Rg 65 viper fish

Oh jah, het hele zeil van mijn man weegt overigens maar 29 gram voor B tuig. Alles meegerekend..oogjes, zeilen mast enz

Ik gebruikt al jaren een profiel plank voor mijn zeilen te maken
Naar voorbeeld van T.Dreyer een micro magic zeiler van het eerste uur die geeft een aantal tek met verschillende hoogte en profieldikte
Deze planken zo noem ik ze maar heb ik ook vergroot voor de M klasse
In de Micro kom ik op de profiel hoogte van 5 % op 35% van het zeil en voor zeilen met meer wind zit ik op de 28%
Op een plaat van 280 mm breed en 300mm lang
Probeer een met 36 micron polyester folie zeiltjes te maken deze zijn beter blijf het profiel beter in je zeil zitten en het werkt veel beter ook met dubbel zijde tap plakken
Dat kan je kopen bij RCzeilen dat is bij jullie in de buurt als ik het goed heb gezien
DE mal voor de zeilen te maken staat op de Duitse micro magic site uit gegeven door T.Dreyer het heet Segelpprofil schablonein Rippentechnik
de meeste Duitse en Nederlandse MM en RG zeilers die hun zeilen zelf maken gebruiken deze
Wat de zeil maten betreft kan je het zeil van een Weak Spot wel op een Mali of ViperFisch zetten maar dan moet je de mast positie verplaatsen
Een Weak Spot is ontworpen voor een standaard zeil je kan er een swingrig op zetten maar zal de mast +/- 2 cm naar voren geplaatst worden
Deze ervaring heb ik in de 40 jaar dat ik radiozeil wel opgedaan en mijn zeilen altijd zelf heb gemaakt en ik ben ook wel eens afgegaan met een zeilproef wat volgens mij goed was en volgens mijn berekening voordeel in een wedstrijd moet hebben
Maar gewoon niet ging
Zo is een swingrig maken geen probleem maar je moet weten dat de mast zijn stijfheid krijg als je hem krom trek naar achteren een soort surfplank zeil maar dan heb je weer voorlijk ronding voor nodig
Ik moet even bekijken hoe ik foto's op dit form kan zetten dan zal ik een beschrijving maken met foto uitleg
gr Tom

Susan,

Wat voor servo ben je van plan te gaan gebruiken voor het verstellen van je swing rigg? MVG Arnold

Tom, een goede handleiding voor een swing rig is zeer welkom. Wij zijn er pas net mee bezig en het werkt allemaal wel maar of het optimaal is kan ik niet zeggen:rolleyes:

Owja, ik ben de man van Susan maar dat hadden jullie vast al wel in de gaten. Ze heeft het bouwen al aardig in de vingers :D

Ah..Arnold, ik zie dat Gj je al een antwoord heeft gegeven.
Tom, misschien is het handig om hier dan een eigen topic van te maken dan onder mijn topic te zetten. A. Zo hebben er meer mensen misschien profijt:D van en B dan word mijn topic niet zo groot.;)

Ik gebruikt voor mijn zeil servo die +/- 6 kg kan trekken D-Power DS-450bbmg is bij mij nooit stuk gegaan
De GWS iQ-200 mg wordt ook gebruikt die gebruik ik al jaren in de MM klasse ook gewoon goed
Het verschil in grootte is een paar mm en het gewicht D Power 38 gr en de IQ-200 mg 28 gr
Voor het roer gebruik GWS IQ-120 gaat ook goed deze heb bij 4.8 volt 17 ncm
DE meeste servo's gaan kapot als je de schoot aan trekt en op de servo arm spanning blijf staan na een tijdje is het gewoon over
Je kan ook een winch nemen gaat ook goed maar deze moet wel met 6 volt bediend worden want anders gaat dat te langzaam daar om vinden de meeste zeilers een servo beter
Je kan ook een servo nemen met een trommel of wel een schijf maar de grootte weet ik niet dat ben ik nog aan het uitzoeken heb al een mail gestuurd maar geen antwoordt gekregen
GR Tom

de zeilen besteld dus als we terug komen van vakantie zullen ze wel binnen komen :-). dan kan ik verder met glasvezelmat over de romp maken en beginnen met het kleuren van de romp. daar heb ik zo n zin in!!!

Back