Revival of the good o'le Graupner Carina

Hoi luitjes,

Op dit moment wat andere belangrijke zaken die door het leven lopen dus geen grote bouwprojecten zoals mijn Norderney. Maar... uit de spullen van mijn in 2023 overleden vader bevond zich ook een... Graupner Carina. Heeft hij lang geleden gebouwd, de leeftijd moet toch ergens rond de 45 jaar liggen. Denk zelfs nog ietsje ouder, ben zelf 60 nu. maar goed, niet zo super belangrijk. De Carina was wit/blauw maar ergens heeft pa hem in de jaren geheel wit geschilderd. Veel jaren bij hem op de plank gelegen en inmiddels ook al weer een jaar of 3 a 4 hier. Dat maakt hem niet mooier, sterker nog; hij is vies! Hier vanmiddag net uit mijn schuur:

20250128_125406 by Ronald Halma, on Flickr

Smerig he? Ter ere van hem en mijn moeder die er nu beide niet meer zijn wil ik er toch iets mee doen. Klein restauratie budgetje, max rond de 100 piek. Ik heb een Multiplex besturing van mijn vader die oorspronkelijk in de Bugsier 3 heeft gezeten. Was ook de bedoeling die weer te gebruiken maar na enig speurwerk afgelopen dagen op de Duitse Ebay Kleinanzeigen en Marktplaats vond ik op laatstgenoemde een Futaba F14 set met wat toebehoren als geluidsmodules en extra schakeldingetjes. Die voor een nette 75 euro kunnen overnemen en die is onderweg naar hier nu. En die zal dan voor de Bugsier 3 zijn en die helemaal compleet maken op een later moment.
Betekent dat de Multiplex boventallig is! :) En die gaat naar deze Carina.

Vanmiddag even een en ander schoongemaakt. En passant donderde er her en der ruitjes uit, die inmiddels allemaal verwijderd om ze later opnieuw in te plakken. Bedoeling is om de boot toch nog even te spuiten of te schilderen:

20250128_125926 by Ronald Halma, on Flickr

De roeras hing er compleet los in en was echt slecht dus die verwijderd. Roeras is helemaal goed, wel gedemonteerd voor even opmeten van de dikte en om later goed te smeren:

20250128_141029 by Ronald Halma, on Flickr

Vanavond op de voortafel even de eerste reparatie uitgevoerd nl de afgebroken dwarsvin op het voordek, die weer vastgelijmd:

20250128_193534 by Ronald Halma, on Flickr

Ziet er alweer aardig uit toch? In ieder geval redelijk lekker schoon. Een bestelling gedaan vanavond bij RC Point met o.a. een motor, goede koppeling en nog wat zaakjes. Da's 3/4 van het budget dus heel veul mag er niet meer bij. Wat AA Eneloops besteld, die zijn universeel inzetbaar dus die tel ik gemakshalve niet bij op het budget :) Ga trouwens 2 x 4 packs maken in houders zodat ik genoeg vaarcapaciteit heb. Zijn 2000 mAh Eneloops dus dat zit wel goed. De motor (een 400) zal volgens specificatie rond de 2,5A vragen dus een uur moet kunnen. En met 2 x 4 moet het parallel het dubbele halen.

Tot zover, later! Oh ja, de boot heeft ook al een naam; "Joan". Een mooie Engelse naam nietwaar? Schoot mij vanavond in de auto te binnen; Jo van Johan (mijn pa) en An van Annie (mijn ma). Mooier kan het haast niet toch?

Dank je! Vond het wel toepasselijk. Eens kijken of er, als hij klaar is, nog 2 figuren op kunnen. Maar da's van latere zorg, eerst een fatsoenlijke aandrijving erin prutsen. Ik dacht ook dat er nog wat in zat maar om een of andere reden had pa dat eruit gesloopt. Ligt nog een met de hand gebouwd balsa speedbootje en ook daar is alles uit geript.... heel vreemd. Hij zal het met een reden gedaan hebben alleen is mij die onbekend ;) Gelukkig is er zat spul te koop in deze tijd dus dat komt weer goed!

De Carina werd in 1972 "gelanceerd". Zie bijgaande lijst. Leuk hoor om zo'n oudje weer op te knappen en in de familie te houden. Zit er een RVS schroefas in en is die nog recht? Om die te smeren is uierzalf een probaat middel. Succes met de restauratie. Gr. Klaas.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even de RC componenten getest. Zenderaccu van de Multiplex opgeladen, 6V loodaccu opgeladen om te testen en zie, het werkt allemaal prima. Regelaar klikt netjes dus die schakelt mooi om.

