Rhino3D software, zoek wat hulp.

• Topicstarter Topicstarter Dave!!
  • Startdatum Startdatum
D

Dave!!

Guest
Hallo Computer Aided Design(ers)!

al een tijdje heb ik de trial versie van Rhino3D, echter het wil mij niet lukken om er goed mee te werken. Ik ben al ruim 2 volle weekenden en doordeweekse avonden bezig geweest met deze software. Er komt maar niks uit :(

Mijn vraag is of er iemand bereid is eens mij te helpen met het ontwerpen van een toestel. Maakt niet direct uit wat, maar zodat ik wat meer ga begrijpen van het ontwerp proces.

Ik heb wel al heel wat tutorials gelezen van Rhino zelf. Ook een andere tutorial, specifiek bedoelt voor vliegtuigen:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Haven/2470/rhinotut.html

Met vriendelijk groet,
Dave.

Wat bedoel je met dat er niks uitkomt? Of komt het er niet uit zoals je graag zou willen?
Maar het wordt een beetje lastig om alles uit te gaan zitten leggen. De help van rhino is niet echt uitgebreid (in de zin van dat ze ook laten zien wat je precies met alle functies kan....er staat alleen een korte beschrijving van het doel en gebruik van de functie), maar hier zijn de level 1&2 training files juist weer goed voor. Daarnaast is twee weken nog niet eens zo lang hoor. Ik was in ieder geval goed een maand kwijt om bekend te raken met het 2D gedeelte. 3D gaat veel langer duren.

Maar als je de volgende dingen een beetje onder controle hebt, weet je eigenlijk genoeg om iets in rhino te kunnen tekenen:

- de 4 viewports (boven/zij/voor/perspective)
- wat lines/curves/surfaces/polysurfaces zijn (en de eigenschappen van de verschillende curve degrees (1 = rechte lijnen 3 = vloeiend)
- wat snaps (een van de belangrijkste dingen in CAD) & Ortho zijn
- tekenen van 2D cirkels, rechthoeken en andere vormen
- het extruden van deze vormen (Surface>Extrude Surface & Solid>Extrude Straight)
- Het splitten, kopieren, roteren en spiegelen van objecten
- de rhino-eigenschappen onder opties (o.a. de gehanteerde maten (mm/cm etc van de grid en render-opties)

Ik zou gewoon rustig eerst de help doornemen om erachter te komen wat alle verschillende functies doen, de bijgeleverde tutorials te maken, en vervolgens de level 1 training helemaal door te nemen.

Hey,

inderdaad, misschien is het niet zo lang dat ik bezig ben geweest. Heb er alleen niet echt hét geduld voor. Ik had laatst al geprobeerd een 3-view over te tekenen, maar zwart op zwart is errug moeilijk!
Ook vind ik het lastig de juiste type lijnen uit te kiezen om mee "over te trekken".

Ik heb een F84G Thunderjet gekozen als onderwerp omdat die erg makkelijk is met al die ronde spanten. Uiteindelijk wil ik een PC-7 en PC-9 maken, een Orion, een Cessna Caravan en iets van vliegboten. Misschien ook nog FO-141 Gnat :) Projecten zat, ervaring tekort!

Dave

Is het mogelijk om de lijn waar mee je overtrekt een andere kleur te geven?

Ik kom om in de opties, maarja 't is wel leuk om mee bezig te zijn ! :D

Dave

Edit>Object Properties>Color

Onder opties moet je vast ook wel een default color kunnen opgeven.

De lijnen nemen de kleur van de laag waarin je werkt over. Onderin in je statusbalk staat (uit m'n hoofd) "Default" met een zwart vlakje ernaast; als je hier rechts op klikt krijg je het Layers dialoog en kan je de kleur instellen...

Hey Igwe Anneke,
die optie die jij gaf is alleen mogelijk als er al iets getekend is. Dat moet je toch gebruiken wanneer er spanten gemaakt moeten worden?

Mark,
bedankt, ik heb de kleur simpelweg veranderd naar geel.

Beiden bedankt! Nu kan ik wéér wat verder. Mocht ik toch écht weer vastlopen horen jullie het wel!

Groetjes,
Dave.

Hey allemaal,

ben het hele weekend bezig geweest en ben al tot het punt gekomen dat ik wat span op z'n plek kreeg.

Nu is mijn vraag alleen:
Ik gebruik *commando* curve om de aanzichten "over te tekenen". Nu ben ik serieus bezig met een vliegboot. De Spruce Goose van Hughes. Mijn probleem is alleen dat als ik de lijn op z'n plek heb, en verder wil gaan met dezélfde lijn de hele romp rond, en dan verder klik om de volgende bocht te maken dan gaat de lijn "voor de stip" van z'n plek?

