RF-4 Phantom (UR Modellbau)

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 4 feb 2021.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Yess, vind ik persoonlijk idd een vd mooiste jets. Ga ik weer volgen
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Groot gelijk, dr zit zo'n kronkel in mn hoofd die het altijd schaal wilt doen, maar dat kost ook weer tijd. Daar heb ik weinig recht van spreken, die tijd heb ik ook vaak niet. Ik heb momenteel niet eens tijd om mn Streak op te tuigen, andere prioriteiten, dus laat mij maar lekker l*llen!

    Mijn oude Avonds F16 was ook niet helemaal schaal maar vloog héérlijk, ook van gras en dat is ook belangrijk. Die mis ik soms ook wel eens.....
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Gaaf ga ik ook zeker weer volgen.... ook ik ken het probleem van tijd vinden..... word voor mij ook weer eens tijd om verder te gaan met de "Kleine" F18 en de zovele andere projecten

    Geoff
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk dat jullie het weer gaan volgen, ga ik dat ook doen :p

    Tijd, tjsa, weer meer tijd na stoppen shop, niets moet en alles kan.
    En deze kist wil toch niet verkopen dus gaan we zelf maar knutselen, kijken wel hoever we komen.

    Ga hem lekker licht houden dus vooralsnog geen tierlatijnen zoals deuren etc. gewoon een badass vlieger.

    Vandaag eerst met de Mustang bezig geweest, motorkap plamuren/schuren en mocht van mezelf daarna weer een uurtje met deze F-4 aan de gang.


    In de handleiding van UR staat een mooi setje voor bevestigen van het gear, maja ik heb er niks bij.
    En hier steekt het wiel een stukje uit de vleugel in de romp, dat is niet mij n plan:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus ik ga verder met passen en breken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De retract komt in een box te zitten waarbij het voorste en achterste spant volledig door lopen naar de wortel.
    De achterste ligt ook tegen de vleugelbuis aan, denk dat ik zo voldoende stevigheid kan creëren:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De retract zelf zal ook iets schuin komen te liggen omdat het wiel aan de binnenzijde zit ipv aan de buitenzijde.
    Dit zal ook inhouden dat waarschijnlijk de poot iets naar binnen zal staan, maar even snel gemeten zal dat maar 2 hooguit 3 graden zijn, dat neem ik maar voor lief denk ik.

    Mogelijkheid is om 95 graden trunnions te kopen en de retract nog net iets schever zetten, maar weet niet zeker of ik dat red.
    Dat is echter iets wat later ook nog kan.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nog een 'gewichts'probleem getackeld.
    Elk model hoort eigenlijk voorzien te zijn van een piloot, in een mooie jet eigenlijk helemaal natuurlijk. Dat roep ik zelf vaak ook.
    Echter zo`n piloot weegt ook wel weer wat, en omdat ik het gewicht laag wil houden wil ik die dus niet aan boord hebben.

    Dus het moet eigenlijk een drone jet worden, nu wil het geval dat er redelijk wat F-4`s zijn omgebouwd naar drones, de zogenaamde QF-4.
    Maja, dit is een RF-4 ipv een 'gewone' F-4.

    Maar laat ze nu als een van de laatste een RF-4 hebben omgekat naar QF-4, daar kan ik dus wel wat mee :thumbsup:
    Uitwendig zijn ze op 3 punten maar anders dan zoals ze uit de fabriek kwamen:
    - grote antenneschijf op de rug,
    - kastje links aan de romp,
    - en wat extra antennes onder de romp.

    Inwendig is er meer veranderd en dan vooral de self-destruct mogelijkheid.
    Die staat echter wel uit wanneer ze er bemand mee vliegen.
     
    Vale Ouwe en gpman vinden dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Was weer bezig geweest met de Mustang dus mocht van mezelf ook weer wat doen aan de Phantom:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Denk dat als ik hier een goede stevige box van maak dat dan eerder de complete box uit de vleugel zal breken dan dat de box het zal begeven.

    Wel zou ik andere trunnions moeten aanschaffen (omruilen) voor 95 graden versies.
    De poot staat in de uit stand nu net niet haaks, en ik denk dat dat er niet uit ga zien, maar dat kan altijd nog.

    Als ik deze kant dan zover klaar heb maak ik er nog 1 voor de andere zijde en ga die dan inbouwen.
    Dan ook eens kijken naar de rolroeren en flaps, deze aftekenen en uitsnijden, en een box maken voor de servo`s.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
  7. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Hoe zeggen ze dat altijd met passen en meten word de meeste tijd mee versleten.
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, en het verzinnen hoe een en ander te gaan maken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ondertussen bevestiging voor de rechtervleugel ook al klaar.
    Ze zitten in elkaar gelijmd, nu verdere verstevigingen aanbrengen en dan als dat naar mijn zin is dan kunnen ze in de vleugel worden gelijmd.

    Voordat dat trouwens gebeurd ook nog even bepalen hoe en waar ik de bekabeling naar toe ga trekken.
     
    gpman vindt dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister was buum weer even langs (altijd gezellig) en werd er weer heel wat gemijmerd over het modelvliegen en de F-4.

    En we hebben het over de aandrijving van de F-4 gehad.

    Doel is dus hem lekker licht te houden, en het streefgewicht zonder brandstof is gezet op 12kg, eerdere berekening laat zien dat dat mogelijk zou moeten zijn.
    Echter ben ik daar uitgegaan van 2x een K70.

