes raf

He raf opzich wel handig alleen denk ik dat het qua prijs wel een stuk duurder is. Maar ik kan wel eens informeren. Zelf had ik al een constructie bedacht en zou dat niet heel erg veel moeten kosten.

De schroef zit er alleen op voor de sier ff;). Hij is nog niet vastgelijmd. Dat is idd een stuk makkelijker met schilderen. Ik dacht zelf aan om een klein boortje te nemen voor mijn dremel en deze dan in de laagste stand zachtje door het plastic heen te boren.

He raf opzich wel handig alleen denk ik dat het qua prijs wel een stuk duurder is. Maar ik kan wel eens informeren. Zelf had ik al een constructie bedacht en zou dat niet heel erg veel moeten kosten.

Klopt, die zijn er zeker. Maar meestal zijn de prints afgestemd op de wagons die de fabrikant levert, en dus relatief duur.
Afgelopen weekend heb ik op een poppen- en miniaturenbeurs in Rijswijk ook dat soort strips gezien, voor montage in poppenhuizen. Ik dacht zes leds op een strip, met een connector eraan en een voorschakelweerstand voor 12V, voor vijf euro. Kan er helaas geen info van vinden op het internet, zal binnenkort mijn vriendin vragen :-)

VrGr,

Theo

dremel gaat al snel te snel en je hebt te weinig controle dan ben ik bang.. als het boortje het plastic grijpt heb je ineens en scheur ipv een gat. kernwoord is toch wel: geduld!

Klopt ik heb ook ff gegoogled en gezocht (brouwers) en kwam er ook achter dat mensen de tamiya electric handy drill gebruiken. Euro of 20 van ebay en het ziet er ook zeer handig uit eventueel naast een pinvise te gebruiken.

74041.jpg

[size=-2]www.etamiya.com[/size]

Ik heb dit model ook gebouwd toen ik een jaar of 15 was. Een mooi gedetaileerd model. Bij mijn model echter was het plastic wit en niet zwart. Dat lijkt me een stuk makkelijker met schilderen, want zwart op wit en rood op wit dekt beter dan wit en rood op zwart. Maar goed, die keus heb jij niet.

Overigens heb ik de romp met air-brush gedaan, wat een mooi resultaat gaf, zonder enige penseelstreken en volstrekt egaal. Eerst heb ik het rood gedaan (iets te hoog opgetrokken, zodat er niet per ongeluk een randje wit kon ontstaan) en daarna het zwart, omdat zwart over rood beter dekt dan rood over zwart. Als ik jou was zou ik het zwart van het plastic niet gebruiken voor de uiteindelijke kleur van het model, maar deze overschilderen of spuiten, dat geeft waarschijnlijk een mooier en echter resultaat.

Tsja dat dekken daar heb je gelijk in. Het zwart schijnt er door heen. Maar goed dan maar wat in lagen verfen en gaat het geleidelijk weg...

Zo staat ie er voorlopig bij. Eerste kant nu half gedaan. Moet nog een precisie laag overheen zodat die helemaal klaar is en dan de andere kant nog doen. Het rood is op 1 plaats beetje onder het masking tape komen te zitten. Geen probleem want ik maak het middelste stuk nog mat zwart.
jadlyo.jpg

Ook de pinvise binnen vandaag. Precies de goede diamter voor de patrijspoorten en gaat zeer makkelijk er nauwkeurig door het plastic heen.

xnu9s2.jpg

Laatst bewerkt:
Preview Titanic by night

Klein fotootje van hoe het er nu bij staat met wat improvisatie fietsledjes in de boot gedaan. Let niet op de slechte kwaliteit. En het lijkt zie ik nu of een paar patrijspoorten precies naast elkaar zitten en licht geven, maar dat komt denk ik door de schuine camerastand. Ook lijkt het alsof de patrijspoorten groter zijn althans het licht dat er uit komt, maar dit komt door de redelijke close up foto volgens mij. Er zitten ook veel meer gaten al in, maar krijg die niet goed verlicht zo.. ;)

Ik heb door middel van het handboortje de patrijspoorten met diamter 1mm uitgeboord. Het verven van de romp is nu zo goed als klaar. Het eerste dek is ook al geverfd, maar het eerste wat gedaan gaat worden is de electronica. Wat ik wel merk is dat het gietwerk niet helemaal top is van de patrijspoorten. Ze zijn niet consistent op de juiste hoogte geplaatst dit verschilt. Heb nu daarom zo veel mogelijk alleen geboord op de zelfde hoogte. Anders ziet dat er natuurlijk niet uit.

To do:

Ledjes aanleggen
handboortjes set kopen voor de kleine patrijspoorte en de wat grotere. Alhoewel op de doos het eruit ziet alsof ze 1 maat zijn is er wel degelijk een verschil in diamter op de romp zelf...

Hoop dat jullie het wat vinden.. .Vind het zelf tot nu toe redelijk gelukt....

296ja8l.jpg

Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Oke het is vakantie nu en ik heb weer tijd voor het werken aan de boot. Ik heb nu zo een kleine 400 patrijspoorten doorboord van 1.5 mm. Ik heb vervolgens tamiya tape gebruikt om alle patrijspoorten dicht te tapen aan de achterkant. Dit tape is doorschijnend en van een beetje warme kleur. Ik denk dat als ik de leds hier achter laat branden dit een mooiere kleur geeft.
Dit is een beetje het idee:

332pl7c.jpg

Het gaat om deze stekkernetvoeding:
Stekkernetvoeding PA-300 LED - Instelbare stekkernetvoeding, linear - Conrad Electronic

Omdat de ledjes niet helemaal onderaan de romp zitten, maar in het midden. Maak ik een kunststof steun in de romp waarop de houders komen de staan voor de leds.

Als volgt:
2s79kqt.jpg

Ik denk er over na om de leds in de twee gaten in tegengestelde richting te monteren zodat elke kant van de romp beschenen wordt.
Ook heb ik het eerste dek wat nu nog aan de bovenkant Okerkleurig is aan de onderkant wat zilverpapier, of zwart schilderen zodat me boot niet een discotheek wordt.. :)

Wat denken jullie ervan..?

@ Ad Bakker, u vermeldde op pagina 1 dat je het niet aanraadde om paralel schakeling te maken dit idd omdat je dan een lage voedingsspanning moet gebruiken, daarom heb ik ook deze instelbare voeding genomen zodat het verschil tussen de voeding en de spanningval niet te groot is... maar zoals het nu is zou het volgens mij moeten lukken...

gr sander

Laatst bewerkt:
Beste Sander,

Uit de spanning van 2.1 V van de led's maak ik op dat je waarschijnlijk gele led-jes in gedachte hebt. Volgens mij zijn die al behoorlijk "warm" van kleur, dus waarom dan nog gekleurde tape gebruikt. Ik zou dat zeker van te voren uitproberen voordat ik het op grote schaal zou gaan bouwen.
In je tekening staat een foutje (0,2 mA moet 20 mA zijn), maar in je weerstandsberekening gaat het wel goed. Wel heb ik even gekeken naar de door jou genoemde stekkervoeding (ik ben ook nog aan het denken/plannen van de verlichting ven mijn ss Rotterdam), en zie 4,5 V niet als een te kiezen uitgangsspanning (genoemd wordt: Omschakelbare uitgangsspanning 3/5/6/7,5/9/12 V). Waarom ga je trouwens niet naar 12 V, zodat je bijv. 4 led-jes van 2.1V in serie kan zetten met 1 weerstand van 180 Ohm?

Groet,

Ad Bakker

PS, ik had je toevoeging nog niet gelezen, maar ik denk dat wat hierboven staat nog steeds opgaat

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

Klopt ik heb het over de gele leds.

Hmm ik heb klaarblijkelijk een beetje liggen slapen idd 4.5V en 0.2 klopt niet, even veranderen.

DIt zijn de mogelijkheden van de voeding: •Omschakelbare uitgangsspanning 3/5/6/7,5/9/12 V

De leds in serie plaatsen is natuurlijk ook een optie, alleen dacht ik mocht er iets stuk gaan ze natuurlijk allemaal niet meer branden en ik met een groter probleem zit. Puur alleen koos ik daarom voor parallel schakeling te maken.

