rex600 en de elektronische regelaar

Hallo mensen,

Mijn zoontje heeft gisteren voor het eerst zelfstandig gevlogen met een 600 E. Zoals misschien bekend heb ik er 2. Met de snaaraandrijving in de tail. De ene heli heeft minder power dan de andere. En het zit hem in de regelaar dat weet ik zeker. De instellingen zijn goed. Toch gaat de ene bij het opstarten gelijk behoorlijk draaien dat ie echt even heftig schokt, de andere start heel langzaam op. (dit is degene met minder power). De instellingen (met piepjes) staan identiek. Wie weet wat er aan de hand kan zijn? We vliegen uiteraard dezelfde accu, gebruiken dezelfde motor/zender.

loges

Dan moet je de Cutoff mode van je regelaar veranderen naar Fast start, of No cutoff of zoiets dergelijk,
had dat probleem ook, dat mijn Mini Titan heel traag optoerde.

Piet

De Cutoff en softstart zijn twee totaal verschillende instellingen...
Traag optoeren is geen probleem, is juist goed voor je tandwielen ;)
Als je niet voldoende toeren op de kop krijgt heb je uiteraard wel een probleem, echter heeft dat weer niets met de softstart functie te maken.
Als de softstart een gecombineerde functie is, en ook gelijk de governor aangeschakeld word, dan verklaart het wel het een en ander.

De belangrijkste wedervraag om van iemand antwoord op je vraag te kunnen krijgen is, welke regelaars gebruik je in de heli's?

Grt.
Eric

loges,

je moet niet verder zoeken
ikzelf heb vier trex 600 en ze reageren ook verschillend alhoewel alles gelijk is ingesteld
de eene start snel de andere traag en in power zit ook een verschil maar dit merk ik nu minder daar ik alleen rustig rond vlieg en zeker geen drie d vlieg

het zit ergens in de productie maar vraag mij niet waar

grt muis

loges,

je moet niet verder zoeken
ikzelf heb vier trex 600 en ze reageren ook verschillend alhoewel alles gelijk is ingesteld
de eene start snel de andere traag en in power zit ook een verschil maar dit merk ik nu minder daar ik alleen rustig rond vlieg en zeker geen drie d vlieg

het zit ergens in de productie maar vraag mij niet waar

grt muis

ik was er al bang voor. Ik denk dat jouw conclusie de juiste is....
vraag is wel hoe ik aan een nieuwe kom die wel goed presteert. Leg dat maar eens aan een leverancier uit.....

loges

Gebruiken jullie beide 1 en dezelfde accu, of beide een andere accu maar wel van hetzelfde merk?

Het kan namelijk ook zijn dat de andere accu dan net iets ouder is en dus net wat minder vermogen kan leveren doordat deze "versleten" is?!

groeten remie

Je kunt dezelfde accu op twee manieren opvatten;)
ze gebruiken namelijk ook dezelfde motor, ik neem aan dat ze deze niet telkens omzetten;)

groeten remie

De regelaar misschien eens opnieuw afstellen met de juiste end-points.
Dat wil ook nog wel eens helpen.

Daarnaast zijn er altijd natuurlijk verschillen tussen de machines. Tandwiel iets strakker, of losser, tail-belt hetzelfde, etc...

Ron

Hoi Loges,

Je merkt tijdens het vliegen een verschil in power, of basseer
je dit slechts op de manier van optoeren?

Zijn de gascurves in de zender bij beide heli's hetzelfde?
Is er een verschil in toeren te horen?
Zijn de heli's helemaal iddentiek?
Zijn de accu's van beide heli's in dezelfde staat? (netjes in ballans, evenveel vluchten etc.)

Het lijkt er op dat op de snel optoerende heli de soft start niet is ingeschakeld.
Als de soft start wel is ingeschakeld en de ene heli alsnog veel sneller
optoert dan heb je waarschijnlijk een oudere versie regelaar, die hadden namelijk
een minder goede soft start.

Maar dit zou echter betekenen dat de oudere regelaar meer power zou geven,
wat natuurlijk erg raar is.

Gr. Bas

Hoi,

Het lijkt mij erg sterk dat productieverschillen een vermogens verschil kunnen veroorzaken dat kan eigenlijk gewoon niet. De variatie in elektronica componenten is echt niet zo groot dat dit leid tot vermogens verschillen.

Wat Bas zegt zou wel kunnen dat je een andere versie hebt, echt ook dit kan bijna niet tot vermogens verschil leiden, gezien de manier van aansturen van een BL motor.

Check dus goed je gascurve!!! Die verdenk ik er het meest van dat die niet gelijk staan. En dubbelcheck of de regelaars echt hetzelfde zijn ingesteld vooral of the governor aan of uit staat en check de softstartfunctie.

Succes,

@Vincent Goed gedaan jongen!

Greetz,

Michiel.

Wanneer ik de eerste post lees heb ik ook sterk het vermoedden dat op de ene heli de softstart staat ingestelt en op de andere niet. Verder heeft Mopilot een punt dat de electronica van dezelfde regelaars niet dermate afwijkend is dat je daar erg veel perfermance-verschil in zou kunnen terugzien.

Hoi

Zijn beide regelaars met dezelfde zender geprogrammeerd ?( min en max knuppelweg )
Beide modellen zelfde ATV of Endpoint ?

Ik zet zelf altijd bij mijn E-helis de gasstrim uit , net zoals alle trims in de gascurve ( hoovergas enz )

Henk

ik snap eigenlijk niet geheel wat het probleem is, het schokkerige opstarten of heeft de heli met exact overal dezelfde componenten minder vermogen ?
het is natuurlijk ook nog zo dat een torquetube altijd efficienter is dan een snaar en dus minder vermogen opeet.
staat je belt niet veel te strak ?

Back