rijtijden nimh vs lipo?

beste forum leden,

nou ben ik vandaag even aan het crosse geweest met mijn rustler VXL.
en ree met mijn 7cell 8,4v 3000mah zoon 16 a 17 min.
en met mijn 11,1v 3cell 4300mah 35c maar zoon 12 min.

hoop dat iemand met wat erover kan vertellen.

groeten peter

De spanning van je Ni-Mh accu is nominaal 8,4 volt. De Li-Po heeft een nominale spanning van 11,1 volt. Je zal hebben gemerkt dat je met de Li-Po sneller kan rijden en sneller kan optrekken. Dat kost energie uit de accu (een hogere stroomsterkte). Ondanks dat de capaciteit van de Li-Po groter is dan de Ni-Mh accu zal deze eerder leeg zijn omdat het stroomverbruik (aanzienlijk) groter zal zijn.

ja, precies. nu u het zo zegt is dat ook wel logisch ja.
dus ik moet gewoon een +- 8000mah lipo kopen om langere rijtijden te krijgen met de power van de lipo's?

alvast bedankt voor de goede uitleg

Klopt, naar er zijn een paar "maren".

Een 8000 mAh Li-Po is groter. Daar moet plaats voor zijn.

De thermische belasting van motor en ESC wordt door de langere gebruiksduur hoger. Deze moeten dit wel aan kunnen.

Zijn ESC en motor geschikt voor gebruik met 3 Li-Po cellen? En hoe doe je dat met de instelling van de onderspanning afslag? Die zijn voor Ni-Mh en Li-Po verschillend. Dat is vaak lastig omstellen als je accutypen door elkaar gebruikt.

dat is heel vreemt met de rustler vxl kunje met de standaard en goed opgeladen 3000mah van traxxas zal zoon 30 min kunnen rijden voor al met een brusless set want rendement van zoon motor is gewoon 90% hoger dan brushed dus zou je dus ook zeker langer moeten kunnen rijden.
ik rij zelf om mijn werk met een slash vxl als test model en daar gebruiken wij een 7,4volt 5000 25c van rc-plus daar rijden wij zoon 45 min mee nu denk ik eerder dat de kwaliteit van je accu dus danig slecht is en gewoon te wijnig stroom inzich op neemt en dus zal het bij voor beeld een 4300 zijn maar zit er maar zeg maar 1000 mah in dan begrijp ik de 12 min wel.

u gebruikt 11,1 volt maar dit zou niks mogen uitmaken je gaat alleen met de voltage omhoog maar niet met de milliampare van de accu.

ik kan als tip geven laat de accu eens goed controleren en laat hem goed op met een digitale lader en of koop eens een rc-plus accu bij u dicht bij zijn de rc winkel.
deze accu zijn super goed en nog betaalbaar ook.

ik heb een traxxas rustler vxl.
motor is een velineon brushles 3500.
en de esc is een vxl-3s velineon.
de esc heeft een low votage cut off.

om met deze setup te gaan rijden met 11.1 volt lipo 3cell moet geen probleem zijn neem ik aan?

de rustler vxl is 2 dagen oud.

nieuwe lader en accu.
toevalig is het een rc plus 11.1 v 3cell 35c lipo

laad met b6sac

Daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Weet wel het nodige van electrotechniek, maar niet van de specifieke in de autosport gebruikte onderdelen.

u gebruikt 11,1 volt maar dit zou niks mogen uitmaken je gaat alleen met de voltage omhoog maar niet met de milliampare van de accu.
jawel...met 11,1V gaat er véél meer stroom lopen dan met 7,4V. Je hebt daardoor veel meer vermogen maar je accu is ook eerder leeg.

de velineon set van traxxas kan gewoon 11,1 volt aan zorg er wel voor als de rode lapje brand dat hij niet op de cut off staat.

zet hem aan dan hou u de aan knop 10 sec in gedrukt geeft hije en deuntje en gaat de groene lampje branden dat staat hij op lipo modus.

de velineon set is eigelijk zo dus danig goed dat er eigelijk nooit verlies is op de jaren gebruik.
want hij is welis waar water dicht dus ook stof dicht dus zou er niks fout kunnen gaan.

de velineon set van traxxas kan gewoon 11,1 volt aan zorg er wel voor als de rode lapje brand dat hij niet op de cut off staat.

zet hem aan dan hou u de aan knop 10 sec in gedrukt geeft hije en deuntje en gaat de groene lampje branden dat staat hij op lipo modus.

de velineon set is eigelijk zo dus danig goed dat er eigelijk nooit verlies is op de jaren gebruik.
want hij is welis waar water dicht dus ook stof dicht dus zou er niks fout kunnen gaan.

klopt het progameren van esc is geen probleem,nee ik zou nooit zomaar wat doen.
in iedergeval bedankt voor het advies.
en de waterdicht heid is zeker een mooie eigenschap.

bedankt voor alle reacties.
groeten peter

ik vraag mij af waar u dit infomatie weg heeft.

want de voltage gaat om hoog maar de verbruikt blijf hoe dan ook het zelfde gaat hier wel om de miliapare van de accu.

wij rijden ook wel met 11,1 volt om de mensen te laten zien hoe hard het wel niet gaat maar onze rij tijd blijft het zelfde ook 5000mah gebruiken wij dus.

wat juist het verschil maakt is de kwaliteit van de accu dit maakt ook de rij tijd.

u kunt natuurlijk bij hobbyking super goed kope accu`s krijgen maar dan is de vraag nog wat is de kwaliteitvan deze accu sommige zijn goed maar andere ook niet.

Basiskennis....meet de stroom maar eens met een 7,4V accu en met een 11,1V accu. Dat je dezelfde rijtijd haalt kan, maar dan moet je wat minder gas geven (en dat kan kloppen omdat je meer vermogen hebt). Ga je vol gas rijden dan doe je er toch echt een heel stuk korter mee. Maar dat is al zo vaak uitgelegd dat ik dat niet nog een keer ga doen. Meet het maar.

Nee hoor. Neem maar gerust aan dat PH AJH helemaal gelijk heeft (of de natuurkunde moet opeens veranderd zijn). Bij een hogere spanning stijgt het stroomverbruik. Dat heeft niets te maken met de capaciteit van de Li-Po. Die zegt alleen iets over de tijd die een bepaalde stroom geleverd kan worden.

want de voltage gaat om hoog maar de verbruikt blijf hoe dan ook het zelfde gaat hier wel om de miliapare van de accu.

wij rijden ook wel met 11,1 volt om de mensen te laten zien hoe hard het wel niet gaat maar onze rij tijd blijft het zelfde ook 5000mah gebruiken wij dus.

wat juist het verschil maakt is de kwaliteit van de accu dit maakt ook de rij tijd.

u kunt natuurlijk bij hobbyking super goed kope accu`s krijgen maar dan is de vraag nog wat is de kwaliteitvan deze accu sommige zijn goed maar andere ook niet.

dit zijn de accus waar ik mee rij.
traxxas power cell 8,4v 7cell 3000mah nimh.

rc-plus 11.1v 3cell 35c 4300mah lipo.

het is allemaal nieuw spul,en word op de juiste manier geladen.

Nee hoor. Neem maar gerust aan dat PH AJH helemaal gelijk heeft (of de natuurkunde moet opeens veranderd zijn). Bij een hogere spanning stijgt het stroomverbruik. Dat heeft niets te maken met de capaciteit van de Li-Po. Die zegt alleen iets over de tijd die een bepaalde stroom geleverd kan worden.

dat lijkt mij ook, bedankt voor al het info

Nog maar eens proberen met een lesje electrotechniek.

Sluit een accu van 6 volt aan op een weerstand van 1 Ohm. Er gaat dan een stroom lopen van 6 Ampere.

Vervang de accu door een exemplaar van 12 Volt en er gaat een stroom lopen van 12 Ampere.

U = I x R oftewel I = U / R.

Als de spanning 2x zo hoog wordt bij gelijk blijvende weerstand gaat er 2x zo veel stroom lopen.

Bij gelijke capactiteit van de accu's zal de 12 Volt accu 2x zo snel leeg zijn.

En omdat een motor geen zuivere ohmse belasting is, stijgt bij het verdubbelen van de spanning de stroom ongeveer met een factor 4.

Back