revisie os91 4-takt

Al weer heel wat vorderingen gemaakt lees ik net!

Dat slechte stationair... Is alles van de ademhaling valse lucht vrij?
De carburateur brandschoon?
Kleppen de juiste stelling... en de nokkenas ook echt op de juiste stand weer terug gezet?
Daar staat een merktekentje op!
Gr Bas

Al weer heel wat vorderingen gemaakt lees ik net!

Dat slechte stationair... Is alles van de ademhaling valse lucht vrij?
De carburateur brandschoon?
Kleppen de juiste stelling... en de nokkenas ook echt op de juiste stand weer terug gezet?
Daar staat een merktekentje op!
Gr Bas

Er zit een nieuwe pakking op, het rubber ringetje van de carburateur is ook in orde dus daar word geen valse lucht getrokken dacht ik zo.
De carburateur zou ik nog schoon kunnen maken daar heb ik niet naar gekeken.
De klepspeling zit tussen de 0,05 en 0,08 in en uitlaat, 0,05 gaat er goed tussen en de 0,08 wat stroever.
De nokkenas heb ik geplaatst met het puntje onderin en het streeepje op de propmeenemer bovenin(bovenste dode punt zuiger)

ik zal morgen de carburateur schoonmaken..

Heb ik het zo goed gedaan?

nu was ik weer aan het googlen naar de stand van de nokkenas en nu vind ik een foto met het puntje richting de klepstoters..... maar ik heb ook gezien met puntje onderin......

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De onderste is juist... T- punt op de gietbraam... zuiger staat boven in dode punt...
die heb je van deze site (voor de meelezertjes):
OS FS91 Surpass OVERHAUL * PAGE TWO *

Ik zou de carburateur op alle fronten checken op veruiling? Kan je dat aftikken?
Als je de motor draaiend hebt, de carburateur tactisch inspuit op de cruciale afdichtingen, zou de kruipolie of WD40 kortstondig alle luchtlekken moeten afdichten... en merk je dat aan de motorloop. Natuurlijk niet in de inlaat...
Kwastje met wat motorolie zal ook wel gaan?

Ik heb net de carburateur ervanaf, de brandstof komt door een messing pijpje binnen en word naar binnen gezogen...

Ik zag in dat messing pijpje een soort kattenoogopening kan dat kloppen en begrijpen jullie wat ik bedoel?

Over bovenstaande messing pijpje valt het messingpijpje van de gashevel die dan er dan ook over schuift wanneer je minder of meer gas geeft.

Het ziet eruit of het ook zo hoort maar normaal zie ik ook wel een naald die dan in en uit schuift.....

Yep, de OS site is goed. Op RC-Universe wordt een hoop getikt... soms tref je niet het juiste draadje. Oudere draadjes verdwijnen. Dus ook nuttige informatie.

Blijft de motor bokkig en nukkig... opsturen naar OS...
Dan komt de motor gerepareerd terug, heb ik gelezen van onze mbf collega's.

Ik ken de OS-91 carburatuer niet op detail. Zou je het onderdelenoverzicht op na moeten slaan. Dus een kattenoog? Plaatjes?

http://www.osengines.com/parts/xr45981000.html

Rubber dichtringen checken op zijnde geplet of gescheurd uitgehard. Aankoeking van oude brandstof. Controleer ook of de hoofdsproeier naald/punt niet gepit is. De pitting zorgt er voor dat je de motor niet meer goed kunt afstellen. Geld ook voor de stationair naald. Methanol is een corrosief goedje. Was bij mijn AX na 1,5 jaar behoorlijk weg gevreten. Dat stelt niet lekker af...
Het is gewoon een kwestie van herzien, even kijken door een loep. Alles moet wel binnen toleranties vallen wil het behoorlijk lopen.

In de venturi zie je dan idd een naald nét kunnen bewegen...
Gr Bas

ok de carburateur is goed geen lekkages rubberringen zijn goed en hij is schoon.
hoofdsproeiernaald is ook gewoon is uitstekende staat en reageerd daar goed op zo ook stationair naald.

