Revival of the good o'le Graupner Carina

Hoi Ronald, stuur dat F14-setje maar meteen retour: 35Mhz is alleen voor vliegen toegelaten, niet voor scheepsmodellen.
De kwast die het je voor de spreekwoordelijke appel en een ei verkocht heeft zal je dat wel niet verteld hebben. De vliegers zijn massaal hun oude apparatuur op de 35Mh aan het buiten gooien ten gunste van de 2.4GHz-technologie, en vragen daar dan ook voor de onwetende leek aantrekkelijke prijzen voor. De dag dat er ergens 2 Km verder een vliegtuigje de grond in boort, gaan ze je wel weten te vinden.

Wist ik allemaal al voordat ik het kocht... en de soep is nooit zo heet als dat hij opgediend wordt. Ik heb een ploeg collega die verwoed vliegenier is en die gaf zelfs gisteren nog aan dat hij binnen de vereniging en daarbuiten NIEMAND kent die nog op 35 mhz vliegt en allemaal over zijn op 2,4 ghz. En zoals je al wist bijten die elkaar niet.
Ik heb ingecalculeerd dat een andere ontvanger met kristallen een tientje of 5 kost dus dan is het nog niet te duur. Voorlopig blijft het zo ;) Maar toch bedankt voor je advies.

Ik heb een ploeg collega die verwoed vliegenier is en die gaf zelfs gisteren nog aan dat hij binnen de vereniging en daarbuiten NIEMAND kent die nog op 35 mhz vliegt en allemaal over zijn op 2,4 ghz.
Bij ons op de club (Roden) zijn er nog minstens 5 of 6 man die nog op de 35 MHz vliegen... Maar er zijn ook mensen die NIET lid zijn van een club, en tóch vliegen. En die kunnen er dus wel degelijk last van hebben.

Ronald, Neem die ouwe knarren even serieus en ga niet op 35 Mhz varen. Dat is tegen de regels en getuigt van weinig respect voor je collega-hobby-isten die op deze frequentie vliegen. Dat een bootje varend op 35 Mhz ongewild de kant in vaart en crasht is nog daaraan toe. Een onbestuurbaar RC-vliegtuig kan een dodelijk projectiel worden. En als die kennis je wordt aangedragen is er geen excuus meer om het te gaan gebruiken. Gr. Klaas.

Goeiemorgen! Vanavond de nachtdiensten in geeft overdag lekker vrije tijd. Vanmorgen eerst even de onderkant waterproof 400 geschuurd waar ook al afgeplakt was voor de waterlijn gisteren. Maar... de roeras zal er eerst in moeten. Dus die erbij gepakt en zo gefixeerd dat die genoeg boven de waterlijn uitsteekt. Daarna gefixeerd met de allerbekende stabilit express.

Geschuurd:

20250203_092528 by Ronald Halma, on Flickr

Gefixeerd met SE:

20250203_095238 by Ronald Halma, on Flickr

En van achteren:

20250203_103304 by Ronald Halma, on Flickr

Doe dat even binnen in de keuken, buiten en in de schuur is het veel te koud ;) Straks even een laagje SE aan de onderkant en dan zit het goed vast en niet geheel onbelangrijk; waterdicht. De romp was daar toch wat dunnetjes en slecht, nu is het dadelijk weer goed stevig.

Later!

Ff f14 ombouwen naar 2,4 digitaal kost niet veel meer neem ik aan, ik had er een topic over hier. Niet de f14, een nog mooiere [emoji6]

Onderkant is zwart (ja zwart, zoals Carina). Niet super, de spuitbus gooide er af en toe een drupje door en er zaten al oneffenheden in die mijn vader er al ingebouwd heeft... ga ik niet verder mee klooien:

20250203_153518 by Ronald Halma, on Flickr

Normaal afplakband, kruipt er toch onder. Komt goed!:

20250203_153716 by Ronald Halma, on Flickr

Roeras ingekort en roer gemonteerd:

20250203_155333 by Ronald Halma, on Flickr

Binnen:

20250203_155336 by Ronald Halma, on Flickr

En boven de waterlijn ;) Later weer meer!

Frank, dank je voor de tip! Dacht ik gezien te hebben. Vraag is alleen of dan de multiswitch nog werkt van Conrad, lees veel dat die dan niet goed of niet meer werkt. Sta open voor tips :cool:

Die zal het niet meer doen. Wat ik wel had bedacht toen was dat er kleine setjes zijn voor schakelen of mini motor controllertjes op een of meer kanalen. Daarmee plus een arduino (of wat er nu actueel is) zou me al genoeg kanalen brengen als ik e.e.a. met elkaar combineer in volgorde. Dat spaart een batterij aan schakelaar/kanalen waarbij ik mij toch al afvraag waarom je die allemaal apart wilt schakelen: verlichting is een combinatie van ledjes per functie (ankeren, varen) en binnenverlichting idem. Dus leuker om automatisch de ankerlichten aan te hebben zodra je het anker laat zakken, en daarna weer vaart verlichting.

Maar inmiddels zijn er ook motorcontrollers die zelf het mixen doen: richting en tempo kanalen er heen en de motoren erop: hoeft niet meer vanuit de zender gemixt te worden en kan dus met 2 kanalen. Tot enorme Amperages, veel meer dan decaperms trekken (denk ik).

Zal me er weer eens in verdiepen, de werftafel staat al!

Dank Frank! Ja, ik las later dat het niet werkt met bv Robbe en o.a. Wetronic. Helaas.

We gaan kijken, zie jou vorderingen graag

Goed en morgen! De Carina zover afgeplakt. En na een bezoekje aan de plaatselijke Action de bus wit in het warme water gelegd. Doe ik meestal met een spuitbus, wat opgewarmde verf spuit veel beter als koude.
En zo ligt het dan klaar voor een spuitbeurt:

20250206_105759 by Ronald Halma, on Flickr

Binnen volgepropt met oud papier, wil de spuitnevel daar niet hebben:

20250206_105751 by Ronald Halma, on Flickr

En na de eerste laag wit:

20250206_114427 by Ronald Halma, on Flickr

De zwarte vlekjes zijn een uitdaging maar ik ga mijn best doen. De stuurhut heb ik al deels gespoten, de rest doe ik met de kwast.

Retestrak geschuurd is het ook niet, de boot is zoals hij is en zo gebouwd door pa. Dat mag zo blijven vind ik. En maakt mijn werk ook wat eenvoudiger ;)

Straks meer!

Natuurlijk moet er een besturing in en dat wordt de Multiplex. De servo komt achterin, zo dicht mogelijk bij het roer:

20250206_155511 by Ronald Halma, on Flickr

Wat schotjes gefabriekt:

20250206_160947 by Ronald Halma, on Flickr

Ik zit gewoon lekker voor aan de tafel in de lekkere warmte:

20250206_161111 by Ronald Halma, on Flickr

En zo klooi ik lekker door :D Een verstelbare stuurstang gemaakt voor de servo en het roer:

20250206_163543 by Ronald Halma, on Flickr

En dat komt er zo in:

20250206_184229 by Ronald Halma, on Flickr

Nog wel wat fabrieken om de servo vast te zetten. Servo werkt prima, klik op het plaatje voor het filmpje (met hulp van mijn echtgenote zoals u hoort :cool: ) :

20250206_180828 by Ronald Halma, on Flickr

Motor zit vast met 2 bosjes draad. Ik wilde er een montageplaatje onder maken maar daardoor kwam het geheel te hoog voor de koppeling. Dus maar zo gedaan, zit vast!:

20250206_184236 by Ronald Halma, on Flickr

Dakje alvast afgeplakt, de mast wordt morgen blauw gespoten:

20250206_203920 by Ronald Halma, on Flickr

Later weer meer!

Vandaag nog lekker gefreubeld. Mijn idee was om een planken vloertje te maken voor de eventuele bestuurder. Zo gezegd zo gedaan, hiervoor smalle roerstokjes gebruikt:

20250207_111000 by Ronald Halma, on Flickr

Even netjes gemaakt + een afwerkstrip tegen de bank:

20250207_115449 by Ronald Halma, on Flickr

Inmiddels staat het ook al in de lak na een schuurbeurtje, die foto's komen later.

Roerservo plus stangen aangepast, een en ander lag net te hoog voor de plaat met het bankje. Leek te passen maar moest de arm van de servo 1 gaatje inkorten. Nu past het netjes:

20250207_133405 by Ronald Halma, on Flickr

Stangetje klemt de servo vast, staafje ter voorkoming van wegschieten stangetje :cool: Kan elk moment weer los als het moet.

En het werkt prima, klik op het plaatje voor het filmpje:

20250207_131334 by Ronald Halma, on Flickr

En zo ziet het er nu uit:

20250207_161854 by Ronald Halma, on Flickr

Was net voor het lakken. Vanavond even zover afplakken voor de blauwe kleur op de zijkanten. Als alles netjes is werk ik het zwart onder op de romp nog even bij. Later dus weer meer!

Back