Reverse Flying Wing Project

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa mensen :)

het is (voor mij) weer tijd om een scratch-build project te starten.. Het gaat deze keer wederom een flying-wing worden, maar het is de bedoeling dat deze verkeerd-om gaat vliegen. (met de wing-tips voorwaarts dus)

Het zou kunnen dat dit een wat langer lopend project gaat worden aangezien er een goede kans is dat de eerste prototypes helemaal niet vliegen ;)

Bij deze m'n kickoff voor dir project:

Ik zal binnenkort updates plaatsen..

Dit ga ik zeker volgen!

Je weet dat ze van nature erg instabiel zijn, voornamelijk voor de beweging om de top-as (die van boven door het vliegtuig gaat)? Ik ben benieuwd hoe je dit gaat compenseren.

Bedankt Dr. Vork :)
Ja.. ik heb vrij veel projecten op et internet voorbij zien komen die op z'n minst slecht werkten..
De meeste forward swept wings hebben een nogal beperkte sweep.. Wat onherroepelijk leidt tot weinig pitch-stabiliteit..
En de airflow werkt inderdaad heel anders dan bij een normale flying-wing.. Ik denk dat ik profielen op de wing nodig heb om de airflow minder naar het midden te laten lopen....

Volgens mij is het juist voordelig dat de airflow naar binnen loopt omdat je dan minder verliezen aan de tips hebt. Het grootste probleem is dat als je een bocht gaat maken de binnenste vleugel meer oppervlakte in de vliegrichting krijgt en meer wrijving. Daardoor krijg je dat hij nog meer in wil draaien (is dus heel moeilijk recht te houden). Bij een normale pijlvleugel is dit juist andersom, de buitenste vleugel krijgt meer wrijving in een bocht en daardoor wil hij weer rechtuit gaan vliegen (is stabiliteit).

Wellicht is het een combinatie van die 2 die de instabiliteit veroorzaken. En om het nog wat erger te maken: mijn reversed wing zal een aanmerkelijk grotere voorwaartse hoek (sweep) hebben dan wat ik tot nu te heb gezien..

Het binnenste/buitenste vleugel verhaal heeft vooral impact wanneer rudder-turns worden gemaakt trouwens. Ik overweeg wel een rudder op deze wing te maken, maar in bank & jank vliegen zou Dat niet veel uit moeten maken (?)

zoek eens op pond racer en rapster f5d en zo...... allemaal pijlstelling naar voren en super stabiel op hoge snelheid...........

Het blijven moeilijke dingen deze forward swept vliegtuigen.
Naast gewone(?) stabiliteitsproblemen was het met de full-size X-29 pas mogelijk door toepassing van carbon.

Het belangrijkste struikelblok daarvoor was om een vleugel te bouwen met voldoende torsiestijfheid.

Bij een wat hogere invalshoek neemt de lift toe en dus ook aan de tip. Hierdoor ontstaat een moment in de vleugel die hem verder wil kantelen, vooral aan de tip.
Dit levert allerlei ongewenste aero-elastische problemen op die pas met lichte torsie-stijve koolstof constructies redelijk in de hand gehouden konden worden.

Rick

De pond racer is ook wel een vliegtuig dat ik een keer wil bouwen :)
Edoch: die 2 vliegtuigen hebben beide een vrij bescheiden pijlstelling.. Hoeveel graden zal dat zijn??

Persoonlijk heb ik wel vertrouwen in de bouw- en vliegkunsten van DutchRC... die weet dit concept tot een vliegend geheel te brengen. Ik ga dit draadje in ieder geval volgen. Overigens de commentaren van Dr Vork zijn nogal tegenstrijdig of ligt dat aan mij?

Dank u voor het vertrouwen! :D Bouwen lukt inderdaad wel. Vliegen ook.. Of dat laatste met DIT toestel heel makkelijk zal zijn..
Time will tell :)

Ben overigens ook erg benieuwd naar de wingplan evenals de materials of choice. Wat dat eerste betreft, ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar wel/ geen kleine vleugeltjes aan de voorzijde. Heb trouwens ter inspiratie/ overdenking nog een aardig filmpje gevonden van RCFoamFighters:

Het vliegtuig van rcfoamfighters is in feite een combinate van een normale wing & een FSW.. Dat scheelt nogal qua 'problemen' :)

Aanvankelijk moest ik even kijken, maar je doelt op het gedeelte tegen de fuselage aan dat bij RCFF een behoorlijke wingarea naar de voorkant genereert. Wel slim gedaan :).

Klopt.. dat zie je bij veel jets ook (o.a. die Mig die jij nog moet bouwen :P)
In feite is het een FSW met een iets kleinere conventionele wing er op geplakt :)

Tijd (eindelijk) voor een update voor dit project dan!
In deze video laat ik mijn ontwerp van deze wing zien, en probeer uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt..

En wederom een update! De wing is zowat klaar.. In deze video laat ik zien hoe hij er na 90% van het bouw-werk uit ziet :)

Haha! Geweldig video 2, die kleine schaalwing! Op video 3 is al te zien hoe e.e.a. wordt. Erg mooi gedaan, de ailerons aangestuurd door 2 paar servo's, ziet er wel innovatief uit. Ben erg benieuwd, count me in for maiden.

ALS je zwp goed ligt kan het gedrag naast misschien te veel hoogteroer uitslag toch de torsie van de vleugel zijn die het effect van het hoogteroer sprongsgewijze versterkt wanneer je van een positie naar negatieve lift gaat en andersom.
Zoals reeds in het begin van het draadje opgemerkt moet een FSW zéér torsiestijve vleugels hebben om goed te vliegen.

Rick

Back