Gister was buum weer even langs (altijd gezellig) en werd er weer heel wat gemijmerd over het modelvliegen en de F-4.
En we hebben het over de aandrijving van de F-4 gehad.
Doel is dus hem lekker licht te houden, en het streefgewicht zonder brandstof is gezet op 12kg, eerdere berekening laat zien dat dat mogelijk zou moeten zijn.
Echter ben ik daar uitgegaan van 2x een K70.
En ondanks dat een twin wel heel gaaf zou zijn brengt dat ook weer extra aandachtspunten met zich mee.
2x pomp, 2x minitrap, 2x LiFe`s (of 1 grotere), extra slangen en de hele bijkomende bende.
Dan heb ik het nog niet over het mogelijk onderhoud, een beurtje voor 2x de K70 is duurder dan 1x een beurtje voor een grotere turbine, dus qua portomonee technisch is enkel sowieso beter.
Tevens denk ik ook dat qua eenvoudigheid EN gewicht een enkele beter is.
PLUS dan kan ik een 16kg turbine monteren ipv 2x 7kg, is weer beter voor de grasperformance.
En dat is en blijft het doel, een BAD-ASS kist die overal te vliegen is.
Dus eigenlijk is de keus al wel gemaakt om er toch gewoon een 'single engine turbine' van te maken maar dan volgen de volgende inbouw opties waar ik benieuwd ben naar jullie gedachtes:
optie 1:
turbine in het midden van de romp en een rechte pijp er gewoon recht achter zodat deze ook in het midden uitkomt tussen de huidige uitlaten in.
voordeel:
- turbine licht op de langsas van de romp,
- stuwdruk recht op de langsas van het model.
nadeel:
- er zal een deel van de romp tussen de huidige uitlaten in verwijderd moeten worden wat de stevigheid daar niet ten goede komt,
- als je voorbij vliegt kijk je tegen '3' uitlaten aan, dat ziet er niet uit!!!
Dat gaat hem dus sowieso niet worden
optie 2:
turbine in het midden van de romp en 'broekpijp' zodat deze in huidige uitlaten uit komt.
voordeel:
- turbine licht op de langsas van de romp,
- stuwdruk recht op de langsas van het model,
- 'schaal'.
nadeel:
- stuwdruk verlies door de 'broekpijp',
- prijs van de 'broekpijp' (moet nog steeds aan de portemonnee denken).
optie 3:
turbine schuin in het midden van de romp en 1 rechte pijp uit 1 van de uitlaatgaten laten komen.
voordeel:
- volle stuwdruk,
- turbine ligt op langsas van het model ivm balans.
nadeel:
- stuwdruk zal een mogelijk (kleine) verdraaiing geven om de topas welke gecorrigeerd moet worden.
optie 4:
turbine recht aan de zijkant van de romp met recht daarachter de pijp die in 1 uitlaat uitkomt.
voordeel:
- volle stuwdruk,
- stuwdruk evenwijdig aan de langsas van het model, de mogelijke afwijking om de topas zal kleiner zijn dan bij optie 3.
nadeel:
- gewicht van pijp en turbine ligt aan 1 zijde van de romp en dat zal gecompenseerd moeten worden, echter betwijfel ik of ik zoveel gewicht aan de 'lege' kan krijgen.
Wat denken jullie?? Ik neig op het moment naar optie 3.
Voornamelijk omdat bij optie 4 ik bijna 2kg gewicht aan de andere zijde van de romp moet zien te krijgen als tegengewicht.
Optie 3 ze je dat wel vaker en dat de stuwdruk niet volledig evenwijdig aan de langsas loopt lijkt te compenseren te zijn en niet echt nadelig.