Bovendien weet ik ook nog niet zeker hoeveel leds ik wil gaan plaatsen, kijk als je uitgaat van een spanningsval van 2.1V en ik zit er 20 leds in heb je het al over 42 Volt..

Laatst bewerkt:
Hmm ik heb klaarblijkelijk een beetje liggen slapen

Sander, waar is het anders vakantie voor....

Maar ik ben er ook nog niet uit. Ik begrijp de beschrijving (en ook de fotootjes) van die stekkervoedingen niet. Wat is het verschil tussen "Instelbare stekker schakel netvoeding", een "instelbare stekkervoeding, lineair", een "lineaire stekkervoeding" en een "stekker schakel netvoeding". Als jij het weet, hoor ik dat graag, ik begrijp hier echt niets van.
Heb je trouwens op gelet dat de in de specificaties genoemde uitgangsstroom onafhankelijk van de gekozen spanning staat opgegeven? Met 300 mA op 5 Volt kan je dan maar 15 led-jes aansturen, is dat niet wat weinig? Het zou ook betekenen dat je op 12 Volt met 4 in serie geschakelde led-jes er 60 zou kunnen laten branden.
Nogmaals, ik snap hier eigenlijk niets van.

Groet,

Ad

Sander, waar is het anders vakantie voor....

Ja idd Ad het is wel de beste tijd om te slapen.. :)

Heb je trouwens op gelet dat de in de specificaties genoemde uitgangsstroom onafhankelijk van de gekozen spanning staat opgegeven? Met 300 mA op 5 Volt kan je dan maar 15 led-jes aansturen, is dat niet wat weinig? Het zou ook betekenen dat je op 12 Volt met 4 in serie geschakelde led-jes er 60 zou kunnen laten branden.
Nogmaals, ik snap hier eigenlijk niets van.

Eerlijk gezegd niet bij stil gestaan.... :|. Dat zou idd redelijk beperkend zijn.. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet...

Ik ben ondertussen even verder aan het kijken of conrad en heb iets gezien wat misschien nog wel makkelijker en beter is.

Een simpele plugjack.. 0.90 cent.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=746715

Nu alleen de adapter nog...

Maar ik vraag me af wat is het voordeel van het in serie zetten los van het feit dat je dan in principe maar 1 weerstand hoeft voor te schakelen?
En je zit al snel aan je maximale voltage die je kan gebruiken met in serie zetten...en als er één stuk gaat zit je met een groter probleem?

Laatst bewerkt:
Ik ben ondertussen even verder aan het kijken of conrad en heb iets gezien wat misschien nog wel makkelijker en beter is.

Een simpele plugjack.. 0.90 cent.
Jackplugbus inbouw 6,35 mm NYS 229 - Jackbussen - Conrad Electronic

Nu alleen de adapter nog...

Sander,

Is dit zoiets als "ik ben al aardig op weg met mijn nieuwe computer, de stekker heb ik al?".
Ook dit snap ik dus niet, wat moet je daarmee?

Zoals gezegd, loop ik mezelf ook te bezinnen op wat ik moet doen. Daarom ga ik daar morgen of in ieder geval deze week eens dieper induiken. Ik ging daarnet eens googelen om te kijken wat ze met "lineair" in dat verband bedoelen. Maar bij elk resultaat kom ik steeds (soms via een omweg) bij Conrad uit. Als ik dan het datablad oproep, blijkt dat alleen een soort verklaring te zijn dat ze zijn gefabriceerd door............Jawel, Conrad. Het opgegeven merk "Voltcraft" is kennelijk gewoon een merknaam van hunzelf. Ook een uitleg wat "schakelend" en "ongestabiliseerd" betekent ontbreekt trouwens (dat "ongestabiliseerd" wekt ook niet veel vertrouwen op).

Conclusie, ik kom hier nog op terug. Ondertussen is er dan misschien ook een forumlid opgestaan die hierover wat meer kan vertellen aan deze "elektrobarbaren".

Groet,

Ad Bakker

PS
Het voordeel van het in serie schakelen ligt in het energieverbruik. Ik kom hier ook nog op terug met een goed rekenvoorbeeldje.

Laatst bewerkt:
Back