De nokkenas staat nu zoals os dat beschrijft!

Hij loopt nu wel beter stationair met minder hikken zonder bij gloeien.
Toch word de plug zonder gloeien nog zodanig gedoofd dat hij met bijgloeien wel heel lekker rustig loopt en zoals ik dat graag zie....

plug met brug?

Dat kattenoog zoals ik dat bedoel zie ik niet terug in je partlist op die foto's

Ik heb trouwens geen aluminium pakking ontdekt bij het loshalen van de cilinderkop

Dan is men als bezig geweest met de motor???
Of... de pakkingsring sluit zo goed aan dat deze vastgekleefd zit... en het deel lijkt uit te maken van de kop?

Je kan de kop nog checken op kleplekkage door deze los te nemen en vol te gieten met spiritus, geod kijken of er iets lekkage langs de klep is. Klep onder spanning van veer...

Je kan de kleppen attijd opschuren met kleppenpasta... of Commandant, omdat normale kleppenpasta wellicht net iets te scherp is, en te veel afneemt. De klep hoeft slechts te sluiten.

Klepje slijp je door behoedzaam de klepveren+borging los te nemen, de klep is dan vrij bewegelijk. Met de klep in situ en een brandstofslangetje aan de steel... pasta op het vlak.. kan je aan jet slangetje behoedzaam draaien trekken en duwen... alles met de hand, niet mechanisch
Aan de andere zijde van het slangetje prik je een schroevendraaier of stukje rondstaf... zodat je houvast hebt bij het ronddraaien en het op en neer bewegen...
En zo de klep pas slijpen embedden. Heel kort,slechts een klein beetje slijpen... tot het punt dat het raakvlak lijkt te matchen...

Eigenlijk op de manier zoals je dat bij een auto doet. Slangetje aan de steel, of met een speciaal stokje met zuignapje voor op de klep...

Noot, afstelling van de motor wel volgens het boekje... vol gas eerst goed afstellen en daarna het stationair. Uitgangspunt is fabrieksafstelling volgens het boekje...

gr Bas

Beste Bas,

Al jou advies is opgevolgt en gecheckt dit is het resultaat.....
Zeg jij maar....;)

Laatst bewerkt door een moderator:
........Je kan de kleppen attijd opschuren met kleppenpasta... of Commandant, omdat normale kleppenpasta wellicht net iets te scherp is, en te veel afneemt. De klep hoeft slechts te sluiten........

Mijn ervaring met Brasso als "slijpmiddel" is heel goed. Als koperpoets middel is het een heel "zacht" slijpmiddel en daarom ook voor deze toepassing uitermate geschikt.
Grote krassen en echt beschadigde klepzittingen of kleppen krijg je er niet goed mee, daar zullen grovere middelen voor nodig zijn of misschien zelfs vervanging. Om de kleppen en de zittingen te reinigen en kleine oneffenheden te verwijderen is dit voor mij "HET" middel.
Succes.

Die motor zou eens goed moeten worden afgesteld.
Vanaf stationair toerental moet de motor bij het snel volledig openen van het gas direct doordraaien naar zijn max toerental zonder gesputter en stationair moet de motor minimaal 15 sec zonder enig toerenverschil blijven draaien.

Hij draait stationair juist goed ,in het filmpje trim ik hem steeds lager tot hij bijna uitviel en gaf ik even een beetje gas bij....

Ik heb nooit een 4-takt gehad die zo rustig loopt zonder een gloeimodule.
Nu is deze motor wel 20 jaar oud denk ik en en waar ik het over heb waren altijd nieuwe.

Een os gloeiplug heeft toch altijd een brug over de plug ??
Wat nog zal kunnen is dat je een zwevende klep hebt .
Dan zul je een nieuwe klepveer moeten plaatsen dat zal dan de uitlaatkant zijn denk ik .

Zelf heb ik ooit een enya 35 met open kleppen en stoterstangen gereviseerd dat ging een stuk simpeler .

Groeten Wiebe.

Back