Hallo allemaal,
Omdat er op het forum nog vrijwel niks te vinden is over de nieuwe micro van Thunder Tiger, wil ik graag mijn ervaringen van deze geweldige micro met jullie delen.
Allereerst de setup:
- Standaard motor (TT Ripper OBL43/11-30H)
- Standaard regelaar (Ace BLC-40)
- GY 401 + S9650
- 3 x Hitec HS-56HB (carbon gears)
- Flightpower 3S 2170 mAh 25C constant/50C Piek
- Futaba 146 iP ontvanger
- Helitec 315 mm carbon rotorblaadjes
Het bouwen
Bij het bouwen vrijwel geen problemen ondervonden, steker nog, het is echt een fijne heli om te bouwen. De goede kwaliteit plastic merk je o.a. door het vastzetten van de vele parkers.
Een aantal aandachtspunten voor het bouwen:
- Zelf aansturing maken voor tailservo. Standaard is deze te dun en de ballink past niet op een futaba servohevel. Zelf heb ik linkball en ballinks van de raptor 50 gebruikt.
- Plaats de gyro (als deze past) in de open ruimte achter de tandwielen. Achter de elevator servo is hij niet erg crash-bestandig.
- Haal van de body het gedeelte waar de canopy komt niet weg. De canopy is te krap uitgestanst waardoor hij niet/nauwelijks past op de body.
- De canopy retaining post vastzetten met Epoxy, het bijgeleverde plakspul werk niet.
- De bolletjes op de bovengenoemde body mounts een beetje afvlakken, dan gaat het (de-)monteren van de body wat makkelijker.
Het afstellen
Omdat dit mijn eerste e-CCPM heli is, had ik hier wel wat moeite mee. Maar als je e.e.a. in de manual van de heli en je zender nakijkt, is het goed te doen.
Het afstellen van bladhoek en paddels is eigenlijk hetzelfde als mijn R50, een micro pitchmeter is hierbij een absolute vereiste.
Verder is het wel handig dat je meteen grote uitslagen insteld. Mijn swash AFR staat op 90%.
De regelaar is een verhaal apart. Deze is uitgerust met allemaal features maar ben erachter gekomen dat zoiets als battery protection en de governer niet echt lekker functioneren, hierover meer bij "het vliegen".
Het vliegen
Zoals bij vrijwel iedere heli is de eerste vlucht niet helemaal comme il fau. Had veel last van een tail wag en was ontzettend nerveus op de pitch. Achteraf bleek dat ik van midstick +20% pitch had. Dit kwam omdat ik toen nog niet in het bezit was van een micropitchmeter. Ook had ik last van de battery-protection functie op de regelaar. Deze greep iedere keer te vroeg in waardoor de motor uitviel. Ik heb toen op de regelaar de battery protection op +5volt cut-off for Ni-MH/Ni-CD gezet. Het gevolg is wel dat je de eerste vluchten goed in de gaten moet houden hoe lang je kunt vliegen en dit op je timer van de zender in te stellen. De tail-wag verdween nadat ik de governer functie van de regelaar had uitgezet. Hij draait nu dus op een 5 x 90% curve.
Vandaag ben ik voor de eerste keer "echt" gaan vliegen. De voorgaande keren waren er om de bovengenoemde bugs eruit te halen. En ik kan in één woord zeggen: GEWELDIG. Het is echt niet normaal hoeveel power het beestje heeft. Ook is ie ontzettend stabiel, niet als een 50'r maar voor een micro heli vind ik hem erg steady! Ook ondanks de vrij stevige wind vandaag!
Qua vliegtijd is het me ook nog meegevallen. Ik kan dik 6 minuten vliegen en dan verbruik ik ca 1850 mA. Deze specs zijn bij 2800 rpm en licht 3D vliegwerk.
conclusie
Voor niet al te veel geld een ontzettend goed vliegende heli. Van de regelaar mag je niet te veel verwachten, maar voor gas te geven en bec is ie goed!
Ook zijn de onderdelen erg goedkoop te noemen!
