RG65 --- welke type --- ???

Een familielid wil een RC zeilboot gaan maken en wel één van de klasse RG65. Voornemens om hem daar mee te gaan helpen zijn we op het internet gaan zoeken naar bouwtekeningen. We komen dan uit op nog al wat verschillende type's van de klasse RG65.

Onze vraag is dan ook, wie kan ons adviseren in de keuze van het type RG65?

Het hoeft niet perse een eenvoudig te bouwen model zijn. Maar we willen wel graag een beproefd model maken welke goed vaareigenschappen heeft en het liefst ook wat snelheid kan maken.

Hoop dat iemand advies kan geven.

mvg
Dilbert

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben zelf ontwerper en bouwer van IOM en RG65 boten. Mijn boten winnen internationale wedstrijden in diverse landen. Ik heb een zeer mooi RG65 ontwerp waarvan ik de tekening kan leveren. ALs je interesse hebt kun je dit gratis bouwen. Wel wil ik eventueel een mal van de romp trekken en dan een carbon romp voor je produceren (tegen materiaalkosten). Dat kan alleen als de romp volledig strak en volgens tekening gebouwd is. Het komt er op neer dat we een (tijdelijke) samenwerking starten. Het ontwerp heet Minimaster. Zie mijn website www.masterboats.nl
Laat me weten of dit een leuk idee is.

groet,
Joop

Rg 65

Kijk eens op de int RG europa van Gerrit de wilde
Of op de site Rg nederland dar staat genoeg op
Ook de int site van Duitsland er zijn genoeg tek
Gerrit verkoopt een pakket en als het goed is Harry Drenth ook bezig dat zijn de top zeilers van dit moment in Ned en Europa

Tom

Kijk eens op de int RG europa van Gerrit de wilde
Of op de site Rg nederland dar staat genoeg op
Ook de int site van Duitsland er zijn genoeg tek
Gerrit verkoopt een pakket en als het goed is Harry Drenth ook bezig dat zijn de top zeilers van dit moment in Ned en Europa

Tom

Op dit moment zijn het inderdaad de boten van Gerrit (de RGForce) welke met kop en schouder boven de rest van het veld staan.
Is een ontwerp van Koos de Ridder in samenwerking met Gerrit.

Er worden veel "eigen ontwerpen" gemaakt maar daar ontbreekt het nu juist aan de theoretische kennis van het ontwerpen van boten. Ik zou voor Gerrit gaan al is een alternatief zoals door Joop aangegeven natuurlijk ook aantrekkelijk.

Als het om een eerste boot gaat denk ik niet dat het zin heeft om voor het beste van het beste te gaan. Je maakt als beginner toch onvermijdelijk een aantal fouten, dus je eerste boot gaat niet de beste worden. Dan is alleen het probleem waar je het bouwplan vandaan haalt. Er zijn als je een beetje goed zoekt voldoende plannen te vinden, al zullen de competetieven daar hun neus voor ophalen. En als je het samen doet: bouw er gelijk twee, dan heb je een gelijke boot om tegen te racen. Om het geld hoef je het eigenlijk niet te laten, IMHO.

Ik weet niet waar je woont maar gaat eens kijken bij de zeilers als ze een wedstrijd hebben
Zelf heb van Uwe Koch een mailtje gehad over zijn Coriols met gegevens
Het schip komt op +/- 200 euro zonder mast en radio besturing ook een goed schip
Als je kijkt op RC.station.de staan meer rompen te koop als je zelf niet wil bouwen ook tek zijn te koop
Maar ik weet dat Harry Drenth druk bezig is om een meer daagse wedstrijd te org in Nederland dat moet volgens mij in de maand mei gehouden precies weet ik niet waar.
Dat zal wel op de RG 65 site Ned vermeld worden
En daar kan je dan verschillende rompen zien want er zijn er genoeg en ook verschillende zeil uitvoering
Ook zou ik op het Duitse Form gaan kijken want daar is ook genoeg te lezen hoe ze rompen maken.
Een voordeel het is een klasse waar de zeilers heel open zijn met hun bouw systemen en hoe ze alles maken.

Gr tom

Is het niet veel leuker lekker zelf aan het experimenteren te slaan en lekker zelf zo'n bootje op goed geluk in elkaar te flansen? Zo moeilijk is het niet en wat is er nou leuker dan een 'experiment' van jezelf te water te laten?

Laatst bewerkt:
Eric
Als je begint in een klasse b.v waar we het over hebben de RG 65 klasse kan je gaan experimenteren dan weet ik al dat het op een flop uitloopt
Deze ervaring heb ik al in de jaren opgedaan het is niet even een paar spanten op papier zetten en deze beplakken
Het is gewoon zonde van je werk en de tijd die je er in steekt OF je moet zoveel verstand van scheeps ontwerp hebben en op de computer het nodige berekent maar dat geloof ik niet.
Het zijn geen motor schepen waar je een motor in zet en het gaat wel voor uit .
Er zijn zoveel dingen die gewoon moeten kloppen , als het moet kan ik je gewoon een 50 opnoemen.
Daarom geef ik ieder de raad kijk op Forums wat er wordt geschreven en bekijkt de foto's als het een leuk ontwerp is koopt de tek en als je niet goed kan bouwen kijkt of er een romp te koop is en gaat deze afbouwen.
Het resultaat is gewoon beter en daarna als alles naar je zin is gaat je zelf kijken wat je kan bouwen.
GR tom

Back