Revell Waker 1:200

Hey Robin en Baggeraar,

Ik maak dan inderdaad ook de onderliggende wanden langer, zodat deze matchen met het orgineel. Het dek zelf maak ik van Polystyreen 1,5mm en de wanden worden 2 dunne laagjes karton wat ik ook in mijn Power Express gebruik.

Die SMD( geen flauw idee waar SMD voor staat) led's zien er goed uit, en zeer mooie prijs ook. Heb een site gevonden op internet waar ze 8 cent per stuk kosten in alle kleuren van de regenboog :D

Ik heb nog nooit zo klein gesoldeerd, wat is er bijzonder aan, behalve dan dat dit erg klein is? zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Zitten er aan die LED's zonder draden, totaal geen pootjes dan? of enkel een + en - pool?

Groetjes Tom

Hallo Tom,

Citaat wikipedia:
Surface-mounted device, afkorting SMD, is een term uit de elektrotechniek en betekent letterlijk oppervlak-gemonteerd onderdeel.

De SMD ledjes hebben geen pootjes, maar kleine soldeereilandjes.
Ik klem de ledjes in de schuifmaat, die funcitioneert als "bankschroef"
Ik gebruik dun koperlakdraad, omdat het dun en lekker flexibel is.
Waar je op moet letten is in ieder geval dat je de soldeerbout er niet lang tegenaan houdt, want dan gaan de ledjes kapot
Zelf zorg ik altijd voor een goed warme soldeerbout en dan ongeveer 1 seconde tegen het ledje aanhouden.

Groeten Rien

Hey Rien,

Bedankt voor de heldere uitleg, gaat wel goedkomen :) Eerst even de nodige informatie opzoeken en straks plaatsen. Heb gelukkig iemand binnen de familie die wel raad weet met kleine soldeer onderdelen :D

Ik heb allereerst nog een vraag over het heli platform, er zitten daar oranje lampjes in ter aanduiding waar die landen mag. Op onderstaande foto, genomen vanuit de brug van de Waker, heb ik enkele dingen omcirkelt, die naar mijn idee de lampjes zijn.. klopt dit? of gaat het niet helemaal rond om de H heen?

En dan nog een vraagje, is het gebruikelijk dat deze lampen constant branden, of knipperen ze?

full

De verlichting in de mast laat ik achterwege denk ik, ik kan de draden daar eigenlijk niet echt netjes weg werken, of wellicht dat iemand daar nog een idee voor heeft? Had zelf al zitten denken aan een heel dun messing buisje, en daar drie lampjes om te monteren.. of wordt dat lastig?

Groetjes Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Tom,
Dit zijn geen lampen, de zaken die je omcirkelt hebt zijn D-rings. Deze werden denk ik gebruikt om de helicopter zeevast te zetten.

De verlichting van het platform zelf zit helemaal aan de buitenste randen van het helidek. Dus naast de witte rand bij de netten. Op de fotopagina van de waker is dit duidelijk te zien. De lampen rond het dek zijn oranje.

gr robin

Hier ben ik weer, na een tijdje ff niet te hebben geknutseld :)

Nog steeds bezig met het helidek en de vraagtekens worden groter. Ok, even de feiten op een rijtje:

1) Het helidek van Revell is te klein.
2) Als ik het dek in de juiste afmetingen vanaf het GA plan maak, steekt het veel te ver uit naar de zijkanten en voorkant.

In het omcirkelde gedeelte de hoek van het helidek dat over de rand heen steekt, volgens de tekening dan. Hier komt dus nog het vangnet omheen, waardoor het verder uitsteekt.
full

En hieronder dan het heli dek in formaat 1:200. De breedte van het dek met de bestaande onderbouw klopt 100%, maar de rest...:confused::confused:
full

Wat ik niet snap, waar zit de fout? zou het kunnen dat de gehele romp van Revell ingekort is? wat mij niet lijkt, maar die indruk krijg ik wel. Klopt er geen enkele verhouding in dit model?

Iemand een helder idee? Ook op geen enkele foto van de Waker, zie ik het dek zo ver naar voren liggen of zo extreem uitsteken aan de zijkant..

Groetjes Tom

Hey Tom,

om eerlijk te zijn heb ik niet erg veel vertrouwen in GA plannen, ze zijn General Arrangement plannen en enkel dat... Soms staat er in de onderhoek schaal 1/200 en slaat dit enkel op de tekeningen van de verschillende accomodatie dekken, terwijl dit voor de tekening van het dek en het zijaanzicht niet klopt.
Ik stel dus voor om eerst even te kijken naar je GA plan, meet de volledige breedte en lengte (is beter omdat je lijndikte daar minder van belang is dan op een breedte) van het schip op het GA plan en kijk dus na of die wel op de juiste schaal is. En indien het heli dek op het algemene bovenaanzicht aangeduid is, kijk dan ook eens of het klopt met de afmetingen van hetzelfde dek in de aparte dekken (indien aanwezig op dat GA plan). Hetzelfde kun je ook doen met de bovenbouw die in onderbroken lijn op je helidek zichtbaar is. Meet eens of dat overeenkomt met de breedte van de bovenbouw van het model.

Goedenmorgen beste mensen,

na een langere tijd hier even niets meer gepost te hebben, wordt het tijd om dit topic af te sluiten. De waker is zo goed als klaar, inclusief verlichting in de vertrekken en bak en stuurboord is aanwezig.

Dit zijn de puntjes die ik nog ga afwerken;
* Verlichting aansluiten op de schakelaar in de standaard.
* Gedeelte reling nog dichtmaken zodat het mooi op het echte schip lijkt.

Dan nu de foto's!! :D
full

full

Niet volgens de bouwdoos, maar er zit toch echt een trapgat op het helidek...;)

full

De standaard is nu de dubbele hoogte als standaard, hierdoor is er mooi ruimte voor een 9volt blok batterij en schakelaar.. alleen nog even aansluiten:rolleyes:

full

Er hoort een "hekwerk" om de rand van het heli dek, zit er standaard ook niet bij. Ik heb hiervoor gaas gepakt dat in een autogrill zit, mazen van 2x2 mm en gemakkelijk te knippen/snijden.

Ik heb echt heerlijk op mijn gemakje dit pakket in elkaar gezet, op een manier die ik mooi vindt, een leuk bouwpakket om gebouwd te hebben:D

Mochten er nog meer foto's wenselijk zijn, let me know :cool:

Groetjes Tom

Op de bouwplank staat nu de Hermann Marwede ook in schaal 1:200 met verlichting natuurlijk. Zolang het geen lekker weer is, ligt de Power Express in het droogdok,,,:sad:

Ik zou de standaard even omdraaien, zodat de schakelaar aan de achterkant zit, ziet er wat netter uit.

...En je sleeptrossen lopen nog altijd aan de verkeerde kant van de sleepbogen... ;-)

Verder netjes gebouwd, en goede toevoegingen!

Dat is hetzelfde effect, toch, soort van?
Het ging mij er om dat je die schakelaar uit het zicht hebt, staat gewoon cleaner en dan gaat de aandacht meer naar de boot :thumbsup:

Back