Ik hoop dat het niet al te vaag is.
Welke type lijnen gebruiken jullie om over te tekenen en moeten álle onderdelen zoals spanten en aanzichten in één keer gemaakt worden? Ik merkte namelijk dat bij het verzetten van de spanten dat alleen delen er van verschuiven en niet de hele spant. De hele spant beweegt alleen als ik eindig bij het begin...

Alvast bedankt!

Dave.

PS. dit is het coolste programma ooit, het is echt geweldig om er mee bezig te zijn, vooral nadat ik hoorde dat ik de kleur van de lijnen kon over tekenen. Echt leuk!

kleur van de lijnen moet je idd met layers regelen:
edit>layers

rechtermuisknop op "control point curve", daar de 2e kiezen: "curve: interpolate points". Dan gaat de kromme lijn wel exact door de punten die je zet.
Als het dan niet lukt (het vorige lijndeel vervormt idd om het geheel vloeiend te krijgen), moet je meer punten gebruiken.

succes

Bedankt Sietse!

Ik las in een tutorial dat je zo weinig mogelijk spanten moet maken/gebruiken als mogelijk. Wat is jullie ervaring er mee?

--> Ik ben nu dus met een Spruce Goose bezig... Heb al aardig wat spanten gemaakt en geplaats en het ziet er heel goed uit! Geweldig zoals het past en het 3D beeld ziet er veelbelovend uit! 8)

Dave

*Morgen zal ik even een screenshotje maken zodat jullie ev. commentaar kunnen geven.

Toe maar, toe maar. Een spruce goose en een F-84 !!!

Het 3D-tekenen leer je niet zomaar. Modelbouwtoestellen ontwerpen is al helemaal niet makkelijk.

Keith Shaw weet dat heel mooi te omschrijven:

"There is a point where you really need to progress and realize that the skills have to be developed and that they are not just going to magically appear."

Het komt neer op een mix van uithoudingsvermogen, ervaring opdoen, en niet te moeilijk beginnen.

Probeer eens een 3D-model te maken van bijvoorbeeld een hiperbipe:

HyperBipe_Yellow.jpg

postflight1.jpg

Redelijk makkelijk te tekenen, doordat de romp een rechthoekige doorsnede heeft. En toch een vreselijk gaaf toestel om te zien.

rhino.JPG

Magische woorden...
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben weer niet verder gekomen dan alleen spanten tekenen en de verschillende aanzichten.

Ik begin dan maar vanaf morgen met de hyperbipe.

Heb veel tutorials gezocht en heb één hele goede.. In het Duits :( Engels kon er weer niet even vanaf.

Hartelijk dank,
Dave

En Dave? nog wat gedaan?

Ik post mijn vraagje maar ff hier, hoort hier eigenlijk ook wel:
Ben nu weer eens een beetje bezig. Voordeel is dat ik nu ook eindelijk een vrije opdracht voor school mag doen. Die is dus al bijna af. moet nog wel een horloge en een papercliphouder maken, maarja, dat is natuurlijk niet leuk:D

Nu ben ik dus de extra300 van Frank Versteegh aan het tekenen. Gewoon opgebouwd vanuit een 3-vieuw. De vleugels heb ik met een slingerend vlak doorgesneden om die 2 kleuren erop te krijgen. Werkte prima. Probleempje zit hem nu dus bij de romp. Heeft iemand een idee hoe ik daar ook die slingerende split op kan krijgen?

prntscrn2.7.1%20klein.JPG

dit heb ik tot nu toe. Romp maar ff geel gemaakt. moet dus rood/geel.
http://www.aerobatics.nl/galleries/xtra/page1.htm
via bovenstaande link kan je kijken wat ik bedoel met die romp (als je hem nog niet kent :wink: ) hier toch ook maar ff een plaatje:
xtranoordzee.jpg

1. Offset surface 0,5mm (naar buiten)
2. Trim dit vlak met de vorm die je wilt hebben
3. Maak dit vlak de kleur die wilt hebben.

Van een afstandje ziet niemand dat de rode kleur niet exact op de romp zit. Als je bij het renderen vage schaduwen/vervormnigen krijgt, moet de offset wat groter maken.

mmh, das klinkt meer als een beetje cheaten:D.

Nog een ander idee om echt dat vlak te splitsen ofzo? het is dus een polysurface (heb een loft gemaakt door meerdere doorsnedes)

Back