Review Mini Titan E325

Hallo allemaal,

Omdat er op het forum nog vrijwel niks te vinden is over de nieuwe micro van Thunder Tiger, wil ik graag mijn ervaringen van deze geweldige micro met jullie delen.

Allereerst de setup:

- Standaard motor (TT Ripper OBL43/11-30H)
- Standaard regelaar (Ace BLC-40)
- GY 401 + S9650
- 3 x Hitec HS-56HB (carbon gears)
- Flightpower 3S 2170 mAh 25C constant/50C Piek
- Futaba 146 iP ontvanger
- Helitec 315 mm carbon rotorblaadjes

Het bouwen
Bij het bouwen vrijwel geen problemen ondervonden, steker nog, het is echt een fijne heli om te bouwen. De goede kwaliteit plastic merk je o.a. door het vastzetten van de vele parkers.
Een aantal aandachtspunten voor het bouwen:

- Zelf aansturing maken voor tailservo. Standaard is deze te dun en de ballink past niet op een futaba servohevel. Zelf heb ik linkball en ballinks van de raptor 50 gebruikt.

- Plaats de gyro (als deze past) in de open ruimte achter de tandwielen. Achter de elevator servo is hij niet erg crash-bestandig.

- Haal van de body het gedeelte waar de canopy komt niet weg. De canopy is te krap uitgestanst waardoor hij niet/nauwelijks past op de body.

- De canopy retaining post vastzetten met Epoxy, het bijgeleverde plakspul werk niet.

- De bolletjes op de bovengenoemde body mounts een beetje afvlakken, dan gaat het (de-)monteren van de body wat makkelijker.

Het afstellen
Omdat dit mijn eerste e-CCPM heli is, had ik hier wel wat moeite mee. Maar als je e.e.a. in de manual van de heli en je zender nakijkt, is het goed te doen.
Het afstellen van bladhoek en paddels is eigenlijk hetzelfde als mijn R50, een micro pitchmeter is hierbij een absolute vereiste.
Verder is het wel handig dat je meteen grote uitslagen insteld. Mijn swash AFR staat op 90%.
De regelaar is een verhaal apart. Deze is uitgerust met allemaal features maar ben erachter gekomen dat zoiets als battery protection en de governer niet echt lekker functioneren, hierover meer bij "het vliegen".

Het vliegen
Zoals bij vrijwel iedere heli is de eerste vlucht niet helemaal comme il fau. Had veel last van een tail wag en was ontzettend nerveus op de pitch. Achteraf bleek dat ik van midstick +20% pitch had. Dit kwam omdat ik toen nog niet in het bezit was van een micropitchmeter. Ook had ik last van de battery-protection functie op de regelaar. Deze greep iedere keer te vroeg in waardoor de motor uitviel. Ik heb toen op de regelaar de battery protection op +5volt cut-off for Ni-MH/Ni-CD gezet. Het gevolg is wel dat je de eerste vluchten goed in de gaten moet houden hoe lang je kunt vliegen en dit op je timer van de zender in te stellen. De tail-wag verdween nadat ik de governer functie van de regelaar had uitgezet. Hij draait nu dus op een 5 x 90% curve.

Vandaag ben ik voor de eerste keer "echt" gaan vliegen. De voorgaande keren waren er om de bovengenoemde bugs eruit te halen. En ik kan in één woord zeggen: GEWELDIG. Het is echt niet normaal hoeveel power het beestje heeft. Ook is ie ontzettend stabiel, niet als een 50'r maar voor een micro heli vind ik hem erg steady! Ook ondanks de vrij stevige wind vandaag!
Qua vliegtijd is het me ook nog meegevallen. Ik kan dik 6 minuten vliegen en dan verbruik ik ca 1850 mA. Deze specs zijn bij 2800 rpm en licht 3D vliegwerk.

conclusie
Voor niet al te veel geld een ontzettend goed vliegende heli. Van de regelaar mag je niet te veel verwachten, maar voor gas te geven en bec is ie goed!
Ook zijn de onderdelen erg goedkoop te noemen!

minit1ec9.jpg

minit2um5.jpg

minit3ex6.jpg

minit4ao8.jpg

minit5hm9.jpg

dat van die gyro in die 'tandwielruimte' kan ik misschien ook wel eens doen. de reden waarom ik hem er vanboven op heb gezet is omdat het zo in de instructiehandleiding staat. zou daar dan geen reden voor kunnen zijn? anders zetten ze hem in de handleiding toch ook gewoon in die ruimte eronder, want zelfs de GY401 past daar in.

wat ik wel moet zeggen ik heb al 2 crashes gehad waarvan bij de 2de de paddles doorheen de blades zaten en de gyro stond nog keurig op zijn plaats. het ding is wel dat als je de staart om redenen eruit wil halen (opspannen riem ofzo) dat je dan je gyro eraf moet halen als je hem daaronder plaatst.

vliegtijd is bij mij al hooverend 4.5 minuten (tot de light discharge protection ingestelde regelaar op 3.2V/cel begint te reageren), dan gebruik ik de 13T pinion op 85% trottle en EVO20 1800mAh batterij. zodanig dat ik voor het rondjes vliegen een timer zet van 3:45min. ik weet niet hoeveel ik dan verbruikt heb, maar soms lijkt me dat een korte tijd of denkje dat dit normaal is? welke batterij heb jij?

mooi gebouwd!

