RF-4 Phantom (UR Modellbau)

We gaan dus voor gewoon een leuke imposante sportschaal jet die ‘altijd’ te vliegen is en ook ‘makkelijk’ vanaf gras kan starten.

Groot gelijk, dr zit zo'n kronkel in mn hoofd die het altijd schaal wilt doen, maar dat kost ook weer tijd. Daar heb ik weinig recht van spreken, die tijd heb ik ook vaak niet. Ik heb momenteel niet eens tijd om mn Streak op te tuigen, andere prioriteiten, dus laat mij maar lekker l*llen!

Mijn oude Avonds F16 was ook niet helemaal schaal maar vloog héérlijk, ook van gras en dat is ook belangrijk. Die mis ik soms ook wel eens.....
 
Gaaf ga ik ook zeker weer volgen.... ook ik ken het probleem van tijd vinden..... word voor mij ook weer eens tijd om verder te gaan met de "Kleine" F18 en de zovele andere projecten

Geoff
 
Leuk dat jullie het weer gaan volgen, ga ik dat ook doen :p

Tijd, tjsa, weer meer tijd na stoppen shop, niets moet en alles kan.
En deze kist wil toch niet verkopen dus gaan we zelf maar knutselen, kijken wel hoever we komen.

Ga hem lekker licht houden dus vooralsnog geen tierlatijnen zoals deuren etc. gewoon een badass vlieger.

Vandaag eerst met de Mustang bezig geweest, motorkap plamuren/schuren en mocht van mezelf daarna weer een uurtje met deze F-4 aan de gang.


In de handleiding van UR staat een mooi setje voor bevestigen van het gear, maja ik heb er niks bij.
En hier steekt het wiel een stukje uit de vleugel in de romp, dat is niet mij n plan:
F-4-30.jpg

F-4-31.jpg


Dus ik ga verder met passen en breken:
F-4-32.jpg

F-4-33.jpg


De retract komt in een box te zitten waarbij het voorste en achterste spant volledig door lopen naar de wortel.
De achterste ligt ook tegen de vleugelbuis aan, denk dat ik zo voldoende stevigheid kan creëren:
F-4-34.jpg

F-4-35.jpg


De retract zelf zal ook iets schuin komen te liggen omdat het wiel aan de binnenzijde zit ipv aan de buitenzijde.
Dit zal ook inhouden dat waarschijnlijk de poot iets naar binnen zal staan, maar even snel gemeten zal dat maar 2 hooguit 3 graden zijn, dat neem ik maar voor lief denk ik.

Mogelijkheid is om 95 graden trunnions te kopen en de retract nog net iets schever zetten, maar weet niet zeker of ik dat red.
Dat is echter iets wat later ook nog kan.
 
Laatst bewerkt:
Nog een 'gewichts'probleem getackeld.
Elk model hoort eigenlijk voorzien te zijn van een piloot, in een mooie jet eigenlijk helemaal natuurlijk. Dat roep ik zelf vaak ook.
Echter zo`n piloot weegt ook wel weer wat, en omdat ik het gewicht laag wil houden wil ik die dus niet aan boord hebben.

Dus het moet eigenlijk een drone jet worden, nu wil het geval dat er redelijk wat F-4`s zijn omgebouwd naar drones, de zogenaamde QF-4.
Maja, dit is een RF-4 ipv een 'gewone' F-4.

Maar laat ze nu als een van de laatste een RF-4 hebben omgekat naar QF-4, daar kan ik dus wel wat mee :thumbsup:
Uitwendig zijn ze op 3 punten maar anders dan zoals ze uit de fabriek kwamen:
- grote antenneschijf op de rug,
- kastje links aan de romp,
- en wat extra antennes onder de romp.

Inwendig is er meer veranderd en dan vooral de self-destruct mogelijkheid.
Die staat echter wel uit wanneer ze er bemand mee vliegen.
 
Was weer bezig geweest met de Mustang dus mocht van mezelf ook weer wat doen aan de Phantom:
F-4-36.jpg

F-4-37.jpg

F-4-38.jpg

F-4-39.jpg


Denk dat als ik hier een goede stevige box van maak dat dan eerder de complete box uit de vleugel zal breken dan dat de box het zal begeven.

Wel zou ik andere trunnions moeten aanschaffen (omruilen) voor 95 graden versies.
De poot staat in de uit stand nu net niet haaks, en ik denk dat dat er niet uit ga zien, maar dat kan altijd nog.

Als ik deze kant dan zover klaar heb maak ik er nog 1 voor de andere zijde en ga die dan inbouwen.
Dan ook eens kijken naar de rolroeren en flaps, deze aftekenen en uitsnijden, en een box maken voor de servo`s.
 
Laatst bewerkt:
Was weer bezig geweest met de Mustang dus mocht van mezelf ook weer wat doen aan de Phantom:
F-4%20(36).jpg

F-4%20(37).jpg

F-4%20(38).jpg

F-4%20(39).jpg


Denk dat als ik hier een goede stevige box van maak dat dan eerder de complete box uit de vleugel zal breken dan dat de box het zal begeven.

Wel zou ik andere trunnions moeten aanschaffen (omruilen) voor 95 graden versies.
De poot staat in de uit stand nu net niet haaks, en ik denk dat dat er niet uit ga zien, maar dat kan altijd nog.

Als ik deze kant dan zover klaar heb maak ik er nog 1 voor de andere zijde en ga die dan inbouwen.
Dan ook eens kijken naar de rolroeren en flaps, deze aftekenen en uitsnijden, en een box maken voor de servo`s.
Hoe zeggen ze dat altijd met passen en meten word de meeste tijd mee versleten.
 