Klik op het plaatje voor het filmpje:

20250129_144612 by Ronald Halma, on Flickr

Opstelling en aansluiting:

20250129_144823 by Ronald Halma, on Flickr

Die test weer gehad :) Links gas, rechts roer. In de Carina komen 2 accupacks van 6V te liggen, tevens mooi voor de ballast.

Even heel snel onvoorbereid een spuitproefje op de romp gedaan met rood dat er nog ligt:

20250129_141604 by Ronald Halma, on Flickr

Kleurt goed! Later de romp schuren en netjes maken. Dan in de grond even en dan even kijken welke kleuren precies het bootje krijgt.

Ronald, hou je er rekening mee dat in die spuitbussen minder kleurpigment inzit dan bij de duurdere merken.
Is op zich geen probleem als je er maar rekening mee houd dat je meerdere dunne laagjes moet spuiten voor ze echt kleur dekkend is.
Maak niet de fout om een dikkere laag te willen spuiten want dan krijg je weer lopers.

En zeker even testen want er zit aceton, in die verf wat zorgt voor een goede hechting , maar je oude verflaag kan er gaan uitzien als een sinaasappel( verschrompeld terwijl je aan het spuiten bent als je pech hebt)

Dank je, Marc. Ja, ik ken de verf. Gebruik ze vaker. Liefst spuit ik met Motip, die is gewoon stukken beter. Maar ook duurder

Testje gedaan, zie de foto iets verder terug

Zo, pakketje is binnen van RC Point! De spullen:

20250130_143608 by Ronald Halma, on Flickr

Eerst de motorsteun van Krick, gelaserd hout:

20250130_144121 by Ronald Halma, on Flickr

Vrij simpel, eerst de slagmoeren enin slaan:

20250130_145059 by Ronald Halma, on Flickr

Dan krijg je 2 basic delen:

20250130_145735 by Ronald Halma, on Flickr

In elkaar ziet dat er zo uit:

20250130_150155 by Ronald Halma, on Flickr

Je kunt dan de motor geheel verstellen in hoek en hoogte.

Het roer even in elkaar gezet:

20250130_150845 by Ronald Halma, on Flickr

Even opgemeten, buis is 5,5 cm maar dat is veel te lang. Een cm onder de boot en 1 cm in de boot is lang genoeg. Zo blijft de servo laag en de stelinrichting niet zichtbaar:

20250130_183949 by Ronald Halma, on Flickr

Ik heb 2 van deze houders genomen:

20250130_184326 by Ronald Halma, on Flickr

Idee is om dat op deze manier in de boot te zetten:

20250130_184307 by Ronald Halma, on Flickr

Daar komen dan schotjes die de houders op hun plek houden.

Dan de motor + steun; dat moet hier komen:

20250130_181011 by Ronald Halma, on Flickr

Zo gaat dat niet:

20250130_181019 by Ronald Halma, on Flickr

Te hoog! Voorzichtig met een lange schroevendraaier van het achterdek uit erin gestoken en voorzichtig losgewrikt. Pa had gelukkig geen stabilisit express oid genomen :D :

20250130_181900 by Ronald Halma, on Flickr

Weg! Ruimte voor de nieuwe houder. Her en der wat weggesneden (balsa!). Zo dus wel nu:

20250130_183127 by Ronald Halma, on Flickr

Her en der nog wat weggestoken en de houder kan er precies in. Nu even uitfiegelieren of ik er een dun stripje in plak en daar de houder op schroef of dat ik de houder incl motor en koppeling erin lijm. Maar dan wordt eventuele uitbouw extreem lastig... denk de eerste optie dan maar!

Later! :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Ja, het blijft altijd kiezen of kabelen Ronald. Meestal pak ik als motorsteun een stuk(je) alu en zet dat haaks om. Soms zet ik het als een soort sleetje klem op een plaatje op de bodem. En gebruik een dubbele kruiskoppeling om de (kleine) verschillen op te vangen. Probeer het binneneinde van de askoker te ondersteunen. Een lang eind wil nog wel eens gaan vibreren. Er is altijd wel een beetje onbalans. Zorg ervoor dat de doorvoer van het roer royaal boven de waterlijn uitkomt. Desnoods kun je de binnenkant van het buisje nog iets verlengen met een stukje slang. Succes verder met de inbouw en opbouw. Gr. Klaas.