Ik zou hem ook eens op die +5Volt cutoff functie zetten. Vervolgens ga je met een volle accu vliegen. Vlieg vervolgens 4 min. op de timer en vervolgens je accu laden. Je kunt dan na het laden zien hoeveel erin is gegaan. Vervolgens kun je ongeveer zien hoe lang je kunt vliegen. Je kunt deze stappen herhalen totdat je in het geval van de 1800 mAh accu ca. 1500 mAh erin krijgt. Verder ontladen dan 300 mA resterend moet je niet gaan.

zal ik eens doen dan moet ik wel de lader van een vriend 'lenen'. dus jij trekt je totaal niks aan van het voltage maar wel hoeveel mAh er al uit is? kan dat zomaar is dat veilig?

en welke batterij heb jij dan? evo20 2170mAh?

Een leuke review hoor, mijn complimenten.

Wat je zelf aangeeft voor de gyro geld ook voor je staartservo, deze kan je beter omdraaien omdat hij bij een boomstrike ook aan splinters gaat ;)

@djorkaef
Lees je eigen draadje even aandachtig door, daar hebben we dit zeer uitgebreid besproken.

Amstel76 zei:
@djorkaef
Lees je eigen draadje even aandachtig door, daar hebben we dit zeer uitgebreid besproken.
ja dat idd sorry maar daarin staat niet met welke batterij hij vliegt. heb het nog niet kunnen testen omdat ik zo geen lader met digitaal scherm heb. zal ik nog wel eens doen, bedankt.

Een lader met schermpje is inderdaad wel erg handig...misschien even een lader van iemand anders lenen en zo je vliegtijd bepalen?

De gyro in de ruimte onder de staart is inderdaad wel een aardige oplossing. Wel jammer dat de ontvanger dan op de zijkant geknoopt moet worden.

Eigenlijk heeft de Mini Titan dan toch net te weinig ruimte voor electronica. Daarentegen is het ontwerp wel zo mooi dat je mooi de regelaar en de zware stromen aan de voorkant kunt houden en de ontvanger etc. aan de achterkant. Is een inverted gyro mount dan hier toch op zijn plaats?

Amstel76 zei:
Een lader met schermpje is inderdaad wel erg handig...misschien even een lader van iemand anders lenen en zo je vliegtijd bepalen?

heb een timer van 3:45min gezet rustig gevlogen en de 1800mAh lipo kon 1225mAh bijgevuld worden.

80% van 1800mAh is 1440mAh. 1440mAh zou overeenkomen met een tijd van 4:24min. dus de timer kan zeker op 4 minuten gezet worden. correct?

philippefeij heb je nog geen filmpje gemaakt? 8)

Ja 4 minuten is dan een veilige marge.

Alleen ligt dat verbruik wel erg hoog hoor. Als ik jou was zou ik kiezen voor een kleinere pinion op de motor, al dat vermogen heb je niet nodig. Je kan beter een wat langere vliegtijd hebben en je concentreren op het leren vliegen.

hallo,

Ben sinds de pazen ook bezig met bouwen van een mini titan,heb totaal geen ervaring ermee maar is super om te bouwen vanavond de elecronika inbouwen en hopen dat ik de eerste vlucht van het weekend kan maken.

Mooi! weer een mini T vlieger erbij :D

Veel succes verder met bouwen, bij problemen ben je hier van harte welkom om het hier te delen.

Groeten!

Ben benieuwd.
mijn zwager krijgt hem binnenkort binnen.
Ik moet helaas nog ff wachten ivm negatieve cashflow :(
Had hem ook zo graag willen bestellen :( :(

heb ook net mijn mini titan besteld :lol:
setup:

Thunder Tiger Mini Titan 325 3-D
Thunder Tiger BL Motor, OBL 29/36-400H
ThunderTiger BLC-40
3 x Robbe / Futaba S3107
1 x Robbe / Futaba FS 61 Speed Carbon
Kreisel Robbe / Futaba GY-401
Robbe / Futaba R-156 F
FlightPower EVO 20 3S1P, 2.170 mAh

ben benieuwd wanneer ik het binnen krijg, niet alles was in voorraad dus kan nog wel een aantal weken duren :(

zNl

Heb het bij http://www.e-heli-shop.de besteld, die zit in duitsland.
Met de setup als beschreven, dus puur electronica + mini titan (wel arf + motor en esc) ben je 580 euro kwijt.
Ik heb d'r dan nog kristallen, klein materiaal bij besteld dus kwam wel op wat meer uit.

Mvg,
ZNL

Op Ebay staat een K11-uitvoering voor 139 euro + 30 a 35 euro verzendkosten.
Scheelt toch weer behoorlijk met hier in NL.

voor 580 euro had je die set ook wel bij een NL shop kunnen halen lijkt me....
Ik heb 700 euro betaald voor de komplete heli zoals jij ook hebt , ik had alleen 2 maal Flightpower 25 evo 2170 en de Flightpower
balancer en nog een Ultramat 14 erbij ..

Back