Rex-x promo 2

• Topicstarter Topicstarter HaBo
  • Startdatum Startdatum
H

HaBo

Guest
ik heb een rex-x promo 2 van reely

liep in het begin wel redelijk, mooi rijk voor inlopen.

vandaag weer geproberd maa krijg em niet aan de praat.

de stationeerschroef moet je volgens rely 7,5 slagen uitdraaien, maar dan staat deschuif vrij ver open (4-5) mm terwijl reely zegt dat dit 1 mm moet zijn.

ik heb me dood getrokken aan dat touwtje maar krijg t niet voor elkaar.

wie heeft er advies voor me?

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien heb je 7,5 slag opgevat al 7,5 keer rond? 7,5 slag is namelijk maar 3,25 hele rondes open. Bij het starten moet je net ietsje meer gas geven dan stationair met de gastrim op je zender. Zorg ook dat er benzine doorstroomt naar de carburateur en check ff je gloeiplug en je gloeiaccu. Dan zou hij t gewoon moeten doen als je verder niet aan de sproeiers hebt zitten draaien

de stationair schroef 7.5 uit nee
draai dat kleine schroefje dat als jij de luchtfilter eraf hebt 1 tot 1.5 mm open staat
als jij remt mag deze ook niet sluiten moet 1 tot 1.5 mm open blijven staan
dan die grote schroef HOGE TOEREN SPROEIER schuin op de moter koperkleur draai je 3 a 4 slagen uit vanaf
onder dus eerst helemaal in draaien wel voorzichtig
dan blaas je in de uitlaatslang aanzuiging BRANDSTOF
dan starten
schek effe je gloeplug effe eruit draaien of ie gloeid kapot gelijk vervangen dan weer erin
na starten ga je fijn tunen dat motor niet meer viertakt
dus koperen schroef steeds verder in met stapjes van 1/4 slag tot motor mooi loopt

de stationair schroef 7.5 uit nee
draai dat kleine schroefje dat als jij de luchtfilter eraf hebt 1 tot 1.5 mm open staat
als jij remt mag deze ook niet sluiten moet 1 tot 1.5 mm open blijven staan
dan die grote schroef HOGE TOEREN SPROEIER schuin op de moter koperkleur draai je 3 a 4 slagen uit vanaf
onder dus eerst helemaal in draaien wel voorzichtig
dan blaas je in de uitlaatslang aanzuiging BRANDSTOF
dan starten
schek effe je gloeplug effe eruit draaien of ie gloeid kapot gelijk vervangen dan weer erin
na starten ga je fijn tunen dat motor niet meer viertakt
dus koperen schroef steeds verder in met stapjes van 1/4 slag tot motor mooi loopt

als ik de stationer 7,5 slag geef dan dan kan ikhem niet met dat kleine schroefje op 1,5 mm komen want dan sttaat deschuif heel ver open

volgens mij draai je aan de verkeerde schroef, of noem je het verkeerd. Het klinkt namelijk alsof je aan de 'barrelstop' aan het schroeven bent, en dat is niet de stationairnaald.

Had je dit plaatje in de handleiding gezien?

538149848a0eafad2.jpg

De stationairnaald heeft niets te maken met hoe ver de schuif openstaat. Daar is die 'gasklepaanslag voor. Ik denk dat je daar nu aan aan het schroeven bent.

Afstellen zodat je een startpunt hebt:

1) schroef de gasklepaanslag zodanig dat de schuif als je het 'gas dicht' doet nog ongeveer 1~2 mm open is
2) schroef de stationairnaald zoveel slagen uit dat het rijk is. Als de handleiding zegt 7,5 slag (wat mij veel lijkt), doe dan acht slagen ofzo
3) schroef de hoofdnaald zoveel slagen uit dat het rijk is.

start de motor. Hij zal niet lekkerl open. De hoofdnaald indraaien zodat hij gaat optoeren. Als je het maximum toerental bereikt hebt, stoppen. Neemt het toerental af, naald weer iets uitdraaien.

Dan motor stationair zetten. Even een tijdje laten lopen en in 1 klap volgas geven. Sputtert hij, stationairnaald indraaien. Herhaal dat net zo lang tot ie niet meer sputtert. Als je een punt bereikt dat ie niet sputtert maar direct afslaat, heb je 'm te arm gezet.

Had je dit plaatje in de handleiding gezien?

538149848a0eafad2.jpg

De stationairnaald heeft niets te maken met hoe ver de schuif openstaat. Daar is die 'gasklepaanslag voor. Ik denk dat je daar nu aan aan het schroeven bent.

in het boek staat dat de schuif volledig geopend moet zijn en dat je dan de stationeer schroef 7,5 slag open moet draaien.

en dan moet de doorlaat 1mm zijn, maar die is dan vele malen groter.

wat doe ik verkeerd?

De doorlaat stel je niet in met de stationairschroef, maar met die gasklepaanslag schroef.

Je doet 4 dingen fout:
1) je leest de handleiding niet goed en volledig
2) je koopt een auto bij conrad terwijl je dat beter bij je lokale winkelier had kunnen doen, die had je dit allemaal uitgelegd
3) je probeert dit zonder hulp van iemand met ervaring (zie ook 2)
4) je verwacht iets van de stationairnaald waar die niet voor bedoeld is.

Lees de handleiding nog eens heel goed. LET OP! Ze noemen de gasklepaanslagschroef ook wel 'stationairschroef' (wat fout is) en de stationairnaald noemen ze 'stationairMENGSELregelschroef'.

