Revival of the good o'le Graupner Carina

Het begint er op te lijken! Kleurtjes zonder de laatste laklaag:

20250208_141752 by Ronald Halma, on Flickr

Van boven:

20250208_141830 by Ronald Halma, on Flickr

Staafje te lang, deksel kon niet goed dicht. Is inmiddels ingekort:

20250208_141937 by Ronald Halma, on Flickr

En de kleur is zeker aardig te noemen:

20250208_142144(0) by Ronald Halma, on Flickr

Her en der wat kleine plekjes die ik nog bij zal werken met een kwastje en wat verf. Komt goed! Tot zover is het een aardig bootje geworden en hopelijk kijkt de ouwe heer van boven mee en is tevreden over wat het aan het worden is :cool:

Later weer meer!

Even gezocht bij de plaatselijke boekhandel en zie, ik heb wat gevonden! Eerst even een lijntje waarlangs ik kan plakken:

20250208_163756 by Ronald Halma, on Flickr

Kiek!:

20250208_164753 by Ronald Halma, on Flickr

Andere kant:

20250208_165337 by Ronald Halma, on Flickr

I like!:

20250208_164801 by Ronald Halma, on Flickr

Naam is al uitgelegd dus dat doe ik niet nog een keer. Rustig aan richting finish. Oh ja, velletje voor 2 euro, daar ga ik niet aan kapot.

Ik zie nog een blauwzweempje... dat moet nog even weg!

ziet er te goed uit om enkel de leuk knop in te drukken.
Ik heb de gewoonte aangenomen om alles onder te stoppen wat niet gespoten dient te worden.
Oversprai heb je meestal net op plaatsen die moeilijk terug proper te maken zijn en een stukje krantenpapier is zo gekleefd.

Ja klopt. Ik had vanmiddag daar bij die stuurstand raampjes al wit bijgespoten maar de lichtval liet mij dit niet zien. Komt goed, dank voor het meekijken!:cool:

Als je moe bent en uit een vroege dienst gaat alles toch sneller mis.... even een stukje wit achterop voor wat letters, netjes met Tamiya afgeplakt maar toch wat blauw weggetrokken. Niet erg, ga ik weer bijwerken:

20250209_180614 by Ronald Halma, on Flickr

En weg is het blauw:

20250209_180855 by Ronald Halma, on Flickr

En de plaats:

20250209_182221 by Ronald Halma, on Flickr

Waarom Makkum? Pa was een fries en blijkbaar had deze plaats een speciale betekenis voor hem. Hij is er in 2023 ook uitgestrooid. Dus vond ik die wel toepasselijk.

Later meer ;)

Ronald, Je bent best goed bezig en het resultaat mag gezien worden.
Maar ik denk dat je te snel wil gaan met schilderen.
Door ervaring heb ik ondertussen geleerd dat je best meerdere dagen een nieuwe verflaag laat drogen voor je hierop kleefband of een volgende laag verf aanbrengt.
Op de bussen staat meestal wel droog na 1 of 2 uur, of zelfs nog minder.
Maar je moet eens naar de tijd voor "overschilderbaar na... " kijken.

Je hebt helemaal gelijk... ongeduld. Zit ingebouwd in mij. Laat zich slecht veranderen. Dit gaat goed komen en ik neem de door jou genoemde tips serieus voor een volgende spuitbeurt :stout:

Goeiemorgen! Mijn voorraad mooi draad was op dus gisteren op mijn werk bij de E-monteur van onze productielijn netjes gevraagd om wat stukken in verschillende kleuren. En dat bracht hij later netjes bij mij:

20250210_093436 by Ronald Halma, on Flickr

Gisteravond was dit even mijn werkplek:

20250210_222401 by Ronald Halma, on Flickr

Bedrading gemaakt voor de regelaar en de voeding. Daartussen een zekeringhouder gemaakt:

20250210_230059 by Ronald Halma, on Flickr
van de zekering
Puur voor de zekerheid. Alleen even uit vinden wat de maximale waarde van de zekering ongeveer zal moeten worden.

Aan de regelaar hetzelfde stekkerblok. Voor wie twijfelt; zit behoorlijk strak in elkaar straks:

20250210_230113 by Ronald Halma, on Flickr

Even alles buiten de boot aan elkaar voor de test:

20250211_094221 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, het werkt netjes (klik op het plaatje voor het filmpje):

20250211_094428 by Ronald Halma, on Flickr

Later meer! :cool:

Ronald, De regelaar is zo te zien nog eentje met een relais. Bekabel het dan zo dat bij achteruit het relais wordt aangetrokken. Dat scheelt een beetje in het stroomverbruik. Neem aan dat je het meest vooruit vaart. Voor een zekering moet 6 A. wel genoeg zijn. Bekende zender! Is nog uit de vorige eeuw. Heb er ook zo eentje gehad, maar bij die van mij gingen de programmeerknoppen plakken. Verder was het een prima ding. Gr. Klaas.

Dank je, Klaas! Aan dat relaisverhaal had ik niet eens gedacht. Goeie tip. Heb nog even getwijfeld om er zo'n CTI ding van 2 tientjes in te zetten. Aan de andere kant, dit ding heeft altijd prima gewerkt en doet dan nog :yes: So why change it?

Zender? Die is bij pa eigenlijk weinig gebruikt en dat zie je ook. Werkt prima, ziet er nog goed uit en voor dit soort bootjes meer dan genoeg. Plus; er zit toch wat emotionele "waarde" aan voor mij omdat hij van mijn vader is geweest. Dus het ding mag nog blijven ;)

Ja, als het goed werkt, waarom zou je het dan wegdoen? Er zitten wel een paar maars aan dat "ouwe spul". Je kunt wel een CTi regelaar gebruiken, maar neem er dan eentje die zelflerend is. Die detecteert bij inschakelen in welke stand de stick staat en neemt dan aan dat die in de neutraalstand staat. Dat is wel gemakkelijk bij zenders met een afwijkende pulstrein. Zo uit mijn hoofd hadden de oude MPX zenders de neutraalstand op 1.600 i.p.v. 1.500. Ook de begin en eind lengte wijken wat af. Bij de latere MPX zenders kon je kiezen tussen MPX of universeel. Toen ik met mijn Smit Finland ging varen had ik aanvankelijk één nieuwe en één oude regelaar. En dat ging niet goed. Kwam er rook uit de servo. Bij de oude regelaar waren de plussen van ontvanger en vaaraccu met elkaar verbonden. Bij de nieuwe de minnen. Maar door schade en schande word je wijs. Door de jaren heen wel de oude ontvangers met schuine stekkertjes vervangen door Uni exemplaren. En op de 40 Mhz zijn mijn 3 ontvangers zonder kristal. Heb je nog een gebruiksaanwijzing bij de ontvanger? Zo niet stuur me dan per conversatie even je email-adres. Die ik heb zijn wel in het Duits en Engels. Gr. Klaas.

http://www.wherzog.de/eflug/MPX2020info.htm

Vandaag even 2 kabels gemaakt voor de laatst gekochte platte 6V accu. Die kan in meerdere boten dus 2 snoertjes gemaakt. Lekker relaxt, aan de kamertafel:

20250330_155319 by Ronald Halma, on Flickr

Uiteindjes netjes vertind. Niet veel gedaan maar toch :cool:

Later!

• Like
Reactions: k-k
Back