Dank je, Klaas. Dat van die as ondersteuning is een goeie. Dat ga ik zeker doen. En die doorvoer, inderdaad niet direct aan gedacht. Zit wel een rubber ringetje om de as maar onder de waterlijn zal dat mogelijk lekkage op gaan leveren. Nooit zo bij stilgestaan! :confused:
Koppeling is een enkele. Raboesch met inzetstukken:

b_11715.jpg

b_11704.jpg

Dank voor de tips!

Roeras onder en boven axiaal goed opsluiten en uierzalf erin om te smeren en af te dichten. Kijk maar hoe de motor loopt met de enkele koppeling. Probeer het zo goed mogelijk uit te lijnen. En anders is een rubber koppeling misschien een optie. Gr. Klaas.

Uitlijning moet lukken. Eerst even de roeras er in. Alles nog eens opgemeten net, er is ruimte om wat hoger te gaan. De hele achterbak laat 3,5 cm hoogte toe, dus de servo kan tegen de tussenwand en dan hou ik genoeg over om het roer aan te sturen. De achterbak:

20250130_205202 by Ronald Halma, on Flickr

De hoogte op het laagste deel:

20250130_205722 by Ronald Halma, on Flickr

Waar nu de lineaal steunt komt dan de servo. Die is 2cm dik dus dat kan. Later!

Een cm onder de boot en 1 cm in de boot is lang genoeg. Zo blijft de servo laag en de stelinrichting niet zichtbaar:
Heu... NEE...

IN de boot, moet die roerkoning minstens tot boven de waterlijn doorgetrokken worden, anders gaat ie lekken.

Moi luitjes,

Toch even een gewichtsproef gedaan na thuiskomst van mijn werk vanmiddag. Al googelend vond ik een Duitser met een Carina die 1,2 kg was. Een gewicht gezocht (deurstopper) en die was 1,15 kg. Snel mee naar een stukje water gereden (nadat ik even het gat van de roerschacht dichtgeplakt had..... even zo snel niet aan gedacht :D) En daar tot de conclusie komend dat de boot dan toch redelijk diep zou komen te liggen (geen foto, was al blij dat ik niet in de plomp gelazerd ben!).

Dusch; thuis eens even de weegschaal erbij. Keukending van moeders de vrouw, werkt prima. Boot alleen; 438 gram:

20250131_162834 by Ronald Halma, on Flickr

20250131_162830 by Ronald Halma, on Flickr

Dan met motor en houder; 533 gram:

20250131_162913 by Ronald Halma, on Flickr

20250131_162918 by Ronald Halma, on Flickr

Dan met de rc spullen erbij; 698 gram:

20250131_162935 by Ronald Halma, on Flickr

20250131_162945 by Ronald Halma, on Flickr

Last but not least; de beide Eneloop packs. Per stuk 122 gram:

20250131_163254 by Ronald Halma, on Flickr

En met beide erbij 945 gram:

20250131_163115 by Ronald Halma, on Flickr

20250131_163120 by Ronald Halma, on Flickr

Totaal rond een kleine kilo als alles er in zit, denk dat ik daarmee netjes wegkom. Zal nog wat draad en zo bij komen maar dat weegt praktisch niks. Wel zaak wat ik bij de proef zag om alles een beetje goed in evenwicht in het bootje te krijgen.

Was nog enkele kleine dingen vergeten dus die gisteren nabesteld bij RC Point. Is onderweg, wss morgen binnen. Prima shop trouwens, dank Chris voor je snelle respons!! Totaal zit ik dan rond de 90 euro uitgegeven (ex verzendkosten) dus nog steeds binnen budget ;)

Later meer!

Mooi dat het allemaal een beetje lukt Ronald. En bij Chris ben je aan het goede adres. Levert snel en goede spullen. Gr. Klaas.

Dank je, Klaas. Zeker weten! Ik las trouwens dat hij zoekt naar een opvolger? Had hem nog niet op pensioenleeftijd geschat.

Ik had tussendoor nog een andere zender gekocht. Had natuurlijk al een F14 Navy voor de Norderney en de Multiplex voor de Bugsier. Die laatste gaat naar de Carina en voor de Bugsier heb ik nu een mooi setje met een aangepaste F14 op MP gescoord met een Conrad Multiswitch (waarvoor de aanpassing), een extra power schakelaar plus wat geluidsmodules (diesel en hoorn + 2 luidsprekers). Kon ik niet laten liggen voor 75 piek:) :

20250131_200957 by Ronald Halma, on Flickr

20250131_201015 by Ronald Halma, on Flickr

Had een filmpje gemaakt maar dat bleek niet helemaal goed te zijn gegaan... komt morgen!

Back