Ondertussen bevestiging voor de rechtervleugel ook al klaar.
Ze zitten in elkaar gelijmd, nu verdere verstevigingen aanbrengen en dan als dat naar mijn zin is dan kunnen ze in de vleugel worden gelijmd.

Voordat dat trouwens gebeurd ook nog even bepalen hoe en waar ik de bekabeling naar toe ga trekken.
 
Gister was buum weer even langs (altijd gezellig) en werd er weer heel wat gemijmerd over het modelvliegen en de F-4.

En we hebben het over de aandrijving van de F-4 gehad.

Doel is dus hem lekker licht te houden, en het streefgewicht zonder brandstof is gezet op 12kg, eerdere berekening laat zien dat dat mogelijk zou moeten zijn.
Echter ben ik daar uitgegaan van 2x een K70.

En ondanks dat een twin wel heel gaaf zou zijn brengt dat ook weer extra aandachtspunten met zich mee.
2x pomp, 2x minitrap, 2x LiFe`s (of 1 grotere), extra slangen en de hele bijkomende bende.
Dan heb ik het nog niet over het mogelijk onderhoud, een beurtje voor 2x de K70 is duurder dan 1x een beurtje voor een grotere turbine, dus qua portomonee technisch is enkel sowieso beter.

Tevens denk ik ook dat qua eenvoudigheid EN gewicht een enkele beter is.
PLUS dan kan ik een 16kg turbine monteren ipv 2x 7kg, is weer beter voor de grasperformance.

En dat is en blijft het doel, een BAD-ASS kist die overal te vliegen is.

Dus eigenlijk is de keus al wel gemaakt om er toch gewoon een 'single engine turbine' van te maken maar dan volgen de volgende inbouw opties waar ik benieuwd ben naar jullie gedachtes:


optie 1:
turbine in het midden van de romp en een rechte pijp er gewoon recht achter zodat deze ook in het midden uitkomt tussen de huidige uitlaten in.

voordeel:
- turbine licht op de langsas van de romp,
- stuwdruk recht op de langsas van het model.

nadeel:
- er zal een deel van de romp tussen de huidige uitlaten in verwijderd moeten worden wat de stevigheid daar niet ten goede komt,
- als je voorbij vliegt kijk je tegen '3' uitlaten aan, dat ziet er niet uit!!!

Dat gaat hem dus sowieso niet worden ;)


optie 2:
turbine in het midden van de romp en 'broekpijp' zodat deze in huidige uitlaten uit komt.

voordeel:
- turbine licht op de langsas van de romp,
- stuwdruk recht op de langsas van het model,
- 'schaal'.

nadeel:
- stuwdruk verlies door de 'broekpijp',
- prijs van de 'broekpijp' (moet nog steeds aan de portemonnee denken).


optie 3:
turbine schuin in het midden van de romp en 1 rechte pijp uit 1 van de uitlaatgaten laten komen.

voordeel:
- volle stuwdruk,
- turbine ligt op langsas van het model ivm balans.

nadeel:
- stuwdruk zal een mogelijk (kleine) verdraaiing geven om de topas welke gecorrigeerd moet worden.


optie 4:
turbine recht aan de zijkant van de romp met recht daarachter de pijp die in 1 uitlaat uitkomt.

voordeel:
- volle stuwdruk,
- stuwdruk evenwijdig aan de langsas van het model, de mogelijke afwijking om de topas zal kleiner zijn dan bij optie 3.

nadeel:
- gewicht van pijp en turbine ligt aan 1 zijde van de romp en dat zal gecompenseerd moeten worden, echter betwijfel ik of ik zoveel gewicht aan de 'lege' kan krijgen.


Wat denken jullie?? Ik neig op het moment naar optie 3.
Voornamelijk omdat bij optie 4 ik bijna 2kg gewicht aan de andere zijde van de romp moet zien te krijgen als tegengewicht.

Optie 3 ze je dat wel vaker en dat de stuwdruk niet volledig evenwijdig aan de langsas loopt lijkt te compenseren te zijn en niet echt nadelig.
 
Laatst bewerkt:
Optie 3, kisten van Friedhelm Graulich, de twins dan, hebben deze ‘schuine’ inbouwvariant.
Nooit wat vreemds aan het vliegbeeld gezien.
Zijn vliegmaatje had of heeft een flinke F15 met een dikke Frank in het vooronder en vliegt als op rails.
 
Ik persoonlijk zou voor een twin turbine gaan :banana:

Maar anders optie 2 en wellicht een iets zwaardere motor met iets meer stuwdruk om de broekspijpen compenseren. Ziet er wat mij betreft het mooist uit. Maar is natuurlijk wel wat duurder voor de portemonnee. Maar het is tenslotte een Beest van een Phantom :yes:

Geoff
 
Jij hebt vast nog wel een stevige turbine liggen ;-)
En dubbele pijp is wel weer iets zwaarder.

Maar op zich nog tijd zat om te bekijken, eerst knutselen aan het gear.

Beide schieten op:
F-4-40.jpg


En past ook nog:
F-4-41.jpg


Flap en rolroer aftekenen:
F-4-42.jpg


Mes er in gezet:
F-4-43.jpg


Rolroer voorzien van ribben, in het midden zal er ook nog 1 komen, zal ook scharnierpunten worden:
F-4-44.jpg


Servo locatie bepalen:
F-4-45.jpg

F-4-46.jpg


En zo is het rommeltje, nu weer alles netjes opgeruimd zodat ik de volgende keer alles weer kan vinden:
F-4-47.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top