rijden op het strand

Gisteren met mijn enigma op het strand gaan rijden. Ik weet dat zand moordend is, maar wilde toch eens proberen.
In het losse zand lukte het maar erg moeizaam. Eens de motor goed afgesteld (stond al even stil), viel hij toch uit bij teveel moeite om door het zand te geraken. Erg lastig blijkbaar. De wielen graven zich min of meer in en raakt bijna niet meer vooruit. Je hoort de motor smoren en gedaan.
Daarna nog eens geprobeerd iets dichter bij de waterlijn waar het zand harder en natter is. Erg leuk, rijdt prachtig. Alleen zit er zo veel zand opgehoopt dat na een halve tank de wielen gewoon blokkeren. Of het nu ergens in de aandrijving was of tussen de remschijven, het blokkeerde. Na wat schudden en kloppen weer ok voor even, maar toch niet ideaal. Ik ben gestopt na een kleine tank want wilde mijn auto nu niet vermoorden ook.
Maar er zijn er toch meer die op het strand gaan rijden zonder echte problemen (bigscales even buiten beschouwing)? Speciale voorzorgen?
Ik had een kleefbandje op het gat in het chassis gedaan waar het hoofdtandwiel door zit. Das alles.

Eventjes al wat beginnen schoonmaken. Overal plakt wel zand, maar overal waar joints en lagers zitten, draait het nog (of terug) zoals het moet. Schade denk ik dus miniem te zijn.
Andere ervaringen?

Hi, ik rijd zelf altijd op Almere Poort waar ook echt alleen maar zand te vinden is.
dit doe ik met een LRP S8 BX buggy deze is ook 1:8 en heeft totaal nergens last van, ik heb er al een paar liter mee gereden en nooit gehad dat er iets vastliep door zand.
wel heb ik de standaard banden vervangen voor proline badlands welke echt geweldig grip geven zowel op nat als op droog stuifzand.
verder na het rijden gewoon afblazen en een stoffer erlangs en de volgende keer weer verder.
Ik neem helemaal geen extra maatregelen voor het rijden in het zand.

De Enigma is toch ook een 1:8 model??
wel vreemd dan dat je zoveel problemen hebt met het zand.

Plan zelf ook om in de komende maand eens op het strand te gaan rijden, ik heb al zoveel filmpjes gezien van auto's waarbij het geen probleem is,
zowel elektro als nitro, kleine bandjes en grote banden, nat en droog zand.
Is het enkel bij het optrekken/starten dat hij zichzelf ingraaft? Anders een schopje/duwtje geven zodat hij een min of meer 'vliegende' start maakt...

Nat zand zal waarschijnlijk wel geen pretje zijn om schoon te maken ;)

niet teveel last gehad van toeristen die in de weg liepen met zo'n weer?

Laatst bewerkt:
hoi

ik heb 1 jaar geleden ook veel in renesse gereden met een enigma en een savage.
de savage kwam goed vooruit in het losse droge zand, de enigma niet zo.
maar die was wel heel gaaf voor op de vloedlijn te rijden.

na het rijden gingen de auto's gewoon onder de hete douche waarna ze uit elkaar gehaald werden.
onderhoud is heel belangrijk als je op strand rijd met al dat zout.

groet Hans

ik heb het 1 keer gedaan met een 1/10 buggy, geen succes.
Hij kwam amper voorruit door het mulle zand en de motor liep al vrij snel vast.....

Het zand zal niet veel schade veroorzaken. Mischien ietwat aan je tandwielen als het daartussen draait. Waar je je wel zorgen om moet maken is het zout. Over enkele weken is die schade pas goed zichtbaar als je hem nu enkel afspoelt en snel inspuit. Miijn advies: heel goed inspuiten na schoonmaken met overvloedig water!
Jakko

Wees wel gewaarschuwd dat strandzand qua structuur wel degelijk meer kwaad kan voor de draaiende delen dan bijv. rivierzand. Rivierzand is bijv. qua structuur ronder en minder scherp als strandzand. Leg maar eens een korrel onder de microscoop dan weet je wat ik bedoel.

Inderdaad de enigma is 1/8. Ik heb perfect geschikte zandbanden, en toch.
Hij geraakt wel min of meer vooruit in los zand, maar heeft er zo veel moeite mee dat het lijkt alsof daardoor de motor stokt. En inderdaad, op nat zand aan de vloedlijn lijkt alles snel vol te lopen en samen te kitten.
Heb de buggy ondertussen bijna helemaal uit elkaar, meeste zand is al weg. Maar het was toch eens nodig dat ik de diffs en zo ook eens terug check, dus geen probleem.
Geen toeristen, het was aan de sportclub in Oostende, daar mag je zelfs de toerist niet uithangen denk ik. En je kunt quasi op het strand parkeren, ook handig.
Het zout lijkt niet te veel aangericht te hebben buiten wat vlekjes op de cardans. Die maak ik nog schoon.
Spijtig, maar dus geen groot succes.
Tijdens het rijden zie je bv de hele achtertrein blokkeren, of wiel dat vaststaat en meegesleept wordt. En de motor maar janken. Niet te lang houdbaar dus.
Ik had mijn blitzer beetle mee (elektro dus), maar omdat deze net op punt staat, wilde ik het hem niet aandoen.
Leukst van al rijden blijft dus op een ietwat vochtige aarde grond die min of meer vlak is. Op geprepareerde bouwgronden ideaal. Nadeel is dat ze daarop iedere keer bouwen...
Of in bos, maar dat heb ik niet ter beschikking.
Meer tips, altijd welkom natuurlijk.

Voor je het strand opgaat de auto even een WD-40 douche geven ;)

Gewoon de hele auto lichtjes inspuiten met WD-40 , beschermt tegen het zout er zorgt er meteen voor dat het zand niet te veel aan de auto gaat hechten.

Rijden in los (strand)zand met een buggy gaat nauwelijks , de banden zijn daar te smal voor waardoor ze zich heel snel ingraven met alle problemen vandien. Chassis gaat slepen over het zand waardoor je bijna niet meer vooruit komt , de spinnende banden gooien een heleboel los zand op wat deels in de auto terecht komt...

Lekker langs de waterlijn blijven op het nattere zand en have fun ;)

Leuk, in gewone grond wordt WD40 net afgeraden omdat alles er anders in plakt.
Bedankt voor de tips!
Dat van die smalle banden en zo heb ik nu dus ook ondervonden...

Dat plakken valt ook met gewone grond wel mee , en anders helpt de WD-40 weer bij het schoonmaken omdat het zand niet direct aan het plastic kan hechten ;)

Misschien mis ik: het is vooral vet in de cups en zo die afgeraden wordt. Ik dep meestal de metalen onderdelen wat in WD40 gewoon tegen roest algemeen. Lijkt mij ook geen slecht idee.

Vet in de cups kan ook wel en is ook beter voor de levensduur van de assen , wel van die mooie rubberen manchetten gebruiken ;)

Dan blijft de as gesmeerd en het zand voor het allergrootste gedeelte buiten.

De WD-40 gewoon over de hele wagen spuiten , ook de plastic delen zo voorkom je dat het zand kan gaan hechten en maak je de auto daarna weer heel makkelijk schoon.

fotootje van die rubberen manchetten? Ken dat niet maar doet mij denken aan van die accordeon diges die om de pistons van een laadklep van een vrachtwagen zitten?
Universeel en overal verkrijbaar?

Slijtage zal bij een bugy wel meevallen , de assen maken niet zulke extreme hoeken als bij een MT b.v. waardoor ze al minder snel zullen scheuren.

Ik heb zelf geen ervaring met deze hoezen , wel met die van Traxxas ;) op de assen van de Hellfire en die doen/deden goed hun werk....

heb zelf ook een scale 1:8 protect yada st ik heb een tankje gereden op los zand en later kon ik ook geen volgas meer geven en neit meer rijden heb hem vandaag schoongemaakt hij start gewoon maaar batterijen ff opladen en dan ff testen weer maar eerst een boutje halen voor me cillinder kop die is stuk gedraaid :S maja lol

gr

ik rij ook elke week op het losse zand met een hpi savage nog nooit last van gehad hoor. met zo een auto is het op hard zand even goed rijden als op de weg :D

heb zelf ook een scale 1:8 protect yada st ik heb een tankje gereden op los zand en later kon ik ook geen volgas meer geven en neit meer rijden heb hem vandaag schoongemaakt hij start gewoon maaar batterijen ff opladen en dan ff testen weer maar eerst een boutje halen voor me cillinder kop die is stuk gedraaid :S maja lol

gr
Moet je mee uitkijken, hoe is hij stuk gedraaid? Alleen de kop afgebroken en dat de rest van het boutje er nog in zit? In dat geval heb je flinke pech.

Back