ribben maken op de juiste maat, hoe moet dat eigenlijk?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door sentry30, 2 dec 2021.

  1. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Na het opgraven van een tekening op Aerofred (of was het Outerzone?) wil ik deze een paar procent vergroten. Voor de ribben wil ik het NACA2415 profiel gebruiken maar loop tegen een probleempje aan. Allicht is de oplossing zo simpel dat ik daarom het antwoord nog niet gevonden heb..

    De vleugel wordt 30cm diep. Maar de vleugel dikte en diepte= rib+beplanking. De rib zal dus korter dan 30cm worden en dus ook (2x de beplanking (boven/beneden)) dunner worden.
    Met software kan ik de vleugel verhoudingsgewijs kleiner maken, maar hoe haal ik van de hele omtrek 1.5 of 2mm af?
    De enige manier die ik kan verzinnen is de rib 30cm maken en met een passer de beplanking aftekenen en wegschuren/zagen. Maar hiervoor is vast een makkelijkere of snelere manier?
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik weet niet welke software je gebruikt en in welk formaat je de tekening van de rib nu hebt, maar als ke het zou kunnen openen of importeren in het software programma inkscape dan kan je daar een curve laten tekenen met een bepaalde ofsett van een andere curve. Je kunt dan dus je materiaaldikte aangeven en hij tekend dan de rib voor je.
     
  3. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Thanks, dat klinkt als precies een oplossing voor mijn vraag!!
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    als je dit soort dingen vaker doet, is devWing wel aan te raden. Ja, het kost iets geld, maar je kan je hele vleugel ontwerpen inclusief liggers, neuslijsten, achterlijste, servo plankes etc.
    daarna kan je alle onderdelen los exporteren / printen.

    Mocht je kennissen hebben met een CNC machine, dan kan je de onderdelen daar evt laten frezen.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijna alle CAD programma's kennen de functie offset. Bij Autocad of kloon type offset in en dan vraagt het programma welke afstand en welke kant op.
     
  6. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Thanks again!!!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Devwing is het handigst en goedkoopst.
    Maar de NACA2415 is niet zo heel kritisch, als je het uitprint en dan zelf een lijntje tekent net onder het originele lijntje krijg je een 2415 mod. en wat vlieggedrag zal je er weinig van merken.

    GJ
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    DEVwing is zeker de investering waard als je meer ribbenvleugels wilt gaan ontwerpen. Maar voor het geval je dat niet van plan bent, bijgevoegd een pdf van het profiel met 300 mm koorde en een 2 mm beplankingsrand.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Ik zie hem nu pas, SUPER!!
    BEDANKT!!!
     

Deel Deze Pagina