    En ondanks dat een twin wel heel gaaf zou zijn brengt dat ook weer extra aandachtspunten met zich mee.
    2x pomp, 2x minitrap, 2x LiFe`s (of 1 grotere), extra slangen en de hele bijkomende bende.
    Dan heb ik het nog niet over het mogelijk onderhoud, een beurtje voor 2x de K70 is duurder dan 1x een beurtje voor een grotere turbine, dus qua portomonee technisch is enkel sowieso beter.

    Tevens denk ik ook dat qua eenvoudigheid EN gewicht een enkele beter is.
    PLUS dan kan ik een 16kg turbine monteren ipv 2x 7kg, is weer beter voor de grasperformance.

    En dat is en blijft het doel, een BAD-ASS kist die overal te vliegen is.

    Dus eigenlijk is de keus al wel gemaakt om er toch gewoon een 'single engine turbine' van te maken maar dan volgen de volgende inbouw opties waar ik benieuwd ben naar jullie gedachtes:


    optie 1:
    turbine in het midden van de romp en een rechte pijp er gewoon recht achter zodat deze ook in het midden uitkomt tussen de huidige uitlaten in.

    voordeel:
    - turbine licht op de langsas van de romp,
    - stuwdruk recht op de langsas van het model.

    nadeel:
    - er zal een deel van de romp tussen de huidige uitlaten in verwijderd moeten worden wat de stevigheid daar niet ten goede komt,
    - als je voorbij vliegt kijk je tegen '3' uitlaten aan, dat ziet er niet uit!!!

    Dat gaat hem dus sowieso niet worden ;)


    optie 2:
    turbine in het midden van de romp en 'broekpijp' zodat deze in huidige uitlaten uit komt.

    voordeel:
    - turbine licht op de langsas van de romp,
    - stuwdruk recht op de langsas van het model,
    - 'schaal'.

    nadeel:
    - stuwdruk verlies door de 'broekpijp',
    - prijs van de 'broekpijp' (moet nog steeds aan de portemonnee denken).


    optie 3:
    turbine schuin in het midden van de romp en 1 rechte pijp uit 1 van de uitlaatgaten laten komen.

    voordeel:
    - volle stuwdruk,
    - turbine ligt op langsas van het model ivm balans.

    nadeel:
    - stuwdruk zal een mogelijk (kleine) verdraaiing geven om de topas welke gecorrigeerd moet worden.


    optie 4:
    turbine recht aan de zijkant van de romp met recht daarachter de pijp die in 1 uitlaat uitkomt.

    voordeel:
    - volle stuwdruk,
    - stuwdruk evenwijdig aan de langsas van het model, de mogelijke afwijking om de topas zal kleiner zijn dan bij optie 3.

    nadeel:
    - gewicht van pijp en turbine ligt aan 1 zijde van de romp en dat zal gecompenseerd moeten worden, echter betwijfel ik of ik zoveel gewicht aan de 'lege' kan krijgen.


    Wat denken jullie?? Ik neig op het moment naar optie 3.
    Voornamelijk omdat bij optie 4 ik bijna 2kg gewicht aan de andere zijde van de romp moet zien te krijgen als tegengewicht.

    Optie 3 ze je dat wel vaker en dat de stuwdruk niet volledig evenwijdig aan de langsas loopt lijkt te compenseren te zijn en niet echt nadelig.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2022
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Optie 3 met laatste stukje in een knikje zodat de offline wordt gecompenseerd.
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Hier
    Optie 3, kisten van Friedhelm Graulich, de twins dan, hebben deze ‘schuine’ inbouwvariant.
    Nooit wat vreemds aan het vliegbeeld gezien.
    Zijn vliegmaatje had of heeft een flinke F15 met een dikke Frank in het vooronder en vliegt als op rails.
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ik persoonlijk zou voor een twin turbine gaan :banana:

    Maar anders optie 2 en wellicht een iets zwaardere motor met iets meer stuwdruk om de broekspijpen compenseren. Ziet er wat mij betreft het mooist uit. Maar is natuurlijk wel wat duurder voor de portemonnee. Maar het is tenslotte een Beest van een Phantom :yes:

    Geoff
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jij hebt vast nog wel een stevige turbine liggen ;-)
    En dubbele pijp is wel weer iets zwaarder.

    Maar op zich nog tijd zat om te bekijken, eerst knutselen aan het gear.

    Beide schieten op:
    [​IMG]

    En past ook nog:
    [​IMG]

    Flap en rolroer aftekenen:
    [​IMG]

    Mes er in gezet:
    [​IMG]

    Rolroer voorzien van ribben, in het midden zal er ook nog 1 komen, zal ook scharnierpunten worden:
    [​IMG]

    Servo locatie bepalen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En zo is het rommeltje, nu weer alles netjes opgeruimd zodat ik de volgende keer alles weer kan vinden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    ramses, gpman en freekt vinden dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Even aan de gang gegaan met de rolroerscharnieren:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    Dannair en ramses vinden dit leuk.
  16. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    En nu ff van epoxyplaat :)
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat is dat :rolleyes:

    Rolroer schiet aardig op:
    [​IMG]

    Flaps krijgen 2 alu penscharnieren, die zullen ongeveer zo ingebouwd gaan worden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    Hans Rijkuiter, ramses en gpman vinden dit leuk.
  18. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ga je de scharnieren nog aanpassen naar epoxy plaat zoals Ray zei ?

    Geoff
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Vrees van niet ;)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    ramses vindt dit leuk.
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dit idee maar eens uittesten? Tzt Met een pvc buis kijken hoe je dan uitkomt?
     
    Hans Rijkuiter en Berto vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina