Ben van plan komende winter zoiets te bouwen:
In mooie oldtimer look: hout, oratex en ribben. De spanwijdte durf ik hier nog niet te zeggen, maar die wordt flink (anders wordt de koorde aan de tippen te klein natuurlijk
)
Een lichte, torsie- en buigstijve vleugel zijn voor slanke pijlvleugels een must. Wil dat met een doorlopende D-box en ingedekte roeren en wortelkoorde bereiken. Dacht aan de onderstaande constructie:
(Dikte balsa, koolstof en glas niet op schaal, achter de ligger ook oratex)
Om een precieze vleugelverdraaiing en -profiel te realiseren, dacht ik aan de volgende bouwwijze:
1. De (exact gefreesde) contra-ribben strak in het gelid vast op de bouwplank lijmen.
2. De ribben m.b.v. een mal haaks en op de juiste afstand op de onderste koolstof ligger lijmen.
3. 80 grams diagonaal koolstofweefsel met epoxy op de 1mm balsa indekking lamineren.
En dan de koolstofligger en onderzijde van de ribben met epoxy insmeren, alles nat op elkaar stapelen met bovenop gewichten. Voor exacte de positionering steekt de koolstofligger links en rechts iets uit en zit daar vast aan de contra-rib. Hoe het balsa op zijn plaats te houden, daar ben ik nog niet uit. Misschien gewoon wat te ruim snijden of met removable transfer tape op de contra-ribben plakken?
Na het uitharden wordt balsa verkasting (onder 2x45 graden uiteraard) en de bovenste koolstof ligger aangebracht. Vervolgens koolstofweefsel op de bovenste balsa indekking lamineren en nat op de standaard wijze met spelden en gewichten op de ribben aanbrengen.
Daarna kan de vleugel van de contraribben af en gaat de vuren voorlijst erop en wordt 50 gram glas rondom op de buitenzijde gelamineerd. Met als resultaat :een hout look vleugel met een stijve schaal constructie.
Maar gaat dit in praktijk ook lukken? Heeft iemand dit wel eens op deze wijze gedaan of zijn er betere manieren?
In mooie oldtimer look: hout, oratex en ribben. De spanwijdte durf ik hier nog niet te zeggen, maar die wordt flink (anders wordt de koorde aan de tippen te klein natuurlijk

Een lichte, torsie- en buigstijve vleugel zijn voor slanke pijlvleugels een must. Wil dat met een doorlopende D-box en ingedekte roeren en wortelkoorde bereiken. Dacht aan de onderstaande constructie:
(Dikte balsa, koolstof en glas niet op schaal, achter de ligger ook oratex)
Om een precieze vleugelverdraaiing en -profiel te realiseren, dacht ik aan de volgende bouwwijze:
1. De (exact gefreesde) contra-ribben strak in het gelid vast op de bouwplank lijmen.
2. De ribben m.b.v. een mal haaks en op de juiste afstand op de onderste koolstof ligger lijmen.
3. 80 grams diagonaal koolstofweefsel met epoxy op de 1mm balsa indekking lamineren.
En dan de koolstofligger en onderzijde van de ribben met epoxy insmeren, alles nat op elkaar stapelen met bovenop gewichten. Voor exacte de positionering steekt de koolstofligger links en rechts iets uit en zit daar vast aan de contra-rib. Hoe het balsa op zijn plaats te houden, daar ben ik nog niet uit. Misschien gewoon wat te ruim snijden of met removable transfer tape op de contra-ribben plakken?
Na het uitharden wordt balsa verkasting (onder 2x45 graden uiteraard) en de bovenste koolstof ligger aangebracht. Vervolgens koolstofweefsel op de bovenste balsa indekking lamineren en nat op de standaard wijze met spelden en gewichten op de ribben aanbrengen.
Daarna kan de vleugel van de contraribben af en gaat de vuren voorlijst erop en wordt 50 gram glas rondom op de buitenzijde gelamineerd. Met als resultaat :een hout look vleugel met een stijve schaal constructie.
Maar gaat dit in praktijk ook lukken? Heeft iemand dit wel eens op deze wijze gedaan of zijn er betere manieren?
Laatst bewerkt: