Richtingsroer op DLG.

Hallo allemaal,

Ik vraag me af wat ik van het richtingsroer op een DLG moet verwachten.
Alleen op het richtingsroer vliegen is toch wel een opgave, komt niet in de buurt wat ik op een micro zag. Ik heb toch wel de nodige, opgave Drela, V stelling op de vleugel.

Iemand die commentaar wil geven?

gr eric

wat bedoel je nou precies?

Op een micro vlieg je idd puur op het richtingsroer bij gebrek aan rolroeren.

De Supergee is niet ontworpen om puur op het richtingsroer te vliegen. Daardoor is het richtingsroer relatief klein en heeft een kleine uitslag. Ook al lijkt de V-stelling flink, het is niet genoeg om lekker op alleen richting te vliegen.

Bij een1,5 meter DLG moet je dus eerst op de rolroeren sturen. Kom je een thermiekbel tegen, dan stuur je met je rolroeren erin. eenmaal in de cirkel behoud je met de rolroeren de "bank" dus de hoek van het vliegtuig, hoe schuin hij gaat. Met het richtingsroer zorg je er alleen maar voor dat de romp mooi in de cirkel blijft... tjsa, lastig uit te leggen. Ik had een keer een heel mooi stuk erover gelezen waar ik dit uit heb. Zal het nog wel ff zoeken, das misschien wat duidelijker :D

Dat wou ik nou weten, ligt het nu aan mij, de bouw van de kist, of het ontwerp. Ik kan gewoon niet alleen op richting vliegen, maar dacht dat het wel mogelijk moest zijn....

gr eric

Ik vlieg mijn SuperGee hoofdzakelijk met richting en gebruik rolroeren alleen om in de bel zo vlak mogelijk te draaien en als een krap bochtje wil draaien.

Met mijn Blaster DLG (en ook mijn electro-F3J zwever) gebruik ik rolroeren ook alleen voor snelle richtingsveranderingen en om wat tegen te sturen en zo bochten vlak te houden. Bij echt harde wind heb ik ze soms wel wat harder nodig voor koerscorrecties.

Rolroeren doen het goed maar veroorzaken veel weerstand, veel meer dan het richtingsroer. De full-span flaperons van een DLG vervormen bovendien een aanzienlijk deel van de vleugel als je ze gebruikt en dat kost je ook hoogte. Als je lang boven wilt blijven is het dus belangrijk om ze weinig te gebruiken. Daarnaast de argumenten uit het Drela-artikel, nl. het voorkomen van slippen in bochten.

Het is misschien even wennen maar vliegt minder lastig dan je denkt. Gewoon oefenen!

Dank je allen wel.

Het probleem is,

ik heb leren vliegen een kist met rudder en elevator. Datr ging altijd makkelijk, een keer de knuppel volle uitslag en weer loslaten, hup de kist draaide een volle ronde en hing weer tegen de wind. Nu krijg ik het soms niet eens voor elkaar een bocht met rudder te draaien, volle uitslag, geen reactie....

Dat is het probleem....

Insturen met aileron en bocht draaien met elevator lukt wel....
zie hetzelfde Drela artikel

gr eric

als het echt niet wil lukken en je wilt snel draaien, dan kan je ook eerst ietsje down sturen, dan met je rolroer een beetje de bocht inzetten en met je richtingsroer de bocht doorzetten. Rolroer zoals martijn zegt gewoon puur net even gebruiken om hem net dat ene tikje te geven waardoor hij wel de bocht in wil.

Het Drela-artikel geeft juist aan dat, wil een efficiënte en dus gecoördineerde draai maken, je tijdens de draai richtingsroer moet geven. Zelfs als je moeite hebt om een bocht in te zetten met het richtingsroer is het dus een goede gewoonte om roer te geven tijdens bochten. Het artikel laat mooi zien dat roer meemixen met rol weliswaar de inzet van de draai goed ondersteund maar eenmaal in de bocht contraproductief werkt.

Hou er verder rekening mee dat een richtingsroer altijd trager reageert dan rollen. Geef het dus niet te snel op maar wacht een paar seconden. Sietse's tip om ietsje down te drukken voor je de bocht ingaat (meer snelheid -> meer druk op je roer, minder kans op stall) kan ook helpen.

Verder natuurlijk de logische antwoorden op "mijn roer doet te weinig": kan je de roeruitslag vergroten? Wat voor vliegtuig? Is het roervlak of de hele vin wel groot genoeg voor jouw model? Kan je dat nog vergroten? etc. etc.

Ok, dank je wel, zeer verhelderend.

Ik vlieg dus de Supergee, heb de maten van het ontwerp aangehouden, plus 4 mm op de achterrand van het roer. Verder is de uitslag groter dan de tekening aangeeft.

Ik kan me voorstellen dat de lange staart van de Supergee een mindere reactie op het richtingsroer geeft.

Ik trim mijn modellen wel altijd heel kritisch, cg ver achter, dat hij nog netjes vliegt, dat merk je ook met het vliegen in thermische camberstelling,dan hangt ie bijna stil op de wind.

Kan het zijn dat het cg te ver achter ligt, 5 mm achter tekeningwaarde?
In de context van het vorige zou zeker de opmerking van Sietse hout snijden, de kist heeft dan ook geen snelheid.
Maar ook tijdens het vliegen op snelheid, voor de wind, is de reactie minimaal, kan dat de zelfde oorzaak hebben?

gr eric

De SuperGee is niet ontworpen om langzaam te vliegen.

Ikzelf zag een grote verbetering, nadat ik het zwaartepunt iets naar voren had gebracht. Maar zoals de amerikanen zeggen "YMMV, your millage may vary".

Dus gewoon proberen en leren van wat je SuperGee dan doet.

In aanvulling op Eric: Ik denk idd dat je zwaartepunt te ver naar achteren ligt. Behalve te lage airspeed levert dat ook vaak problemen op met stabiliteit en stuurfuncties. De Supergee heeft voldoende roervlak en een ruime V-stelling dus het zou echt moeten kunnen.

O ja, re: op snelheid wind-mee vliegen: denk eraan dat met de wind meevliegen weliswaar vanaf de grond sneller oogt, maar voor de AIRSPEED van het vliegtuig niet uitmaakt! Voorbeeldje: Stel er staat 4m/s tegenwind en de kruissnelheid van je vliegtuig is 7m/s. Tegen de wind in levert dan als grondsnelheid 3m/s op, maar met de wind mee 11m/s. Het vliegtuig zelf heeft alleen niks met de grond te maken en vliegt in beide gevallen gewoon zijn 7m/s.

Ik vlieg mijn SuperGee met de uitslagen zoals aangegeven op tekening en heb daar geen problemen mee. Ook het CG ligt op dezelfde plaats. Ik gebruik geen thermiek preset. Ik kan daar niet aan wennen en vindt de kist dan niet meer prettig reageren.

Theo zei:
....Ik gebruik geen thermiek preset. Ik kan daar niet aan wennen en vindt de kist dan niet meer prettig reageren.

Hoi Theo,

Had ik ook last van met de Blaster totdat ik wat downtrim erbij heb gezet. Nog steeds vertraagd ie nu als ik de kleppen zet maar de stall is nog wat verder weg. In bochten "voelt" het ook beter. Misschien helpt dat bij jou ook?

Echt......

Tuurlijk, dit zou gesneden koek moeten zijn. Dank je Martijn.

Soms zie je het niet, maar de stukjes vallen nu in elkaar. Ik maar zoeken naar dingen zoals invalshoeken van de vleugel enz. Geen luchtstroom, geen druk op de roeren, tja....

Starks eventjes regelen..
gr eric

Back