Omdat er op het forum nog vrijwel niks te vinden is over de nieuwe micro van Thunder Tiger, wil ik graag mijn ervaringen van deze geweldige micro met jullie delen.
Allereerst de setup:
- Standaard motor (TT Ripper OBL43/11-30H)
- Standaard regelaar (Ace BLC-40)
- GY 401 + S9650
- 3 x Hitec HS-56HB (carbon gears)
- Flightpower 3S 2170 mAh 25C constant/50C Piek
- Futaba 146 iP ontvanger
- Helitec 315 mm carbon rotorblaadjes
Het bouwen
Bij het bouwen vrijwel geen problemen ondervonden, steker nog, het is echt een fijne heli om te bouwen. De goede kwaliteit plastic merk je o.a. door het vastzetten van de vele parkers.
Een aantal aandachtspunten voor het bouwen:
- Zelf aansturing maken voor tailservo. Standaard is deze te dun en de ballink past niet op een futaba servohevel. Zelf heb ik linkball en ballinks van de raptor 50 gebruikt.
- Plaats de gyro (als deze past) in de open ruimte achter de tandwielen. Achter de elevator servo is hij niet erg crash-bestandig.
- Haal van de body het gedeelte waar de canopy komt niet weg. De canopy is te krap uitgestanst waardoor hij niet/nauwelijks past op de body.
- De canopy retaining post vastzetten met Epoxy, het bijgeleverde plakspul werk niet.
- De bolletjes op de bovengenoemde body mounts een beetje afvlakken, dan gaat het (de-)monteren van de body wat makkelijker.
Het afstellen
Omdat dit mijn eerste e-CCPM heli is, had ik hier wel wat moeite mee. Maar als je e.e.a. in de manual van de heli en je zender nakijkt, is het goed te doen.
Het afstellen van bladhoek en paddels is eigenlijk hetzelfde als mijn R50, een micro pitchmeter is hierbij een absolute vereiste.
Verder is het wel handig dat je meteen grote uitslagen insteld. Mijn swash AFR staat op 90%.
De regelaar is een verhaal apart. Deze is uitgerust met allemaal features maar ben erachter gekomen dat zoiets als battery protection en de governer niet echt lekker functioneren, hierover meer bij "het vliegen".
Het vliegen
Zoals bij vrijwel iedere heli is de eerste vlucht niet helemaal comme il fau. Had veel last van een tail wag en was ontzettend nerveus op de pitch. Achteraf bleek dat ik van midstick +20% pitch had. Dit kwam omdat ik toen nog niet in het bezit was van een micropitchmeter. Ook had ik last van de battery-protection functie op de regelaar. Deze greep iedere keer te vroeg in waardoor de motor uitviel. Ik heb toen op de regelaar de battery protection op +5volt cut-off for Ni-MH/Ni-CD gezet. Het gevolg is wel dat je de eerste vluchten goed in de gaten moet houden hoe lang je kunt vliegen en dit op je timer van de zender in te stellen. De tail-wag verdween nadat ik de governer functie van de regelaar had uitgezet. Hij draait nu dus op een 5 x 90% curve.
Vandaag ben ik voor de eerste keer "echt" gaan vliegen. De voorgaande keren waren er om de bovengenoemde bugs eruit te halen. En ik kan in één woord zeggen: GEWELDIG. Het is echt niet normaal hoeveel power het beestje heeft. Ook is ie ontzettend stabiel, niet als een 50'r maar voor een micro heli vind ik hem erg steady! Ook ondanks de vrij stevige wind vandaag!
Qua vliegtijd is het me ook nog meegevallen. Ik kan dik 6 minuten vliegen en dan verbruik ik ca 1850 mA. Deze specs zijn bij 2800 rpm en licht 3D vliegwerk.
conclusie
Voor niet al te veel geld een ontzettend goed vliegende heli. Van de regelaar mag je niet te veel verwachten, maar voor gas te geven en bec is ie goed!
Ook zijn de onderdelen erg goedkoop te noemen!