Die gasklepaanslagschroef (zie plaatje) regelt de opening. Die moet je zo instellen dat je een opening van 1 a 2 mm hebt.

De stationairmengselschroef (zie plaatje) regelt het mengsel, die moet je volgens de handleiding 7.5 slagen uitdraaien.

Nou ja, heel strikt gesproken moet je van die schroef afblijven de 1e keren. Ook dat staat in de handleiding.

De doorlaat stel je niet in met de stationairschroef, maar met die gasklepaanslag schroef.

Je doet 4 dingen fout:
1) je leest de handleiding niet goed en volledig
2) je koopt een auto bij conrad terwijl je dat beter bij je lokale winkelier had kunnen doen, die had je dit allemaal uitgelegd
3) je probeert dit zonder hulp van iemand met ervaring (zie ook 2)
4) je verwacht iets van de stationairnaald waar die niet voor bedoeld is.

Lees de handleiding nog eens heel goed. LET OP! Ze noemen de gasklepaanslagschroef ook wel 'stationairschroef' (wat fout is) en de stationairnaald noemen ze 'stationairMENGSELregelschroef'.

Die gasklepaanslagschroef (zie plaatje) regelt de opening. Die moet je zo instellen dat je een opening van 1 a 2 mm hebt.

De stationairmengselschroef (zie plaatje) regelt het mengsel, die moet je volgens de handleiding 7.5 slagen uitdraaien.

Nou ja, heel strikt gesproken moet je van die schroef afblijven de 1e keren. Ook dat staat in de handleiding.

dat ik een auto via conrad heb gekocht zal volgens de pro wel niet goed zijn. njah zal dan wel. ik heb hem voor recreatief gebruik.

maar wat ik net probeer uuit te leggen is:
dat als ik de stationeermengsel schroef, volgens het boek 7.5 slag geef dat ik dan met de gasklepaanslag kan draaien wat ik wil maar ik krijg gen kleine opening van 1a2 mm

op het moment dat jij je gasklepaanslag draait en een 1a2 mm sleuf open wilt houden.(wat niet lukt)
zou kunnen zijn omdat je naald niet je carburateur ingeschoven wordt ? die schroef zorgt ervoor dat de naald niet verder je carb inkan. dus ff met de hand je carb dichtduwen en kijken(IN de luchtaanzuigopening) wanneer hij stopt. zonodig moet je hem aanpassen..
staat goed op het fototje van Hezik(ik gebruik andere namen maar ok) zoals het daar staat beschreven is toch de juiste manier.

als je carb niet dicht geduwd wordt zoals het hoort kan het zijn dat je linkage niet goed afgesteld staat.

Laatst bewerkt:
dat ik een auto via conrad heb gekocht zal volgens de pro wel niet goed zijn. njah zal dan wel. ik heb hem voor recreatief gebruik.

Accoord, en bevalt het je? Werkt ie goed? Heb je er al veel recreatief mee kunnen rijden?

maar wat ik net probeer uuit te leggen is:
dat als ik de stationeermengsel schroef, volgens het boek 7.5 slag geef dat ik dan met de gasklepaanslag kan draaien wat ik wil maar ik krijg gen kleine opening van 1a2 mm

Vaak is de stationairschroef iets wat in een buisje valt wat aan je hoofdnaald zit. Als dat buisje krom is, verstopt, of anderzijds niet goed is, kan dat dit veroorzaken. Het is lastig te zeggen zonder het motortje te zien. Misschien kun je foto's van e.e.a maken?

Je uitleg is nu duidelijker. In dat geval is het waarschijnlijk het best om maandag a.s. even contact op te nemen met de garantieafdeling van Conrad.

zoals boven al vermeld is die speling dus met ingedrukte carburateur.
Volgens mij dacht jij dat je met de schuif niet ingedrukt, de 1 a 2 mm marge moest hebben.
Is simpelweg gezegt een klein spleetje waardoor je motor dus voldoende brandstof krijgt om stationair te kunnen blijven lopen.
Te weinig marge slaat het af, te veel, draait het te veel toeren, en slaat de koppeling aan.
Houd je in eerste instantie aan de handleiding en dat je met dit weer (te koud) een andere plug moet monteren om hem aan het lopen te krijgen. En houd je vinger op de uitlaat als je de eerste paar keer aan de trekstarter trekt om druk in je tank te krijgen.

nou na vele malen proberen heeft hij weer even gelopen. alleen toen ik gas ging geven sloeg hij steeds af. er sputterde wel nitro uit de uiltaat bij stationeer dus volgens mij veel te rijk. moet ik dan eerst de stationeerschroef indraaien totdat hij goed draait of de hoofdsproeier temperen.?

en dan als klapper op de vuurpijl knapt het touwtje ook nog dus t word eerst sleutelen.

voor het touwtje: Een startbox veeeel makkelijker bij de rex. Ik heb er namelijk ook een. Want ik heb ook eens een probleem gehad met men trekstart van de rex en nee ik heb het opgegeven! Een startbox is veeel handiger en sneller starten!

Zet de volgende x je ontvanger en zender aan voor dat je de gasklepaanslag schroef gaat verdraaien, Dit doe je omdat dan de gasschuif ook in zijn nutraal geduwt wordt zodat je hem netjes op 1 a 1,5 mm kunt draaien:)

dan is het toch prima als je hier je vragen kunt stellen? scheelt een hoop frustratie en wellicht iemand die afhaakt van deze prachtige hobby.

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. ;-)

Back